برای طراحی صفحات پر محتوا چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

webdesign

عضو جدید

اخیرا در حال بررسی سایت‌های تازه طراحی شده بودم و نکات مثبت هر سایت را مد نظر قرار می‌دادم و یادداشت می‌کردم تا بعد‌ها از آن‌ها در طراحی‌های خود استفاده کنم. ناگهان در یک سایت متوجه یک نکته‌ی بسیار جالب شدم. حتما از خود می‌پرسید آن نکته چیست؟ آن نکته چیزی جز یک متن و محتوای طولانی نبود، منظورم از طولانی چند خط نیست بلکه چند پاراگراف بلند می‌باشد. از همه جالب‌تر اینجا بود که من تمامی محتوا را کاملا مشتاقانه خوانده بودم بدون آنکه صفحه سایت را ببندم. طراحی ایده‌ال و مینیمال سایت با من کاری کرده بود که متن را تا انتها بخوانم.
در بهینه سازی سایت برای موتور‌های جستجو یا همان سئو، می‌دانیم وجود متون بلند برای سایت‌ها ضروری می‌باشد. اگر محتوا‌ها از حدی کوتاه‌تر باشند(کمتر از 600 کلمه)، احتمال اینکه صفحه‌ی آن محتوا به رتبه‌های بالای موتور‌های جستجو برسد، بسیار کم می‌باشد. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که محتوا‌های طولانی دردسر‌های خاص خود را دارند به طوریکه تجربه نشان داده بیشتر این محتوا به طور کامل از طرف مخاطب سایت خوانده نمی‌شود و آن‌ها تنها بخشی از متن را می‌خوانند.
مسلما راه‌هایی وجود دارد تا بتوان محتوا‌های طولانی را طوری در سایت قرار داد که هم کاربر آن‌ها را بخواند و هم از نظر سئو مشکلی وجود نداشته باشد. برای این کار باید محتوای خود را به صورت متنی در صفحه‌ی مورد نظر خود قرار دهید و آن را تا جایی ادامه دهید که کاربر نیز آن را دنبال خواهد کرد. در ادامه نکاتی را بیان می‌کنیم که با رعایت آن‌ها می‌توانید هم محتوا‌های بلند و سئو شده را در سایت خود قرار دهید و هم مخاطب خود را به خواندن کل آن تشویق کنید.
[h=3]حالت‌های چرخشی[/h] حالت‌های چرخشی یکی از راه‌هایی است که به وسیله‌ی آن می‌توانید توجه کاربر را حسابی به خود جلب کنید. در این نوع طراحی، معمول چرخش‌ها را با رویداد‌هایی (action) همراه می‌کنند. به عنوان مثال با حرکت موس روی یکی از المان‌های سایت، آن المان چرخشی می‌کند و توجه مخاطب را جلب می‌کند. به عنوان مثال به سایت شیرینی پزی Emporium توجه کنید. وقتی موس خود را روی هر کدام از شیرینی‌ها ببرید، شیرینی چرخشی می‌کند و اطلاعات جزئی روی آن به نمایش گذاشته می‌شود که با کلیک کردن روی آن می‌توانید اطلاعات بیشتر و جزئی‌تری را در مورد آن شیرینی مطالعه کنید. مسلما آن اطلاعات کوتاه و عکس شیرینی‌ها خود می‌تواند توجه مخاطب را به شدت به خود جذب کند و باعث شود مشتاق به خواندن اطلاعات بیشتر شود.
سایت Emporium برای عکس‌ها از حالت چرخشی استفاده کرده که به خوبی نیز عمل کرده است. حال، شما می‌توانید این روش را برای هر المان دیگری حتی بخش کوتاهی از متن اجرا کنید که با یک چرخش، مخاطب را به خواندن محتوای اصلی و طولانی‌تر مجاب کند.
[h=3]اسلایدر‌های حرکتی[/h] اسلایدر بخشی از سایت شما را اشغال می‌کنند ولی از طرفی می‌تواند محتوا‌های زیادی را نیز به مخاطب انتقال دهد. علاوه بر این اسلایدر‌های حاوی عکس می‌توانند علاوه بر انتقال مفهوم و محتوا، جذابیت بیشتری را برای مخاطب ایجاد کند. همچنین شما در اسلایدر‌ها محدودیت خاصی ندارید و می‌توانید با توجه به نیاز خود اسلاید‌های بیشتری اضافه کنید.
به اسلایدر شرکت سرمایه گذاری Capital Partners توجه کنید. در این اسلایدر در هر اسلاید پاراگراف‌های کوتاهی از متن به چشم می‌خورد که مخاطب می‌تواند با کلیک روی هر اسلاید ادامه‌ی محتوا را مطالعه کند. این چنین برای قرار دادن محتوای اصلی فضای بیشتری در اختیار دارید و مخاطب را از قبل در اسلاید‌ها به خواندن مطالب بیشتری تشویق کرده‌اید و مخاطب خود به سراغ مطالب بیشتر رفته است و مشتاق خواندن محتوا‌ی بیشتر می‌باشد.
[h=3]برگه‌های انتقال[/h] یکی دیگر از راه‌های قرار دادن محتوا‌های بلند در سایت بدون از دست دادن کاربر استفاده از برگه‌های انتقال می‌باشد. از این طریق شما می‌توانید تنها قسمتی از متن را به مخاطب نشان دهید و توجه مخاطب را به خود جلب کنید و سپس اگر مخاطب مایل به خواندن ادامه مطلب بود، می‌تواند روی هر کدام از این برگه‌ها کلیک کند تا محتوای اصلی در صفحه‌ی دیگر نمایش داده شود.
به عنوان مثال بخش مطالعات این سایت را در نظر بگیرید، در هر برگه یک عکس و قسمت جذابی از محتوا اصلی می‌تواند توجه مخاطب را جلب خود کند و باعث شود مخاطب با کلیک روی برگه‌ها به صفحه‌ی محتوا اصلی منتقل شود.
مسلما تکنیک‌های زیاد دیگری وجود دارد که به وسیله‌ی آن می‌توانید محتوا‌های بلند را در سایت خود قرار دهید و توجه مخاطب را حفظ کنید، اما باید به اصول سئو نیز توجه داشته باشید، زیرا بعضی از این تکنیک‌ها برخلاف اصول سئو می‌باشد که باعث می‌شود از طرف موتور‌های جستجو جریمه شوید. راهکار‌هایی که ما به شما ارائه دادیم، روش‌هایی کاملا امتحان شده و سالمی بودند که هیچ کدام به سئوی سایت شما لطمه وارد نمی‌کند. امیدواریم این نکات به شما کمک کند.
 
بالا