بحث در مورد تزریق پلاستیک

EH_S

عضو جدید
تزریق پلاستیک
از کلیه ی دوستان درخواست دارم اگر مطلب جالبی در مورد دستگاه های تزریق در اختیار دارند به بحث وارد شوندواطلاعات مربوط را با همه تقسیم کنند.در صورت امکان مطالب جدید باشند و کپی از کتاب مهندسی پلاستیک نباشد.
 
واقعا ایده ای جالب و خوبیه دوستم
یه وقت در مورد ایدت شک نکنی، بچه ها زیاد سر نمی زنن ، وگرنه فکر خوبی کردی
من هم پایم
امیدوارم بتونم کمکی کنم;)
 

sina1

عضو جدید
به تازگی پمپهای جدیدی به بعضی دستگا ههای تزریق اضافه شده بنام پمپ v که مصرف برق
را که مشکل اصلی این دستگا ها هست را تا 40 در صد کاهش می دهد
 
فرایند قالبگیری تزریقی

فرایند قالبگیری تزریقی

فرایند قالبگیری تزریقی:
سیکل قالبگیری
در ساده ترين و در عین حال مرسوم ترین روش،قالب تزریق از دو نیمه تشکیل می شود که هر کدام از آنها مستقیما به صفحات ماشین قالبگیری نصب شده اند.نیمه تزریق ثابت ونیمه پران متحرک،دو جزء اصلی هستند که مستقل از طراحی در هر قالبی وجود دارند.به این اجزاء نیمه نر و ماده (Core & Cavity) هم گفته می شود.
مراحل عملیاتی-سیکل قالبگیری-به صورت شماتیک در شکل 1 نمایش داده می شود.در ابتدا (مرحله 1،تزریق)مواد مذاب به داخل قالب بسته تزریق می شود.که این قالب برای جلوگیری از خروج مذاب از حفره قالب یا حفره قالبها با نیروی زیاد قسمت گیرنده(نیروهای گیرنده)بسته می شود.مذاب از قسمت نرم سازی،عموما حلزونی رفت و برگشت سری،به حفره قالب تزریق می شود.قسمت نرم سازی و قالب باید به صورت محکم به هم متصل باشند تا ماده مذاب اتلاف نشود.



به علت اختلاف دمای زیاد بین قسمت نرم سازی و قالب اتصال این دو قسمت فقط به مقداری که لازم است حفظ می شود و این مدت تا زمانی است که مذاب توانایی جریان پیدا کردن دارد.پس از پر شدن حفره قالب،مذاب شروع به انجماد می کند.بنابراین حجم آن به مقدار کم وبیش مشخصی کم می شود.این انقباض حجمی با تزریق مذاب بیشتر جبران می شود.بنابراین فشار مذاب تا پایان انجماد باید حفظ شود(مرحله2).



از آنجا که در نرم سازی مقذاری زمان صرف می شود،حلزون شروع به چرخش کرده و مواد تغذیه می شود،این مواد با مقدار مشخص به داخل حلزونی ریخته و ذوب شده و به سر حلزونی برده می شود.فضای لازم با عقب کشیدن حلزونی به صورت هم محور،اغلب مقابل پشت،ایجاد می شود.
هنگامی که قطعه قالبگیری منجمد می شود،قسمت تزریق از قالب جدا می شود تا ماده داخل نازل هم به این شکل سرد نشود.قسمت گیرنده تا موقعیکه قطعه قالبگیری برای بیرون اندازی به اندازه کافی محکم نشده باشد(از نظر استحکام پایدار نشده باشد)بسته می ماند.(مرحله 3،،پایین.)



با تشکر از ایران مُلد.کام
 
اصطلاحات به کار رفته در قالبهای تزریق

اصطلاحات به کار رفته در قالبهای تزریق

مشخصات اجزاء یک قالب تزریقی(طرح معمول در اروپا)
البته نباید فراموش کرد که ممکن است اصطلاحات دیگری در نقاط دیگر دنیااستفاده شود.
کتابچه ISTA (انجمن بین المللی ابزارهای ویژه) در ارتباط با اصطلاحات اجزاء قالبهای تزریق موجود است.



