[بحث و گفتگو](1): مدیران ایرانی، موفقیت یا عدم موفقیت؟

ghazal1991

مدیر تالار مدیریت
مدیر تالار
تعریف مدیریت:
مدیریت فرایند به کارگیری مؤثر و کارآمد منابع مادی و انسانی در برنامه ریزی، سازماندهی، بسیج منابع و امکانات، هدایت و کنترل است که برای دستیابی به اهداف سازمانی و بر اساس نظام ارزشی مورد قبول صورت می‌گیرد.


برای روشن شدن ماهیت مدیر یک سازمان باید گفت:
مدیر کسی است که با بهره گیری از دانش مکتسبه از طرف صاحبان موسسه، وکیل است تا اهداف سازمان را در چهار چوب قوانین مکتوب سازمان به بهترین نحو وباکمترین هزینه ممکن بدست آورد و ارزش مدیران هر سازمان با انجام این ماموریت سنجیده میشود .


____________________

به نظر شما، مدیران ایرانی تا چه میزان در مدیریت، موفق بوده اند؟ دلایل موفقیت یا عدم موفقیت آن ها را چه می دانید؟

به نظر شما، ویژگی های یک مدیر لایق و موفق چیست؟
 

tichismor

عضو جدید
باعرض سلام خدمت دوستان

به نظر بنده حقیر ، و با توجه به تجربه کاری که دارم :

مشکل اصلی مدیران ما، منابع انسانی هست.
مدیران ما نحوه برخورد با نیروی کار خودشون رو ندارند که همین موضوع باعث میشه از قاطعیت اونها کم بشه و مشکلاتی رو بار بیاره که قابل جبران نیست.
البته مشکل بخش اعظم مدیران ما، نیروی کار غیر متخصص ( صرفا نه در کار، بعضی از مردم حتی تحصیل کرده تخصصی در مورد زندگی و روابط اجتماعی ندارند ) که مشکلات عدیده ای رو بوجود میاره.
ولی در کل میشه گفت مدیران موفق به ناموفق میچربن :دی به امید روزی که اکثر مدیران موفق و کارا و موثر باشند.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
به نظر من در حال حاضر چند مدل مدیر داریم یه سری مدیران که براثر پارتی مدیر شدن که هیچ اطلاعاتی درباره مدیریت ندارند مثلا رئیس سازمان Xرشته تربیت بدنی خونده اومده مدیر سازمان شده من نمیدونم ملاک انتخابشون چی بوده به هر حال این شخص نمیتونه موفق باشه
یه سری از شرکتهای خصوصی هم هست که فکر میکنن سرمایه گذار و سهام دار باید مدیرباشه حالا اگه تخصصم نداشته باشه مهم نیست به نظر من این گونه بنگاهها هم نمیتونن از مدیریت موفق برخوردا باشند یا شایدبشه گفت خیلی کم مدیریت درستی در اون بنگاه اعمال مبشه
دسته سوم مدیرانی هستند که تحصیلات دارند و به کا رگماشته شدن باز به نظر من این افرادم به علت محدودیتهایی که تو سازمانهای خصوصی دارند(نقش اصلی با سرمایه گذاران اون مجموعه هست اکثرا)یا مدیران دولتی(نقش سیاست و...) نمیتونن تصمیم درستی بگیرن
متاسفانه تو جامعه ما مشکلات مدیریتی خیلی زیاده خیلی
الان در بیشتر سازمانها دولتی مدیریت احساس میکنه فقط باید پایه نامه هارو پاراف کنه اصلا نمیدونن چه وظایفی دارند من بعید میدونم اصلا برگه شرح وظایفشون مطالعه کرده باشن اینقدر سازمانهای دولتی ما ابکی شده
در بعضی از سازمانهایی خصوصی مخصوصا در این دوره که بیکاری زیاد شده مدیران اصلا به منابع انسانی اهمیت نمیده و فقط به منافع سازمان توجه میکنه این میشه که نیروی انسانی درست فعالیت نمیکنه و در هر حال سازمان متضرر میشه(الان بخاطر اینکه جمعیت زیاد شده و کار کمه مدیران فکر میکنن حق دارن از نیروی انسانی بیکاری بکشن با پول کم و این باعث میشه کارمند بعد یه مدت انگیزش از دست بده و کم کاری کنه به نظر من مدیران تو دوره ما خیلی ناکارامد شدن و بندرت میشه مدیر خوب و موفق پیدا کرد شاید یه علت اساسی عدم توجه به نقش مدیریت در سازمانها باشه که اینم عاملش همون مدریران ناکارامد بودن که خیلیاشون اصلا نمیدون مدیریت یعنی چی؟!


البته این نظر منه ها و اونچیزایی که تو ذهن من میگذره با دیدن وضعیت الان
 
آخرین ویرایش:

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
من فکر میکنم که مدیران ایرانی تا کنون توفیق زیادی در انجام مسئولیت هایشان نداشته اند. اولین مشکل مدیریت در ایران استفاده از افرادی تحت عنوان مدیر می باشد که در رشته مدیریت تحصیل نکرده اند.
به نظر من یکی از مشکلات بزرگ مدیریت در سازمان های ایران به خصوص سازمان های دولتی، کمبود منابع مالی مورد نیاز می باشدو مسئولین دولتی توقع دارند مدیران خلاقیت به خرج داده و خود منابع مالی مورد نیازشون رو تامین کنند.
یکی دیگر از مشکلات این هستش که مسئولین بالایی هر مدیری اختیار تام را به مدیر زیردست نمیدهند. و بعضا مشاهده می شود که مدیران بالادست در مقابل تعدیل نیروهای نا کارآمد و استخدام نیروهای جدید مقاومت می کنند.
عدم توجه به توانایی های مورد نیاز هر نیرو در زمان استخدام و توجه به بعضی اصولی که اغلب با شغل مربوطه ارتباط زیادی ندارد و استخدام دوستان و آشنایان به جای نیروهای تحصیل کرده و توانمند یکی دیگر از مشکلات بزرگ میباشد.
یک مدیر موفق مدیری است که اولا در رشته مدیریت تحصیل کرده باشد و بعد توانایی های لازم جهت ارتباط با نیروی انسانی و سایر توانایی های مورد نیاز یک مدیر را داشته باشد و مسئولین و مدیران بالای دست او منابع مالی و اختیارات لازم را در اختیار او بگزارند
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
سلام.
زیاد سر در نمیارم از مدیریت.
ولی به یه چیزی مخالفم.اینکه یکی تو رشته مدیریت تحصیل کرده باشه و مدیر خوبی هم باشه که عالیه ولی لزومی نداره حتما تحصی داشته باشه تو این رشته.خیلی هستن تحصیلات این رشته رو ندارن ولی مدیر خوبی هستن.
بنظرم مدیرت یه بخشی زیادیش ذاتیه.
 

tichismor

عضو جدید
با احترام به نظر دوستان
به نظر من مدیر موفق صرفا نباید مدرک مدیریت داشته باشه، درواقع بر خلاف خیلی از کارها نمیشه گفت تحصیلات مدیریتی ، شرط لازم و نه کافی موفقیت یک مدیر است. یه جورایی مدیریت باید تو خون یک نفر باشد حالا این نفری که مدیریت تو خونشه :دی میتونه ( یعنی برای موفقیت باید ) با مطالعات منابع به روز مدیریت خودشو تو زمره مدیران سطح بالا و کارآمد قرار بده. ( دیدم که میگما :دی )



در مورد حرف دوستان نسبت به مدیران نالایق هم باید بگم که در حال حاضر کشور در حال گذاری هست که از یک دوره بد انشاا... به سمت دوره خوبی پیش خواهیم رفت شرکت های بسیار موفق ایرانی ( در حیطه نرم افزار و IT که به رشته و کار خودم مربوط میشه ) میشناسم که در راس آنها «همکاران سیستم» که مدیریت این مجموعه لیسانس برق داره و یا شرکت های موفق دیگری مانند پیوست ، آبگون و ... چند مورد دیگه که خدمات زیرساختی میدن و حتی در بورس هم وارد شدن و واقعا موفق هستند و البته خصوصی :دی
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
سلام.
زیاد سر در نمیارم از مدیریت.
ولی به یه چیزی مخالفم.اینکه یکی تو رشته مدیریت تحصیل کرده باشه و مدیر خوبی هم باشه که عالیه ولی لزومی نداره حتما تحصی داشته باشه تو این رشته.خیلی هستن تحصیلات این رشته رو ندارن ولی مدیر خوبی هستن.
بنظرم مدیرت یه بخشی زیادیش ذاتیه.

با احترام به نظر دوستان
به نظر من مدیر موفق صرفا نباید مدرک مدیریت داشته باشه، درواقع بر خلاف خیلی از کارها نمیشه گفت تحصیلات مدیریتی ، شرط لازم و نه کافی موفقیت یک مدیر است. یه جورایی مدیریت باید تو خون یک نفر باشد حالا این نفری که مدیریت تو خونشه :دی میتونه ( یعنی برای موفقیت باید ) با مطالعات منابع به روز مدیریت خودشو تو زمره مدیران سطح بالا و کارآمد قرار بده. ( دیدم که میگما :دی )



در مورد حرف دوستان نسبت به مدیران نالایق هم باید بگم که در حال حاضر کشور در حال گذاری هست که از یک دوره بد انشاا... به سمت دوره خوبی پیش خواهیم رفت شرکت های بسیار موفق ایرانی ( در حیطه نرم افزار و IT که به رشته و کار خودم مربوط میشه ) میشناسم که در راس آنها «همکاران سیستم» که مدیریت این مجموعه لیسانس برق داره و یا شرکت های موفق دیگری مانند پیوست ، آبگون و ... چند مورد دیگه که خدمات زیرساختی میدن و حتی در بورس هم وارد شدن و واقعا موفق هستند و البته خصوصی :دی

نظر دوستای گلم محترمه ولی مخالفم با اینکه نیاز به تحصیلات در زمینه مدیریت نیست متاسفانه همین نگاه سنتی هست که یکی از عوامل عدم موفقیته اینکه مدیریت در ذاته یه دیده اشتباست
مدیریت مثل سایر رشته ها نیاز به تحصیلات داره و به روز بودن داره همینطور که گفتم خیلی کم پیش میاد کسی تحصیلات مدیریت نداشته باشه بتونه موفق باشه البته نه تنها تو رشته مدیریت بلکه در همه زمینه ها تحصیلات شرط کافی نیست بلکه شرطه لازم هست




