hossein97amiri
عضو جدید
نیچ مارکتینگ چیست؟
نیچ مارکتینگ (Niche Marketing) که در زبان فارسی، بازاریابی جاویژه ترجمه شده است، یک تعریف در علم بازاریابی بوده که بر تمرکز روی یک بازار هدف کوچک تاکید میکند. در نیچ مارکتینگ لازم نیست که شما برای راه اندازی کسب و کار خود همه بازارها را درنظر بگیرید و تنها کافی است با هدف قرار دادن یک بازار کوچک، در آن موفق شوید. برای درک بهتر این موضوع به این مثال توجه کنید. یک فروشگاه اینترنتی بزرگ در همه دستهها محصول دارد، حال وقتی یک فروشگاه دیگر با تمرکز بر روی یک دسته مانند پوشاک، وارد بازار شود، نیچ مارکتینگ انجام داده و سعی دارد مخاطبین خاص این دسته را جذب کند. البته در تعریف نیچ مارکتینگ در دنیای واقعی، بازار هدف (Target Market) بسیار کوچکتر در نظر گرفته میشود و حتی بر روی محلههای یک شهر متمرکز میشود. اما رویکر کلی نیچ مارکتینگ یا بازاریابی جاویژه کاملا به این شکل است که شما باید با کوچکتر کردن دایره مخاطبین، یک بازار هدف مشخص را درنظر بگیرید و در آن تبدیل به یک برند شده و محصولتان را بفروشید.
استراتژی نیچ مارکتینگ
در برنامه استراتژی دیجیتال خودتان برای نیچ مارکتینگ باید ابتدا همانند سایر برنامه، کار را از بررسی رقبا شروع کنید. در هر حوضهای که امروزه بخواهید فعالیت کنید، رقیبهایی برای شما وجود دارد. ابتدا با یک جستجو بازاری که قصد ورود به آن را دارید را بررسی کنید. برای مثال فروشگاههای اینترنتی بسیاری وجود دارند که در همه موضوعات و دستهها فعالیت میکنند. اولین قدم برای استراتژی نیچ مارکتینگ شما انتخاب یک دسته محصولی است که قصد دارید در آن فعالیت کنید. برای مثال اگر شما دسته محصول «ساعت» را انتخاب کنید، میتوانید با فعالیت بر روی آن بهمرور مشتریان این دسته در یک فروشگاه بزرگ را مال خود کنید. در دنیا با اینکه آمازون فعال است و همهچیز را در اختیار مشتریان میگذارد اما هزاران فروشگاه تخصصی نیز در بالاترین سطح در حال فعالیت هستند و مشتریان خاص خود را دارند. بسیاری از افراد ترحیج میدهند که برای خرید یک محصول از یک فروشگاه اختصاصی خرید کنند.
در دنیای واقعی هم همین مسئله وجود دارد. شما برای خرید عینک، طبیعتا به یک عینک فروشی مراجعه میکنید نه یک فروشگاه بزرگ که همهچیز و عینک میفروشد. نیچ مارکتینگ همیشه نتیجه میدهد. شما میتوانید حداقل در ابتدای کار با استفاده از نیچ مارکتینگ یک بازار هدف را مشخص کرده و بر روی آن فعالیت کنید تا یک برند شوید. همچنین امروزه در حتی بزرگترین فروشگاههای اینترنتی ایران و جهان، در دستهبندیهای تخصصی ضعفهای فراوانی وجود دارد. برای مثال برای خرید یک میکروفون حرفهای در یک فروشگاه که همهچیز میفروشد نمیتوانید امکانات و ویژگیهای تخصصی آن محصول را مشاهده کنید اما برعکس آن در یک فروشگاه اینترنتی اختصاصی لوازم صوتی، نهتنها به کاملترین مشخصات بلکه یک بررسی و پیشنهاد خرید حرفهای هم دسترسی دارید. این یک مثال بود که برای خود من پیش آمد.
جدا از فروشگاههای اینترنتی بزرگ که واقعا در دستههای اختصاصی ضعیف کار میکنند و شما به راحتی میتوانید مخاطبین آنها را جذب کنید، در سایر انواع کسب و کارهای اینترنتی هم این مسئله صدق میکند. سایتهای خبری نیز به همین شکل هستند. بسیاری از سایتها وقتی زمینه خبررسانی را مشخص میکنند، فورا میخواهند مشابه خبرگزاریهای بزرگ در همه دستهها ورود کنند. فرض کنید از همین امروز دو نفر یک وبسایت خبری راهاندازی کنند. یکی مشابه خبرگزاریهای بزرگ در همه موضوعات فعالیت میکند و دیگری تنها در یک دسته مانند اخبار اقتصادی. اگر سایت خبری که اخبار اقتصادی را منتشر میکند، بهسرعت بتواند اخبار این حوضه را به صورت کامل در همه زیرشاخه پوشش دهد، زودتر از سایت خبری دیگری که تنها گزیدهای از اخبار اقتصادی را در روز منتشر میکند، رشد خواهد کرد. در موضوعات آموزشی نیز وضعیت به همین شکل است. شما با تخصصیتر کردن کار میتوانید زودتر در آن حوضه پیشرفت کرده و شناخته شوید.
انواع روشهای نیچ مارکتینگ
بازاریابی جاویژه یا همان نیچ مارکتینگ هم روشهای مختلفی برای پیاده کردن دارد. بسیاری از مباحث این قسمت میتواند با بحث تعیین بازار هدف مرتبط باشد. شما استفاده از روشهای نیچ مارکتینگ، در حال انتخاب یک بازار هدف برای فعالیت هستید.
نیچ مارکتینگ با تمرکز بر روی موضوع خاص
در قسمت استراتژی نیچ مارکتینگ مثالهایی از انتخاب یک موضوع خاص زده شد و دقیقا این یک مدل نیچ مارکتینگ است. بهجای یک شاخه کلی باید در این روش، ریزتر شده و تا جایی که میخواهید دایره موضوعی خود را کوچکتر کنید. در این حالت نهتنها میتوانید بهسرعت در آن موضوع رشد کنید، بلکه برندسازی و همچنین سئو و بهنیه سازی سایت شما نیز راحتتر از حالتهای کلی است. مثال: 1) راه اندازی فروشگاه اینترنتی ساعت. 2) راه اندازی فروشگاه اینترنتی دوربین بهجای راهاندازی یک فروشگاه در موضوع محصولات دیجیتال و...
نیچ مارکتینگ محلی
مدل دیگری از نیچ مارکتینگ میتواند ربطی به موضوع فعالیت نداشته باشد، بلکه مرزهای جغرافیایی ملاک کار باشد. انتخاب یک شهر برای ارائه محصول و یا خدمات میتواند رشد شما را چندین برابر کند. همچنین اگر در یک شهر بزرگ و پرجعیت مانند تهران زندگی میکنید، میتوانید بهجای شهر، محلههای مختلف را هدف قرار دهید. این روش بیشتر برای کسب و کارهایی مناسب است که خدمات ارائه میدهند. برای مثال خدمات ثبت سفارش آنلاین (تاکسی، غذا و...) استفاده از این روش در شهرهای کوچک که امکانات اینترنتی شهرهای بزرگ را ندارند میتواند بسیار موثر باشد. مثال: تاکسیهای اینترنتی که امروزه بسیار پراستفاده شدهاند، میتواند برنامه خوبی برای شروع کار شما در یک شهر کوچک که این امکان را ندارد باشد. توجه: این مورد از نیچ مارکتینگ در اصل در انتخاب محلهها برای فعالیت درست است نه یک شهر دیگر که یک امکان را ندارد. زیرا در تعریف نیچ مارکتینگ محلی (Local Niche Marketing) باید در یک محیط (مانند شهر) رقابت وجود داشته باشد و شما برای بدست آوردن مشتریان خود، در یک محله خاص تمرکز کنید تا بتوانید آنها را جذب کسب و کار خود کنید. با این وجود این تعریف معرفی شده غلط نیست اما بیشتر یک نوع روش انتخاب بازار هدف است تا نیچ مارکتینگ.
نیچ مارکتینگ محصول
نیچ مارکتینگ محصول وقتی به کار شما میآید که بخواهید در بازاری که محصولات مشابهی وجود دارد، یک محصول در ظاهر مشابه را با ویژگیهای خاص وارد بازار کنید. در این مدل نباید کسب و کارها را مورد بررسی قرار دهید، بلکه محصولات و ویژگیهای آنها باید برای شما مهم باشد. در یک محصول خاص هم میتوان با تخصصیتر کردن، مشتریان بیشتری را بدست آورد. برای مثال یک وبسایت آموزشی که زمینه آشپزی فعالیت میکند، میخواهد محصولاتی را در سایت خود برای فروش آماده کند. با یک بررسی متوجه میشود که پکیچهای آموزشی آشپزی بسیاری وجود دارد اما اگر او هم یک پکیچ آموزشی آشپزی ارائه کند، شانس پایینی برای جذب مشتری دارد. اما اگر در محصول خود هم مانند نیچ مارکتینگ موضوعی، تخصصیتر کار کرده و برای مثال یک پکیچ آموزش آشپزی محلی را ارائه کند، قطعا موفقتر حالت قبل خواهد بود.
نیچ مارکتینگ گروههای سنی و جنسی
برای رقابت آسانتر در یک بازار رقابتی میتوانید از این روش که مشابه روش قبل، بیشتر به بازار هدف مربوط میشود در نیچ مارکتینگ استفاده کنید. گروههای سنی خاص مانند کودکان و سالمندان، گروههایی هستند که کمتر محتوا، محصول و خدماتی برای آنها وجود دارد و اگر شما آنها را مدنظر قرار دهید میتوانید یک گام جلوتر بروید. همچنین انتخاب جنسیت برای حوضه فعالیت هم میتواند با بازاریابی دهانبهدهان (Word Of Mouth Marketing) رشد سریعتری را برای شما بههمراه داشته باشد.
اهمیت نیچ مارکتینگ برای راهاندازی و رشد کسب و کار اینترنتی
اگر بهتازگی قصد راهاندازی کسب و کار اینترنتی خود را دارید، باید از روشهای نیچ مارکتینگ استفاده کنید تا حداقل در شروع موفقتر باشید. در حالتهایی که افراد کسب و کار خود را مشابه سایر کسب و کارها راهاندازی میکنند، امکان موفقیت بسیار کم بوده و یا حتی اگر موفق شوند باید سالهایی زیادی را مشغول کار و فعالیت باشند. مخصوصا در حوضه فروشگاههای اینترنتی که روزبه روز افراد در حال وارد شدن به آن هستند، نیچ مارکتینگ نهتنها مهم است بلکه ضروری است. فضای اینترنتی بسیار رقابتی شده و شما باید بتوانید با انتخاب موضوعات خود جامعه مخاطبین هدف خود را کوچکتر کرده و بعد از موفقیت در آن به فکر گسترش کسب و کار خود باشید.
رشد کسب و کار شما نیز در صورت استفاده از روشهای نیچ مارکتینگ بسیار سریعتر خواهد بود. جدا از مباحث بازاریابی دهانبهدهان و اینکه در یک حوضه شما میتوانید برند و شناخته شده شوید، در مسائل فنی نیز زودتر موفق خواهید. سئو و بهینه سازی سایتهایی که بر روی یک موضوع فعالیت میکنند بسیار آسانتر از حالتهای دیگر بوده و میتوانید سریعتر به رتبههای برتر گوگل برسید.
منبع: مقاله نیچ مارکتینگ چیست در سایت فوربو
نیچ مارکتینگ (Niche Marketing) که در زبان فارسی، بازاریابی جاویژه ترجمه شده است، یک تعریف در علم بازاریابی بوده که بر تمرکز روی یک بازار هدف کوچک تاکید میکند. در نیچ مارکتینگ لازم نیست که شما برای راه اندازی کسب و کار خود همه بازارها را درنظر بگیرید و تنها کافی است با هدف قرار دادن یک بازار کوچک، در آن موفق شوید. برای درک بهتر این موضوع به این مثال توجه کنید. یک فروشگاه اینترنتی بزرگ در همه دستهها محصول دارد، حال وقتی یک فروشگاه دیگر با تمرکز بر روی یک دسته مانند پوشاک، وارد بازار شود، نیچ مارکتینگ انجام داده و سعی دارد مخاطبین خاص این دسته را جذب کند. البته در تعریف نیچ مارکتینگ در دنیای واقعی، بازار هدف (Target Market) بسیار کوچکتر در نظر گرفته میشود و حتی بر روی محلههای یک شهر متمرکز میشود. اما رویکر کلی نیچ مارکتینگ یا بازاریابی جاویژه کاملا به این شکل است که شما باید با کوچکتر کردن دایره مخاطبین، یک بازار هدف مشخص را درنظر بگیرید و در آن تبدیل به یک برند شده و محصولتان را بفروشید.
استراتژی نیچ مارکتینگ
در برنامه استراتژی دیجیتال خودتان برای نیچ مارکتینگ باید ابتدا همانند سایر برنامه، کار را از بررسی رقبا شروع کنید. در هر حوضهای که امروزه بخواهید فعالیت کنید، رقیبهایی برای شما وجود دارد. ابتدا با یک جستجو بازاری که قصد ورود به آن را دارید را بررسی کنید. برای مثال فروشگاههای اینترنتی بسیاری وجود دارند که در همه موضوعات و دستهها فعالیت میکنند. اولین قدم برای استراتژی نیچ مارکتینگ شما انتخاب یک دسته محصولی است که قصد دارید در آن فعالیت کنید. برای مثال اگر شما دسته محصول «ساعت» را انتخاب کنید، میتوانید با فعالیت بر روی آن بهمرور مشتریان این دسته در یک فروشگاه بزرگ را مال خود کنید. در دنیا با اینکه آمازون فعال است و همهچیز را در اختیار مشتریان میگذارد اما هزاران فروشگاه تخصصی نیز در بالاترین سطح در حال فعالیت هستند و مشتریان خاص خود را دارند. بسیاری از افراد ترحیج میدهند که برای خرید یک محصول از یک فروشگاه اختصاصی خرید کنند.
در دنیای واقعی هم همین مسئله وجود دارد. شما برای خرید عینک، طبیعتا به یک عینک فروشی مراجعه میکنید نه یک فروشگاه بزرگ که همهچیز و عینک میفروشد. نیچ مارکتینگ همیشه نتیجه میدهد. شما میتوانید حداقل در ابتدای کار با استفاده از نیچ مارکتینگ یک بازار هدف را مشخص کرده و بر روی آن فعالیت کنید تا یک برند شوید. همچنین امروزه در حتی بزرگترین فروشگاههای اینترنتی ایران و جهان، در دستهبندیهای تخصصی ضعفهای فراوانی وجود دارد. برای مثال برای خرید یک میکروفون حرفهای در یک فروشگاه که همهچیز میفروشد نمیتوانید امکانات و ویژگیهای تخصصی آن محصول را مشاهده کنید اما برعکس آن در یک فروشگاه اینترنتی اختصاصی لوازم صوتی، نهتنها به کاملترین مشخصات بلکه یک بررسی و پیشنهاد خرید حرفهای هم دسترسی دارید. این یک مثال بود که برای خود من پیش آمد.
