iranfind95
عضو
[h=2]بدون آینه یا dslr؛ نگاه عکاسان حرفه ای به نقاط قوت و ضعف دو فناوری متفاوت در دوربین ه[/h]
تقابل دوربینهای DSLR با بدون آینه را باید رقابت فناوری قدیمی با جدید خواند که در سال های اخیر عکاسی را تحت تاثیر قرار داده است.
در سالهای اخیر ظهور و پیشرفت روزافزون دوربینهای بدون آینه، صنعت عکاسی را تحت تاثیر قرار داده، بطوری که طرفداران دوربینهای بدون آینه، DSLR را رو به زوال خوانده و از اینرو بعضا مجادلات داغی بین طرفداران این دو فناوری شکل میگیرد. در ادامه نگاهی به مزایا و معایب دوربینهای DSLR و بدون آینه داشته و به تشریح فناوری هر یک از این دوربینها خواهیم پرداخت.
پس از آنکه پاناسونیک در سال ۲۰۰۸ دوربین بدون آینه DMC-G1 را راهی بازار کرد، تعداد علاقمندان و طرفداران دوربینهای بدون آینه روز به روز افزایش یافت، بطوری که کارشناسان حوزهی عکاسی هر سال در انتظار عرضهی دوربینی بدون آینه هستند تا بتواند DSLR را به زیر بکشد، حال آنکه هنوز این مهم روی نداده و دوربینهای DSLR بازار محصولات رده بالا را در کنار نظر مثبت عکاسان حرفهای در اختیار خود دارند.
با وجود اینکه بازار دوربینهای بدون آینه هنوز آنچنان که باید بزرگ نیست، اما روند تغییر در شکل بازار محسوس است، چراکه تحقیقات انجام شده در حوزهی عکاسی نشان از این دارد که تعداد کاربرانی که دوربینهای سنگین مجهز به آینه را کنار گذاشته و به سمت نمونههای بدون آینه میروند، روز به روز در حال افزایش است. از نظر متخصصان امر پی بردن به دلیل افزایش سهم دوربینهای بدون آینه چندان سخت نیست، چراکه با عرضهی هر نسل عملکرد ویوفایندرهای الکترونیکی و سیستم فوکوس خودکار بهتر از پیش میشود. همچنین رفته رفته تنوع لنزهای زوم و پرایم برای دوربینهای بدون آینه افزایش مییابد. بسیاری از مستندسازان و عکاسانی که همیشه در سفر هستند، به سمت استفاده از دوربینهای بدون آینه سوق پیدا میکنند، چراکه این دوربینها با وزن و ابعاد کمتر، گزینهی بهتری به نظر میرسند. همچنین باید به مهاجرت شماری از عکاسان منظره، پرتره و ورزشی نیز اشاره کرد که دوربینهای بدون آینه را ترجیح میدهند، حال آنکه بخش بزرگتری هنوز دوربینهای DSLR را ترجیح میدهند.
در ادامه نظرات شماری از بهترین عکاسها در ژانرهای مختلف را در مورد دوربینهای DSLR و بدون آینه از نظر خواهیم گذراند که در این بین برخی از موارد ارائه شده بسیار جالب توجه است.
عکاسی ورزشی و اکشن
در جریان بازیهای المپیک ریو، بسیاری از تصاویر توسط دوربینهای DSLR ثبت شد، اما به نظر میرسد وضعیت دوربینهای عکاسی در بازیهای ۲۰۲۰ توکیو بسیار متفاوت خواهد بود.
با وجود فراوانی و تنوع لنزهای سری L کانن و Pro نیکون در بازیهای المپیک ریو، بسیاری از تصویربرداران نسبت به بکارگیری دوربینهای بدون آینه و کنار گذاشتن DSLR بی میل بودند. یکی از دلایل عمده برای میلی عکاسان ورزشی، تاخیر فوکوس خودکار در دوربینهای بدون آینه است. سرعت فوکوس در عکاسی ورزشی به دلیل لزوم تصویربرداری در کوتاهترین زمان ممکن از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین باید به وضوح و دقت پایین نمایش جزئیات در ویوفایندرهای الکترونیکی اشاره کرد که ضعف دیگر دوربینهای بدون آینه در عکاسی ورزشی است، در حالی که ویوفایندرهای سنتی اپتیکال، چنین ضعفی ندارند.