در مورد ذاتي‌ يا اكتسابي‌ بودن‌ مديريت‌ و رهبري‌ نظرهاي‌ متفاوتي‌ توسطگذشتگان‌ ارائه‌ شده‌ است‌. بعضي‌ صفات‌ و توانايي‌هاي‌ مديريت‌ و رهبري‌ را ذاتي‌دانسته‌ و تقدير الهي‌ مي‌دانند كه‌ فردي‌ را براي‌ رهبري‌ خلق‌ مي‌كند و برخي‌ براكتسابي‌ بودن‌ صفات‌ رهبري‌ تكيه‌ دارند. ويژگي‌هايي‌ مانند سلامت‌ جسمي‌، شهامت‌،تحمل‌، صبر، تواضع‌، ايثار، عفو، شجاعت‌، هوش‌ بالا، فرهي‌، قوت‌ اراده‌، اعتمادبه‌نفس‌، مصمم‌ بودن‌ و امانت‌داري‌ را عامل‌ مديريت‌ و رهبري‌ در افراد مي‌دانند.
با توجه‌ به‌اين‌ كه‌ بسياري‌ از صفات‌ مديريت‌ و رهبري‌ اكتسابي‌ و بر اثر تجربه‌تكامل‌ پيدا مي‌كنند و از طرف‌ ديگر افرادي‌ با هوش‌ بالا نه‌ تنها نتوانسته‌اند در ديگران‌نفوذ كنند، بلكه‌ مشكل‌ ارتباطي‌ نيز داشته‌اند و هم‌چنين‌ بسياري‌ از افرادي‌ كه‌ درمديريت‌ نيز نبودند چنين‌ صفاتي‌ داشتند، مي‌توان‌ گفت‌ مديريت‌ و رهبري‌ صرفٹ ذاتي‌نيست‌. اگر چه‌ اعتقاد به‌ذاتي‌ بودن‌ ويژگي‌هاي‌ مديريت‌ از قطعيت‌ افتاده‌ است‌،مع‌ذالك‌ هر كسي‌ نمي‌تواند بدون‌ داشتن‌ زمينه‌ها، استعدادها و قابليت‌هايي‌ به‌رهبري‌يا مديريت‌ بپردازد. داشتن‌ استعداد يادگيري‌، شناخت‌ و تطبيق‌ با محيط مي‌تواندعاملي‌ براي‌ كسب‌ موفقيت‌ در مديريت‌ به‌حساب‌ آيد.
 
آخرین ویرایش:

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
با احترام به نظر دوستان
به نظر من مدیر موفق صرفا نباید مدرک مدیریت داشته باشه، درواقع بر خلاف خیلی از کارها نمیشه گفت تحصیلات مدیریتی ، شرط لازم و نه کافی موفقیت یک مدیر است. یه جورایی مدیریت باید تو خون یک نفر باشد حالا این نفری که مدیریت تو خونشه :دی میتونه ( یعنی برای موفقیت باید ) با مطالعات منابع به روز مدیریت خودشو تو زمره مدیران سطح بالا و کارآمد قرار بده. ( دیدم که میگما :دی )



در مورد حرف دوستان نسبت به مدیران نالایق هم باید بگم که در حال حاضر کشور در حال گذاری هست که از یک دوره بد انشاا... به سمت دوره خوبی پیش خواهیم رفت شرکت های بسیار موفق ایرانی ( در حیطه نرم افزار و IT که به رشته و کار خودم مربوط میشه ) میشناسم که در راس آنها «همکاران سیستم» که مدیریت این مجموعه لیسانس برق داره و یا شرکت های موفق دیگری مانند پیوست ، آبگون و ... چند مورد دیگه که خدمات زیرساختی میدن و حتی در بورس هم وارد شدن و واقعا موفق هستند و البته خصوصی :دی
بله کاملا درست میگید.
تحصیلات مدیریتی میتونه لازم نباشه ولی مطالعه در مورد مبانی مدیریت حتما لازمه.
بنظرم مطالعه خارج چارچوب آکادمیک خیلی بیشتر میتونه کمک کنه بنسبت تحصیلات آکادمیک.البته نظر منه.
تو همه حوزه های علمی و نه فقط مدیریت.
 

₪آمیتریس₪

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام.
زیاد سر در نمیارم از مدیریت.
ولی به یه چیزی مخالفم.اینکه یکی تو رشته مدیریت تحصیل کرده باشه و مدیر خوبی هم باشه که عالیه ولی لزومی نداره حتما تحصی داشته باشه تو این رشته.خیلی هستن تحصیلات این رشته رو ندارن ولی مدیر خوبی هستن.
بنظرم مدیرت یه بخشی زیادیش ذاتیه.

منم موافقم ...
حتی خیلی وقتا نیازه که مدیر تو اون زمینه کاری تخصص داشته باشه و حتما تو اون زمینه تحصیل کرده باشه ...البته درسته که تحصیل تو رشته مدیریت میتونه خیلی مؤثر باشه ولی همیشه کافی نیست ...

فک میکنم یکی از مهم ترین مسائلی که مانع از مدیریت صحیح میشه ، غروری که مدیرا دارن و فک میکنن که از همه بیشتر میفهمن ...
این مسئله تو همه پست های مدیریتی دیده میشه ...اینکه مشورت نمیکنن و اگه مشاوری هم باشه عملا ازش استفاده ای نمیشه ...
در مورد مشکل تو منابع مالی و پارتی بازی تو انتصاب مدیر هم که دوستان گفتن ...
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
نظر دوستای گلم محترمه ولی مخالفم با اینکه نیاز به تحصیلات در زمینه مدیریت نیست متاسفانه همین نگاه سنتی هست که یکی از عوامل عدم موفقیته اینکه مدیریت در ذاته یه دیده اشتباست
مدیریت مثل سایر رشته ها نیاز به تحصیلات داره و به روز بودن داره همینطور که گفتم خیلی کم پیش میاد کسی تحصیلات مدیریت نداشته باشه بتونه موفق باشه البته نه تنها تو رشته مدیریت بلکه در همه زمینه ها تحصیلات شرط کافی نیست بلکه شرطه لازم هست




