[ بتن ریزی ستون ] نکات اجرایی >کرمو شدن l پرسش و پاسخ

mahdi_1168

عضو جدید
با سلام خدمت دوستان.
نظر شما در مورد بتن ریزی ستون و جلوگیری از کرمو شدن ظاهر اون چیه؟
(در کارها زیاد دیده میشه که ظاهر ستون بتنی کرمو شده)
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Javid64

عضو جدید
با سلام خدمت دوستان.
نظر شما در مورد بتن ریزی ستون و جلوگیری از کرمو شدن ظاهر اون چیه؟
(در کارها زیاد دیده میشه که ظاهر ستون بتنی کرمو شده)
یا بتن درست ریخته نشده یا عیار بتن درست نبوده یا بتنش مونده بوده یا درست ویبره نخورده ( کم ویبره خورده یا زیاد خورده)
 

reza2011

عضو جدید
با سلام خدمت دوستان.
نظر شما در مورد بتن ریزی ستون و جلوگیری از کرمو شدن ظاهر اون چیه؟
(در کارها زیاد دیده میشه که ظاهر ستون بتنی کرمو شده)

عدم ويبره خوب و همچنين وجود بيش از حد درشت دانه ( شن ) نسبت به ماسه باعث كرمو شدن بتن ميشود . كرمو شدن از معايب ظاهري بتن ميباشد . ضمنا كاور كمتر از حد معمول سبب ميشود كه قسمتي از ذرات درشت دانه در فضاي بين ميلگرد و قالب قادر به حركت نبوده و گير ميكنند و اين موضوع نيز سبب كرمو شدن ميشود . در يك قاعده كلي به ياد داشته باش كه نسبت ماسه در يك طرح اختلاط خوب بايستي از شن بيشتر باشد . ضمنا در فضاهايي كه شلنگ ويبره قادر به وارد شدن نيست بايستي از طريق ضربه زدن به قالب در ان نقاط مانع از كرمو شدن بتن شد . در حالت كلي در بتن ريزي هايي مانند ديوار و ستون شلنگ ويبره زياد نبايستي به قالب نزديك شود زيرا خطر باز شدن قالب محتمل است و در چنين مواردي بايستي از ساير روش هاي ويبره مانند چكش زدن به قالب استفاده كرد .

براي ستون در 3 مرحله بايد ويبره كرد . براي اين منظور طول ستون رو به 3 قسمت تقسيم كرده و براي هر لايه كه 1/3 طول قالب را پر ميكند يكبار ويبره مورد نياز ميباشد . همچنين بتني كه سفت باشد و آب مورد نياز ان كمتر از حد مورد نياز باشد نيز ميتواند سبب كرمو شدن بتن شود . بتن ستون بايستي داراي رواني و اسلامپ قابل قبول باشد .
 

مجتبی اس

عضو جدید
علاوه بر مواردی که دوستان ذکر کردن برای ستونها و جداره های کناری دیوارها یا سطوح باید از ویبره بادی استفاده شود همچنین در ستونهایی که نمای ظاهری بسیار مهم میباشد باید از فوق روان کننده استفاده شود همچنین ماندن آب زیاد و جمع شدن آن در کناره ها باعش میشود که سیمان مصرفیشسته شود و بتن کرمو شود که علت آن زیاد ویبره خوردن یا بطورصحیح و یکسان ویبره نخوردن میباشد
 

free surveyer

عضو جدید
علاوه بر مواردی که دوستان ذکر کردن برای ستونها و جداره های کناری دیوارها یا سطوح باید از ویبره بادی استفاده شود همچنین در ستونهایی که نمای ظاهری بسیار مهم میباشد باید از فوق روان کننده استفاده شود همچنین ماندن آب زیاد و جمع شدن آن در کناره ها باعش میشود که سیمان مصرفیشسته شود و بتن کرمو شود که علت آن زیاد ویبره خوردن یا بطورصحیح و یکسان ویبره نخوردن میباشد
با درود
تقریباً همه موارد را دوستان و همکاران متذکر شده اند و فقط یک مسئله بنظر بنده ذکر نشده، همیشه یکی از عواملی که باعث کرمو شدن پای ستونها و دیوارهای بتنی میشه اینه که بهنگام بتن ریزی در قالبهای مرتفع از قبیل ستونها و دیوارهای برشی و ....بتن را از بالای قالب به داخل ستون ول میکنند که این کار اشتباهه و میبایست بتن ریزی ستونها و دیوارها توسط قیف و لوله های هدایت کننده مخصوص به داخل ستون در ارتفاع پایین هدایت بشه، چون بتن ریزی از ارتفاع زیاد باعث از هم گسیختگی دانه بندی بتن میشه و این مسأله سبب کرمو شدن پای ستونها و دیوارها میگردد.
 

ahmadtorfi61

عضو جدید
سلام
باید مقدار آب بتن بررسی شود
چکش کاری ستون در هنگام بتن ریزی جهت تراکم
استفاده صحیح از ویبراتور
 

Javid64

عضو جدید
با درود
تقریباً همه موارد را دوستان و همکاران متذکر شده اند و فقط یک مسئله بنظر بنده ذکر نشده، همیشه یکی از عواملی که باعث کرمو شدن پای ستونها و دیوارهای بتنی میشه اینه که بهنگام بتن ریزی در قالبهای مرتفع از قبیل ستونها و دیوارهای برشی و ....بتن را از بالای قالب به داخل ستون ول میکنند که این کار اشتباهه و میبایست بتن ریزی ستونها و دیوارها توسط قیف و لوله های هدایت کننده مخصوص به داخل ستون در ارتفاع پایین هدایت بشه، چون بتن ریزی از ارتفاع زیاد باعث از هم گسیختگی دانه بندی بتن میشه و این مسأله سبب کرمو شدن پای ستونها و دیوارها میگردد.

سلام رفیق
میگم این قیفی که نوشتید واسم خیلی جالب بودش... جایی هست بفروشن؟ اگر میفروشن اسم خاصی داره؟
عکسی از این سیستم که فرمودید دارید؟
متاسفانه من هرچی ستون تاحالا ریختم ریزش مستقیم از سر ستون بوده اما خوب ستونها مشکل خاصی نداشتن و خوب دراومدن خداروشکر ولی این روشی که فرمودید بنظرم خیلی جالب و منطقی اومد...
 

مجتبی اس

عضو جدید
سلام رفیق
میگم این قیفی که نوشتید واسم خیلی جالب بودش... جایی هست بفروشن؟ اگر میفروشن اسم خاصی داره؟
عکسی از این سیستم که فرمودید دارید؟
متاسفانه من هرچی ستون تاحالا ریختم ریزش مستقیم از سر ستون بوده اما خوب ستونها مشکل خاصی نداشتن و خوب دراومدن خداروشکر ولی این روشی که فرمودید بنظرم خیلی جالب و منطقی اومد...
بله دوسته من وجود داره قیفه ای نیم متری و یه متری که در جاهایی استفاده میشه که امکان جک زدن پمپ هوایی یا استقرار پمپ زمینی وجود نداره که با استفاده از جرثقیل حمل میشه و دریچه آن به ورت دستی باز و بسته میشه و بتن به صورت شوتی ریخته میشه
 

مجتبی اس

عضو جدید
عدم ويبره خوب و همچنين وجود بيش از حد درشت دانه ( شن ) نسبت به ماسه باعث كرمو شدن بتن ميشود . كرمو شدن از معايب ظاهري بتن ميباشد . ضمنا كاور كمتر از حد معمول سبب ميشود كه قسمتي از ذرات درشت دانه در فضاي بين ميلگرد و قالب قادر به حركت نبوده و گير ميكنند و اين موضوع نيز سبب كرمو شدن ميشود . در يك قاعده كلي به ياد داشته باش كه نسبت ماسه در يك طرح اختلاط خوب بايستي از شن بيشتر باشد . ضمنا در فضاهايي كه شلنگ ويبره قادر به وارد شدن نيست بايستي از طريق ضربه زدن به قالب در ان نقاط مانع از كرمو شدن بتن شد . در حالت كلي در بتن ريزي هايي مانند ديوار و ستون شلنگ ويبره زياد نبايستي به قالب نزديك شود زيرا خطر باز شدن قالب محتمل است و در چنين مواردي بايستي از ساير روش هاي ويبره مانند چكش زدن به قالب استفاده كرد .

براي ستون در 3 مرحله بايد ويبره كرد . براي اين منظور طول ستون رو به 3 قسمت تقسيم كرده و براي هر لايه كه 1/3 طول قالب را پر ميكند يكبار ويبره مورد نياز ميباشد . همچنين بتني كه سفت باشد و آب مورد نياز ان كمتر از حد مورد نياز باشد نيز ميتواند سبب كرمو شدن بتن شود . بتن ستون بايستي داراي رواني و اسلامپ قابل قبول باشد .
البته رضا جان روش چکش زدن همه جا کارایی نداره مثلا ستونهایی که قالبهای خیلی بزرگ دارند که حتی وزن آنها به 14 تن میرسد چکش زدن هیچ تاثیری نداره با تشکر.
 

reza2011

عضو جدید
البته رضا جان روش چکش زدن همه جا کارایی نداره مثلا ستونهایی که قالبهای خیلی بزرگ دارند که حتی وزن آنها به 14 تن میرسد چکش زدن هیچ تاثیری نداره با تشکر.

مجتبي عزيز حرفت رو كاملا تاييد ميكنم . البته من منظورم ساختمون بود با ستونهاي عرف نه يك ستون 14 تني . يك ستون 14 تني يعني اگر ارتفاع ستون رو حتي 4 متر هم در نظر بگيريم ابعاد اون 118 سانت در 118 سانت ميشه كه در ساختمون همچين ستوني نداريم . شما منظورت قطعا ستونهاي مورد استفاده در پلهاست . خب حالا كه اين مبحث رو مطرح كردي اينم بگو كه براي اين ستونهاي سنگين چه روشي براي ويبره درست و اصولي وجود داره ؟ ممنون . :)
 

free surveyer

عضو جدید
بله دوسته من وجود داره قیفه ای نیم متری و یه متری که در جاهایی استفاده میشه که امکان جک زدن پمپ هوایی یا استقرار پمپ زمینی وجود نداره که با استفاده از جرثقیل حمل میشه و دریچه آن به ورت دستی باز و بسته میشه و بتن به صورت شوتی ریخته میشه
و اگه بتن ریزی از ارتفاع باشه و بخاطر جلوگیری از هم گسیختگی دانه بندی بتن، از لوله های برزنتی با قطر 4 یا 5 اینچ استفاده میکنند. بطوریکه یک سر لوله مذکور به قیف وصل میشه و سر دیگر آن در داخل قالب قرار داده میشه و پس از هر بار استفاده از رولهای برزنتی باید با آب شسته و برای استفاده در دفعات بعد آماده باشند
 

Javid64

عضو جدید
بله دوسته من وجود داره قیفه ای نیم متری و یه متری که در جاهایی استفاده میشه که امکان جک زدن پمپ هوایی یا استقرار پمپ زمینی وجود نداره که با استفاده از جرثقیل حمل میشه و دریچه آن به ورت دستی باز و بسته میشه و بتن به صورت شوتی ریخته میشه

و اگه بتن ریزی از ارتفاع باشه و بخاطر جلوگیری از هم گسیختگی دانه بندی بتن، از لوله های برزنتی با قطر 4 یا 5 اینچ استفاده میکنند. بطوریکه یک سر لوله مذکور به قیف وصل میشه و سر دیگر آن در داخل قالب قرار داده میشه و پس از هر بار استفاده از رولهای برزنتی باید با آب شسته و برای استفاده در دفعات بعد آماده باشند

اگر عکس ازین زندگانی که فرمودید دارید یا گیرتون اومد ممنون میشم قرار بدید استفاده کنیم...
 

مجتبی اس

عضو جدید
مجتبي عزيز حرفت رو كاملا تاييد ميكنم . البته من منظورم ساختمون بود با ستونهاي عرف نه يك ستون 14 تني . يك ستون 14 تني يعني اگر ارتفاع ستون رو حتي 4 متر هم در نظر بگيريم ابعاد اون 118 سانت در 118 سانت ميشه كه در ساختمون همچين ستوني نداريم . شما منظورت قطعا ستونهاي مورد استفاده در پلهاست . خب حالا كه اين مبحث رو مطرح كردي اينم بگو كه براي اين ستونهاي سنگين چه روشي براي ويبره درست و اصولي وجود داره ؟ ممنون . :)
سلام عزیز
توی پست قبلیم گفتم از ویبره بادی و فوق روان کننده برای خوب جایگیری مخلوط بتن استفاده میکنند
 

مجتبی اس

عضو جدید
اگه ميشه در مورد اين ويبره بادي بيشتر توضيح بده و اگه هم عكسي ازش داري بزار... مرسي عزيزم .
ویبره بادی با کمپرسور هوا کار میکنه و شلنگ آن از ویبره های معمولی کمی باریکتر میباشد و برای دیواره ها و کناره های بتن که نزدیک به قالب میباشد استفاده میشود عکسم میتونم بذارم ولی فرق خاصی از لحاظ ظاهری با ویبره های معمولی نداره فقط چون قدرتش از ویبره های بنزینی کمتره از اون استفاده میکنند چون ویبره بنزینی در کناره ها باعث میشه اختلاط بتن به هم بریزه و بتن در اصطلاح کرمو بشه ولی ویبره بادی اینکارو انجام نمیده.
 

Javid64

عضو جدید
ویبره بادی با کمپرسور هوا کار میکنه و شلنگ آن از ویبره های معمولی کمی باریکتر میباشد و برای دیواره ها و کناره های بتن که نزدیک به قالب میباشد استفاده میشود عکسم میتونم بذارم ولی فرق خاصی از لحاظ ظاهری با ویبره های معمولی نداره فقط چون قدرتش از ویبره های بنزینی کمتره از اون استفاده میکنند چون ویبره بنزینی در کناره ها باعث میشه اختلاط بتن به هم بریزه و بتن در اصطلاح کرمو بشه ولی ویبره بادی اینکارو انجام نمیده.
سلام مهندس عزیزتر از جان
یه سوال اونم اینکه خوب اگر اختلاط بتن با ویبره بنزینی قراره به هم بریزه چرا فقط در کناره ها این اتفاق میفته و اون وسط مسطها مشکلی قرار نیست پیش بیاد؟
 

مجتبی اس

عضو جدید
سلام مهندس عزیزتر از جان
یه سوال اونم اینکه خوب اگر اختلاط بتن با ویبره بنزینی قراره به هم بریزه چرا فقط در کناره ها این اتفاق میفته و اون وسط مسطها مشکلی قرار نیست پیش بیاد؟
چون در وسط فضای بازی بیشتری وجود داره و شنها هرچقدر هم حرکت کنند در یک میدان خاص این اتفاق میافتد ولی در کناره ها ممکن شنها با حرکت زیاد در بیرونی ترین قسمت نما قرار بگیرند و باعث شن زدگی شوند
 

aryaei

عضو جدید
بر طرف کردن نقص بتن

بر طرف کردن نقص بتن

با سلام
دوستان عزیز موردی که اقا رضا راجب چکش کاری عنوان کرد دقیقا در 90 درصد مواقع این مشکل رو بر طرف میکنه البته نحوه چکش کاری و زمان و مکان اصابت ضربات خیلی مهمه و من هم بعد از خراب کردن 40 تا ستون به این نتیجه رسیدم و از این روش تجربی استفاده کردم و بعد از اون مشکل بر طرف شد و البته ضربه رو باید از کنج های پایین یعنی ارتفای 30 سانتی شروع کنی و دور بچرخونی و ضمنا اگر از چکش پلاستیکی استفاده کنی بهتر////// وبا انجام این کار دیگه نیازی نیست لقمه رو دور سرت بچرونی
 

fardin.rasooli

عضو جدید
دوستان تمام موارد رو به خوبی ذکر کردن ولی به نظرم حتی اگه مشکلاتی مثل عدم وجود کاور مناسب یا طرح اختلاط صحیح وغیره وجود داشته باشه بازم یک ویبره خوب میتونه این مشکلو حل کنه.....
 

مجتبی اس

عضو جدید
با سلام
دوستان عزیز موردی که اقا رضا راجب چکش کاری عنوان کرد دقیقا در 90 درصد مواقع این مشکل رو بر طرف میکنه البته نحوه چکش کاری و زمان و مکان اصابت ضربات خیلی مهمه و من هم بعد از خراب کردن 40 تا ستون به این نتیجه رسیدم و از این روش تجربی استفاده کردم و بعد از اون مشکل بر طرف شد و البته ضربه رو باید از کنج های پایین یعنی ارتفای 30 سانتی شروع کنی و دور بچرخونی و ضمنا اگر از چکش پلاستیکی استفاده کنی بهتر////// وبا انجام این کار دیگه نیازی نیست لقمه رو دور سرت بچرونی
بله چکش زدن برای ستونهای کوچک و قالب های سبک کار مفیدیه ولی بحث ما سر قالبهای سنگین بود چون در حال حاضر مخصوصا تو تهران پلها داره رو به ستونهای خیلی بزرگ و پلهای کابلی که نیازمند ستونهای قویتر میباشد دیگه روش قدیمیه چکش زنی جواب نمیده از روشهای پیشرفته استفاده میکنند مثل چیزایی که گفتم با تشکر
 

amir-

عضو جدید
کاربر ممتاز
همان طور که دوستان فرمودن ویبره زدن ،چکشکاری قالب،طرح اختلاط بتن،روانی و اسلامپ و ... همه موثر هستند.
فقط یه نکته ،اگر دقت کنید کرمو شدن بتن معمولا در پای بتن دیوار یا ستون اتفاق میفته ،علت هم اینه که قبل از اینکه گیرش بتن شروع بشه مقداری از شیره بتن خارج میشه که با توجه به جریان اب از بالا به پایین این اتفاق در پایین نمود پیدا میکنه ،از لحظه ای به بعد شیره بتن خارج نمیشه چون گیرش انجام میشه پس ما باید از ابتدا مانع خروج شیره بتن بشیم.
راهکار:بعد از نصب قالبها و تراز و شاقول کردن قالب،پای ستون را با ملات گچ و خاک کاملا کیپ نمایید تا مانع خروج شیره بتن شود و پس از چند دقیقه که گچ و خاک حالت خود را حفظ کرد افدام به بتن ریزی نمایید.
موفق باشید.
 

Javid64

عضو جدید
همان طور که دوستان فرمودن ویبره زدن ،چکشکاری قالب،طرح اختلاط بتن،روانی و اسلامپ و ... همه موثر هستند.
فقط یه نکته ،اگر دقت کنید کرمو شدن بتن معمولا در پای بتن دیوار یا ستون اتفاق میفته ،علت هم اینه که قبل از اینکه گیرش بتن شروع بشه مقداری از شیره بتن خارج میشه که با توجه به جریان اب از بالا به پایین این اتفاق در پایین نمود پیدا میکنه ،از لحظه ای به بعد شیره بتن خارج نمیشه چون گیرش انجام میشه پس ما باید از ابتدا مانع خروج شیره بتن بشیم.
راهکار:بعد از نصب قالبها و تراز و شاقول کردن قالب،پای ستون را با ملات گچ و خاک کاملا کیپ نمایید تا مانع خروج شیره بتن شود و پس از چند دقیقه که گچ و خاک حالت خود را حفظ کرد افدام به بتن ریزی نمایید.
موفق باشید.
نظر شما وقتی میتونه کامل درست باشه که ستون ها قبل از بتن یزی شاغول شده باشن و بعد از بتن ریزی هم شاغول مونده باشن و نیازی به تصحیح نباشه چون اگر بخواد دوباره شاغول بشه گچها کنده میشه درز پیدا میکنه...
 

free surveyer

عضو جدید
همان طور که دوستان فرمودن ویبره زدن ،چکشکاری قالب،طرح اختلاط بتن،روانی و اسلامپ و ... همه موثر هستند.
فقط یه نکته ،اگر دقت کنید کرمو شدن بتن معمولا در پای بتن دیوار یا ستون اتفاق میفته ،علت هم اینه که قبل از اینکه گیرش بتن شروع بشه مقداری از شیره بتن خارج میشه که با توجه به جریان اب از بالا به پایین این اتفاق در پایین نمود پیدا میکنه ،از لحظه ای به بعد شیره بتن خارج نمیشه چون گیرش انجام میشه پس ما باید از ابتدا مانع خروج شیره بتن بشیم.
راهکار:بعد از نصب قالبها و تراز و شاقول کردن قالب،پای ستون را با ملات گچ و خاک کاملا کیپ نمایید تا مانع خروج شیره بتن شود و پس از چند دقیقه که گچ و خاک حالت خود را حفظ کرد افدام به بتن ریزی نمایید.
موفق باشید.
کرمو شدن یه سازه بتنی معمولاً به این دلیل اتفاق میافته که ترکیب دانه بندی بتن بهم میخوره و به اصطلاح بتن شن زده میشه ولی فرض بر این که خروج شیره بتن هم سبب کرمو شدن بشه، خب میزان شیره ای که از درز پای قالبها خارج میشه به اون مقدار نیست که برای ممانعت از خروج آن، بخوان پای قالب رو گچ بزنن. در ضمن قالببند جماعت رغبتی به استفاده از این شیوه نشان نمیدن بخاطر اینکه گچ مورد استفاده، سوراخهای محل عبور پین و گوه های قالببندی رو کیپ میکنن و برای استفاده مجدد از اون قالبها کلی وقت باید صرف باز کردن سوراخهای کیپ شده و تمیزکاری قالبها باید کرد.
 

amir-

عضو جدید
کاربر ممتاز
نظر شما وقتی میتونه کامل درست باشه که ستون ها قبل از بتن یزی شاغول شده باشن و بعد از بتن ریزی هم شاغول مونده باشن و نیازی به تصحیح نباشه چون اگر بخواد دوباره شاغول بشه گچها کنده میشه درز پیدا میکنه...
مگه غیر از اینه؟ ستون بعد از نصب قالب ها شاغول میشه و بعد پشت بندها رو اجرا میکنن و جهت اطمینان بعد از نصب پشت بندها یه بار دیگه شاغول میکنن.بعد از شاغول کردن گچ رو در پاس ستون اجرا میکنن و بعد بتن ریزی ستون انجام میشه،و دیگه نیازی به شاغول مجدد نیست.
کرمو شدن یه سازه بتنی معمولاً به این دلیل اتفاق میافته که ترکیب دانه بندی بتن بهم میخوره و به اصطلاح بتن شن زده میشه ولی فرض بر این که خروج شیره بتن هم سبب کرمو شدن بشه، خب میزان شیره ای که از درز پای قالبها خارج میشه به اون مقدار نیست که برای ممانعت از خروج آن، بخوان پای قالب رو گچ بزنن. در ضمن قالببند جماعت رغبتی به استفاده از این شیوه نشان نمیدن بخاطر اینکه گچ مورد استفاده، سوراخهای محل عبور پین و گوه های قالببندی رو کیپ میکنن و برای استفاده مجدد از اون قالبها کلی وقت باید صرف باز کردن سوراخهای کیپ شده و تمیزکاری قالبها باید کرد.
پیشنهاد میکنم یه بار دو ستون رو در یه پروژه در دو حالت (با گچ و بدون گچ)بررسی کنید تا به تفاوت مسئله پی ببرید. در ضمن اینکه رفتار یه مهندس با قالب بند و سایر عوامل اجرایی بتن ریزی چطوری باشه کاملا شخصیه،و نمیشه کلی گفت که قالبند اینکار رو میکنه یا نه.به فرض هم اگه انجام نده یه کارگر ساده رو اجیر میکنید که گچ زدن رو انجام بده. موفق باشید.
 

free surveyer

عضو جدید
مگه غیر از اینه؟ ستون بعد از نصب قالب ها شاغول میشه و بعد پشت بندها رو اجرا میکنن و جهت اطمینان بعد از نصب پشت بندها یه بار دیگه شاغول میکنن.بعد از شاغول کردن گچ رو در پاس ستون اجرا میکنن و بعد بتن ریزی ستون انجام میشه،و دیگه نیازی به شاغول مجدد نیست. پیشنهاد میکنم یه بار دو ستون رو در یه پروژه در دو حالت (با گچ و بدون گچ)بررسی کنید تا به تفاوت مسئله پی ببرید. در ضمن اینکه رفتار یه مهندس با قالب بند و سایر عوامل اجرایی بتن ریزی چطوری باشه کاملا شخصیه،و نمیشه کلی گفت که قالبند اینکار رو میکنه یا نه.به فرض هم اگه انجام نده یه کارگر ساده رو اجیر میکنید که گچ زدن رو انجام بده. موفق باشید.
هیچ کس نمیتونه 100% گارانتی کنه که ستون، بعد از بتن ریزی ناشاغول نمیشه و دیگه نیازی به چک کردن شاغولی ستونها پس از بتن ریزی نیست. پس یک عامل اجرایی با تجربه حتماً شاغولی ستون رو پس از بتن ریزی چک کرده و در صورت نیاز تصحیح مینماید.
 

amir-

عضو جدید
کاربر ممتاز
هیچ کس نمیتونه 100% گارانتی کنه که ستون، بعد از بتن ریزی ناشاغول نمیشه و دیگه نیازی به چک کردن شاغولی ستونها پس از بتن ریزی نیست. پس یک عامل اجرایی با تجربه حتماً شاغولی ستون رو پس از بتن ریزی چک کرده و در صورت نیاز تصحیح مینماید.
میشه بگین نحوه ی تصحیح کردنش چطوریه؟
 

reza2011

عضو جدید
میشه بگین نحوه ی تصحیح کردنش چطوریه؟

امير جان جك هايي كه بطور مورب بر بدنه قالب ستون قرار ميگيرند داراي پيچ تنظيمي هست كه قابليت باز و بسته شدن دارد . يعني پيچ روي جك با زدن ضربه چكش شل و سفت ميشود . بعد از بتن ريزي مجددا ستون شاقول و در صورت نياز به تصحيح جك ها سفت تر ميشود . جكها از يك طرف به ستون و از طرف ديگر بر يك تكيه گاه مطمئن و ثابت واقع شده است .

در مورد ديوار ها به دليل حجم بالاي بتن و نيروي فشار بتن كه مقدار زيادي است در حين بتن ريزي قالب بند چكش به دست مرتبا جك ها رو كنترل و در صورت شل بودن سفت خواهد كرد . اين موضوع بسيار حائز اهميت است زيرا در صورت عدم كنترل امكان شل شدن جك و در نهايت باز شدن قالب وجود دارد و باز شدن قالب يك فاجعه به تمام معناست كه كابوس هر مهندس و هر قالب بندي است .
 
آخرین ویرایش:

Yousef 100

عضو جدید
با سلام خدمت دوستان.
نظر شما در مورد بتن ریزی ستون و جلوگیری از کرمو شدن ظاهر اون چیه؟
(در کارها زیاد دیده میشه که ظاهر ستون بتنی کرمو شده)

سلام،
به دلایل زیر بتن ستون کرمو میشه:
1) عدم ویبره کافی و مناسب
2) استفاده از مصالح سنگی (شن درشت)
3) عدم استفاده از قالب با سطح صاف و صیقلی یا چرب نکردن سطح قالب با گریس یا روغن سوخته
4) باز کردن زودتر از موقع یا نا مناسب قالب (حداقل 24 ساعت)
 

saeedrdn

عضو جدید
بتن ریزی ستون

بتن ریزی ستون

آیا بتن ریزی یک ستون 3.5 متری در یک مرحله انجام می شود و یا در چند مرحله ؟ منظورم از چند مرحله یعنی بتن را در ارتفاع های یک متر یک متر بریزند و پس از چند روز افت بتن مرحله بعدی بتن ریزی را انجام دهند
اگر به صورت مرحله مرحله انجام می شود. فاصله هر مرحله بتن ریزی چند روز است؟
 

Similar threads

بالا