برای یک تعهد بلند مدت آماده اید ؟؟؟

Sogol1681

مدیر تالار روانشناسی
مدیر تالار
کاربر ممتاز





تعهد در زندگی زناشویی عهد و پیمانی است بین زن و مرد که ثبات و پایداری زندگی مشترک را تضمین می‌کند. عهدی که هر دختر و پسری باید به آن پای‌بند باشند تا بتواند مسئولیت یک زندگی را به دوش گرفته و تا پایان خط زندگی آن را به همراه داشته باشد.

تعهد داشتن، قول دادن
هر انسانی باید بداند که ازدواج تنها شروع یک زندگی تازه برای او نیست. ازدواج، آغاز مسئولیت‌ها و شروع جاده‌ای دوطرفه است که در آن حقوق زن و مرد به یک اندازه حائز اهمیت است.

قبل از این‌که تصمیم به ازدواج بگیرید بیاموزید چگونه برای یک زندگی مشترک متعهد شوید تا بتوانید زندگی خود را بر پایه‌ی وفاداری، عشق و پذیرش مسئولیت‌ها بسازید.

نسبت به توانایی خود مطمئن شوید
بدانید زندگی زناشویی، دوران مجردی نیست. بلکه مسیری است که کاملا از زندگی مجردی متفاوت است. در زندگی زناشویی شما باید غیر از خود به یک یا چند نفر دیگر نیز فکر کنید. دیگر دوران مهمانی‌ها، تفریحات و سفرهای مجردی به حداقل رسیده‌اند. دیگر نمی‌توانید تنها برای خود ولخرجی کنید، افراد دیگری هم هستند که به اندازه شما در زندگی‌تان سهم دارند. پس قبل این‌که به ازدواج فکر کنید باید خود را بشناسید.

از خود بپرسید آیا می‌توانید از تفریحات تک‌نفره خود بگذرید؟ آیا می‌توانید به نظرات و خواسته‌های یک نفر دیگر حتی بیش‌تر از خود اهمیت دهید؟ و آیا توانایی انجام مسئولیت‌های پر‌فراز‌و‌نشیب زندگی را دارید؟ وقتی در مورد همه این موارد تفکر کردید و به این نتیجه رسیدید که قادر به پذیرش همه آن‌ها هستید می‌توانید در مورد ازدواج و آغاز زندگی زناشویی خود تصمیم قطعی بگیرید.

علل خوشبختی و یا دلایل جدایی دیگران را جویا شوید
امروزه مهم‌ترین عامل طلاق و جدایی افراد شکستن تعهداتی است که در آغاز زندگی با یکدیگر می‌بندند. بسیاری افراد، تعهداتی که در روز اول ازدواج با همسر خود بسته بودند را فراموش کرده و عهد و پیمانی که در ابتدا پذیرفته‌اند را نادیده می‌گیرند و از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند‌. بنابراین برای آموختن تعهدات و پایدار ماندن زندگی آینده خود می‌توانید علل خوشبختی یا جدایی اطرافیان را جویا شوید.

از افرادی که زندگی خوبی دارند بپرسید علت دوام زندگی آن‌ها چه بوده است؟ چه تعهداتی را در زندگی پذیرفته‌اند و چگونه توانسته‌اند بر آن پای‌بند بمانند؟ هم‌چنین از کسانی که زندگی‌شان به جدایی ختم شده، بپرسید چرا نتوانسته‌اند بر عهد و پیمان خود وفادار بمانند؟ سعی کنید از تجربیاتی که دیگران در زندگی زناشویی خود به دست آورده‌اند، آگاه شوید و از آن‌ها برای تداوم زندگی آینده خویش استفاده کنید.
مسئولیت‌هایتان را بشناسید!
با ازدواج مسئولیت هر انسانی چندین برابر خواهد شد. تامین نیازهای مالی همسر و بعدها فرزندان، توجه به حقوق افراد خانواده، تامین نیازهای عاطفی آنان و توجه به نیازهای جنسی زن و مرد از مسائلی است که هر فرد قبل از این‌که تصمیم به ازدواج بگیرد باید از آن آگاهی داشته باشد. فردی که از تمام جهات به بلوغ رسیده باشد، می‌تواند نسبت به توانایی خود در این زمینه اطمینان یابد.

در کلاس‌های مشاوره ازدواج شرکت کنید!
کلاس‌های مشاوره مختلفی هستند که به ما کمک می‌کنند بتوانیم تعهداتی را که در زندگی مشترک به آن نیاز داریم را بیاموزیم و یاد بگیریم چگونه بر این تعهدات وفادار بمانیم. هم‌چنین این کلاس‌ها به ما کمک می‌کنند خود را بشناسیم و قدرت مسئولیت‌پذیری‌مان را تقویت کنیم.

تعهد به ازدواج چه منافعی دارد؟
متاهل بودن یعنی متعهد شدن. تعهد نسبت به پذیرفتن مسئولیت‌ها و وفاداری به عهد و پیمانی که در آغاز زندگی با همسر خود می‌بندیم. تعهداتی که عمل به آن‌ها می‌تواند ضامن پایداری و دوام زندگی مشترک شوند. رسول اکرم صل الله علیه و آله فرمودند: «لادین لمن لا عهد له؛ آن‌کس که وفای به عهد و پیمان نکند، دین ندارد.» (بحار الانوار/ ج75/ ص 96).
تعهد داشتن، قول دادن
تعهد در سه دوره دشوار روابط زناشویی زن و شوهر را کنار هم نگاه می دارند:
1- در خلال دو یا سه سال نخست ازدواج: به استناد بررسی های مختلف حدودا نیمی از طلاق ها در دو یا سه سال اول رخ می دهد و این عجیب نیست زیرا به نظر می رسد بسیاری از زوجها در این فاصله به اهمیت انتخاب درست همسر پی می برند. اما اگر پای بندی و سوگند آنها به ازدواج محکم باشد این دوران طوفانی را به راحتی سپری می کنند و به روابط زناشویی خود فرصت بالندگی می دهند.

2- در دوران هیجانات فروکش کرده: هر ازدواجی در مقطعی از دوران خود به توقف و فروکش کردن هیجانات می رسد و در این دوران ملامت ظاهر می شود. تعهد ازدواج برای همه عمر وسیله ای در خدمت حفظ روابط زناشویی در این مقطع است.

3- در خلال دشواری ها: اغلب ازدواج ها با دشواری هایی مانند: ناکامی شغلی مثلا برای شوهر، کلافه گی حاصل از فعالیت مادی، ظهور بیماری ها، نگرانی های مربوط به پدر و مادر و بی پولی مواجه شود. تعهد به عشق و مراقبت و متوجه بودن، می تواند ازدواج را در این دوران دشوار نجات دهد.




 

l-mohajeri

عضو جدید
خیلی وقتها ازدواجهای خامو ناپخته ای رو میبینی که هیچ کدوم از دو طرف به مرحله بلوغ فکری نرسیدند...فک میکنم این زندگی چرخوندن چرخش خیلی سخت باشه
اگه به اون مرحله از نیاز نرسی و در خودت توانایی اداره زندگی رو نبینی بهتره به ازدواج فکر نکنی
 
بالا