با کودکان باغبانی کنیم

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
ايده‌هايي براي تفريح با بچه‌ها در فصل تابستان
با كوچولــوها باغبانــي‌ كنيد





باغباني كودكان با والدين يكي از بهترين تفريح‌‌هاي تابستاني است. اين كار هم به تقويت مهارت‌هاي حركتي و ذهني بچه‌ها كمك کرده و هم رفاقت آن‌ها را با شما بيشتر مي‌كند. پس زودتر دست به كار شويد!









تابستان فرصت خوبي است براي اين‌كه بيشتر براي بازي و تفريح به همراه بچه‌ها وقت بگذرانيد. يكي از بهترين كارهايي كه مي‌توانيد در اين فصل به همراه فرزندتان انجام دهيد، باغباني است. اين كار تاثير فوق‌العاده‌اي در روحيه بچه‌ها دارد و اعتماد به نفس آن‌ها را هم بالا مي‌برد. ضمن اين‌كه صبر و شكيبايي را هم به آن‌ها مي‌آموزد. زماني كه نخستين گياه كاشته دست خودشان رشد كرد، بچه‌ها ديگر عاشق باغباني خواهند شد. به علاوه، بچه‌ها حتما چيزهايي كه خودشان كاشته‌اند را مي‌خورند و اين فرصت خوبي است براي اين‌كه بچه‌ها را به خوردن سبزي‌ها تشويق كرده و عادت دهيد.


2 ساله‌ها


  • باغباني سريع، براي كوچولوهاي عجول

بچه‌هاي نوپا هيچ‌وقت نمي‌توانند صبور باشند. براي بچه‌هايي كه حدود 2 ساله هستند يا به عبارتي براي كودكان نوپا، بايد روشي را انتخاب كنيد كه سريع جواب ‌دهد. براي اين كار كافي است چند دانه نخود يا لوبيا را به همراه يك گلوله پنبه‌اي مرطوب داخل يك ليوان شيشه‌اي قرار بدهيد و ليوان را جلوي پنجره بگذاريد تا نور آفتاب به آن بخورد. اين روش سريع‌ترين راه باغباني است و كودك شما در عرض يك هفته جوانه‌زدن گياه را خواهد ديد. در ضمن در موقع باغباني كثيف شدن مجاز است! اجازه بدهيد بچه‌ها با خاك بازي كنند و دنبال كرم بگردند! آن‌ها حتي مي‌توانند كرم‌ها را در دست بگيرند و ببينند كدام بلندترند.






3 تا 4 ساله‌ها


  • سرخپوست‌هاي باغبان

يك قسمت از باغچه خانه را انتخاب كنيد كه دست كم روزي 6 ساعت آفتاب مي‌خورد. بعد 5 تكه چوب 5/1 متري يا 5 شاخه درخت به همين طول را انتخاب كنيد و آن‌ها را در زمين فرو كرده و بالاي چوب‌ها را مانند چادر مخروطي سرخپوست‌ها به هم ببنديد. حالا كنار هر كدام از اين چوب‌ها كمي خاك تازه بريزيد و از كودك‌تان بخواهيد كه چند دانه لوبيا سبز را در اين خاك‌ها بكارد. در عرض 2 هفته جوانه‌هاي گياه راه‌شان را به سمت بالا پيدا كرده و دور چوب‌ها مي‌پيچند.


4تا5 ساله ها


  • تقويم درست كنيد

بچه‌ها در این سن، كم‌كم با مفهوم زمان آشنا مي‌شوند و صبور بودن را ياد مي‌گيرند. بد نيست يك تقويم درست كنيد و آن را روي ديوار اتاق بچه‌ها بچسبانيد. بعد روزهايي را كه گياه مي‌كاريد و روزي كه انتظار داريد، گياهان جوانه بزنند روي تقويم با رنگ مشخص كنيد. بچه‌ها مشتاقانه انتظار مي‌كشند!


5 تا 6 ساله‌ها:


  • حالا مي توانيد درخت بكاريد

براي بچه‌هاي پيش‌دبستاني بهتر است درختچه‌ها يا نهال‌هاي گياهان را انتخاب كنيد. كاشتن اين‌گونه گياهان براي بچه‌هاي پيش‌دبستاني اعتماد به نفس زيادي به همراه مي‌آورد. يك آب‌پاش قشنگ براي كودك‌تان تهيه كنيد و اجازه دهيد تا در مواقع لازم درختش را آبياري كند. كاشتن توت‌فرنگي هم ايده بسيار مناسبي براي بچه‌هايي است كه در خانه‌شان باغچه ندارند يا اجازه استفاده از آن را ندارند. توت‌فرنگي گياهي است كه در گلدان‌هاي نسبتا بزرگ به سادگي رشد مي‌كند. اين گياه هم مراقبت اندكي لازم دارد و هم رشد آن نسبتا سريع است. به كودك‌تان ياد بدهيد كه هر روز يك بار توت‌فرنگي‌ها را با آب‌پاش آبياري كند. (اما بيشتر از اين نبايد به اين گياه آب داد.) باغبان كوچولوي شما مي‌تواند رشد توت‌فرنگي‌اش را به سادگي مشاهده كند و در عرض چند هفته منتظر ميوه‌هايش باشد.






گياه‌تان را درست انتخاب كنيد

براي اين‌كه شانس موفقيت بچه‌ها را بالا ببريد، گياهاني را انتخاب كنيد كه راحت‌تر رشد مي‌كنند، مثلا مي‌توانيد از تربچه، هويج و كاهو استفاده كنيد. دانه‌هايي را انتخاب كنيد كه براي انگشتان كوچولوي فرزندتان اندازه مناسب داشته باشند. تخم آفتاب‌گردان، دانه گل لادن، نخود و لوبيا براي شما مناسب‌ترند.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
به كودكان باغباني بياموزيم

به كودكان باغباني بياموزيم

به كودكان باغباني بياموزيم



با توجه به وجود برنامه هاي متنوع تلويزيوني، غذاهاي آماده و شيوه هاي سريع پيام رساني، كار سختي است به كودك خود بياموزيد انجام برخي از لذتبخش ترين فعاليت ها نياز به صبر و شكيبايي دارد. يكي از بهترين راه ها براي نشان دادن اين موضوع به فرزندتان اين است كه به او باغباني بياموزيد.
در ضمن باغباني راه خوبي است كه كودكان مدتي را در خارج از محيط بسته اتاق ها بگذارنند.

وسايل مورد نياز:
يك گلدان، مقداري خاك مناسب، بذر گل داوودي، آبپاش، وسايل باغباني، دستكش، كفش و كلاه باغباني مخصوص كودكان، بذرهاي سبزيجات و گلهاي مختلف و مقداري برگ
1- با يك گلدان و مقداري بذر گل داوودي آغاز كنيد. به كودك خود اجازه دهيد بذرها را در خاك بكارد و تا زمان جوانه زدن، هر روز به آنها آب دهد.
2- محلي را در حياط به عنوان باغچه در نظر بگيريد. اطراف اين محوطه را با مقداري برگ بپوشانيد و نام فرزندان را در آغاز بر روي تابلويي نصب كنيد.
3- وسايل كوچك باغباني را در اختيار كودك خود قرار دهيد. كلاه، كفش و دستكش هاي مخصوص اين كار را از ياد نبريد.
4- در يك روز معتدل بهاري آموختن باغباني به كودك خود را آغاز كنيد. يادتان باشد او در هواي سرد يا باراني ترجيح مي دهد در خانه بماند.
5- به كودك خود كمك كنيد مقداري گل و سبزي بكارد. گاشتن سبزيجات باعث مي شود فرزندتان به مصرف آنها تمايل بيشتري پيدا كند. در ضمن او مي تواند گل هايي را كه خودش كاشته به اعضاي خانواده هديه نمايد.
6- به فرزند خود توضيح دهيد كه چرا بذرها براي جوانه زدن به آب، خاك مناسب و آفتاب نياز دارند. در مورد حاصلخيزي زمين و مراقبت از بذرها و نيز تفاوت ميان حشرات مفيد و مضر با او حرف بزنيد.
7- سبزيجاتي را كه فرزندتان كاشته چيده و با كمك خود او از آنها شام تهيه كنيد. در گلدان روي ميز، گلهاي پرورشي كودكتان را قرار دهيد.
8- فصل بعد نيز باغباني را از سر بگيريد. اين بار اجازه دهيد فرزندتان نوع گياهي را كه مي خواهد بكارد انتخاب كند و در ضمن كارهاي بيشتري را برعهده بگيرد، هر چه باشد او هر سال تجربيات بيشتري در مورد باغباني كسب مي كند!
 

Similar threads

بالا