برترین لوازم جانبی عکاسی با موبایل در سال 2015

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
هفته نامه عصر ارتباط - سمیه مهدوی: مهمترین دلیل محبوبیت گوشی های هوشمند قابل حمل بودن آنها است. این ویژگی علاوه بر مزایای زیادی که دارد، محدودیت های قابل توجهی نیز به وجود آورده است؛ از آن جمله استفاده از مواد و فلزات سبک در ساخت گوشی ها است که گاهی از استحکام لازم برخوردار نیستند.

به کار بردن باتری های کوچک که توانایی تامین انرژی مورد نیاز گوشی ها را ندارند و دوربین هایی که جا دادن آنها در قاب کوچک و باریک گوشی، به بهای کاهش کیفیت عکس ها تمام شده است. به هر حال اگر سهولت در حمل گوشی های هوشمند اولویت نداشت، این مشکلات هم به راحتی قابل حل بودند اما چه کسی دوست دارد گوشی موبایلی به سنگینی یک دوربین حرفه ای عکاسی داشته باشد؟

در حالی که تلاش ها برای رفع این محدودیت ها با به کارگیری مواد و تکنولوژی های پیشرفته تر ادامه دارد، برخی از کمپانی ها فرصت را از دست نداده و با طراحی لوازم جانبی گوناگون درصدد رفع مشکل در بخش های مختلف برآ»ده اند. از جمله این بخش های پرطرفدار در گوشی های هوشمند، دوربین است که علاقمندان عکاسی را به خود جلب می کند، اما گاهی کیفیت پایین تصاویر ثبت شده موجب ناامیدی کاربران شده و لذت عکاسی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

لوازم جانبی که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت، برای کمک به دوربین گوشی و تبدیل آن به یک وسیله حرفه ای، جزو بهترین ها هستند. ابزاری که برترین لوازم جانبی عکاسی با موبایل در سال 2015 شناخته شده اند.

لنزهای قابل نصب



در واقع کیفیت عکس بیش از آنکه وابسته به دوربین باشد به کیفیت لنز مورد استفاده بستگی دارد. با قائل شدن چند استثنای کوچک، می توان گفت بیشتر دوربین های موبایل از لنزهای واید انگل و با فاصله کانونی ثابت (در حدود 28 میلیمتر) استفاده می کنند که بیشتر در عکاسی در محیط های کوچک کارآیی دارند.


Moment Lense



خوشبختانه لنزهای قابل نصب روی دوربین گوشی های موبایل تجربه بهتری از عکاسی برای کاربران فراهم می کنند. لنز Moment از آن دسته لنزهایی است که با قابلیت نصب روی گوشی های آیفون 4 (و بالاتر) و برخی گوشی های اندرویدی مانند Samsung، Note3، 55، 54 و Note4 و همچنین Nexus5 گامی بلند در جهت ارتقای کیفیت عکس پردازی با گوشی های هوشمند برداشته است. دو لنز به کار رفته در آن امکان عکاسی واید انگل یا تله فوتو (Tellephoto) را فراهم می کند. این دوربین به کمک یک صفحه به خوبی روی گوشی جای می گیرد و امکان عکس برداری از فواصل دور بدون کاهش میزان نور را فراهم می کند.

از معایب این دوربین ها قیمت گران و وزن نسبتا زیاد و بلاک کردن فلاش دوربین در هنگام عکاسی است. قیمت هر کدام از لنز واید و تله فوتو 100 دلار است.


Olloclip



این دستگاه از مجموعه ای از لنزهای مقرون به صرفه و البته کارآمد تشکیل شده است. این وسیله چهار ویژگی دارد و به اصطلاح چهار کاره است (فیش آی، واید انگل، ماکرو 10 و ماکرو 15) و در آیفون ها و همچنین گوشی های Galaxy S4/S5 سامسونگ قابل استفاده است.

با نصب این دوربین امکان ثبت تصاویر به صورت کلوز آپ و با زاویه 180 درجه به خوبی مهیا می شود. قیمت Olloclip بسته به مدل گوشی مورد استفاده بین 70 تا 80 دلار آمریکا است.


instaLense



چهار قابلیت واید انگل، سوپر واید انگل، فیش آی، تله فوتو و پلارایزر با instaLense در اختیار کاربر قرار می گیرد و با کمک آن امکان دسترسی به طیفی از فواصل کانونی قابل پوشش به وسیله دوربین گوشی فراهم می شود.

از مزایای این وسیله، سازگاری آن با انواع گوشی ها و حتی تبلت ها است. فیلتر پلارایزر در این وسیله به جان گرفتن رنگ ها و ثبت تصاویر مطلوب از مناظری چون آسمان کمک می کند. برای نصب این وسیله بر گوشی از آهنربا و حلقه های فلزی با قابلیت جابجایی استفاده شده است.

قیمت این لنزها از 40 دلار آغاز شده و مجموع آنها به 145 دلار نیز می رسد اما با توجه به نوع کاربری و زمینه استفاده می توان هر یک از آنها را به صورت جداگانه تهیه کرد.


قاب ها



گوشی های موبایل هر روز ظریف تر و باریک تر می شوند تا در جلب نظر مشتریان موفقیت بیشتری به دست آورند. به همین میزان جایگیری آنها در دست برای عکاسی دشوارتر می شود. برای حل این مشکل نیز قاب هایی طراحی شده تا گوشی های موبایل را به دوربین های بهتری تبدیل کند. طراحی آرگونومیک و در نظر گرفتن فضا و امکانات لازم برای نصب و استفاده از سایر لوازم جانبی موبایل از ویژگی های این قاب ها است.

Klyp+ که علاوه بر نزدیکتر کردن گوشی همراه به دوربین واقعی، امکان استفاده از فلاش، سه پایه و انواع لوازم جانبی دوربین را نیز به کاربر می دهد، نمونه های جدیدتر آن برای آیفون 6 و 6 پلاس در نظر گرفته شده است.

Moment Case نیز برای آیفون های جدید اپل ساخته شده اما تفاوتی که با نمونه قبلی دارد، استفاده از دکمه شاتر بلوتوث است که انسان را به یاد عکاسی با دوربین های DSLR می اندازد. قابلیت استفاده از بند دوربین در کنار قابلیت هایی که برای Klyp+ گفته شد، می تواند آن را در مرکز توجه طرفداران اپل قرار دهد. عرضه این قاب به ماه جولای موکول شده است و در زمان عرضه به قیمت 80 دلار به فروش خواهد رسید.

از معایب این قاب ها ممکن نبودن به کارگیری آنها در گوشی های مختلف است. نگاه انحصاری طراحان آنها به آیفون های اپل به ویژه آیفون 6 و 6 پلاس، از دست دادن بازار وسیع اندروید را برای این کمپانی در پی خواهد داشت.


پایه های نگهدارنده دوربین



با توجه به محل قرارگیری سوژه عکاسی، گرفتن گوشی در دست همیشه انتخاب مناسبی نیست، مانند زمانی که باید از یک زاویه خاص به ثبت متوالی تصاویر پرداخت یا وقتی برای ایستادن و عکس گرفتن محدودیت هایی وجود دارد؛ مانند دشواری در حفظ تعادل یا خطرناک بودن محل مورد نظر. اینجاست که استفاده از پایه ها و قرار دادن گوشی در فاصله مناسب به کمک کاربران آمده و آنها را در ثبت تصاویر ایده آل یاری می کنند.

Manfrotto Pixi سه پایه ساده و قابل حملی است که بلندی آن به 13.5 سانتیمتر می رسد و در صورت نیاز می توان ارتفاع آن را به دو برابر افزایش داد. این سه پایه با گیره نگهدارنده قابل تنظیم، قابلیت استفاده در انواع گوشی ها را داراست. همچنین دکمه ای برای تنظیم سر سه پایه و همچنین لاک کردن گوشی در بالای آن وجود دارد. این سه پایه به راحتی تا شده و در کیف جا می گیرد. قیمت این سه پایه 25 دلار است.

پایه های دیگری نیز وجود دارد که بسته به موقعیت های مختلف می توان آنها را به شاخه درخت، نرده و دستگیره نصب کرد و از زوایای دلخواه به عکاسی پرداخت. Grip Tight GorillaPod Stand از جمله سه پایه هایی است که با انعطاف پذیری زیاد و با استفاده از آهنرباهای قوی بر سطوح مختلف قابل نصب است. برخلاف مونوپاد، طراحی این تری پاد به گونه ای است که با انواع گوشی ها سازگاری دارد و از این حیث جزو پرفروش ترین ها قرار دارد. این سه پایه به قیمت 25 دلار به فروش می رسد.


عکاسی از راه دور



رواج استفاده از تک پایه ها (مونوپادها) برای گرفتن سلفی، آنها را به ابزاری آشنا بدل کرده است. تنها نکته این است که اگر قصد استفاده از این ابزار را دارید، مناسب ترین آنها را انتخاب کنید. قابل حمل بودن، وزن مناسب، بدنه ترجیحا آلومینیومی، اندازه مناسب و امکان تغییر اندازه آن به صورت کشویی از جمله مشخصات ظاهری یک مونوپاد خوب است.

اما در انتخاب موناپاد، امکان اتصال آن به مدل های مختلف گوشی و دوربین های دیجیتال از اهمیت زیادی برخوردار است. یک تک پایه خوب از اتصالات محکم برخوردار است و امکان تنظیم آن در زوایای مختلف وجود دارد.

کنترل از راه دور نیز از امتیازات یک تک پایه خو ببه شمار می آید که Xsories Me-Shot-Deluxe از این امتیاز برخوردار است و از طریق بلوتوث با گوشی هایی که از سیستم عامل اندروید 2.3.6 و بعد از آن استفاده می کنند و همچنین iOS5 به بالا، ارتباط برقرار می کند. اندازه پایه این دستگاه تا 93 سانتیمتر افزایش می یابد و از نگهدارنده گوشی Pholder 2.0 و کنترل از راه دور Xsmart2.0 بهره می برد.


لامپ های LED قابل نصب (نور)



عکاسی در تاریکی از جمله بزرگترین ضعف ها در دوربین گوشی های هوشمند است که از کوچک بودن سنسور دوربین آنها و همچنین به کار بردن فلاش های ضعیف در آنها نشأت می گیرد.

برای غلبه بر کمبود نور در عکاسی با موبایل، راه های زیادی وجود دارد. از استفاده از یک لامپ کوچک LED ساده گرفته تا طراحی دستگاه های پیچیده تر و البته کارآمدتر.

Photojojo’s Pocket Spotlight وسیله ای است که برای ایده آل کردن شرایط نوری در گوشی های هوشمند طراحی شده، با باتری کار می کند و از 32 حباب کوچک LED تشکیل شده است. این وسیله کوچک قابل حمل از طریق درگاه هدفون به گوشی متصل شده و نور مورد نیاز صحنه عکاسی را فراهم می کند. برای استفاده از این دستگاه به صورت جداگانه، می توان آن را از طریق پورت USB شارژ کرده و به مدت یک ساعت از روشنایی آن برای عکاسی بهره برد.

طبق معمول، کمپانی ها دست به کار شده و دستگاه اختصاصی دیگری برای اپل طراحی کرده اند. Nova Wireless Flash با بلوتوث کنترل می شود و به مراتب از فلاش LED اپل بهتر عمل می کنند. این وسیله که شباهت زیادی به کارت های هوشمند دارد، به سادگی قابل حمل است، در جیب جا می گیرد و از 40 حباب LED با ترکیبی از نور زرد و سفید تشکیل شده است. با کمک اپلیکیشن Nova Camera می توان روشنایی و دمای رنگ ها را تنظیم کرد. کمپانی سازنده، آن را برای استفاده از آیفون 4S به بالا در نظر گرفته است.

کمپانی سازنده iBlazr جسارت بیشتری به خرج داده و علاوه بر آیفون، این بار فلاش LED را برای استفاده در گوشی های اندرویدی و حتی ویندوزی در نظر گرفته است. این وسیله نیز از طریق درگاه هدفون به گوشی متصل شده و از iOS (6, 7, 8) و از نسمه اندروید 4 به بالا پشتیبانی می کند. iBlazr نیز می تواند روشنایی LED های کوچک را تنظیم کند و حتی با دکمه شاتر در دوربین هماهنگ شود.


پاوربانک



تصور کنید که همه شرایط لازم برای عکاسی فراهم شده و آماده لذت بردن از عکاسی هستید که ناگهان شارژ گوشی تمام می شود. در این حالت تا شارژ مجدد گوشی باید قید عکاسی را بزنید یا یک پاوربانک سبک با خود داشته باشید.

جالب تر اینکه هیچ یک از لوازم بالا با تمام بهبودهایی که در عکاسی با موبایل به وجود آورده اند به کار شما نخواهند آمد پس به نوعی می توان پاوربانک ها را به طور غیرمستقیم جزو لوازم جانبی مرتبط با عکاسی در نظر گرفت.

Discovery از انواع باتری های لیتیم یونی برخوردار است که با ظرفیت 3500mAh و پوشش آلومینیومی و سبک، به دفعات از عهده شارژ گوشی برخواهد آمد.

پاوربانک ها نه فقط در شرایط خاص استفاده از گوشی، بلکه در اغلب اوقات به کار به کار می آیند. این ابزار برای برطرف کردن ضعف د رمتناسب نبودن ظرفیت باتری ها و قدرت پردازنده ها، راه خود را به بازار باز کرده و مورد استقبال نیز قرار گرفته اند.


پرینتر



در دنیای امروز آنقدر که عکاسی اهمیت دارد، مرور عکس ها از رونق افتاده است. امروزه دیگر کمتر کسی به چاپ عکس هایی که با دوربین خود گرفته رغبت نشان می دهد و حتی برخی پس از ثبت تصاویر با دوربین، دیگر به سراغ آنها نمی روند و به همان یک باری که آنها را در لحظه فشردن دکمه شاتر در قابا دوربین دیده اند، بسنده می کنند.

اما جذایت چاپ عکس ها در لحظه، ماندگاری آنها را تضمین می کند. اگر روزی تصمیم گرفتید به جای بلوتوث کردن عکس ها، آنها را چاپ کرده و به دوستان خود هدیه دهید، Canon Selphy CP910 پرینتری کوچک و با قابلیت اتصال به وای فای از عهده این کار برخواهد آمد. این پرینتر که عکس ها را در اندازه 4×6 اینچ چاپ می کند، به تکنولوژی تصعید رنگی نیز مجهز است و خوشبختانه از دو سیستم عامل اندروید و iOS پشتیبانی می کند.


جمع بندی

در اینجا برخی از ابزاری که می توانند هنر عکاسی با موبایل را جذاب تر کنند، معرفی شدند اما این همه ماجرا نیست. ابزار کارآمد دیگری نیز هستند که دقیقا نیاز شما را برآورده خواهند کرد. اگر تصور می کنید دوربین گوشی در بخش هایی شما را راضی نمی کند و ترجیح می دهید از لوازم جانبی استفاده کنید، حتما در مورد مدل های مختلف وسیله مورد نظر تحقیق کنید و از آن مهمتر از سازگاری آن با مدل گوشی خود و سیستم عامل آن اطمینان حاصل کنید.

فراموش نکنید که در برخی از این ابزار حتی اندازه گوشی نیز اهمیت دارد، بنابراین فقط به جستجو در سایت ها بسنده نکنید و با فروشنده ها یا افرادی که تجربه استفاده از این ابزار را داشته اند نیز مشورت کنید.


منبع: برترین ها
 
بالا