در مورد ذاتي‌ يا اكتسابي‌ بودن‌ مديريت‌ و رهبري‌ نظرهاي‌ متفاوتي‌ توسطگذشتگان‌ ارائه‌ شده‌ است‌. بعضي‌ صفات‌ و توانايي‌هاي‌ مديريت‌ و رهبري‌ را ذاتي‌دانسته‌ و تقدير الهي‌ مي‌دانند كه‌ فردي‌ را براي‌ رهبري‌ خلق‌ مي‌كند و برخي‌ براكتسابي‌ بودن‌ صفات‌ رهبري‌ تكيه‌ دارند. ويژگي‌هايي‌ مانند سلامت‌ جسمي‌، شهامت‌،تحمل‌، صبر، تواضع‌، ايثار، عفو، شجاعت‌، هوش‌ بالا، فرهي‌، قوت‌ اراده‌، اعتمادبه‌نفس‌، مصمم‌ بودن‌ و امانت‌داري‌ را عامل‌ مديريت‌ و رهبري‌ در افراد مي‌دانند.
با توجه‌ به‌اين‌ كه‌ بسياري‌ از صفات‌ مديريت‌ و رهبري‌ اكتسابي‌ و بر اثر تجربه‌تكامل‌ پيدا مي‌كنند و از طرف‌ ديگر افرادي‌ با هوش‌ بالا نه‌ تنها نتوانسته‌اند در ديگران‌نفوذ كنند، بلكه‌ مشكل‌ ارتباطي‌ نيز داشته‌اند و هم‌چنين‌ بسياري‌ از افرادي‌ كه‌ درمديريت‌ نيز نبودند چنين‌ صفاتي‌ داشتند، مي‌توان‌ گفت‌ مديريت‌ و رهبري‌ صرفٹ ذاتي‌نيست‌. اگر چه‌ اعتقاد به‌ذاتي‌ بودن‌ ويژگي‌هاي‌ مديريت‌ از قطعيت‌ افتاده‌ است‌،مع‌ذالك‌ هر كسي‌ نمي‌تواند بدون‌ داشتن‌ زمينه‌ها، استعدادها و قابليت‌هايي‌ به‌رهبري‌يا مديريت‌ بپردازد. داشتن‌ استعداد يادگيري‌، شناخت‌ و تطبيق‌ با محيط مي‌تواندعاملي‌ براي‌ كسب‌ موفقيت‌ در مديريت‌ به‌حساب‌ آيد.

من یه سوال ازتون میپرسم:
تو سازمانها یا شرکت های تخصصی بنظرتون یه مدیر باید تحصیلات مدیریت داشته باشه یا یا متخصص باشه تو موضوع اون سازمان.
مثلا تو وزارت راه، وزیر باید مدیرت خونده باشه یا در زمینه راه و شهرسازی تخصص داشته باشه؟
این واسه خودم هم همیشه سوال بوده.
 

₪آمیتریس₪

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نظر دوستای گلم محترمه ولی مخالفم با اینکه نیاز به تحصیلات در زمینه مدیریت نیست متاسفانه همین نگاه سنتی هست که یکی از عوامل عدم موفقیته اینکه مدیریت در ذاته یه دیده اشتباست
مدیریت مثل سایر رشته ها نیاز به تحصیلات داره و به روز بودن داره همینطور که گفتم خیلی کم پیش میاد کسی تحصیلات مدیریت نداشته باشه بتونه موفق باشه البته نه تنها تو رشته مدیریت بلکه در همه زمینه ها تحصیلات شرط کافی نیست بلکه شرطه لازم هست

در مورد ذاتي‌ يا اكتسابي‌ بودن‌ مديريت‌ و رهبري‌ نظرهاي‌ متفاوتي‌ توسطگذشتگان‌ ارائه‌ شده‌ است‌. بعضي‌ صفات‌ و توانايي‌هاي‌ مديريت‌ و رهبري‌ را ذاتي‌دانسته‌ و تقدير الهي‌ مي‌دانند كه‌ فردي‌ را براي‌ رهبري‌ خلق‌ مي‌كند و برخي‌ براكتسابي‌ بودن‌ صفات‌ رهبري‌ تكيه‌ دارند. ويژگي‌هايي‌ مانند سلامت‌ جسمي‌، شهامت‌،تحمل‌، صبر، تواضع‌، ايثار، عفو، شجاعت‌، هوش‌ بالا، فرهي‌، قوت‌ اراده‌، اعتمادبه‌نفس‌، مصمم‌ بودن‌ و امانت‌داري‌ را عامل‌ مديريت‌ و رهبري‌ در افراد مي‌دانند.
با توجه‌ به‌اين‌ كه‌ بسياري‌ از صفات‌ مديريت‌ و رهبري‌ اكتسابي‌ و بر اثر تجربه‌تكامل‌ پيدا مي‌كنند و از طرف‌ ديگر افرادي‌ با هوش‌ بالا نه‌ تنها نتوانسته‌اند در ديگران‌نفوذ كنند، بلكه‌ مشكل‌ ارتباطي‌ نيز داشته‌اند و هم‌چنين‌ بسياري‌ از افرادي‌ كه‌ درمديريت‌ نيز نبودند چنين‌ صفاتي‌ داشتند، مي‌توان‌ گفت‌ مديريت‌ و رهبري‌ صرفٹ ذاتي‌نيست‌. اگر چه‌ اعتقاد به‌ذاتي‌ بودن‌ ويژگي‌هاي‌ مديريت‌ از قطعيت‌ افتاده‌ است‌،مع‌ذالك‌ هر كسي‌ نمي‌تواند بدون‌ داشتن‌ زمينه‌ها، استعدادها و قابليت‌هايي‌ به‌رهبري‌يا مديريت‌ بپردازد. داشتن‌ استعداد يادگيري‌، شناخت‌ و تطبيق‌ با محيط مي‌تواندعاملي‌ براي‌ كسب‌ موفقيت‌ در مديريت‌ به‌حساب‌ آيد.