جدا از فروشگاههای اینترنتی بزرگ که واقعا در دستههای اختصاصی ضعیف کار میکنند و شما به راحتی میتوانید مخاطبین آنها را جذب کنید، در سایر انواع کسب و کارهای اینترنتی هم این مسئله صدق میکند. سایتهای خبری نیز به همین شکل هستند. بسیاری از سایتها وقتی زمینه خبررسانی را مشخص میکنند، فورا میخواهند مشابه خبرگزاریهای بزرگ در همه دستهها ورود کنند. فرض کنید از همین امروز دو نفر یک وبسایت خبری راهاندازی کنند. یکی مشابه خبرگزاریهای بزرگ در همه موضوعات فعالیت میکند و دیگری تنها در یک دسته مانند اخبار اقتصادی. اگر سایت خبری که اخبار اقتصادی را منتشر میکند، بهسرعت بتواند اخبار این حوضه را به صورت کامل در همه زیرشاخه پوشش دهد، زودتر از سایت خبری دیگری که تنها گزیدهای از اخبار اقتصادی را در روز منتشر میکند، رشد خواهد کرد. در موضوعات آموزشی نیز وضعیت به همین شکل است. شما با تخصصیتر کردن کار میتوانید زودتر در آن حوضه پیشرفت کرده و شناخته شوید.
انواع روشهای نیچ مارکتینگ
بازاریابی جاویژه یا همان نیچ مارکتینگ هم روشهای مختلفی برای پیاده کردن دارد. بسیاری از مباحث این قسمت میتواند با بحث تعیین بازار هدف مرتبط باشد. شما استفاده از روشهای نیچ مارکتینگ، در حال انتخاب یک بازار هدف برای فعالیت هستید.
نیچ مارکتینگ با تمرکز بر روی موضوع خاص
در قسمت استراتژی نیچ مارکتینگ مثالهایی از انتخاب یک موضوع خاص زده شد و دقیقا این یک مدل نیچ مارکتینگ است. بهجای یک شاخه کلی باید در این روش، ریزتر شده و تا جایی که میخواهید دایره موضوعی خود را کوچکتر کنید. در این حالت نهتنها میتوانید بهسرعت در آن موضوع رشد کنید، بلکه برندسازی و همچنین سئو و بهنیه سازی سایت شما نیز راحتتر از حالتهای کلی است. مثال: 1) راه اندازی فروشگاه اینترنتی ساعت. 2) راه اندازی فروشگاه اینترنتی دوربین بهجای راهاندازی یک فروشگاه در موضوع محصولات دیجیتال و...
نیچ مارکتینگ محلی
مدل دیگری از نیچ مارکتینگ میتواند ربطی به موضوع فعالیت نداشته باشد، بلکه مرزهای جغرافیایی ملاک کار باشد. انتخاب یک شهر برای ارائه محصول و یا خدمات میتواند رشد شما را چندین برابر کند. همچنین اگر در یک شهر بزرگ و پرجعیت مانند تهران زندگی میکنید، میتوانید بهجای شهر، محلههای مختلف را هدف قرار دهید. این روش بیشتر برای کسب و کارهایی مناسب است که خدمات ارائه میدهند. برای مثال خدمات ثبت سفارش آنلاین (تاکسی، غذا و...) استفاده از این روش در شهرهای کوچک که امکانات اینترنتی شهرهای بزرگ را ندارند میتواند بسیار موثر باشد. مثال: تاکسیهای اینترنتی که امروزه بسیار پراستفاده شدهاند، میتواند برنامه خوبی برای شروع کار شما در یک شهر کوچک که این امکان را ندارد باشد. توجه: این مورد از نیچ مارکتینگ در اصل در انتخاب محلهها برای فعالیت درست است نه یک شهر دیگر که یک امکان را ندارد. زیرا در تعریف نیچ مارکتینگ محلی (Local Niche Marketing) باید در یک محیط (مانند شهر) رقابت وجود داشته باشد و شما برای بدست آوردن مشتریان خود، در یک محله خاص تمرکز کنید تا بتوانید آنها را جذب کسب و کار خود کنید. با این وجود این تعریف معرفی شده غلط نیست اما بیشتر یک نوع روش انتخاب بازار هدف است تا نیچ مارکتینگ.
