چطور وقتی که متوجه میشویم به کسی صدمه زده ایم از او عذرخواهی کنیم ...
برای اینکه به هنگام بروز خطا دستخوش چنین حالات روحی نامناسب یا وضعیت های مشابه نشویم و یا دیگران را دچار این وضعیت نکنیم، لازم است که برخورد مناسبی با لغزش و خطای خود و یا دیگران داشته باشیم. این گونه موارد سرزنش بیش از اندازه خود یا دیگری نه تنها مشکل را حل نمی کند بلکه..........
همه ما در زندگی خود دچار خطا و لغزش شده ایم و ممکن است در آینده هم دچار چنین خطاهایی شویم. بروز خطا در زمینه های شغلی و رفتاری و ارتباطی و .. اجتناب ناپذیر است. متاسفانه گاهی خطای کوچک، حتی در زمان های بسیار دور ممکن است در ذهن فرد چنان بزرگ بنماید که تمام فکر و ذهن روزانه فرد را درگیر کند و با تکرار این حالات بصورت یک مشغله درآید و منجر به کاهش فرآیند خودآگاهی شخص گردد.
در این وضعیت های روحی نامناسب ما لحظه اکنون و حال را فراموش می کنیم و برنامه و طرح مان را برای آینده از دست می دهیم. همین اتفاق نیز می تواند برای طرف مقابل شما یعنی کسی که باعث رنجش و آزار وی شده اید، ایجاد گردد. برای اینکه به هنگام بروز خطا دستخوش چنین حالات روحی نامناسب یا وضعیت های مشابه نشویم و یا دیگران را دچار این وضعیت نکنیم، لازم است که برخورد مناسبی با لغزش و خطای خود و یا دیگران داشته باشیم.
در این گونه موارد سرزنش بیش از اندازه خود یا دیگری نه تنها مشکل را حل نمی کند بلکه زمینه بروز اختلالات رفتاری را در فرد تشدید می کند.راه حل آسان این است که فرهنگ عذرخواهی را بیاموزیم. این مقاله به شما نشان میدهد که مراحل یک عذرخواهی صمیمانه، زمانی که حس می کنید به کسی صدمه رسانده اید چگونه است؟
مرحله اول این است که تشخیص دهید که کار اشتباهی انجام داده اید. اگر در این تصور هستید که آنچه انجام داده اید کار خاصی نبوده است و یا فکر می کنید طرف مقابل مبالغه کرده و یا حساسیت زیاد نشان داده و ... یا حتی تصور می کنید که طرف مقابل در برابر شما دست به رفتارهای تلافی جویانه زده و کارهایی در حق شما انجام داده که خیلی بدتر از آن چیزی است که شما در حق او انجام داده اید، همین جا توقف کنید. چون این تصورات یعنی عدم آمادگی برای عذر خواهی و رفع کدورتها.
مرحله دوم این است که به طور کامل بدانید چرا قصد عذرخواهی دارید. مهم است که برای دلیل اصلی و واقعی عذرخواهی کنید. یعنی اشتباه خود را پیدا کرده باشید وحتی به آن اذعان داشته باشید.
مرحله سوم این است که ببینید آیا واقعا برای عذرخواهی آماده هستید؟ ممکن است شما به طور کامل فهمیده باشید که چه خطایی کرده اید اما تا زمانی که عذرخواهی را صادقانه انجام ندهید در واقع عذرخواهی صورت نگرفته است.
سعی کنید صرفا برای رفع کدورت قلبی طرف مقابل تان (و نه برای منافع شخصی تان) برای عذر خواهی اقدام کنید. شاید در نگاه اول، عذرخواهی کردن بسیار سخت به نظربرسد اما با تمرین کردن می تواندکمی سادهترشود و لذا به تدریج میتوانید به نقطهای برسید که بلافاصله پس از آنکه متوجه شدیدباعث آزردگی روحی کسی شده اید، به سرعت و با کمال صمیمیت عذرخواهی کنید؛
ضمنا برای داشتن یک عذرخواهی موفقیت آمیز این اصول را هم در نظر بگیرید:
1- قبل از عذرخواهی همدردی (empathy) کنید. لازم است خودتان را جای آن فرد بگذارید و تصور کنید که نتیجه نهایی آنچه در حق او انجام دادهاید بر سر شما آمده است. هیچگاه نگویید: "خیلی خوب، اگر کسی این کار را با من می کرد من ناراحت نمی شدم" بلکه دنیا را از دریچه نگاه او و با افق احساسی وی ببینید.
2- وقتی قصد داشتید عذر خواهی کنید فقط نگویید "متاسفم" و همه چیز را تمام شده فرض کنید.توضیح دهید که چرا عذرخواهی میکنید. برایش ثابت کنید که متوجه شده اید چه کاری در حق او انجام داده اید. مثلا خیلی ساده می توانید بگویید "متاسفم که اینقدر شنونده بدی بودهام و همیشه قبل از اتمام حرف شما، کلام تان را قطع کردهام".بنابراین، با حالت طعنه و کنایه و به روشی کلی و بیمعنی و مفهوم شرایط را بدتر نکنید.
3- علاوه بر عذرخواهی و اثبات این که شرایط را درک کردهاید، درک و فهم خود را از این که باعث شده اید که او احساس منفی داشته باشد را به اطلاعش برسانید. مثلا "می دانم که خیلی سخت تلاش می کنی تا شام را آماده کنی و البته خیلی ناراحت شدی زمانی که گفتم غذا بیمزه است".
4- پس از آنکه عذرخواهی کردید باید قوی باشید و آن چرا پیش میآید بپذیرید. ممکن است عذرخواهی شما صمیمانه پذیرفته شود و یا ممکن است متهم شوید که مملو از حقه هستید یا ممکن است تحقیر و خجالت زده شوید. در هر حال شما آنچه را که کاشتهاید درو میکنید. شما با عذرخواهی کار درستی انجام دادهاید و این بهتر از عذرخواهی نکردن و دست روی دست گذاشتن است. شاید در نگاه اول، عذرخواهی کردن بسیار سخت به نظربرسد اما با تمرین کردن می تواند کمی سادهتر شود و لذا به تدریج میتوانید به نقطهای برسید که بلافاصله پس از آنکه متوجه شدید باعث آزردگی روحی کسی شده اید، به سرعت و با کمال صمیمیت عذرخواهی کنید.
منبع: سایت مشاوره خانواده
برای اینکه به هنگام بروز خطا دستخوش چنین حالات روحی نامناسب یا وضعیت های مشابه نشویم و یا دیگران را دچار این وضعیت نکنیم، لازم است که برخورد مناسبی با لغزش و خطای خود و یا دیگران داشته باشیم. این گونه موارد سرزنش بیش از اندازه خود یا دیگری نه تنها مشکل را حل نمی کند بلکه..........
همه ما در زندگی خود دچار خطا و لغزش شده ایم و ممکن است در آینده هم دچار چنین خطاهایی شویم. بروز خطا در زمینه های شغلی و رفتاری و ارتباطی و .. اجتناب ناپذیر است. متاسفانه گاهی خطای کوچک، حتی در زمان های بسیار دور ممکن است در ذهن فرد چنان بزرگ بنماید که تمام فکر و ذهن روزانه فرد را درگیر کند و با تکرار این حالات بصورت یک مشغله درآید و منجر به کاهش فرآیند خودآگاهی شخص گردد.
در این وضعیت های روحی نامناسب ما لحظه اکنون و حال را فراموش می کنیم و برنامه و طرح مان را برای آینده از دست می دهیم. همین اتفاق نیز می تواند برای طرف مقابل شما یعنی کسی که باعث رنجش و آزار وی شده اید، ایجاد گردد. برای اینکه به هنگام بروز خطا دستخوش چنین حالات روحی نامناسب یا وضعیت های مشابه نشویم و یا دیگران را دچار این وضعیت نکنیم، لازم است که برخورد مناسبی با لغزش و خطای خود و یا دیگران داشته باشیم.
در این گونه موارد سرزنش بیش از اندازه خود یا دیگری نه تنها مشکل را حل نمی کند بلکه زمینه بروز اختلالات رفتاری را در فرد تشدید می کند.راه حل آسان این است که فرهنگ عذرخواهی را بیاموزیم. این مقاله به شما نشان میدهد که مراحل یک عذرخواهی صمیمانه، زمانی که حس می کنید به کسی صدمه رسانده اید چگونه است؟
مرحله اول این است که تشخیص دهید که کار اشتباهی انجام داده اید. اگر در این تصور هستید که آنچه انجام داده اید کار خاصی نبوده است و یا فکر می کنید طرف مقابل مبالغه کرده و یا حساسیت زیاد نشان داده و ... یا حتی تصور می کنید که طرف مقابل در برابر شما دست به رفتارهای تلافی جویانه زده و کارهایی در حق شما انجام داده که خیلی بدتر از آن چیزی است که شما در حق او انجام داده اید، همین جا توقف کنید. چون این تصورات یعنی عدم آمادگی برای عذر خواهی و رفع کدورتها.
مرحله دوم این است که به طور کامل بدانید چرا قصد عذرخواهی دارید. مهم است که برای دلیل اصلی و واقعی عذرخواهی کنید. یعنی اشتباه خود را پیدا کرده باشید وحتی به آن اذعان داشته باشید.
مرحله سوم این است که ببینید آیا واقعا برای عذرخواهی آماده هستید؟ ممکن است شما به طور کامل فهمیده باشید که چه خطایی کرده اید اما تا زمانی که عذرخواهی را صادقانه انجام ندهید در واقع عذرخواهی صورت نگرفته است.
سعی کنید صرفا برای رفع کدورت قلبی طرف مقابل تان (و نه برای منافع شخصی تان) برای عذر خواهی اقدام کنید. شاید در نگاه اول، عذرخواهی کردن بسیار سخت به نظربرسد اما با تمرین کردن می تواندکمی سادهترشود و لذا به تدریج میتوانید به نقطهای برسید که بلافاصله پس از آنکه متوجه شدیدباعث آزردگی روحی کسی شده اید، به سرعت و با کمال صمیمیت عذرخواهی کنید؛
ضمنا برای داشتن یک عذرخواهی موفقیت آمیز این اصول را هم در نظر بگیرید:
1- قبل از عذرخواهی همدردی (empathy) کنید. لازم است خودتان را جای آن فرد بگذارید و تصور کنید که نتیجه نهایی آنچه در حق او انجام دادهاید بر سر شما آمده است. هیچگاه نگویید: "خیلی خوب، اگر کسی این کار را با من می کرد من ناراحت نمی شدم" بلکه دنیا را از دریچه نگاه او و با افق احساسی وی ببینید.
2- وقتی قصد داشتید عذر خواهی کنید فقط نگویید "متاسفم" و همه چیز را تمام شده فرض کنید.توضیح دهید که چرا عذرخواهی میکنید. برایش ثابت کنید که متوجه شده اید چه کاری در حق او انجام داده اید. مثلا خیلی ساده می توانید بگویید "متاسفم که اینقدر شنونده بدی بودهام و همیشه قبل از اتمام حرف شما، کلام تان را قطع کردهام".بنابراین، با حالت طعنه و کنایه و به روشی کلی و بیمعنی و مفهوم شرایط را بدتر نکنید.
3- علاوه بر عذرخواهی و اثبات این که شرایط را درک کردهاید، درک و فهم خود را از این که باعث شده اید که او احساس منفی داشته باشد را به اطلاعش برسانید. مثلا "می دانم که خیلی سخت تلاش می کنی تا شام را آماده کنی و البته خیلی ناراحت شدی زمانی که گفتم غذا بیمزه است".
4- پس از آنکه عذرخواهی کردید باید قوی باشید و آن چرا پیش میآید بپذیرید. ممکن است عذرخواهی شما صمیمانه پذیرفته شود و یا ممکن است متهم شوید که مملو از حقه هستید یا ممکن است تحقیر و خجالت زده شوید. در هر حال شما آنچه را که کاشتهاید درو میکنید. شما با عذرخواهی کار درستی انجام دادهاید و این بهتر از عذرخواهی نکردن و دست روی دست گذاشتن است. شاید در نگاه اول، عذرخواهی کردن بسیار سخت به نظربرسد اما با تمرین کردن می تواند کمی سادهتر شود و لذا به تدریج میتوانید به نقطهای برسید که بلافاصله پس از آنکه متوجه شدید باعث آزردگی روحی کسی شده اید، به سرعت و با کمال صمیمیت عذرخواهی کنید.
منبع: سایت مشاوره خانواده
آخرین ویرایش: