بحث و تبادل نظر پیرامون انواع خودروهای داخلی

Turk-oglu

مدیر بازنشسته
به نظر من مشکل اصلی صنعت ما مدریتش هست .
مشکل ابتدا مدیریت درست است .
.

این حرفت قابل تاییده
این امر تو کشور ما اون طور که به نظر میاد سلیقه ای شده نه تنها تو صنعت خودرو ، بلکه تو جاهای دیگه هم این امر قابل مشاهده هستش
این حرف فکر مورد تایید اکثر دویتان باشه که اگه هر صنفی مدیری که توی اون امر متخصص باشه رو داشته باشه بطبع پیشرفتش بهتر و قابل مشاهده تر هستش
مثلاً توی ورزش همه رزشکارا می خوان مدیرانش ورزشی باشن ، حالا که این مورد بیشتر توی چشم هستش همه ما در جریانش هستیم وگرنه توی بقیه جاها شاید حرف واسه گفتن بیشتر از این حرفا باشه
 

Turk-oglu

مدیر بازنشسته
چرا خودروی ارزان قیمت نمی سازیم

چرا خودروی ارزان قیمت نمی سازیم

من فکر کنم این مقاله بتونه به بیشتر سوال های ما جواب بده و تقریباً بدونیم چرا خودرو های ما کیفیتشون این طوریه
چرا ارزان نمي‌سازيم!
دنـياي‌خودروـ ماهان هوشیار: در چند سال اخير بحث خودرو ارزان قيمت در كشورمان بالاگرفته است. به موازات بازار داخلي، در سطح جهان هم روند روبه رشد توليد خودروهاي ارزان قيمت قابل‌توجه است به طوري كه پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد درسال 2012 خودروهاي زير 000/10 يورو، 13درصد كل بازار را در اختيار گيرند. چین و هند به زودی به بزرگترین بازار خودرو دنیا تبدیل مي‌شوند و جای آمریکا را خواهند گرفت. فروش خودرو در قاره آفریقا نیز سیر صعودی دارد. چندي پيش تاتاموتور با عرضه مدل نانو به قيمت 2500 دلار، سروصداي زيادي به پا كرد، پيش از آن نيز رنو با پروژه لوگان در 4 گوشه جهان، عزم خود را براي ورود به اين رقابت نشان داده بود. چینی‌ها نیز با تولید خودروهای ارزان بعد از تسخیر بازارهای قاره کهن، چشم به بازار اروپا دارند. تویوتا و PSA هم روی یک پلت‌فرم، 3 قلو‌های ارزان خود را تولید می‌کنند.
يك خودرو ارزان دقيقاً چقدر قيمت دارد؟
این سوال ساده‌ای نیست. براي جواب به اين سوال بايد به جيب خريدار توجه كرد! براي يك هندي كه درآمد اسمي سرانه‌اش زير 1000 دلار است، خودرو 2500 دلاري هم خودرويي گران به نظر مي‌رسد، اما براي يك آلماني با درآمد سرانه حدود 000/40 دلار، مرسدس بنز كلاس E هم خودرويي دست‌يافتني است. اما با توجه به بازار هدفي كه شركت‌هاي خودروساز براي خود تعيين كرده‌اند، محدوده قيمت زير 000/10 دلار در اروپا و زير 5000 دلار در آسيا محدوده قيمت خودرو ارزان در نظر گرفته مي‌شود. در كشور ما بنا بر اظهارنظر مسوولان وزارت صنايع، خودرويي با حدود قيمت 6 ميليون تومان خودرو ارزاني است.
قيمت خودروها از كجا مي‌آيد؟
چرا شورولت كوروت با توجه به توانايي‌هايش، از بسياري از همتايان اروپايي خود ارزان‌تر است؟ چرا چيني‌ها مي‌توانند كپي يك اتومبيل 000/30 دلاري را به قيمت 000/10 دلار توليد كنند و ...
خودروسازان در توليد هر خودرو همواره به دنبال سود هستند و با توجه به آن كه براي فروش يك خودرو ارزان قيمت رقم كمي را دريافت مي‌كنند، براي حفظ سود ناچارند از هزينه‌ها كم كنند. عوامل مختلفي در هزينه توليد يك خودرو سهيم‌اند كه در ادامه به بررسي آنها مي‌پردازيم. يك دسته از اين عوامل خود را مستقيم در قيمت خودرو نشان مي‌دهند كه عبارتند از:
ـ سرمايه لازم براي تأسيس كارخانه و تجهيز خط توليد كه در كشورهاي پيشرفته شامل ارقامي در حدود 800 ميليون دلار است. (تجهيز خطوط توليد براي مدل سيتروئن C3 حدود 300 ميليون دلار هزينه روي دست PSA گذاشت)
ـ هزينه طراحي و مهندسي اتومبيل:‌ شما مي‌توانيد طرح اتومبيل خود را از طراحان گران‌قيمت ايتاليايي دريافت كنيد يا از يك طراح معمولي بومي كمك بگيريد.
هزينه استخدام و آموزش پرسنل
هزينه‌هاي بازاريابي و فروش
هزينه تحقيق و توسعه
به علاوه عوارض قانوني و سياست‌هاي خاص قیمت‌گذاري نيز به طور غير مستقيم بر قيمت خودرو تأثير مي‌گذارند.
براي مثال اگر لوگان با قيمت 10 ميليون تومان در مدل فول به بازار مي آمد، جايگاه 405، ريو، پرايد ، سمندو... به خطر مي‌افتاد. به همين دليل سازنده با افزايش قيمت، سياست فروش كمتر و سود بيشتر را برگزيد.
با بررسي عوامل شکل‌دهنده قيمت خودرو به نظر مي‌رسد جواب معماي چگونگي توليد خودرو ارزان قيمت را يافته‌ایم. بايد هزينه‌ها را كم كنيد. ولی کار به همین راحتی نیست!
ارزان‌سازي خودرو چگونه و چه مقدار
فرض كنيد مي‌خواهيد يك خودرو 000/20 دلاري را با قيمت 000/10 دلار بفروشيد. پس چاره‌ای جز اینکه هزينه‌ها را كاهش دهيد، نيست. بخش مهمي از كاهش هزينه را مي‌توان در نيروي انساني جستجو كرد. دسترسي به نيروي كار ارزان، عامل مهمي در كاهش هزينه‌هاي تولیدکنندگان كشورهايي مانند چين، هند و برزيل است. نيروي انساني كه با رقمي در حدود يك پنجم همكاران غربي خود كار مي‌كنند، معمولاً اعتراضي به شرايط كار ندارند و به علاوه اگر اعتراضي هم بكنند، معمولاً حمايتي از آنها نمي‌شود.
بخش ديگري از كاهش هزينه مي‌تواند ناشي از كاهش هزينه مواد اوليه و قطعات باشد. اتومبيل براي بدنه به فولاد احتياج دارد و هند، روسيه و چين بزرگترين توليد‌كنندگان فولاد در جهان هستند به علاوه با توجه به نیروی کار ارزان قیمت، تولید قطعات اتومبیل هم در این کشورها ارزان تمام می‌شود.
برای سرشکن کردن هزینه‌های ثابت باید تعداد تولید را بالا برد. بازار عظیم کشورهایی مانند چین و هند ظرفیت کافی برای پذیرش تولید چند میلیون خودرو را در سال دارند. به علاوه با سرمایه‌گذاری روی پلت‌فرم مشترک، می‌توان با تولید خودروهایی به ظاهر جدید، هزینه توسعه پلت‌فرم را کاهش داد. این همان راهی است که تویوتا و PSA در تولید مشترکشان پیمودند و 3 خودرو را با توانائی‌های فنی یکسان ولی با ظاهري متفاوت عرضه کردند. به علاوه با تولید در سایت مشترکی در اروپای شرقی، از مزایای نیروی کار ارزان و قوانین مالیاتی مناسب نیز بهره مند شدند. اگر هنوز هم قیمت خودرو تولیدی شما به حد کافی پائین نیست، می‌توانید از امکانات اتومبیل کم کنید! شیشه بالابرهای دستی، حذف ایرکاندیشن، فرمان بدون سیستم کمکی، موتور با تکنولوژی قدیمی و ... همه باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود (در این مورد خودروسازان داخلی مهارت کافی دارند و می‌توانید با آنها مشورت کنید!).
اگر باز هم قیمت باید پائین تر بیاید، خودرو دیگر امکاناتی برای حذف کردن ندارد! حال نوبت کاستن از کیفیت و ایمنی است، یک اتومبیل ارزان قیمت معمولاً فاقد ایربگ، ترمز ESP, ABS و بسیاری دیگر از تجهیزات ایمنی حداقل در مدل‌های پایه است که نمونه مناسب آن مدل‌های پایه لوگان است. ‌از طرف دیگر، کیفیت هزینه خود را دارد و کاستن از سطح کیفی محصول و پذیرش در سطح کیفی پائین‌تر، باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود که بهای آن را بعدها مشتری خواهد پرداخت. در نهایت، عامل تحقیق و توسعه است که باعث افزایش هزینه‌های تولید‌کنندگان مطرح جهان می‌شود، در حالی که تولید‌کنندگان درجه چندم صرفاً با کپی‌برداری از محصولات موفق، بدون صرف هزینه تحقیق و توسعه، به معرفی محصول جدید اقدام می‌کنند. البته این کپی‌برداری معمولاً نواقصی هم در پی دارد ولی باید سطح توقع خود را از یک خودروی ارزان پائین بیاوریم. به علاوه می‌توان با تغییرات محدود ظاهری (Face life) یک خودرو را برای مدت زیادی روی خط تولید قرارداد تا به این ترتیب، هزینه‌ها کاهش پیدا کند.
استفاده از راه حل‌های رادیکال در تکنولوژی‌ها و مواد نوین، روش دیگری است که البته با توجه به هزینه بر بودن در فاز تحقیق و توسعه، این روش کاربرد محدودی دارد.
از طرف دیگر، وجود قوانین سخت‌گیرانه (در زمینه‌های زیست محیطی، ایمنی و مصرف سوخت) در کشورهای غربی عاملی برای افزایش قیمت خودرو است که کشورهای در حال توسعه معمولاً قوانین ملایم تری در این زمینه‌ها دارند.
در محیط صنعتی نیز بسته به سطح قیمت در نظر گرفته شده از سوی سازنده یک یا چند روش بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند.
 

Turk-oglu

مدیر بازنشسته
مرتبط

مرتبط

داخل این مقاله هم می تونیم کمی به پاسخ سوالاتمون برسیم
دوربرگردان خطرناک
چندي قبل در خبرها آمده بود كه شركت سايپا با هدف بهبود و ارتقاي يكي از محصولات خود اقدام به ارائه مجموعه جديدي از مدل زانتيا كرده است. اگر چه نفس تغيير در مدل‌هاي توليدي، اقدامي مثبت و لازم است اما به نظر مي‌رسد كه در اين باره برخي نكات فراموش شده‌اند.


1 - هر نوع تغيير در ظاهر خودروها طبيعتاً بايد حركتي به سوي بهبود شكل ظاهري و توان فني باشد نه عكس آن. در مدل جديد زانتيا به نظر مي‌رسد نتيجه به دست آمده، بالعكس هدف اوليه باشد. البته سايپا مي‌تواند از طريق نظرخواهي‌هاي گسترده بهترين جواب را پيدا كند.
2 - اين روزها تغيير ظاهر خودروهاي توليدي داخل تبديل به يك استراتژي شده است. در حالي كه تغيير ظاهري خودروها در همه جاي دنيا حركتي فرعي و حاشيه‌اي است و خودروسازان بايد به فكر ساخت مدل‌هاي جديد با اتاق‌ها، پلات‌فرم و تكنولوژي جديد باشند. پژو پرشيا، سمند LX، سايپا 141، سايپا 132، 206 صندوق‌دار، پژو SLX پژو روآ، انواع وانت‌هاي قديمي و نظاير آنها اين نگراني را ايجاد مي‌كند كه خودروسازان كشور به همين تغييرات جزئي دل بسته‌اند و ظاهراً قرار است مدل جديد و تكامل‌يافته‌اي را به بازار عرضه كنند.
3 - متاسفانه دقيقاً در مسيري افتاده‌ايم كه از آن هراس داشتيم. پس از انقلاب بزرگ‌ترين انتقاد كارشناسان به صنعت خودرو در گذشته اين بود كه چرا بين مدل‌هاي 47 تا 57 پيكان را يك‌جور و يك شكل مونتاژ كرديد. پيكان كار، پيكان جوانان و پيكان دو لوكس در حقيقت تفاوتي با يكديگر نداشتند و توليد آنها پس از 10 سال، يك نوع «درجازدن» بود و پس از انقلاب نيز توليد اين پيكان تنها با تغيير در چراغ‌هاي جلو و عقب ادامه يافت.
رنو-5، شورولت نوا، بيوك، لندروور، جيپ و نظاير آنها نيز از همين «بيماري» رنج مي‌بردند و در حقيقت ما هميشه خودروهاي قديمي را مونتاژ يا حداكثر «ساخت داخل» مي‌كرديم و مي كنيم تا اندازه اي كه صنعت خودرو كشور پس از نيم قرن فعاليت هنوز هم گرفتار يك «دوربرگردان» بزرگ است.
4 - تغيير ظاهري زانتياي مدل 1999، پژو405 مدل 1990، پرايد مدل 1987، حتي 206 مدل سال 2000 چه فايده‌اي دارد؟ رقباي ما در آسيا و اروپا در حال حاضر با چنان سرعتي مدل‌ها را تغيير مي‌دهند كه مشتري نمي‌تواند كمترين شباهتي بين تويوتاي مدل 2008 با تويوتاي مدل 1990 پيدا كند. كافي است محصولات جديد هيونداي، تويوتا، بنز، ب‌ام‌و، نيسان و پژو را كه سال گذشته و امسال وارد كشور شده با مدل‌هاي وارد شده در سال‌هاي 1990 تا 1992 (1369 تا 1371) مقايسه كنيد تا ببينيد اين هيونداي سوناتاي جديد چه تفاوتي با هيونداي سوناتاي مدل 1991 دارد؟
5 - طراحي ظاهري خودروها حتي به صورت جزئي يك كار ساده نيست بلكه اتفاقاً فعاليتي تخصصي و متاسفانه در انحصار تعداد اندكي شركت اروپايي است.
سال‌ها قبل وقتي ايران‌خودرو مدل پژو پرشيا را به عنوان مدلي جديد به بازار داخلي عرضه كرد (البته اين مدل نسبتاً موفق نيز بود) نگارنده به اتفاق چند تن از خبرنگاران و مسوولان سازمان گسترش و نوسازي صنايع، ديدار و گفت‌وگويي كوتاه با « پينين فارينا » طراح معروف ايتاليايي كه شركت تحت مديريتش طرح‌هاي معروف پژو206، 306،انواع پورشه، پژو 504 حتي برخي مدل‌هاي پرفروش آمريكايي را خلق كرده بود، داشتيم.
او در آن جلسه بي‌خبر از همه جا براي اولين بار اعلام كرد كه طرح پژو پرشيا متعلق به آنها بوده و سفارش‌دهنده اصلي‌اش نيز پژوي فرانسه بوده كه چون در آن زمان فرانسوي‌ها به دنبال تغيير كامل مدل‌هاي 205، 305، 405 و تبديل آنها به مدل‌هاي 206، 306 و 406 رفتند طبيعتاً مدل طراحي شده «پينين فاريناي» را رد كردند. بنابراين بايد گفت كه حتي همين تغييرات جزيي نيز تخصص پيچيده‌اي را مي‌طلبد كه از عهده شركت‌هاي داخلي خارج است. لااقل بايد گفت كه در اكثر موارد طرح‌هاي جديد، حرف تازه‌اي براي گفتن ندارند. شاهد اين ادعا نيز ده‌ها طرح نيمه‌تمام و روي كاغذ و حتي در برخي موارد نمونه اوليه در مراكز تحقيقاتي ايران‌خودرو و سايپا است كه هيچ گاه به مرحله توليد صنعتي نرسيدند.
 