نیچ مارکتینگ محصول
نیچ مارکتینگ محصول وقتی به کار شما میآید که بخواهید در بازاری که محصولات مشابهی وجود دارد، یک محصول در ظاهر مشابه را با ویژگیهای خاص وارد بازار کنید. در این مدل نباید کسب و کارها را مورد بررسی قرار دهید، بلکه محصولات و ویژگیهای آنها باید برای شما مهم باشد. در یک محصول خاص هم میتوان با تخصصیتر کردن، مشتریان بیشتری را بدست آورد. برای مثال یک وبسایت آموزشی که زمینه آشپزی فعالیت میکند، میخواهد محصولاتی را در سایت خود برای فروش آماده کند. با یک بررسی متوجه میشود که پکیچهای آموزشی آشپزی بسیاری وجود دارد اما اگر او هم یک پکیچ آموزشی آشپزی ارائه کند، شانس پایینی برای جذب مشتری دارد. اما اگر در محصول خود هم مانند نیچ مارکتینگ موضوعی، تخصصیتر کار کرده و برای مثال یک پکیچ آموزش آشپزی محلی را ارائه کند، قطعا موفقتر حالت قبل خواهد بود.
نیچ مارکتینگ گروههای سنی و جنسی
برای رقابت آسانتر در یک بازار رقابتی میتوانید از این روش که مشابه روش قبل، بیشتر به بازار هدف مربوط میشود در نیچ مارکتینگ استفاده کنید. گروههای سنی خاص مانند کودکان و سالمندان، گروههایی هستند که کمتر محتوا، محصول و خدماتی برای آنها وجود دارد و اگر شما آنها را مدنظر قرار دهید میتوانید یک گام جلوتر بروید. همچنین انتخاب جنسیت برای حوضه فعالیت هم میتواند با بازاریابی دهانبهدهان (Word Of Mouth Marketing) رشد سریعتری را برای شما بههمراه داشته باشد.
اهمیت نیچ مارکتینگ برای راهاندازی و رشد کسب و کار اینترنتی
اگر بهتازگی قصد راهاندازی کسب و کار اینترنتی خود را دارید، باید از روشهای نیچ مارکتینگ استفاده کنید تا حداقل در شروع موفقتر باشید. در حالتهایی که افراد کسب و کار خود را مشابه سایر کسب و کارها راهاندازی میکنند، امکان موفقیت بسیار کم بوده و یا حتی اگر موفق شوند باید سالهایی زیادی را مشغول کار و فعالیت باشند. مخصوصا در حوضه فروشگاههای اینترنتی که روزبه روز افراد در حال وارد شدن به آن هستند، نیچ مارکتینگ نهتنها مهم است بلکه ضروری است. فضای اینترنتی بسیار رقابتی شده و شما باید بتوانید با انتخاب موضوعات خود جامعه مخاطبین هدف خود را کوچکتر کرده و بعد از موفقیت در آن به فکر گسترش کسب و کار خود باشید.
رشد کسب و کار شما نیز در صورت استفاده از روشهای نیچ مارکتینگ بسیار سریعتر خواهد بود. جدا از مباحث بازاریابی دهانبهدهان و اینکه در یک حوضه شما میتوانید برند و شناخته شده شوید، در مسائل فنی نیز زودتر موفق خواهید. سئو و بهینه سازی سایتهایی که بر روی یک موضوع فعالیت میکنند بسیار آسانتر از حالتهای دیگر بوده و میتوانید سریعتر به رتبههای برتر گوگل برسید.
منبع: مقاله نیچ مارکتینگ چیست در سایت فوربو