بدون هیچ نرم افزاری درایو مجازی بسازید!

oxision

عضو جدید
کاربر ممتاز
هنگامي که صحبت از درايو مجازي مي شود، ذهن بسياري از کاربران به سمت نرم افزارهاي خاصي مي رود که قابليت ساخت يک درايو مجازي را دارند. اما در حقيقت نيازي به تهيه و نصب اين چنين نرم افزارهايي نيست. کمي صبر و حوصله و بي ترديد دقت، مي تواند ياور شما در ايجاد اين چنين درايوي در محيط ويندوز باشد. شايد نتوان قابليت هاي ويژه ايي که سري نرم افزارهاي فوق در ساخت درايو مجازي بکار مي برند را ايجاد کرد، اما ساخت يک درايو مجازي آن هم بدون نرم افزار، خالي از جذابيت نخواهد بود.

قبل از شروع عمليات لازم است ذکر کنم ايجاد چنين درايوهايي هيچ ربطي به پارتيشن بندي هارد ديسک ندارد و سلامت
سيستم عامل شما را به خطر نخواهد انداخت. بنابراين نگران از دست رفتن اطلاعات خود نباشيد. ضمنا اگر خوشتان نيامد راهي براي از بين بردن درايو مجازي وجود دارد. تا انتهاي اين مقاله با ما باشيد.


براي ساخت درايو مجازي در اين آموزش از فايل هاي خود ويندوز کمک مي گيريم. اينبار به سراغ فايل اجرايي Subst.exe مي رويم. اين فايل در پوشه system32 که در پوشه windows قرار گرفته موجود است. اين فايل به همراه سيستم عامل داس ارائه شده و اجراي آن در حالت اوليه کار هيچ عکس العملي نشان نخواهد داد. کلمه Subst برگرفته از کلمه Substitution به معناي جايگزيني و علي البدلي است و در حقيقت براي جانشين کرد يک دايرکتوري به يک درايو بکار مي رود.

به اين معني که با اجراي اين دستور مي توانيد محتويات يک فولدر خاص را به يک درايو تبديل کنيد و آن را در
My Computer نشان دهيد. گاهي اوقات گشتن به دنبال پوشه ايي در ميان انبوه فايل ها و فولدرهاي در يک درايو خاص وقت گير است. اين کار مي تواند اين امر را تسهيل بخشد.

مسلما عملياتي مانند کپي و کات فايل ها يا حتي نصب برنامه ها در درايو هايي که به اين روش ايجاد مي شوند مقدور خواهد بود اما در مورد عمليات
سيستمي مانند فرمت يا اسکن ديسک امکان پذير نيست. حال چگونه از اين Subst استفاده کنيم؟

به Run يا Command Prompt ويندوز وارد شويد ( توضيح: Run در خود منوي استارت ويندوز موجود است و همچنين براي ورود به Command Prompt در فيلد Run کلمه cmd را تايپ و اينتر کنيد ) حال بايد دستوري مطابق شکل زير تايپ کنيد (شکل کلي فرمان):

Subst NewDriveName: Folder Direction
فکر نکنم نياز به توضيح چنداني باشه NewDriveName نام درايو جديدي که قصد داريد ايجاد کنيد. دقت کنيد که اين نام مشابه نام
درايوهاي موجود نباشه و Folder Direction مسير پوشه ايي که قصد داريد اون رو به صورت درايو مجازي در بياريد. براي نمونه، مثال هاي زير درايوهايي با نام K و L ايجاد خواهند کرد. درايو K جايگزيني براي محتويات پوشه C:part و درايو L جايگزيني براي مسير C: Program FilesAdobe .

Subst K: C:part
Subst L: C: Program FilesAdobe
توجه:
مدت دوام اين درايو هاي مجازي بعد از
ريستارت سيستم پايان مي پذيرد و با يک بار ريستارت سيستم، ديگر اين درايوها را نخواهيد ديد. براي جلوگيري از اين امر چندين راه وجود دارد که بعلت کمي فرصت تنها يکي را شرح مي دهيم.

در سيستم عامل هاي Dos و Win9x ساده ترين راه ويرايش فايل Autoexec.bat خواهد بود. اين فايل را در درايو C بيابيد و خطوط مربوط به Subst را در آن تايپ کنيد تا در هر بار ريستارت سيستم به تبع آن Subst ايجاد شود. در سيستم عامل هاي xp و 2000 بهترين و راحترين کار اين است که يک فايل اجرايي با پسوند .bat يا همان BatchFile ايجاد کنيم و خود فايل يا Shortcut آنرا در استارتاپ سيستم قرار دهيم. يا مي توانيم مسير را در رجيستري ايجاد کنيم.

حال چگونه فايل اجرايي يا همان BatchFile را ايجاد کنيم. مسير زير را براي باز کردن يک صفحه notepad طي کنيد:

Start All ProgramsAccessoriesnotepad
از منوي فايل Save as را انتخاب و در مسيري دلخواه فايل را با پسوند bat ذخيره کنيد. حال به سراغ فايلي که ايجاد کرده ايد برويد. بر روي آن راست کليک و Edit را برگزينيد و دستورات مربوط به Subst را در آن تايپ و فايل را ذخيره کنيد. حال نوبت به مسيردهي اين فايل در
رجيستري مي رسد. به رجيستري وارد شويد( در فيلد Run کلمه Regedit را تايپ کنيد). مسير زير را طي کنيد:

HKEY_CURRENT_USERSOFTWAREMicrosoftWindowsCurrent VersionRun
حال در بخش سمت راست محيط رجيستري راست کليک کرده و پس از انتخاب گزينه New گزينه String Value را انتخاب سپس يک نام به ارزش ايجاد شده داده و با دابل کليک بر روي آن در قسمت Value Date آدرس BatchFile را که در مرحله قبل ايجاد کرده ايد، وارد کنيد. بر روي ok کليک و از رجيستري خارج شويد. اگر مراحل را درست طي کرده باشيد اين بار با ريستارت
ويندوز درايوهاي مجازي دوباره ايجاد خواهند شد.

حال اگر پشيمان شديد و قصد حذف درايو مجازي را داشتيد طبق زير عمل کنيد:

پس از پاک کردن دستورات اضافه شده در فايل Autoexec.bat در سيستم عامل هاي Dos و Win9x و يا پاک کردن Shortcut يا خود فايل bat از استارتاپ سيستم و يا پاک کردن ارزش رشته در رجيستري براي سیستم عامل هاي xp و 2000
سيستم را يک بار ديگر ريستارت کنيد. اگر هم بخواهيد اين کار را بدون ريستارت انجام دهيد کافيست در Run يا Command Prompt دستور زير را تايپ کنيد:

Subst NewDriveName: /d
که NewDriveName نام
درايوي که قصد پاک کردن آن را داريد مي باشد.



منبع
 

Similar threads

بالا