لئون نیل، عکاس ورزشی-خبری خبرگزاری فرانسه است که مورد دوربینهای بدون آینه و DSLR چنین میگوید:
به طور حتم دوربینهای بدون آینه را باید آیندهی صنعت عکاسی خواند، اما در حال حاضر ویژگیهایی که من به آنها نیاز دارم توسط تولیدکنندگان دوربینهای بدون آینه پوشش داده نمیشود. دوربین نیکون D5 که من در اختیار دارم دارای بدنهای بسیار محکم بوده و از نظر عکسبرداری نیز سریع است. این دوربین از قابلیتهایی نظیر درگاه شبکه نیز برخوردار است که میتوان از آن برای عکسبرداری سریع و ارسال آنی از مسابقاتی چون تنیس ویمبلدون و بازیهای المپیک ستفاده کرد. من اطمینان دارن که در نسلهای بعدی دوربینهای دیجیتال خبری از آینه نخواهد بود، اما هم اکنون من ترجیح میدهد تا از DSLR استفاده کنم.
وجود درگاه شبکه برای عکسبرداری و ارسال سریع تصاویر را باید قابلیتی خواند که در دوربینهای بدون آینه نمیتوان یافت و سازندگان این نوع دوربینها باید به آن توجه کنند. البته شماری از همکاران لئون آغوش بازتری را در قبال دوربینهای بدون آینه و تغییر در روند حرفهای خود دارند. مارک پین از جملهی همین عکاسها است که عکاس ورزشی ارشد The Mail on Sunday را در کارنامه دارد. وی در مورد دوربینهای بدون آینه میگوید:
من اخیرا دوربین بدون آینهی X-T2 فوجی فیلم را که با خود در مسابقات یوفا ۲۰۱۶ و مسابقات تنیس تابستانی همراه داشتم، آزمایش کردم. من در ابتدا به این دوربین اعتقاد چندانی نداشتم، اما پس از بکارگیری آن بسیار حیرت زده شدم. مارک به این موضوع اشاره کرده که بسیاری از عکاسان حرفهای در برابر تغییرات مقاومت نشان داده و از فناوریهای جدید در طول زمان استفاده میکنند، اما به نظر وی X-T2 مزایای بسیار زیادی دارد که از جملهی آن میتوان به وزن پایین آن اشاره کرد.
مارک رضایت زیادی از کیفیت عکسبرداری ایکس-تی ۲ دارد، اما معتقد است هنوز نقاط ضعفی وجود دارد که میتوان آن را برطرف کرد. تصویر پایین توسط مارک و با استفاده از دوربین ایکس-تی ۲ از اندی ماری ثبت شده است.
به گفتهی مارک پین یکی از مواردی که DSLR را در برابر دوربینهای بدون آینه برتر میکند، عکسبرداری ادامه دار است. وی در این خصوص چنین اظهار نظر میکند:
یکی از تفاوتهای اصلی میان عکاسهای حرفهای و آماتور ورزشی این است که ما همیشه حتی زمانی که بصورت ادامهدار عکاسی میکنیم، از طریق ویوفایندر منظرهی عکاسی را زیر نظر داریم. برای مثال وقتی من تصاویر را بصورت متوالی ثبت میکنم، انگشت خود را از روی کلید شاتر برداشته اما همچنان از طریق ویوفایندر به منظره نگاه میکنم. در نیکون D5 حتی تشخیص سیاهی بین ثبت تصاویر که به موجب بالا آمدن آینه انجام میشود، بسیار سخت است و در واقع چندان محسوس نیست، اما در دوربینهای بدون آینه ویوفایندر الکترونیکی است که کار را سخت میکند. تعقیب سوژه با استفاده از دوربینهای بدون آینه به دلیل تاخیری که در نمایش منظره مورد نظر اتفاق میافتد، بسیار سخت است. برای مثال تاخیر ایجاد شده در زمان تعقیب یک فوتبالیست طی یک مسابقهی فوتبال نتیجهی جالبی ندارد، حال آنکه عکاس در حال ثبت تصاویر ادامه دار باشد. در دوربینهای DSLR مدرن یک پردازنده برای فوکوس خودکار و دیگری برای پردازش تصاویر مورد استفاده قرار میگیرد که این موضوع عملکرد دوربین را افزایش میدهد.
تقابل دوربینهای DSLR با بدون آینه را باید رقابت فناوری قدیمی با جدید خواند که در سال های اخیر عکاسی را تحت تاثیر قرار داده است.
در سالهای اخیر ظهور و پیشرفت روزافزون دوربینهای بدون آینه، صنعت عکاسی را تحت تاثیر قرار داده، بطوری که طرفداران دوربینهای بدون آینه، DSLR را رو به زوال خوانده و از اینرو بعضا مجادلات داغی بین طرفداران این دو فناوری شکل میگیرد. در ادامه نگاهی به مزایا و معایب دوربینهای DSLR و بدون آینه داشته و به تشریح فناوری هر یک از این دوربینها خواهیم پرداخت.
پس از آنکه پاناسونیک در سال ۲۰۰۸ دوربین بدون آینه DMC-G1 را راهی بازار کرد، تعداد علاقمندان و طرفداران دوربینهای بدون آینه روز به روز افزایش یافت، بطوری که کارشناسان حوزهی عکاسی هر سال در انتظار عرضهی دوربینی بدون آینه هستند تا بتواند DSLR را به زیر بکشد، حال آنکه هنوز این مهم روی نداده و دوربینهای DSLR بازار محصولات رده بالا را در کنار نظر مثبت عکاسان حرفهای در اختیار خود دارند.
با وجود اینکه بازار دوربینهای بدون آینه هنوز آنچنان که باید بزرگ نیست، اما روند تغییر در شکل بازار محسوس است، چراکه تحقیقات انجام شده در حوزهی عکاسی نشان از این دارد که تعداد کاربرانی که دوربینهای سنگین مجهز به آینه را کنار گذاشته و به سمت نمونههای بدون آینه میروند، روز به روز در حال افزایش است. از نظر متخصصان امر پی بردن به دلیل افزایش سهم دوربینهای بدون آینه چندان سخت نیست، چراکه با عرضهی هر نسل عملکرد ویوفایندرهای الکترونیکی و سیستم فوکوس خودکار بهتر از پیش میشود. همچنین رفته رفته تنوع لنزهای زوم و پرایم برای دوربینهای بدون آینه افزایش مییابد. بسیاری از مستندسازان و عکاسانی که همیشه در سفر هستند، به سمت استفاده از دوربینهای بدون آینه سوق پیدا میکنند، چراکه این دوربینها با وزن و ابعاد کمتر، گزینهی بهتری به نظر میرسند. همچنین باید به مهاجرت شماری از عکاسان منظره، پرتره و ورزشی نیز اشاره کرد که دوربینهای بدون آینه را ترجیح میدهند، حال آنکه بخش بزرگتری هنوز دوربینهای DSLR را ترجیح میدهند.
در ادامه نظرات شماری از بهترین عکاسها در ژانرهای مختلف را در مورد دوربینهای DSLR و بدون آینه از نظر خواهیم گذراند که در این بین برخی از موارد ارائه شده بسیار جالب توجه است.
عکاسی ورزشی و اکشن
در جریان بازیهای المپیک ریو، بسیاری از تصاویر توسط دوربینهای DSLR ثبت شد، اما به نظر میرسد وضعیت دوربینهای عکاسی در بازیهای ۲۰۲۰ توکیو بسیار متفاوت خواهد بود.
با وجود فراوانی و تنوع لنزهای سری L کانن و Pro نیکون در بازیهای المپیک ریو، بسیاری از تصویربرداران نسبت به بکارگیری دوربینهای بدون آینه و کنار گذاشتن DSLR بی میل بودند. یکی از دلایل عمده برای میلی عکاسان ورزشی، تاخیر فوکوس خودکار در دوربینهای بدون آینه است. سرعت فوکوس در عکاسی ورزشی به دلیل لزوم تصویربرداری در کوتاهترین زمان ممکن از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین باید به وضوح و دقت پایین نمایش جزئیات در ویوفایندرهای الکترونیکی اشاره کرد که ضعف دیگر دوربینهای بدون آینه در عکاسی ورزشی است، در حالی که ویوفایندرهای سنتی اپتیکال، چنین ضعفی ندارند.
لئون نیل، عکاس ورزشی-خبری خبرگزاری فرانسه است که مورد دوربینهای بدون آینه و DSLR چنین میگوید:
به طور حتم دوربینهای بدون آینه را باید آیندهی صنعت عکاسی خواند، اما در حال حاضر ویژگیهایی که من به آنها نیاز دارم توسط تولیدکنندگان دوربینهای بدون آینه پوشش داده نمیشود. دوربین نیکون D5 که من در اختیار دارم دارای بدنهای بسیار محکم بوده و از نظر عکسبرداری نیز سریع است. این دوربین از قابلیتهایی نظیر درگاه شبکه نیز برخوردار است که میتوان از آن برای عکسبرداری سریع و ارسال آنی از مسابقاتی چون تنیس ویمبلدون و بازیهای المپیک ستفاده کرد. من اطمینان دارن که در نسلهای بعدی دوربینهای دیجیتال خبری از آینه نخواهد بود، اما هم اکنون من ترجیح میدهد تا از DSLR استفاده کنم.
وجود درگاه شبکه برای عکسبرداری و ارسال سریع تصاویر را باید قابلیتی خواند که در دوربینهای بدون آینه نمیتوان یافت و سازندگان این نوع دوربینها باید به آن توجه کنند. البته شماری از همکاران لئون آغوش بازتری را در قبال دوربینهای بدون آینه و تغییر در روند حرفهای خود دارند. مارک پین از جملهی همین عکاسها است که عکاس ورزشی ارشد The Mail on Sunday را در کارنامه دارد. وی در مورد دوربینهای بدون آینه میگوید:
من اخیرا دوربین بدون آینهی X-T2 فوجی فیلم را که با خود در مسابقات یوفا ۲۰۱۶ و مسابقات تنیس تابستانی همراه داشتم، آزمایش کردم. من در ابتدا به این دوربین اعتقاد چندانی نداشتم، اما پس از بکارگیری آن بسیار حیرت زده شدم. مارک به این موضوع اشاره کرده که بسیاری از عکاسان حرفهای در برابر تغییرات مقاومت نشان داده و از فناوریهای جدید در طول زمان استفاده میکنند، اما به نظر وی X-T2 مزایای بسیار زیادی دارد که از جملهی آن میتوان به وزن پایین آن اشاره کرد.
مارک رضایت زیادی از کیفیت عکسبرداری ایکس-تی ۲ دارد، اما معتقد است هنوز نقاط ضعفی وجود دارد که میتوان آن را برطرف کرد. تصویر پایین توسط مارک و با استفاده از دوربین ایکس-تی ۲ از اندی ماری ثبت شده است.
به گفتهی مارک پین یکی از مواردی که DSLR را در برابر دوربینهای بدون آینه برتر میکند، عکسبرداری ادامه دار است. وی در این خصوص چنین اظهار نظر میکند:
یکی از تفاوتهای اصلی میان عکاسهای حرفهای و آماتور ورزشی این است که ما همیشه حتی زمانی که بصورت ادامهدار عکاسی میکنیم، از طریق ویوفایندر منظرهی عکاسی را زیر نظر داریم. برای مثال وقتی من تصاویر را بصورت متوالی ثبت میکنم، انگشت خود را از روی کلید شاتر برداشته اما همچنان از طریق ویوفایندر به منظره نگاه میکنم. در نیکون D5 حتی تشخیص سیاهی بین ثبت تصاویر که به موجب بالا آمدن آینه انجام میشود، بسیار سخت است و در واقع چندان محسوس نیست، اما در دوربینهای بدون آینه ویوفایندر الکترونیکی است که کار را سخت میکند. تعقیب سوژه با استفاده از دوربینهای بدون آینه به دلیل تاخیری که در نمایش منظره مورد نظر اتفاق میافتد، بسیار سخت است. برای مثال تاخیر ایجاد شده در زمان تعقیب یک فوتبالیست طی یک مسابقهی فوتبال نتیجهی جالبی ندارد، حال آنکه عکاس در حال ثبت تصاویر ادامه دار باشد. در دوربینهای DSLR مدرن یک پردازنده برای فوکوس خودکار و دیگری برای پردازش تصاویر مورد استفاده قرار میگیرد که این موضوع عملکرد دوربین را افزایش میدهد.