 
  • Like
واکنش ها: EH_S
مراحل طراحي قالب تزريق 1

مراحل طراحي قالب تزريق 1

مراحل طراحي قالب تزريق
كليات
مشكل عمده اي كه مبتديان در شروع كار طراحي قالب با آن روبرو هستند اين است كه چگونه و از چه بخشي از قالب طراحي را آغاز كنند.در اين فصل يك روش مرحله اي در طراحي قالب ارائه خواهد شد.​

در عمل،نقشه قالب شامل سه نما است:يك نما از نيمه متحرك ،يك نما از نيمه ثابت و يك برش جانبي از هر دو نيمه .در نقشه مونتاژ قالب بايستي جزئيات تا اندازه اي ترسيم شود كه نقشه كش بتواند با استفاده از آن نقشه هاي اجرائي قطعات قالب را ترسيم نمايند معمولا اين دو نيمه شامل يك نماي پلان از دو نيمه متحرك و يك نماي برش جانبي از هر دو نيمه است.​

مراحل عملي طراحي يك قالب نمونه در هفت مرحله و با يك صد عمليات كاري تا تكميل قالب ارائه مي شود.اين مراحل از تعيين موقعيت محفظه ها در قالب شروع و با كنترل نهايي نقشه ها تمام مي شود .شماره عمليات در تمامي مراحل در نقشه ها و توضيحات مشخص شده است .​

مرحله A : تعيين موقعيت اوليه اينسرتها
تعيين موقعيت اينسرتها ،مشخص نمودن وضعيت محفظه ها نسبت به خطوط محوري افقي و عمودي است.در اين مرححله موقعيت و اندازه اينسرتهاي حفره و ماهيچه در دو نماي پلان و برش جانبي تعيين مي شوند.

مرحله B : سيستم پران
در اين مرحله موقعيت و اندازه پين هاي پران برگردان تعيين مي شوند.ابعاد كلي صفحه پران و صفحه نگهدارنده پران نيز در اين مرحله مشخص مي شود.قبل از تعيين موقعيت اجزاي پران ،بهتر است در اين مرحله نوع سيستم خنك كاري براي كنترل دماي قالب بررسي شود.براي اين طرح پايه ،يك سيستم سوراخكاري موازي در هر نيمه بكار برده شده است .سوراخهايي در اينسرت قالب ايجاد مي شود.با بررسي اوليه مسيرهاي خنك كاري در اين مرحله از بسياري مشكلات مي توان جلوگيري نمود.

مرحله C : شبكه پران
در اين مرحله جزئيات شبكه پران در نماهاي پلان و نماي برش جانبي ترسيم مي شوند.اجزاي ديگر از قبيل ميله و بوش بيرون انداز در اين مرحله به قالب اضافه مي شوند.

مرحله D : تكميل نيمه متحركسيستم گردش آب و ميله هاي راهنما به نماي پلان اضافه مي شوند تا شكل خارجي قالب و ابعاد نهايي آن تعيين شود.در مقطع برش جانبي نقشه بوش تزريق كامل مي شود .علاوه بر آن موارد ديگري مانند سيستم تغذيه،پين اسپرو،تكيه گاهها و صفحه نگهدارنده با جزئيات مربوطه ترسيم مي شوند.

مرحله E : تكميل نيمه ثابت نماي پاييني پلان نيمه ثابت به صورت تصوير آئينه اي از نيمه بالايي پلان بايد ترسيم شود.ابعاد خارجي و شكل قالب مشخص شده است .راهگاهها و پين اسپرو به مجموعه اضافه مي شوند. به محض كامل شدن نماي پلان بايستي درباره ي نقشه نماي برش جانبي قالب تصميم گيري نمود.در برش جانبي بايستي همه قطعات قالب ترسيم شوند .بنابراين در برش جانبي قطعاتي از قبيل بلوك هاي تكيه گاهي پين برگردان،پين پران و بقيه قطعات نمايش داده خواهند شد.موارد باقي مانده شامل ميله ها و بوش هاي راهنما و موقعيت سوراخهاي عبور خنك كاري است .توجه داشته باشيد كه برش جانبي از قطعات يكسان و همانند مزيتي ندارد.

مرحله F : تكميل نماي برش جانبي
در طي اين مرحله نماي برش جانبي كامل مي شود.براي مشخص كردن و نمايش دادن صحيح كليه قطعات قالب،برش هاي موضعي در محل مناسبي روي نماهاي پلان انتخاب مي شوند.

مرحله G : تكميل نقشه
مرحله نهايي تميزكاري نقشه است ،پاك كردن خطوط اضافي ،كنترل نقشه و تعيين صفحاتي كه بايستي به يكديگر بسته شوند.در ادامه وجود حرف"P " در كنار هر عمليات نشان دهنده نماي پلان و حرف" S " نشان دهنده ي نماي برش جانبي است.

منبع :

طراحی قالب تزریق پلاستیک
تالیف: آر.جی-ویلیام پای
ترجمه: مهندس اصغر رئوفی
 
مراحل طراحي قالب تزريق 2

مراحل طراحي قالب تزريق 2

مرحلهE :تکمیل نمای پلان


71(p) نیمه پایین نمای پلان بصورت تصویر آیینه ای از نیمه بالایی ترسیم شود.خطوط افقی وعمودی مربوط را ترسیم کنید.

72(p) نافی اسپرو را ترسیم کنید.دوایر دید و ندید متناسب با عملیات 63 ترسیم شود.

73(p) راهگاه را ترسیم کنید.به عملیات 62 مراجعه کنید.

74(p,s) درباره مسیر صفحه برش تصمیم گیری شود.نمای پلان و نمای مقطع را که قبلا ترسیم شده بایستی بررسی نمود و تعداد شکست مورد نیاز را برای نمایش تمامی قطعات قالب تعیین نمود.اولین مقطع برش از (i) تا (ii) شامل جزئیات مربوط به بلوک تکیه گاهی و پین بر گردان است.امتداد برش از (ii) تا (ii) برای تغییر امتداد به مرکز قالب جهت نمایش پین پران،اینسرت حفره و ماهیچه،بوش تزریق،پین اسپرو،نافی اسپرو،قطعه پل،حلقه تنظیم،میله و بوش بیرون انداز است.دومین امتداد برش (iii) تا (iii) برای تغییر امتداد برش (iii)-(iv) است.این امتداد برای نمایش بهتر مسیرهای خنک کاری قالب است.سومین و آخرین مقطع برش (v)-(iv) برای نمایش جزئیات مربوط به میله راهنما و آزاد سازی سطح جدایش است.خط برش در نمای پلان ترسیم شود.در نمای پلان بصورت خط نقطه پرنگ نمایش داده شده است.جهت پیکان ها در (i) و (v) جهت دید را تعیین می کند.

75(p) محل های شکست خط برش در نمای مقطع تصویر نشان داده شد.این خطوط نیز بصورت خط نقطه پر رنگ ترسیم می شوند(بعضی طراحان مانند نقشه کش های رایج این خطوط را ترسیم نمی کنند. به هر حال مبتدیان بایستی در طرحهای خود این خطوط را ترسیم نمایند)

شكل:نمای پلان،تکمیل نمای پلان و تصمیم گیری برای انتخاب صفحه برش​




شكل :نمای برش مقطع،نمایش خطوط صفحات برش​



مرحلهF :تکمیل نمای برش مقطع


76(p,s) در نمای پلان صفحه برش (i)و (ii) را در نظر بگیرید.تمامی قطعات مربوط را در نمای برش مقطع کنترل کنید.کار روی طرح را از بالا و در امتداد (ii)-(i) از لبه کفشک متحرک ادامه می دهیم.هر بار که خط (i) و (ii) خطوط افقی را قطع می کند(ديد یا ندید)،کنترل شود که در نمای برش مقطع جزئیات مربوط به آن ترسیم شده باشد.