alivolvo

عضو جدید
سلام دوست گلم . خواهش میکنم . خوب من باهاتون موافقم ولی یه مسئله رو هم خوبه که بگم !
ببینید من نمیگم تعرفه واردات خودرو رو کاملا بردارن ! من میگم مثلا هر سال 10 درصد ازش کم کنن ! اینجوری 11 سال طول میکشه تا کلا تعرفه برداشته بشه ! اصلا نه ! برداشته نشه . تعرفه واردات خودرو بشه مثل ترکیه !
اونوقت میتونیم پیشرفت رو توی محصولاتمون ببینیم نه الان ...

اينكه تعرفه واردات كم بشه مثلا بشه 40-50 درصد اونم به تدريج ميتونه روش خيلي خوبي باشه كه بنده هم كاملا موافقم چون هرجا كه رغيبي در كار نباشه احتمالا پيشرفتي هم در كار نخواهد بود مخصوصا اگر صاحبان صنايع ادماي پول دوستي باشند؛ كه تنها انگيزه ميشه در امد مالي و در اين حالت يك رغيب خوب ميتونه پيشرفت رو به سايرين تحميل كنه.
ضمن اينكه بحث مديريت هم يك بحث كاملا مرتبط با موضوع هست و قطعا با اصلاح مديريت و يا حتي روشهاي مديريتي ميشه خيلي پيشرفتهاي خوبي داشت كه الان به نظر بنده هم در بحث مديريت مخصوصا مديريتهاي كلان صنايع خودرو اشكال وجود داره.
يك مدير خوب براي اينكه شركتش رو به سود اوري برسونه كارگرهاي بد رو شناسايي و اصلاح يا اخراج ميكنه، و مهندسهاي خوب رو به تدريج جايگزين افرادي ميكنه كه تحصيلات يا علم كافي ندارند و اوضاع رو به بهبود خواهد بود...
 

sed ali

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
اينكه تعرفه واردات كم بشه مثلا بشه 40-50 درصد اونم به تدريج ميتونه روش خيلي خوبي باشه كه بنده هم كاملا موافقم چون هرجا كه رغيبي در كار نباشه احتمالا پيشرفتي هم در كار نخواهد بود مخصوصا اگر صاحبان صنايع ادماي پول دوستي باشند؛ كه تنها انگيزه ميشه در امد مالي و در اين حالت يك رغيب خوب ميتونه پيشرفت رو به سايرين تحميل كنه.
باهات موافقم ولی اینو بگم مشکل ما فقط خودرو ساز نیست بلکه قطعه ساز هم است که یجورایی در قیمت خیلی نقش داره .
اکثر قطعه سازان از تکنولوژی پایین برخورداند و اگر تکنولوژی جدید رو هم بیارن قیمت همون قطعه رو افزایش می دن که هم منطقی هست هم نه !
منطقی به این دلیل که دیگر قطعه سازان با همون قیمت و همون کیفیت میسازند پس این قطعه ساز به چه علت برای تکنولوژی جدید هزینه کرده او هم انتظار دارد خودروساز قیمت بیشتری به او بدهد .
از طرفی این غیر منطقی هست چون د تکنولوژی جدید هزیته تولید به مثدار زیادی کاهش پیدا میکند پس چطور قیمت بایدزیاد شود .
مشکل اصلی ما فاصله بین قطعه ساز و خودرو ساز هست که میشه دستو پای همدیگه رو می گیرن .
در مورد تیبا مثلا از 3 سال پیش سایپا دنبال قطعه ساز می گرده که به توید انبوه برسونه ولی تازه شروع به تولید انبوه کرده .
به نظر من یکی از مشکلات اصلی مت در صنعت قطعه سازی و زنجیره تامین است .
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دوستای عزیز همه اینایی که گفتین همه درست واصلا قابل انکار نیست
اما همه این مسائل رو دست اند کاران امر خودرو خیلی خوب بلدن وخیلیا این حرفارو چندین سال پیش زدن واز آنجایی که نرود میخ آهنین بر سنگ حرفشون شنیده نشد ویا شنیده شد کسی اعتنایی نکرد
میخوام ببینم غیر از اینا کار دیگه ای نمیشه کرد؟
 

Turk-oglu

مدیر بازنشسته
دوستای عزیز همه اینایی که گفتین همه درست واصلا قابل انکار نیست
اما همه این مسائل رو دست اند کاران امر خودرو خیلی خوب بلدن وخیلیا این حرفارو چندین سال پیش زدن واز آنجایی که نرود میخ آهنین بر سنگ حرفشون شنیده نشد ویا شنیده شد کسی اعتنایی نکرد
میخوام ببینم غیر از اینا کار دیگه ای نمیشه کرد؟
اگه دو سه تا پستی که توی این تایپیک گذاشتم رو بخونید متوجه خواهیم شد که چرا میخ آهنین ....
 

sed ali

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
بحث و تبادل نظر پیرامون انواع خودروهای داخلی

با سلام خدمت دوستان
می خواستم کسانی که تیبا دارند اطلاعات بیشتری از این جوحه اردک زشت برامون ارائه بدن !
مثلا کیفیت سواری و ساخت . شتاب و ......
 

Turk-oglu

مدیر بازنشسته
بحث و تبادل نظر پیرامون انواع خودروهای داخلی

به نظر شما پلتفرم تیبا استاندارده ؟
 
آخرین ویرایش:

sed ali

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
به نظر شما پلتفرم تیبا استاندارده ؟
اگر پلت فرم پراید رو استاندار بدونی آره !
به نظر من این جوجه اردک زشت تو ایران جواب نمی گیره اما اگر پراید تولید نشه شاید !
فکر کنم از نظر ایمنی هم زیاد جالب نباشه .
 

Zaneti

مدیر تالار مهندسی مکانیک
مدیر تالار
تیبا که مشخصات نمی خواد به نظر من پراید گرفتن بهتر از گرفتن تیباست
بدنه که نداره قیافه که نداره مصرف هم بالاست تا اونجا که می دونم شتابش پاینه
راستی یه چیزی داره اون هم خط هایی که روی بدنه طراحی شدند
 

عسلو

عضو جدید
من از سال 89 یه EF7 دارم که خیلی ازش راضیم-صد هزار کیلومتر باهاش کار کردم اما صدتومن خرجش نکردم-قبلا هم پارس و 206 و پراید داشتم.
 

l-mohajeri

عضو جدید
من میخوام یه ماشین قسطی بخرم در حد تیبا و پراید...کسی سراغ داره؟با پیش کم و اقساط پایین
 

babakmail

عضو جدید
کاربر ممتاز
یادش بخیر پیکان جوانان
خخخخخخخخخخخخ
من سال پيش يه پيكان وانت از مزايده خريدم..روبراش كردم اكثر كارا شو خودم كردم...به غير تعويض فشنگي هاي موتور كه تو سرما باز شده بودن...دوگانه كارخونه بود....اتاق بلند هم روش بود..فروختم..خيلي ماشين خوبي بود. مباركه صاحب جديدش...DSC_0459.jpg
 

setare2013

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
من سال پيش يه پيكان وانت از مزايده خريدم..روبراش كردم اكثر كارا شو خودم كردم...به غير تعويض فشنگي هاي موتور كه تو سرما باز شده بودن...دوگانه كارخونه بود....اتاق بلند هم روش بود..فروختم..خيلي ماشين خوبي بود. مباركه صاحب جديدش...مشاهده پیوست 210089

الهی بابا پ چکارش داشتی فروختیش؟
 

Similar threads

بالا