بله عزیزم درست میگی مدیریت صرفا یه مسئله ذاتی نیست ...
و حتما یه مدیر باید با اصول مدیریتی آشنا باشه ولی تو بعضی از پستای مدیریتی تخصص و تحصیل تو اون زمینه خیلی مهم تر از تحصیل تو مدیریته ...
شاید حتی لازم باشه که یه مدیر در هر دو رشته (مدیریت و زمینه شغلیش) تحصیلات آکادمیک داشته باشه ...
 

₪آمیتریس₪

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
من یه سوال ازتون میپرسم:
تو سازمانها یا شرکت های تخصصی بنظرتون یه مدیر باید تحصیلات مدیریت داشته باشه یا یا متخصص باشه تو موضوع اون سازمان.
مثلا تو وزارت راه، وزیر باید مدیرت خونده باشه یا در زمینه راه و شهرسازی تخصص داشته باشه؟
این واسه خودم هم همیشه سوال بوده.

فک کنم تو هردوش !

اینجوری موفق تره به نظرم ...

یا اینکه مدیریت خونده باشه و از مشاورین متخصص استفاده کنه ...
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
من یه سوال ازتون میپرسم:
تو سازمانها یا شرکت های تخصصی بنظرتون یه مدیر باید تحصیلات مدیریت داشته باشه یا یا متخصص باشه تو موضوع اون سازمان.
مثلا تو وزارت راه، وزیر باید مدیرت خونده باشه یا در زمینه راه و شهرسازی تخصص داشته باشه؟
این واسه خودم هم همیشه سوال بوده.
دادش ما سه رده مدیریتی داریم
مدیر عالی که باید مهارتهای مدیریتش بیشتر بعد مهارت ارتباطی و بعد مهارت فنی داشته باشه
مدیر میانی که باید از سه مهارت به طور یکسانی برخوردار باشه
و مدیر عملیاتی که بیشتر به مهارت فنی نیاز داره بعد مهارت ارتباطی و مهارتهای مدیریتی
مهارت ارتباطی در همه مدیران یکسان هست و بنا به موقعیت مدیر مهارتهاش متفاونه مثلا اون مدیر وزارت راه باید ببین در چه سطحی از مدیریت قرار داره بعد باید متناسب باسطح مدیریت تعیین تکلیف باشه مطمئن مدیر سطح عملیاتی یا فنی مهارتهای فنیس باید بیشتر باسه
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
فک کنم تو هردوش !

اینجوری موفق تره به نظرم ...

یا اینکه مدیریت خونده باشه و از مشاورین متخصص استفاده کنه ...

ببینید مدیریت یه رشته محض نیست.در واقع بین رشته ایه اونم از نوع شدید.
مثلا معماری هم محض نیست ولی از لحاظ بین رشته ای بودن اونقدر هم گسترده نیست ولی یه ارشیتکت میتونه خودش جامعه شنایب و روانشناسی و علوم مهندس رو فرابگیره.
ولی به مدیر بهنمیتونه تو همه زمینه های علمی مسلط بشه.
بنظر من نیازه خیلی از رشته های تحصیلی واحدهای مدیریتی داشته باشن.
و نیازی نیست اصلا مدیریت بصورت یه رشته مجزا وجود داشته باشه.
نهایتا اونی که میخواد مدیر بشه و یه مدیر ش بکنن میشه یه دوره های فشرده مدیریتی براون گذاشت.
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
دادش ما سه رده مدیریتی داریم
مدیر عالی که باید مهارتهای مدیریتش بیشتر بعد مهارت ارتباطی و بعد مهارت فنی داشته باشه
مدیر میانی که باید از سه مهارت به طور یکسانی برخوردار باشه
و مدیر عملیاتی که بیشتر به مهارت فنی نیاز داره بعد مهارت ارتباطی و مهارتهای مدیریتی
مهارت ارتباطی در همه مدیران یکسان هست و بنا به موقعیت مدیر مهارتهاش متفاونه مثلا اون مدیر وزارت راه باید ببین در چه سطحی از مدیریت قرار داره بعد باید متناسب باسطح مدیریت تعیین تکلیف باشه مطمئن مدیر سطح عملیاتی یا فنی مهارتهای فنیس باید بیشتر باسه

بله توجیه شدم کاملا;)
بدین وسیله اصلاح میکنم...:D
خب اینی که شما میگید رو کاغذ خیلی خوبه.ولی ارتباط این سه رده مدیریتی هم خیلی مهمه دیگه.فکر کنم مشکل همینجا باشه.
 
آخرین ویرایش:

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
یه چیز دیگه در جواب اقا فرزاد مدیران سطح عملیاتی تصمیمات برنامه ریزی شده را میگیرن یعنی مشخص شده از قبل اگه فلان مشکل پیش بیاد فلان عمل انجام بشه منتها مدیران سطح عالی بیشتر تصمیمات بدون برنامه ریزی دارند
 

₪آمیتریس₪

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دادش ما سه رده مدیریتی داریم
مدیر عالی که باید مهارتهای مدیریتش بیشتر بعد مهارت ارتباطی و بعد مهارت فنی داشته باشه
مدیر میانی که باید از سه مهارت به طور یکسانی برخوردار باشه
و مدیر عملیاتی که بیشتر به مهارت فنی نیاز داره بعد مهارت ارتباطی و مهارتهای مدیریتی
مهارت ارتباطی در همه مدیران یکسان هست و بنا به موقعیت مدیر مهارتهاش متفاونه مثلا اون مدیر وزارت راه باید ببین در چه سطحی از مدیریت قرار داره بعد باید متناسب باسطح مدیریت تعیین تکلیف باشه مطمئن مدیر سطح عملیاتی یا فنی مهارتهای فنیس باید بیشتر باسه

