بخاری گازی و ایمنی آن

chemblog

عضو جدید
وجود دودکش استاندارد به عنوان یکی از ملزومات اصلی بخاری گازی محسوب می شود و استفاده ی ایمن از این وسیله را تصمین می نماید.انواع بخاری های گازی با دودکش، با توجه به شکل گرمایش و خروج گازهای ناشی از احتراق نامگذاری و تقسیم می شوند که برخی از انواع رایج آن ها را اشاره می کنیم:
بخاری های همرفتی: این بخاری ها هوای اتاق را گرم کرده و بخار آب و گازهای سمی را از طریق دودکش به خارج از محل نصب خود هدایت می کنند. نوع طراحی و ساخت این بخاری ها به گونه ای است که هوای گرم متصاعد شده از سطح بالایی آن، هوای مجاور شعله ها نبوده و فاقد گازهای سمی است.
بخاری های تابشس: اگر در ساخت بخاری گازی و مجاور شعله ی آن از سرامیک های نسوز استفاده شده باشد آن بخاری تابشی است و گرچه با نام تابشی شناخته می شوند اما بخش های گرمایش همرفتی آن ها نیز کماکان هوای اتاق را گرم می کند. عملکرد سرامیک های نسوز ، استفاده ی بهینه از گرمای موجود است، آن ها گداخته شده و گرمای زیادی را از مقابل بخاری به اطراف می تابانند.امواج گرمایشی تابشی مانند گرمای خورشید با چشم دیده نشده و با وزش باد هم منحرف نمی شود.
رعایت نکات ایمنی در انواع بخاری دلایل زیادی می تواند داشته باشد که مسمومیت و یا آتش سوزی و انفجار از جمله ی آن ها هستند. بنابراین اصلی ترین نکات ایمنی در پیشگیری از این اتفاقات عبارتند از:

۱- دودکش های این نوع بخاری به دلیل خارج کردن گازهای سمی و بخار آب باید پیوسته داغ باشند.
۲- نوعی از بخاری را خریداری نمایید که سطح شیشه های مقابل آن به گونه ای باشد که تمام شعله دیده شود.
۳- به منظور جلوگیری از ورود گاز منوکسید کربن به محیط مسکونی و یا احتمال آتش سوزی به دلیل شعله ی باز شیشه های شکسته ی بخاری را تعویض نمایید.
۴- نصب بخاری در کنار پره ها، درب های ورودی و یا اشیای قابل احتراق اشتباهی بسیار خطرناک است.
۵- متاسفانه خشک کردن البسه بر روی بخاری ها یکی از دلایل رایج آتش سوزی در ساختمان ها است.
می دانیم که هر بخاری گازسوز برای عملکرد مناسب نیاز به اکسیژن کافی دارد.در بخاری گازی بدون نیاز به دودکش نه تنها اکسیژن مورد نیاز از هوای اتاق تامین می شود بلکه محصولات ناشی از سوخت گاز طبیعی اعم از بخار آب و گازهای سمی نیز در هوای اتاق رها می شوند. این بخاری ها برای اماکن پر تردد که دائما هوای آن در حال گردش یا تعویض است مانند فروشگاه ها و کارگاه ها که فضای بزرگتری دارند طراحی شده تا فضای اطراف خود را گرم کنند.
این بخاری ها به دلیل نداشتن دودکش، محدودیت جانمایی نداشته و تا شعاع طول استاندارد شیلنگ قابل جابجایی هستند. چنان چه طول شیلنگ مورد استفاده از یک متر و بیست سانتیمتر بیشتر باشد خطر نشت گاز افزایش خواهد یافت. در طراحی اولیه این بخاری همان طور که در تصویر مشاهده می کنید باید از سرامیک های نسوز استفاده شود که متاسفانه در بسیاری از تولیدات سال های اخیر این بخش از بخاری حذف شده است.این سرامیک ها باعث افزایش بازده ی گرمایی و کاهش مصرف گاز می شود.


توصیه های ایمنی در استفاده از بخاری بدون نیاز به دودکش:
۱- نصب بخاری های بدون نیاز به دودکش در فضاهای محدود مطلقا ممنوع است. فضای محدود در ساختمان مانند اتاق های کوچک، اتاق خواب کودکان و یا اماکن کم تردد و مشابه آن.
۲- هرگز در مکان هایی که بخاری گازی بدون دودکش نصب شده است نخوابید.این کار نوعی اقدام به خودکشی است.
۳- عمر مفید سیستم های ایمنی و حساس در برابر کمبود اکسیژن در این نوع بخاری ها ممکن است بسیار کوتاه باشد و لذا هرگز به آن اطمینان نکرده و همیشه مراقب تهویه ی مناسب اتاق باشید.
۴- شیلنگ مورد استفاده در این نوع بخاری نباد از یک متر و بیست سانتیمتر بیشتر باشد.
۵- تا حد امکان از جابجایی مکرر بخاری خودداری کرده و پیوسته مراقب اشیا قابل احتراق اطراف باشید.
۶- از خطرات جابجایی این نوع بخاری کشیده شدن شیلنگ و نشت گاز طبیعی در ساختمان است.
۷- از خشک کردن البسه در روی بخاری یا نزدیک آن جدا خودداری کنید.

کلیه ی بخاری های گازسوز هوای سرد را از کف اتاق مکیده، بر روی شعله گاز گرم کرده و به طرف بالا هدایت می کنند.در این شکل گرمایش، هر چه سقف اتاق بلندتر باشد، با مصرف انرژی بیشتری اتاق گرم می شود زیرا تجمع هوای گرم در زیر سقف اتاق باید به حدی باشد که به کف اتاق نیز برسد.چنان چه در ساختار بخاری گازی از سرامیک های نسوز استفاده شده باشد، در مقابل بخاری و تحت الشعاع تابش آن نیز گرمایش تابشی خواهیم داشت. این زاویه ی تابش با صفحات براق و منعکس کننده ای گسترش یافته است. گرمایش تابشی مستقیما هوا را گرم نمی کند بلکه مانند تابش گرمای افتاب اولین جسمی که در مقابل تابش قرار گیرد را گرم کرده و سپس گرمای آن اجسام، هوای اتاق را گرم خواهد کرد.

اگر چه ساختار بخاری های گازسوز به گونه ای است که مصرف انرژی بالایی داشته و بازده پایینی دارند اما با استفاده از راهکار های ساده ای می توان مصرف گاز را کاهش و بازده گرمایشی بخاری را افزایش داد.
۱- در صورت امکان محل نصب بخاری گازی باید به مرکز اتاق نزدیک باشد تا گردش هوای گرم سریع و به سهولت و متعادل انجام شود.
۲- چنان چه بخاری در زیر طاقچه یا زیر رله پله و یا نزدیک درب ورودی نصب شود گردش هوای گرم به کندی انجام می شود و گرمای زیادی از دست خواهد رفت.
۳- چنان چه گرمایش ساختمان شما با استفاده از بخاری گازی است سقف های بلند و فضاهای بزرگ و یکسره و یا درب و پنجره هایی که باز مانده اند باعث اتلاف انرژی خواهند شد.
۴- حجم زیادی از هوای سرد در اتاق های بزرگ و یا خروج هوای گرم از درب و پنجره های باز باعث می شود تا بخاری های ساختمان شما برای گرم کردن اتاق ها و دمای دلخواه شما پیوسته و با شعله ی زیاد کار کنند.
مقایسه ی گرمایش از کف و بخاری گازی: گرمایش از کف با استفاده از امواج گرمایی است. امواج گرمایی از لوله های حاوی آب گرم که در زیر سطح قرار دارند ساطع می شود.آب گرم لوله ها می تواند توسط موتورخانه و یا پکیج تامین شود.در این شکل گرمایش دقیقا در جایی است که به آن نیاز داریم یعنی در کف ساختمان. به دلیل این که دمای آب گرم لوله ها ۵۰ درجه سانتیگراد است مصرف گاز نیز کاهش می یابد و حتی با وجود سقف های بلند گرمایش مطلوب است. گرمایش بخاری با استفاده از هوای گرم است.می دانیم که هوای گرم سبک است و به طرف بالا و زیر سقف می رود. بخاری گازی اتاق باید آن قدر با شعله ی بالا کار کند تا هوای گرم زیر سقف بیشتر شده و به طرف پایین و جایی که ما نشسته ایم بیاید.در این نوع گرمایش پیوسته هوای گرم و سرد اتاق با هم ترکیب و در حال جابجایی اند و ساختمان هایی که سالن های بزرگ و یا سقف بلند دارند مصرف گازشان افزایش می یابد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا