برترین بازی های سال 2008

Pari-2719

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوشنبه، 31 فروردینماه ۱۳۸۸


این سال را برای صنعت بازی‌سازی جهان یكی از دوره‌های درخشاني می‌توان دانست كه در تداوم تغییرات شگفت‌انگیز سال 2007 بازی‌كننده‌ها چشمشان به نسل پیشرفته‌ای از بازی‌ها كه به جرأت می‌توان آن را نسل جهش یافته بازی‌های ویدئویی عنوان كرد، روشن شد. با این احوال ارائه فهرستی از بهترین بازی‌هایی كه در سال گذشته میلادی تهیه و عرضه شدند، اصلا كار آسانی نیست...

















برترین بازی‌های سال 2008
حسين رسولي- دنياي كامپيوتر و ارتباطات
سال 2008 هم با همه فراز و نشیب‌هایش به پایان رسید. این سال را برای صنعت بازی‌سازی جهان یكی از دوره‌های درخشاني می‌توان دانست كه در تداوم تغییرات شگفت‌انگیز سال 2007 بازی‌كننده‌ها چشمشان به نسل پیشرفته‌ای از بازی‌ها كه به جرأت می‌توان آن را نسل جهش یافته بازی‌های ویدئویی عنوان كرد، روشن شد. با این احوال ارائه فهرستی از بهترین بازی‌هایی كه در سال گذشته میلادی تهیه و عرضه شدند، اصلا كار آسانی نیست. شاید یكی از علل اینكه فهرست برترین بازی‌های 2008 در پایگاه‌ها و مجلات مختلف بازی جهان تفاوت آشكاری با هم دارد، همین باشد. به هر حال ما هم در نشریه «دنیای كامپیوتر و ارتباطات» به سلیقه خودمان فهرست خود را تهیه كردیم. همانند سال گذشته این لیست فارغ از نوع كنسول و سبك بازی و فقط با توجه به محبوبیت و موفقیت و برخورداری از فاكتورهای كیفی و خصوصا نوآوری و ابداع و پیشبرد این صنعت محبوب، تهیه شده است. باهم نگاهی به این ده برتر می‌اندازیم:

1 - Little Big Planet
درست موقعی كه كم‌كم داشتیم به این نتیجه می‌رسیدیم بهترین‌های صنعت گیمینگ دارد منحصر به بازی‌های تیراندازی اول شخص (FPS) و ورزشی (Sport) می‌شود، بازی‌ای مثل «سیاره گنده كوچك» به بازار آمد كه ما را از این نتیجه‌گیری نادرست بازداشت. این بازی ساده (و در عین حال خلاقانه و معتادكننده) كه بیشتر مبتنی بر سبك پازلی و پلتفرمی است، به محض ورود، بالاترین امتیازها را در سایت‌های معتبر بازی به خود اختصاص داد. در واقع این پسرك كاموایی كله لوبیایی بامزه، با در اختیار دادن فرصت بردن لذت كامل از بازی كردن، توانست به بهترین وجهی به بازی‌كننده‌های قدیمی یادآوری كند كه اصلاً برای چه بازی می‌كنند.

2 - Left 4 dead
این بازی را می‌توان احیاگر سبك زامبی‌كشی كه شاخه‌ای از ژانر بازی‌های ترسناك است، دانست. بازی‌سازان Valve با گرد آوردن تمام عناصر موفق بازی‌های مشابه در یك بازی تیراندازی (در كنار ارتقای تحسین برانگیز هوش مصنوعی كه در بازی «كارگردان» نقش آن را به عهده دارد.) به خوبی توانستند یك بازی خوش‌دست (و البته تك‌دستی!) در حوزه بازی‌های سبك «وحشت و بقا» بسازند. اگر حالت چندنفره بازی را به این محاسن اضافه كنیم كه دیگر تردیدی برای انتخاب آن به عنوان یكی از بازی‌های برتر سال باقی نمی‌ماند. در «چهار بازمانده» اهمیت كار گروهی برای بقا و زنده ماندن در میان خیل زامبی‌های گرسنه به خوبی منظور شده است. تكمیل یك ایده قدیمی و نخ‌نما را هم گاهی می‌توان مصداق نبوغ دانست؛ درست مانند كاری كه «والو» كرد.

3 - Fable II LionShead
با همكاری بازی‌ساز معروف، «پیترمولینو» نزدیك دو سال روی نسخه اول فیبل كار كردند و با رفع نواقص آن، Fable II را به یك بازی دینامیك زیبا با واقعی‌ترین و گسترده‌ترین محیط‌های ممكن تبدیل كردند. همچنین آنها توانستند با گنجاندن سیستم جدید مبارزه‌ای در بازی، گيمرهای سهل‌گیر و سخت‌گیر را همزمان با هم راضی كنند. بعضی‌ها سعی كردند انتقاداتی به بعضی موارد مثل فعل‌وانفعال‌های بعضا غیرمنطقی بازی، حالت چندنفره آنلاین ضعیف و خط داستانی ساده آن وارد كنند اما واقعیت آن است كه بازی‌سازهای لاين‌شد موفق شده‌اند كاری كنند كه كمتر بازی‌كننده‌ای بتواند پس از یك بار گشت‌وگذار در سرزمین «آلبیون» دل از آن بكند.

4 - Resistance 2
معمولاً ادامه بازی‌ها و شماره‌های دوم و سوم آنها پردبدبه و كبكبه‌تر و پیشرفته‌تر هستند اما كمتر پیش می‌آید كه بهتر باشند و بازی‌كننده‌های شماره‌های قبلی را مأیوس نكنند. اما خوشبختانه «مقاومت 2» یكی از آن معدود عناوینی از آب درآمد كه به بهترین نحوی توانست با حفظ محاسن شماره اول موفقیت بیشتری از آن خود كند. به تصرف درآمدن قلب ایالات متحده توسط هیولاهای غول‌آسا و چیمراهای وحشتناك آن قدر زیبا به تصویر كشیده شده كه گاهی بازی‌كننده را وادار می‌كند دست از بازی بكشد و محو تماشای آنها شود. حالت چندنفره بازی تا 6 بازیكن و كنترل عالی آن، مقاومت 2 را به یكی از جذاب‌ترین بازی‌های سال 2008 تبدیل كرده است.

5 - Gears of War2
نسخه اول GoW آنقدر مملو از جذابیت‌های بصری و نبردهای نفس‌گیر بود كه از همان ابتدا دل از بسیاری از گیمرها ربود. سازندگان در نسخه دوم، با هوشمندی و با تقویت جنبه‌های ضعیف‌تر نسخه اول یعنی داستان، اجرا و شخصیت‌پردازی، آن را به یك بازی تمام و كمال تبدیل كردند. همچنین افزایش حالت‌های چندنفره بازی و بهبود حیرت‌انگیز گرافیك آن توسط Epic موجب شد «ابزار جنگ2» را بلاشك بتوان در فهرست برترین بازی‌های سال گنجاند.

6 - Prince of Persia
یوبی سافت با بهره‌گیری از یكی از عناوین محبوب و قدیمی خود، یعنی «شاهزاده پارس» در سال 2008 اقدام به ساخت نسخه جدید و البته كاملاً متفاوتی از آن كرد. به رغم دنبال نشدن داستان و سبك و سیاق نسخه‌های پیشین كه بسیاری از poP بازهای قدیمی را سرخورده كرد، دنیای باز، داستان غیرخطی، گرافیك مسحوركننده و گیم‌پلی مطلوب بازی توانست نسخه جدید شاهزاده پارس را یك بازی در سطح عالی معرفی كند. در كنار اینها همراه دائمی شاهزاده یعنی الیكا را می‌توان یكی از موفق‌ترین (بخوانید: غیرآزاردهنده‌ترین!) نمونه‌ها از كاراكتر همكار در بازی‌های ویدئویی تاكنون دانست.

7 - FarCry 2
این بازی هم یكی از آن عناوینی بود كه در ادامه یك بازی موفق ساخته شد. در فاركرای 2 شما نقش یك مزدور را ایفا می‌كنید كه در بحبوحه جنگ دو گروه متخاصم در آفریقا، سعی دارد با یافتن «شغال» دلال اسلحه‌ای كه پشت همه این قضایا ست، او را بكشد. با شبیه‌سازی دقیق 50 مایل مربع از یك سرزمین واقعی آفریقایی، یوبی سافت توانست یكی از open-worldترين محیط‌های مجازی و اینتراكتیو را در یك بازی پیاده كند. در Far Cry2تقریباً هر چیزی كه ممكن است شما در یك دنیای طبیعی ببینید، عیناً پیاده شده است. از مهاجرت حیوانات و آتش گرفتن خود به خودی جنگل گرفته تا زندگی معمول وحوش و تغییرات شب و روز. حتی اگر به خاطر همین شبیه‌سازی دقیق از اكوسیستم یك محیط واقعی و ایجاد سبك جدید در بازی‌های ویدئویی هم كه شده باشد، باید FarCry 2 را یكی از عناوین برتر سال گذشته دانست.

8 - Fallout 3
یك بازی پرجزئیات، طولانی و پرمحتوا همراه با طنزی تلخ و دستمایه‌ای سیاه. تمام اینها در بازی نقش‌آفرینی Fallout 3 كنار هم جمع شده‌اند. بازی‌كننده در نقش یك جوان خام و كم‌تجربه از پناهگاه گروهی وحشت‌زده از تبعات یك جنگ اتمی خارج می‌شود تا در دنیای ماتم‌زده خارج پدر خود را پیدا كند و البته در این میان باید از سرزمین‌های عجیب و غریب بسیاری عبور كند و با انواع موجودات وحشتناك مواجه شود. Bathesda سازنده بازی، آنقدر ماجرا و داستان در بازی ریخته كه تمام كردن بازی حداقل صد ساعت طول می‌كشد. فال آوت 3 هم یكی از شاهكارهای دنیای بازی‌سازی در سال گذشته میلادی بود.

9 - Metal Gear Solid 4 MGS4
در تداوم هنرنمایی‌های «هیدئو كوجیما»، در ردیف بهترین بازی‌های سال قرار دارد. یكی از نقاط قوت بازی، داستانی قوی و عالی آن بود كه باعث شرمندگی كارگردان‌های بعضی از بازی‌های مشابه شد. گذشته از این، بهبود چشمگیر گرافیك بازی و نیز گیم‌پلی مخفیانه اسنیك، سیستم حركتی شخصیت‌ها و سیستم نشانه‌گیری و تغییر اسلحه در كنار ارتقای حالت چند نفره بازی، جلوه‌ای برتر به این شماره بخشید.

10 - Spore
اسپور هم یكی از آن بازی‌های نوآورانه سال 2008 بود كه می‌تواند سرسلسله سبكی جدید در بازی‌های ویدئویی محسوب شود. در Spore برای نخستین بار، بازی‌كننده در جایگاه خالق یك موجود قرار می‌گیرد و پس از خلق آن به صورت دلخواه خود، نسل به نسل به تماشای پیشرفت و ارتقای این موجود مخلوق خود می‌نشیند. سبك خالقیت (Creation) سبكی است كه از این پس Spore را آغازگر راه آن خواهیم دانست.
 

smmx

عضو جدید
من تا حالا اسم هيچ كدوم رو نشنيدم


(شوخي كردم:دي)
 
بالا