[ برج ]دلایل ریزش برجهای دوقلوی تجارت جهانی پس از حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر

amirarchitecti

عضو جدید
دلایل ریزش برجهای دوقلوی تجارت جهانی پس از حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر
در سالهای پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱, مهندسین زیادی درباره علت ریزش برجهای دوقلو و عوامل آن تحقیق کرده اند. با بررسی مرحله به مرحله این ریزش میتوانیم عوامل زیر را در توجیه نحوه ریزش برجهای دوقلو ارائه دهیم:

۱- ضربه وارد شده توسط هواپیماها:
زمانی که جتهای بوئینگ به برجهای دوقلو برخورد کردند بیش از۱۰۰۰۰ گالن سوخت جت باعث ایجاد یک توپ آتشین بسیار عظیم شد. اما چیزی که قابل توجه است این است که ضربه وارد شدهتوسط هواپیماها باعث ریزش برجها نشد. همانند بسیاری از برجها و ساختمانها, برجهای دوقلو نیز طوری طراحی شده بودند که در صورت شکست یک سیستم باربری, بار آن سیستم به سیستم باربری دیگری وارد شود (گیرداری اضافه). هر یک از برجها دارای ۲۴۴ ستون در حول هسته مرکزی خود بوده اند که با از بین رفتن برخی از این ستونها بار آنها به ستونهای سالم منتقل شد.
2-حرارت ایجاد شده از آتش:
سیستم آبپاش (سیستم هوشمند جلوگیری از آتشسوزی) به دلیل ضربه اولیه وارد شده از کار افتاد اما حتی اگر این سیستم به درستی کار میکرد باز هم قادر به خاموش کردن آتشی با چنین وسعت را نداشت.سوخت جت در حرارتی بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ درجه فارنهایت میسوزد. این حرارت به اندازه ای نیست که باعث مذاب شدن فولاد ساختمانی شود. اما برای ریزش برجها نیازی به آب شدن فولاد نیست. بلکه چون فولاد با حرارت مقاومت سازه ای خود را از دست میدهد همین حرارت دلیل اصلی ریزش برجها شد. در واقع فولاد بیش از نیمی از مقاومت خود را در دمای ۱۲۰۰ درجه فارنهایت از دست میدهد.
3-طبقات فرو ریخته شده:
بیشتر آتشسوزی در یکی از طبقات رخ داده بود. در واقع آتش ایجاد شده به دلیل سوخت جتها یکی از طبقات برج را به سرعت فرا گرفت و زمانی که طبقه ضعیف شده شروع به ریزش بر روی طبقه زیرین خود کرد, بار اضافه باعث ریزش آن طبقه نیز شد و به همین ترتیب طبقات زیرین به ترتیب فرو ریختند.

چرا پس از ریزش برجها, آوارهای بجا مانده انقدر متراکم و کم به نظر می آمد؟
برجهای دوقلو ۱۱۰ طبقه ای از فولاد کم وزن و یک هسته توخالی مرکزی ساخته شده بودند. بیش از ۹۵% حجم این برجها هوا بود که پس از ریزش برجها و از بین رفتن فضای اضافه بین طبقات و هسته مرکزی حجم آوار بجا مانده کم به نظر میرسید.
اما در آخر یک نکته بسیار مهم هنوز مبهم باقی مانده است: طبق اظهارات مهندسین سازه و طراح برجهای دوقلوی تجارت جهانی, در زمان طراحی این برجها, تحقیقات زیادی درباره ی عملکرد برجها در زمان برخورد احتمالی هواپیما با آنها صورت گرفت. طوری که در زمان طراحی این برجها, نتایج بدست آمده از این تحقیقات همواره مد نظر بوده. آنها پس از طراحی برجهای تجارت جهانی اعلام کردند این برجها قادرند حتی در مقابل برخورد هواپیماهایی همچون ۷۰۷ بوئینگ و DC 8 از خود مقاومت کافی نشان دهند تا ساکنین بتوانند با امنیت کامل خارج شوند. حتی در نشست خبری که برای افتتاح این برجها برگزار شد, آنها اعلام کردند در صورت برخورد چنین هواپیماهایی, نگرانی عمده ما ریخته شدن سوخت جت به داخل ساختمان و سوزاندن ساکنین است نه ریزش برجها.

منبع :http://cacademy.ir/
 
بالا