77(s) جزئیات دیگری بایستی به نقشه اضافه شود.سوراخهایی با لقی مناسب در صفحه قالب و صفحه نگهدارنده پرانها برای پین بر گردان بایستی اضافه کرد.توجه داشته باشید که برای سادگی نقشه و جلوگیری از پیچیده شدن نقشه برای مبتدیان ،این سوراخها را در نمای پلان ترسیم نشده است.

78(s) در نمای پلان صفحه برش بین (iii)-(ii) را در نظر بگیرید.تمامی قطعات را که در امتداد برش قرار می گیرند کنترل کنید.

79(s) جزئیات دیگری بایستی به نقشه اضافه شود.سوراخهایی با لقی مناسب در صفحه قالب و صفحه نگهدارنده پرانها اضافه کنید (به عملیات 77 رجوع شود)

80(s) سوراخهایی با لقی مناسب در صفحه قالب و صفحه نگهدارنده پران ها اضافه کنید.

81(s,p) در نمای پلان صفحه برش بین (iv)-(iii) را در نظر بگیرید.تمامی قطعاتی را که در امتداد برش قرار می گیرند در نمای برش مقطع کنترل کنید.در واقع در این قسمت نبایستی ترسیمی انجام شود وبایستی تکمیل شده باشد.

82(s) خطوط مربوط به کفشک متحرک ،بلوک تکیه گاهی ،صفحه ماهیچه قالب و صفحه حفره قالب بایستی رو به پایین امتداد داده شوند.توجه داشته باشید که صفحه برش (iv)-(iii) تماما از بلوک تکیه گاهی عبور می کند ومانند صفحه برش قبلی از صفحه پران عبور نمی کند.همچنین توجه داشته باشید که صفحه برش کاملا از حلقه تنظیم عبور نمی کند ولی معمولا تمامی آن ترسیم می شود.این موضوع برای بوش و میله بیرون انداز نیز صادق است.

83(s) صفحه برش (iv)-(iii) در امتداد طولی از مسیر سوراخ آب عبور می کند.در هر دو صفحه قالب خطوط عمودی مربوط را ترسیم کنید.فاصله خط مرکزی سوراخ تا سطح جدایش را می توان 13 میلیمتر در نظر گرفت.

84(s) صفحه برش بالا از ناحیه آزاد سطح جدایش نیز عبور می کند.یک خط عمودی با توجه به عملیات 70 اضافه کنید .

85(p,s) در نمای پلان برش پین (v)-(iv) را در نظر بگیرید. تمامی قطعاتی را که در امتداد برش قرار می گیرند کنترل کنید.در این مرحله بایستی مقطع برش جانبی کامل شود.
86(s) خطوط عمودی مربوط به کفشک متحرک،بلوک تکیه گاهی،صفحات حفره و ماهیچه به سمت پائین امتداد داده می شوند .

87(s) خط افقی پائین صفحه قالب از نمای پلان به نمای مقطع تصویر داده شده شود .

88(s) خط افقی پائین کفشک متحرک از نمای پلان به نمای مقطع تصویر داده شود .

89(s) لبه مورد نیاز برای بستن صفحه حفره ترسیم شود.(به عملیات 68 نگاه کنید)

90(s) خط محور میله راهنما از نمای پلان به نمای مقطع تصویر داده شود .

91(s) خطوط مربوط به میله راهنما از نمای پلان به نمای مقطع تصویر داده شود .

92(s) نقشه میل راهنما تکمیل شود،لقی مناسب برای پاشنه میله راهنما در صفحه ماهیچه اعمال شود .

93(s) نقشه بوش راهنما تکمیل شود، لقی مناسب برای پاشنه بوش راهنما در صفحه حفره اعمال شود .

شكل :نمای پلان-بدون تغییر​


شكل :نمای برش مقطع-تکمیل نیمه پائینی نقشه​




طراحی قالب تزریق پلاستیک
تالیف: آر.جی-ویلیام پای
ترجمه: مهندس اصغر رئوفی​
 
  • Like
واکنش ها: EH_S
مراحل طراحي قالب تزريق 3

مراحل طراحي قالب تزريق 3

مرحلهG :تکمیل نقشه


شماره های عملیات روی نقشه نشان داده نشده است

94(p,s) خطوط اضافی نقشه را پاک کنید.

95(p,s) خطوط برش را مجدادا کنترل نمائید تا اطمینان حاصل شود که نمای برش مقطع صحیح ترسیم شده است.

96(p,s) خطوط مربوط به محیط قطعات را پر رنگ کنید.این کار را بایستی با استفاده از قلم نرم یا قلم مخصوص نقشه کشی انجام داد.

97(s) نمای برش مقع را هاشور بزنید.هاشور ها با زاویه 45 در جه نسبت به خطوط محوری ترسیم می شوند.معمولا فولادهای قالب را با هاشور دوتایی و بقیه فولادها با هاشور تکی ترسیم می شوند.توجه داشته باشید که قطعات گرد توپر از قبیل میله راهنما،میله بیرون انداز وپین های پران را هاشور نمی زنند.

98(s) با حرف “S” قطعاتی را که با پیچ و پین بهم بسته می شوند مشخص می شوندمحل مناسب برای پیچها و پین ها را نقشه کش تعیین کرده،خطوط هادی و شماره های مرجع را به طرح اضافه کنید .

99(s) سیستم تغذیه و محفظه را رنگی کنید .

100(s) نقشه تکمیل شده را کنترل کنید.شماره های مرجع را اضافه کنید .

شكل :نمای پلان،کنترل نقشه،حذف خطوط اضافی​



شكل :نمای برش مقطع،اضافه کردن خطوط هادی و هاشور،کنترل نقشه و حذف خطوط اضافی​



شكل :طرح ایزومتریک از نیمه متحرک قالب​




طراحی قالب تزریق پلاستیک
تالیف: آر.جی-ویلیام پای
ترجمه: مهندس اصغر رئوفی​
 

rga.mohammad

عضو جدید
اطلاعات در مورد نرم افزار دستگاه تزريق پلاستيك

اطلاعات در مورد نرم افزار دستگاه تزريق پلاستيك

با تشكر از مطالب مفيدي كه قرار داده بوديد:
من يكسال با تزريق پلاستيك كار كردم ولي در مورد زير مجموعه نرم افزار كم ميدونم اگه ممكنه در مورد پسورد ورود به نرم افرار و كارآيي كامل نرم افزار در مديريت دستگاه مطالبي را در سايت قرار بدهيد......... با تشكر فراوان............
rga.mohammad@yahoo.com 09191955271محمد رضايي
 

دوست خوب

عضو جدید
پدیده شکست مذاب در تزریق پلاستیکها خیلی مهمه بای همین تزریق بعضی از پلاستیک ها مثل pet رو دچار مشکل میکنه نظر تون چیه درست میگم؟
 

shogheparvaz

عضو جدید
سلام

سلام

سلام دوستان
کسی مطلب فارسی در زمینه
REACTION
INJECTION
MOLDING
دارد؟
با تشکر
 

ahmad890

عضو جدید
سلام. کسی نمونه فایل آماده (طراحی شده) از یه قالب تزریق پلاستیک نداره؟ حالا تو هر نرم افزاری طراحی شده باشه اشکالی نداره
 

Ali TIGER

عضو جدید
سلام.جمله ي بسيار زيبايي بود.ببخشيد شما نت وركر هستيد؟؟؟؟؟؟صادقانه جواب بدين لطفا"
 

Ali TIGER

عضو جدید
يه پرسش ساده؟؟؟من خيلي تازه واردم لطفا" بهم بگين چه جوري تشكر بفرستم واسه كسي؟؟؟؟؟؟؟؟راستي يه مطلب جامع راجع به دستگاه ترزيق پلاستيك ميخوام پروژه دارم خيلي سرسع نياز دارم.كمك دوستااااااااااااااااااااااااااااان
 

Ali TIGER

عضو جدید
به تازگی پمپهای جدیدی به بعضی دستگا ههای تزریق اضافه شده بنام پمپ v که مصرف برق
را که مشکل اصلی این دستگا ها هست را تا 40 در صد کاهش می دهد
سلام حاجي جون با عرض شرمندگي يه سوال داشتم ميخواستم بپرسم شما نت وركري خواهشا" صادقانه جواب بده.;);):gol::gol:
 

farid_1812

عضو جدید
فن آوری تزریق پلاستیک

فن آوری تزریق پلاستیک

سلام
دوست عزیز شما می تونید برای مطالعه بیشتر در مورد تکنولوژی تزریق پلاستیک کتاب فن آوری تزریق پلاستیک
را خریداری کنید. این کتاب را من ترجمه کردم و انتشارات چرتکه (انتشارات هنر روبروی دانشگاه تهران- خیابان فروردین) به چاپ رسانده است.

تزریق پلاستیک
از کلیه ی دوستان درخواست دارم اگر مطلب جالبی در مورد دستگاه های تزریق در اختیار دارند به بحث وارد شوندواطلاعات مربوط را با همه تقسیم کنند.در صورت امکان مطالب جدید باشند و کپی از کتاب مهندسی پلاستیک نباشد.
 

farid_1812

عضو جدید
سلام
کتاب فن آوری تزریق پلاستیک ترجمه خودم رو به شما پیشنهاد میدم. برای تهیه می توانید به انتشارات هنر روبروی دانشگاه تهران خیابان فروردین مراجعه کنید. خود من هم چند جلد دارم. کتاب جدیدی هم در دست دارم به نام طراحی تولید با پلاستیک که در حال تألیفش هستم و امیدوارم امسال به چاپ برسه.موفق باشید.
 

farid_1812

عضو جدید
کتاب های 1- راهنمای عیب یابی قطعات تزریقی پلاسنیک 2- فن آوری تزریق پلاستیک که ترجمه خودم هستند در مورد تزریق پلاستیک می باشند و می توانند کمک زیادی به علاقه مندان به این مبحث بکنند. در ضمن کتاب جدید من به نام خواص و مشخصات پلیمرها به زودی چاپ و در دسترس خواهد بود. علاوه بر این جدولی به نام جدول راه حل های مشکلات تزریق در قطع A1 و A2 , A3 تهیه شده و با چاپ رنگی کیفیت بالا را می توانید تهیه بفرمایید. برای اطلاعات بیشتر می توانید به وب سایت شخصی من faridplast.blogfa.com مراجعه بفرمایید.
 

mzibast

عضو جدید
پروسه ی تزريق پلاستيک (Injection Molding)

پروسه ی تزريق پلاستيک (Injection Molding)

پروسه ی تزريق پلاستيک (Injection Molding)
مقدمه :
یکی از راحت ترین و پر مصرف ترین و مهم ترین روش های رایج برای شکل دادن به پلیمرها (بسپارها) استفاده از ماشین تزریق است. پس از پیدایش و توسعه پلاستیک ها تلاش ها برای ساخت دستگاه هایی که بتوان به وسیله آنها به سادگی مواد اولیه پلاستیک را به شکل دلخواه در آورد آغاز شد و به اختراع ماشین تزریق انجامید. اما قبل از ساخت ماشین های تزریق مدرن امروزی، کار شکل دهی به پلاستیک ها خیلی مشکل بود ابتدا قالب هایی با صرف دقت و زحمات بسیار تهیه می شد و در گیره های دستی تعبیه می شد و سیلندری با پیستون روی آن نصب می گردید و اطراف سیلندر را با شعله های آتش، گرم می کردند و پس از ذوب شدن مواد، با فشار فلکه بالای پیستون مواد داخل سیلندر به داخل قالب، تزریق می شد و پس از سرد شدن مواد داخل قالب، گیره ها را باز و تکه های قالب را از هم جدا و محصول تولید شده را از آن خارج می کردند و تمام این مراحل با دست انجام می شد، تا زمانی که ماشین های تزریق مدرن امروزی تولید شدند. اولین دستگاه تزریق که به صورت ابتدایی کار می کرد در آمریکا و در سال 1872 ساخته شد و اولین ماشین تزریق پیشرفته و دارای پیچ نیز در سال 1946 در آمریکا توسط جیمز واتسون به ثبت رسید. وظیفه اصلی دستگاه ماشین تزریق تبدیل مواد پلاستیک جامد (دانه های ریز یا گرانول های پلیمر) به پلاستیک سیال و روان و انتقال آن به قالب می باشد به نحوی که همیشه مواد سیال آماده تزریق داخل قالب باشند. شيوه ی تزريق پلاستيک يکی از مهمترين و پرکاربردترين روشهای شکل دهی پلاستيک وتوليد محصولات پلاستيکی در صنايع مربوطه محسوب می شود. در اين روش ماده اوليه که يکی از انواع ترموپلاست ها می باشد طی عمليات خاصی به داخل کويتيهای (Cavity) قالب رانده شده و پس از خنک کاری از قالب بيرون می آيند. اين روش بيشتر در پروسه های توليد انبوه (Mass Production ) و مدل سازی (Prototyping) مورد استفاده قرار می گيرد. تزريق پلاستيک نسبتا شيوه جديدی در توليد محصولات به حساب می آيد.
 

mzibast

عضو جدید
قسمت های مختلف ماشین تزریق پلاستیک

قسمت های مختلف ماشین تزریق پلاستیک

قسمت های مختلف ماشین تزریق پلاستیک : 1- قسمت تزریق ، 2- قسمت قالب گیری
1-1- Clamping : يک ماشين تزريق از سه قسمت اصلی تشکيل شده است. قالب، Clamping و فاز تزريق. Clamping قسمتی از دستگاه را شامل می شود که که در حين پروسه تزريق فالب را بسته نگه می دارد و پس از آن باز مي کند. اساساً قالب ها از دو نيمه تشکيل می شوند که در هنگام تزريق بايد توسط اين بخش در کنار هم فيکس شوند.
1- 2- Injection ( تزريق ) : در فاز تزريق مواد پلاستيک که معمولا به فرم گرانول ( دانه دانه ) می باشند ، وارد قيفی (Hopper) در قسمت بالايی دستگاه می شوند و از آنجا وارد سيلندری (Barrel) می شوند که توسط هيترهايی احاطه شده است. گرانولها پس از حرارت دیدن به حالت مذاب يا رزين در می آيند. در داخل سيلندر مواد به وسيله مارپيچی (Screw) زير و رو می شوند. با چرخش مارپيچ مواد نيز به سمت جلو رانده می شوند. و هنگامی که ماده کافی در قسمت جلويی مارپيچ ذخيره شد، عمليات تزريق توسط نازل صورت می گيرد. و مواد مذاب به داخل راهگاه قالب رانده می شوند. سرعت و ميزان فشار وارده به ميزان چرخش مارپيچ و نيز قطر نازل بستگی دارد. در برخی از ماشينهای تزريق پلاستيک به جای مارپيچ از يک پيستون منگنه ای استفاده می شود.
1- 3- Dwelling : فاز Dwelling شامل يک مکث در پروسه تزريق می شود تا هم مذاب در داخل کويتيها به صورت کامل پر شود و هم گازهای ايجاد شده از محفظه های تعبيه شده خارج شوند.
1- 4- Cooling ( خنک کاری ) : در اين مرحله مذاب خنک می شود تا به حالت جامد در آمده و قابليت خروج از قالب را پيدا کند. در غير اين صورت احتمال تغيير شکل محصول زياد می باشد.
1- 5- Mold Opening ( بازشدن قالب ) : در اين قسمت بخش Clamping از هم باز می شود تا دو نيمه قالب ها نيز از هم باز شوند و آماده بيرون اندازی شوند.
1- 6- Ejection ( بيرون اندازی ) : چند ميله به همراه يک صفحه عمليات خروج قطعه از قالب را انجام می دهند. رانرها و راهگاه های قطعه کار که به صورت غير استفاده و زايد می باشند از قطعه جدا و تميزسازی می شوند تا مجددا برای ذوب شدن آماده شوند.

1.jpg

2- واحد قالب گیر (Mold Clamping): قسمت قالب گیر محفظه بزرگی است که قالب و اجزایش روی آن نصب می شوند. واحد قالب گیر دارای 2 قسمت اصلی است: قسمت ثابت و قسمت متحرک. قدرت یک دستگاه تزریق بر حسب میزان تناژ نیروی دو فک نگهدارنده قالب (حداکثر نیروی وارده به پشت صفحه متحرک) بیان می شود، یک دستگاه تزریق 600 تنی دستگاهی است که نیروی فشارنده این فک ها به قالب بسته تا 600 تن امکان پذیر است. به طور کلی در ماشین های تزریق جهت ایجاد فشار پشت قالب از دو سیستم استفاده می شود: سیستم مکانیکی و سیستم هیدرولیکی. قالب از یک طرف به مرکز قسمت ثابت و از طرف دیگر به مرکز قسمت متحرک متصل می شود و چون قالب برای به بیرون پراندن قطعه تولید شده همیشه از وسط باز می شود در نتیجه وقتی صفحه مذکور باز می شود نیمی از قالب را با خود به عقب می برد با این کار قطعه تولیدی به بیرون می پرد سپس صفحه متحرک دوباره به جای خود باز گشته و قالب بسته می شود تا عمل تزریق مجدد انجام گیرد. پس از بسته شدن قالب و مستقیم گشتن بازو ها با ایجاد فشار (حداقل بیش از فشار تزریق) مواد مذاب را در داخل قالب تزریق حفظ می کند زیرا اگر فشار پشت قالب از فشار تزریق کمتر باشد درز میان دو صفحه قالب، باز شده و مواد پلاستیک به خارج می ریزد و یا دور خارجی قطعه تولید شده پلیسه تشکیل می شود.
2.jpg
 

901555000

عضو جدید
رفع چربی روی قطعات تزریقی ABS

رفع چربی روی قطعات تزریقی ABS

سلام
ما قطعات 250 گرمی چراغ خودرو با مواد ABS تولید میکنیم،
یک مرحله قبل از پوشش آلومینیوم ، سطح قطعات رو با لاک آستری پوشش میدیم، تو این مرحله چربیه روی سطح قطعات باعث چروک شدن لاک می شه ،
که در مرحله ی بعد باعث خراب شدن پوشش آلومینیوم میشه
برای اینکه جلوی چربی روی قطعه رو بگیریم ، توی مرحله ی تزریق ، استفاده از سیلیکون را برای شستو شوی قالب ممنوع کردیم ، ولی با این حال ، بعد از چند دقیقه که قطعه از دستگاه تزریق بیرون میاد ، سطح روش کاملا چرب میشه
برای رفعش تا حالا چند تا کار انجام دادیم ،ولی مشکل رفع نشده
کارهای انجام شده تا امروز :
1) Cool time تزریق رو بیست ثانیه کم کردیم و از آب برای خنک کردن استفاده کردیم
2) از حلال های مختلف مثل 410، الکل سفید برای شستو شوی چربی استفاده کردیم ، اما هنوز چربی روی قطعات باقی میمونه
دوستان عزیر لطفا راهنمایی کنید
 

afshar_momeni

عضو جدید
راهنمایی

راهنمایی

با سلام و خسته نباشید. من یک دستگاه تولید سبد میوه نیاز دارم . سبدهای 6 کیلویی به بالا داستگاهی که در روز حدود سه هزار به بالا سبد تولید کنه حالا بیشتر هم باشه بهتره. راهنمایی میخواستم که دستگاه کدوم شرکت بهتره . در مورد مواد اولیه تولید و قیمت دستگاه و کیفیت ممنون میشم راهنمایی کنید خودم هیچی راجبشون نمیدونم . لطفا حتما ایمیل کنید.تشکرhttp://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/heart.gif
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Similar threads

بالا