برای نخستین بار در یک دهه، همترازی پنج سیاره را در آسمان شاهد باشید

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] برای نخستین بار در یک دهه، همترازی پنج سیاره را در آسمان شاهد باشید

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان

کد خبر: 94103018425
چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۲



برای نخستین بار در بیش از یک دهه، سیارات عطارد، مریخ، ناهید، زحل و مشتری از امروز برای یک ماه بدون نیاز به تلسکوپ در آسمان قابل مشاهده خواهند بود.
به گزارش سرویس علمی ایسنا، دانشمندان دلیل این همترازی را قرار داشتن همزمان این پنج سیاره در یک سمت خورشید که از روی زمین قابل دیدن بوده، اعلام کرده‌اند از این رو آن‌ها را می‌توان صبح و پیش از طلوع خورشید مشاهده کرد.
این سیارات پیش از طلوع خورشید در آسمان قابل مشاهده هستند و این فرصت تا 20 فوریه (اول اسفند) در اختیار علاقمندان به نجوم قرار دارد.
این نخستین باری است که پنج سیاره از سال 2005 تاکنون در آسمان همتراز شده‌اند.
طی این همترازی، سیاره عطارد در جایگاه پائینتری در افق قرار گرفته و بسختی در آسمان جنوبی قابل مشاهده است. سپس از سمت چپ به راست و از جنوب شرق به جنوب غرب می‌توان سیاره ناهید، زحل، مریخ و مشتری را در یک خط مشاهده کرد که خورشید در طول روز تقریبا همان مسیر را طی می‌کند. سیارات ناهید و مشتری که درخشانترین اجسام آسمان هستند، بسادگی قابلیت تشخیص خواهند بود.
از آنجایی که سیارات در یک صفحه مشابه با زمین در اطراف خورشید گردش می‌کنند، با یکدیگر همتراز شده‌اند.
علاقمندان بار دیگر می‌توانند در ماه اوت این همترازی را مجددا مشاهده کنند با این تفاوت که اینبار سیارات در سوی دیگر خورشید قرار داشته و پس از غروب آفتاب قابل رصد هستند. این فرصت تا سال 2018 تکرار نخواهد شد.
 

Similar threads

بالا