خو حالا کی تضمین میکنه که اون مدیر عالی که مهارت فنیش کمه به اون مدیر عملیاتی که اونجوری که شما گفتی زیر دستشه اختیارات کافی رو بده ؟
خیلی از مشکلات ما الآن از همینجا شروع میشه که مدیرای ارشد لزوم بعضی از مسائلو متوجه نمیشن و درک نمیکنن ...
عدم آگاهی مدیر بالادستی دست زیردستارو میبنده چون کسی حتی نمیتونه اعتراض کنه :|
 

₪آمیتریس₪

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ببینید مدیریت یه رشته محض نیست.در واقع بین رشته ایه اونم از نوع شدید.
مثلا معماری هم محض نیست ولی از لحاظ بین رشته ای بودن اونقدر هم گسترده نیست ولی یه ارشیتکت میتونه خودش جامعه شنایب و روانشناسی و علوم مهندس رو فرابگیره.
ولی به مدیر بهنمیتونه تو همه زمینه های علمی مسلط بشه.
بنظر من نیازه خیلی از رشته های تحصیلی واحدهای مدیریتی داشته باشن.
و نیازی نیست اصلا مدیریت بصورت یه رشته مجزا وجود داشته باشه.
نهایتا اونی که میخواد مدیر بشه و یه مدیر ش بکنن میشه یه دوره های فشرده مدیریتی براون گذاشت.

بله متوجه ام ...
ولی مدیریت خیلی گسترده تر از اینه که بشه با چند واحد سر و تهشو هم اورد !
شاید برای بعضی از سازمان ها نیازی نباشه که مدیر حتما مدیریت خونده باشه ولی در بعضی مواقع هم فقط باید تو این زمینه تحصیل کرده باشه و تخصص داشته باشه ...
به نظرم بسته به نوع فعالیتی که قراره صورت بگیره ، این نیاز متغیره ...
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
بله توجیه شدم کاملا;)
زنده باشی
هان این همون چیزیه که ما تو رشته مدیریت یاد گرفتیم منتها اون شخصی که تو این زمینه تحصیلات نداره اطلاع نداره
همیشه اینطوره من نمیتونم به عنوان یه مدیر در اینده ادعا کنم که میتونم یه تصمیم در زمینه معماری یا مکانیک یا برق بگیرم که درست باشه برای گرفتن تصمیم درست باید از مشاوره افراد صاحب فن در این زمینه استفاده کنم چون مدیر تنها یه سری اصول مدیریتی اموخته البته این بگم همین رشته مدیریت که اینقدر راحت دربارش فکر میشه و بنا به گفته خوتون دربالا اصلا نیازی به اینکه یه رشته جدا باشه نیست یه رشته ای که نقش خیلی اساسی و حیاتی در سازمان داره اگه یه مدیر لایق باشه میتونه به نیری انسانی انگیزه بده و یه سازمان بسیار موفق رو شکل بده
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
خو حالا کی تضمین میکنه که اون مدیر عالی که مهارت فنیش کمه به اون مدیر عملیاتی که اونجوری که شما گفتی زیر دستشه اختیارات کافی رو بده ؟
خیلی از مشکلات ما الآن از همینجا شروع میشه که مدیرای ارشد لزوم بعضی از مسائلو متوجه نمیشن و درک نمیکنن ...
عدم آگاهی مدیر بالادستی دست زیردستارو میبنده چون کسی حتی نمیتونه اعتراض کنه :|

خب اون مدیره عملیاتی خود مدیر عالی انتخاب میکنه و تا جایی که فکر میکنه به نفع سازمانش باشه بهش اختیارات میده چون مسئولیت نهایی با مدیر عالی سازمان البته هر کدوم در پست خودش باید پاسخگو باشه ها منتها مدیرعالی باید دربرابر کل سازمان پاسخگو باشه
نه اینطوریام که میفرمائید نیست مدیران عالی ومیانی که باهم پدر کشتگی نداره بعد اگه اون مدیرعالی از مهارتهای فنی اطلاعات کافی نداشته باشه چهارتا کارشناس داره تو زمینه مربوطه واحد تحقیق و توسعه داره که بهش اطلاعات به روز بده با مشورت اونا تصمیم میگیره اینطورم نیست دست بستن زیر دستیها باعث نابودی سازمانی میسه که خودش مدیریشه و عدم موفقیت سازمان در نهایت عدم موفقیت خود مدیرعالیه عزیز من اخه بهش خرده میگیرن اگه فلان مدیر عملیاتی شما خوب نبود چرا عوض نکردیش بنابراین یهک مدیرعالی واقعی که وظایفش بدونه حتما سعی میکنه بهترین تصمیم بگیره
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز

زنده باشی
هان این همون چیزیه که ما تو رشته مدیریت یاد گرفتیم منتها اون شخصی که تو این زمینه تحصیلات نداره اطلاع نداره
همیشه اینطوره من نمیتونم به عنوان یه مدیر در اینده ادعا کنم که میتونم یه تصمیم در زمینه معماری یا مکانیک یا برق بگیرم که درست باشه برای گرفتن تصمیم درست باید از مشاوره افراد صاحب فن در این زمینه استفاده کنم چون مدیر تنها یه سری اصول مدیریتی اموخته البته این بگم همین رشته مدیریت که اینقدر راحت دربارش فکر میشه و بنا به گفته خوتون دربالا اصلا نیازی به اینکه یه رشته جدا باشه نیست یه رشته ای که نقش خیلی اساسی و حیاتی در سازمان داره اگه یه مدیر لایق باشه میتونه به نیری انسانی انگیزه بده و یه سازمان بسیار موفق رو شکل بده
بله درسته.
ولی همیشه استثنا هایی هم هست.
مثلا بیل گیتس یه مهندس کامپیوتره.ولی مدیر خوبی هم هست که البته حتما دوره های مدیریتی رو دیده.
به هر حال نتیجه مطلقی نمیشه گرفت ولی اینی که شما میگید نسبتا منطقی تر و درست تره.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
بله درسته.
ولی همیشه استثنا هایی هم هست.
مثلا بیل گیتس یه مهندس کامپیوتره.ولی مدیر خوبی هم هست که البته حتما دوره های مدیریتی رو دیده.
به هر حال نتیجه مطلقی نمیشه گرفت ولی اینی که شما میگید نسبتا منطقی تر و درست تره.
بله همیشه استثنا هایی هست داداش ما بحثمون عموم مدیران در جامعه خودمونه
بله همیشه همینطوره در هیچ زمینه نمیشه نتیجه مطلق گرفت ادما خیلی پیچیده اند
 

₪آمیتریس₪

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خب اون مدیره عملیاتی خود مدیر عالی انتخاب میکنه و تا جایی که فکر میکنه به نفع سازمانش باشه بهش اختیارات میده چون مسئولیت نهایی با مدیر عالی سازمان البته هر کدوم در پست خودش باید پاسخگو باشه ها منتها مدیرعالی باید دربرابر کل سازمان پاسخگو باشه
نه اینطوریام که میفرمائید نیست مدیران عالی ومیانی که باهم پدر کشتگی نداره بعد اگه اون مدیرعالی از مهارتهای فنی اطلاعات کافی نداشته باشه چهارتا کارشناس داره تو زمینه مربوطه واحد تحقیق و توسعه داره که بهش اطلاعات به روز بده با مشورت اونا تصمیم میگیره اینطورم نیست دست بستن زیر دستیها باعث نابودی سازمانی میسه که خودش مدیریشه و عدم موفقیت سازمان در نهایت عدم موفقیت خود مدیرعالیه عزیز من اخه بهش خرده میگیرن اگه فلان مدیر عملیاتی شما خوب نبود چرا عوض نکردیش بنابراین یهک مدیرعالی واقعی که وظایفش بدونه حتما سعی میکنه بهترین تصمیم بگیره

بله کاملا درست میگی ...
اینایی که گفتی همشون بهترین حالت و ایدآل ترین حالت ممکنه ... ولی چیزی که عملا داره صورت میگیره این نیست !
پدرگشتگی ندارن ولی اگه کوچکترین مخالفتی بکنن دیگه از حرفشون پایین نمیان که ناشی از همون غرور بی جاییه که گفتم !
بعدشم همیشه مخالفتهایی که از طرف مدیرا هست عمدی و از سر خصومت نیست ، در خیلی از مواقع از روی ناآگاههیه !
گفتم خیلی جاها و مشاور و کارشناس هست ولی این که چقدر به نظراتشون بها داده میشه ، مسئله اس ...
به هر حال روندی که شما میفرمایید از نظر منم ایدآل و منطقیه ... اما اینکه چقدر عملیه و چقدر تاحالا بهش عمل شده رو نمیدونم ...
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
بله کاملا درست میگی ...
اینایی که گفتی همشون بهترین حالت و ایدآل ترین حالت ممکنه ... ولی چیزی که عملا داره صورت میگیره این نیست !
پدرگشتگی ندارن ولی اگه کوچکترین مخالفتی بکنن دیگه از حرفشون پایین نمیان که ناشی از همون غرور بی جاییه که گفتم !
بعدشم همیشه مخالفتهایی که از طرف مدیرا هست عمدی و از سر خصومت نیست ، در خیلی از مواقع از روی ناآگاههیه !
گفتم خیلی جاها و مشاور و کارشناس هست ولی این که چقدر به نظراتشون بها داده میشه ، مسئله اس ...
به هر حال روندی که شما میفرمایید از نظر منم ایدآل و منطقیه ... اما اینکه چقدر عملیه و چقدر تاحالا بهش عمل شده رو نمیدونم ...
خب پس میشه نتیجه گرفت شما علت عدم موفقیت مدیران رو در غرور شون و در عدم اگاهیشون و عدم استفاده از کارشناسان ومتخصصین در زمینه فعالیت میدونید که تا حدود زیادی منم باهاتون موافقم متاسفانه همینطوره شاید غرور کاذب ما در افراد ایجاد کنیم تا یکی مدیر بشه معاون بشه رئیس میشه فکر میکنم چی شده چنان قربون صدقش میریم که میشه این مثلا فلان ادم یکی مثل ما اما چنان بالا سر میگیریمش که هوا برش میداره همیشه اینطوریه بجای اینکه ازش سوال و جواب کنیم چرا این اینطوری شده اون اونطوری همش ستایشش میکنم در واقع یه جورایی چشمای خودمون بستیم احساس میکنیم اگه یه جورایی چاپوسی کنیم مشکلات حل میشه و اون شخص جرات پیدا میکنه
درباره عدم کارشناس و افراد صاحب فنم موافقم اگه اون مدیر بدونه که یه مشاوره چقدر میتونه بهش کمک کنه و چقد رمشکلاتت حل کنه حتما از خدماتشون استفاده میکنه متاسفانه تو مملکت ما همه ادعای همه چیز دانی دارن البته منطورم خودمه ها قصدم بی احترامی به کسی نیست ولی بهنظرم این یه فرهنگ غلطیه که در مدیران ما بیشتره این حس
ولی به نظر من یک مدیر واقعی هرگز اینطوری نیست چون به هر حال مدیران ناموفق رسوا میشنو گند میزنن تو همه چیز و یه مدیر دلسوز و منصف میتونه موفق باشه
 
آخرین ویرایش:

masud.z

عضو جدید
آقای FARZAD!
مدیر خوب باید علم مدیریت داشته باشه. اون که شما فرمودید ذاتیه رهبریه که خیلی مهمه ولی بخشی از مدیریته. یعنی یک مدیر علاوه بر توانایی های علمی و تخصصی مدیریتی باید برخی خصوصیات و توانایی های شخصیتی هم داشته باشه که رهبری هم جزء اونا محسوب می شه.
همین بیل گیتسی که نام برده اید اصلا مدیر نیست چون اگه مدیر بود برای شرکت خودش لازم نبود مدیر استخدام کنه. اون فقط صاحب (سهامدار اصلی) شرکته که از نظر فنی اونو رهبری هم میکنه.
به هر حال مدیر خوب در کل چند ویژگی داره که اکثرا اکتسابی و قابل یاد گیری هستند. حال مثلا اگر فردی دارای تیپ شخصیتی A باشد به درد مدیر پروژه می خوره و اگه تیپ B باشه مدیر منابع انسانی یا مدیر عامل و ...
موضوعی که در اینجا مهمه اینه که باید توانایی های مدیر به خوبی تشخیص داده شود و در پست مناسب مدیریتی گمارده شود.
 
آخرین ویرایش:

parmehr

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
به نظر شما، مدیران ایرانی تا چه میزان در مدیریت، موفق بوده اند؟ دلایل موفقیت یا عدم موفقیت آن ها را چه می دانید؟

به نظر شما، ویژگی های یک مدیر لایق و موفق چیست؟

اینکه تا چه حد موفقن باید ببینیم چقدر ملاک و معیار ما برای موفقیت صحیحی انتخاب شده
الان تو هر سازمان به یه شکل و چون همه از یک شیوه واحد استفاده نمیکنه
هرکدام تو موضعی موفق هستن و تشریح دلایل موفقیت و عدم موفقیت در اینجا به این صورت به هیچ شکل امکان پذیر نمیباشد
اما سوال دوم بسیار سوال خوبیه اینکه بدونیم صفات یک مدیر موفق چیه که

به نظر من اگه یه مدیر واقعن بخواد موفق باشه در مقام خودش این خصوصیاتو باید داشته باشه:

1-قضاوت و داوری
2برقراری عدالت
3-داشتن سعه صدر
4-داشتن صبر و شکیبایی در برخورد با مسائل
‏ 5-داشتن شایستگی و لیاقت در انجام امور
6-ریاست‏طلب و خودکامه نبودن
7-داشتن اعتقادات
8-تفویض اختیار و مسئولیت‏خواهی،کنترل و نظارت
9-شور و مشورت با افراد صالح و شایسته
10-وفای به عهد
11-عدم احتجاب و احتراز از فاصله گرفتن از مردم
12-عدم سوء استفاده مدیر و وابستگان از امکانات
13-داشتن روحیه انتقادپذیری
 

احسان اسدی

عضو جدید
سلام با توجه به تجارب کاری من مشکلات مدیریتی به چند بخش تبدیل می گردد.
1.فرهنگ اجتماعی و سازمانی : با توجه به روحیه کاری مردم جهان سوم که روحیه ای سست و خود خواهانه است چاره ای جز مدیریت استبدادی نیست
یک مثال بارز آن را حتما دیدید که وارد یه محیط اداری میشوید و همه جوره از کار کردن و انجام کار مردم تفره می روند
2. قبول فرهنگ رانت از طرف مردم : مردنم ما عادت کرده اند که حق خود را با التماس بگیرند برای مثال من خودم کارم به اداره گاز افتاد و تازمانی که به استلاح پول شیرینی به نصاب کنتر گاز نداده ام نیامد برای من کنتر نصب کنه البته این یه مثال پیش پا افتاده است ولی همه جا قابل رویت است
3.عدم فرهنگ سزی مدیریتی : با مطالعه سوابق مدیریتی شرکت های سرآمد می بینی نوعی فرهنگ سازی شده مثلا نوعی فرهنگ سازی شده که افراد برای خود در سازمان انهگیزه سازی می کنند
4.بی توجهی به مابع انسانی و مادی : مردم ما عادت دارند تا یک چیز را از دست ندهند به ارزش آن پی نمی برند
5. سرمایه گذاری با اهداف غلط :برای مثال ما سالهاست از نفت و مواد اولیه استفاده می کنیم آیا نمی توانستیم که از سود آن برای دیگر صنایع مولد نه صنایعی وابسته و مصرفی دسته چندم استفاده کند
و در آخر تئ این مملکت چون هیچ کس شایسته کاری که میکنه نیست اگر یک قدم به سمت جلو برویم 10 قدم به سمت عقب برمیگردیم
 

aseman893

عضو جدید
با سلام خدمت همه دوستان عزیز من فکر میکنم و نظرم اینه که مدیران کشور ما جمعی رییس هستند نه مدیر و مشکل اصلیشون نداشتن جسارت تغییر و تحول در نظام سازمانی هست که در اون هستند چون با تحول ممکنه خدشه به ریاستشون وارد بشه رییسان ایرانی هر وقت رشادت تغییر و تحول پیدا کنند یکی از اون بالا سنگ قلابشون میکنه واسه همینه که تقریبا تمام سازماها کاملا سنتی اداره میشن نه علمی
 

valiasr85

عضو جدید
سلام
در پاسخ به سوال آقای فرزاد، به نظر من اگرچه مهمه که یک مدیر باید علم مدیریت را بداند اما تا هنگامی که در اون حیطه ای که کار می کنه تخصص نداشته باشد نمی تواند به عنوان یک مدیر خوب و اثر بخش عمل کنه به عقیده من این دو لازم و ملزوم هم هستند یعنی یکیش به تنهایی کفایت نمی کنه. شاید به همین دلیله که اغلب مهندسین و تکنیسین های ما در تحصیلات عالی به رشته های مدیریت روی می آورند.نمی دونم این خوبه یا بد!!!
 
Similar threads

Similar threads

بالا