با سويا به جنگ كبدچرب برويد

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
با سويا به جنگ كبدچرب برويد

ساينس ديلي: پروتئين سويا مي‌تواند به طور چشمگيري تجمع چربي و تري‌گليسيريد را در كبد افراد چاق كاهش دهد. محققان دانشگاه ايلينويد نشان داده‌اند مصرف پروتئين سويا مي‌تواند در درمان بيماري كبدچرب موثر واقع شود. براساس اين گزارش، كبدچرب بيماري شايعي در افراد چاق، داراي فشارخون بالا و افراد مبتلا به ديابت است. اين گزارش مي‌افزايد: «در حال حاضر درمان خاصي براي بيماري كبدچرب وجود ندارد اما دانشمندان معتقدند مصرف پروتئين سويا مي‌تواند علاوه بر پيشگيري از بروز بيماري كبدچرب آن را درمان کند. گفتني است تجمع بافت چربي در كبد باعث اختلال عملكرد كبد مي‌شود.»

http://masiid.blogfa.com/
 

تیرنگ

عضو جدید
[h=1][FONT=&quot]سویا و کاهش پوکی استخوان[/FONT][FONT=&quot][/FONT][/h] [FONT=&quot]در تمام طول عمر، سلول‌های بدن از جمله سلول‌های استخوانی جایگزین می‌شوند و از نظر علمی ثابت شده است که با خوردن خوراکی‌های گیاهی همچون سویا می توان از ابتلا به پوکی استخوان پیش‌گیری کرد[/FONT][FONT=&quot].[/FONT] [FONT=&quot]یک متخصص داخلی گفت: مصرف خوراکی‌های تنش‌زا همچون شکر و مواد خوراکی قنددار مانند نوشابه‌ها و شیرینی‌های غیرطبیعی، میزان جذب کلسیم را کاهش داده و مانع جذب کلسیم در روده و ورود آن به خون می‌شوند و به همین دلیل پوکی استخوان را تسریع می‌کنند[/FONT][FONT=&quot].[/FONT] [FONT=&quot]وی افزود: تامین نصف پروتئین مورد نیاز از سویا و یا خوردن سویا به میزان شش روز در هفته در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های شریانی بسیار موثر است[/FONT][FONT=&quot].[/FONT] [FONT=&quot]پخت سویا، در حرارت بالا و برای مدت زمان طولانی سبب می‌شود که از مواد مفید سویا کم شود و مقداری از آن از بین برود[/FONT][FONT=&quot].[/FONT] [FONT=&quot]این متخصص گفت: مصرف سویا برای بیماران دیابتی نیز توصیه می‌شود، زیرا میزان انسولین خون آن‌ها را تنظیم کرده و تحت کنترل نگه می‌دارد[/FONT][FONT=&quot].[/FONT] [FONT=&quot]وی افزود: دانه ی سویا، سرشار از هورمون بوده و مقدار هورمون استروژن طبیعی را در زنان یائسه تعدیل می‌کند[/FONT][FONT=&quot].[/FONT] [FONT=&quot]وی با اشاره به نحوه پخت سویا، اظهار داشت: برای پخت سویا باید از حرارت دادن آن به مدت زیاد پرهیز کرد و در مواردی که با سایر غذاها مصرف می‌شود، بهتر است که در دقایق آخر پخت غذا، به آن اضافه شود تا حرارت کم‌تری را در مدت زمان کم‌تری ببیند[/FONT][FONT=&quot].[/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
 

تیرنگ

عضو جدید
سویا از تعریق شبانه در خانم ها جلوگیری می‌کند

سه بررسی از سه مرکز تحقیقاتی مختلف نشان داد زنانی که بعد از یائسه شدن دو هورمون استروژن و پروژسترون را دریافت می‌کنند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه ، حملات وسکته‌های قلبی قرار دارند.
بنابراین پزشکان فقط برای زنانی که دچار گُر گرفتگی شدید(احساس گرمای شدید)، تعریق شبانه، اختلالات رفتاری، کاهش تمایل جنسی و پوکی استخوان هستند، این هورمون‌ها را تجویز می‌کنند. تزریق هورمون زنانه‌ی استروژن به این خانم‌ها، اختلالات ناشی از یائسگی و از جمله پوکی استخوان را کاهش می‌دهد، ولی خطر سرطان سینه، حملات و سکته‌های قلبی را افزایش می‌دهد. زنان یائسه‌ای که استروژن دریافت می‌کنند، 60 درصد کمتر دچار شکستگی مچ‌ دست، 40 درصد کمتر دچار شکستگی لگن و 35 درصد کمتر دچار هر نوع شکستگی به غیر از ستون فقرات می‌شوند. فیتواستروژن‌های موجود در سویا، از نظر ساختمانی شبیه استروژن تولید شده در بدن است، در نتیجه عوارض یائسگی را کاهش می‌دهد.
فیتواستروژن موجود در غذاهای گیاهی مثل سویا، عوارض خفیف تا متوسط ناشی از یائسگی را در خانم ها کاهش می دهد و از کاهش توده استخوانی جلوگیری می‌کند. مطالعه جدیدی در ایتالیا نشان داد مقدار گُر گرفتگی در خانم هایی ‌که روزانه 60گرم پروتئینسویا (حاوی میلی‌گرم ایزوفلاوون) مصرف کرده بودند، بعد از 12 هفته 45درصد کاهش یافته بود. گر گرفتگی در خانم‌های آسیایی شایع نیست، زیرا مردم ساکن در این کشورها، مقدار زیادی مواد غذایی گیاهی و از جمله سویا مصرف می‌کنند.
بعنوان مثال شیوع گر گرفتگی در خانم‌های ژاپنی خیلی کم است، طوری‌که در زبان ژاپنی ها، لغتی برای توصیف این حالت ندارند
. در یک مطالعه، خانم‌های ژاپنی خیلی کمتر از زنان کانادایی دچار تعریق شبانه و گر گرفتگی بودند. مطالعه دیگری نشان داد، دفع ادراری ایزوفلاوون‌های ناشی از محصولات سویا در زنان ژاپنی 100 تا 1000 برای زنان آمریکایی و فنلاندی بود.
در حقیقت مصرف زیاد محصولات سویا در ژاپن باعث کاهش گر گرفتگی در زنان این کشور می‌شود
. استروژن موجود در غذاهای گیاهی مثل سویا، برای زنانی که دچار عوارض خفیف تا متوسط ناشی از یائسگی هستند، مفید است و از کاهش توده استخوانی جلوگیری می‌کند. مصرف روزانه 4- 1 واحد سویا و محصولات آن، در کاهش عوارض یائسگی موثر است، ولی تحقیقات بیشتری در این زمینه باید انجام شود.
نیره ولدخانی-
کارشناس تغذیه
 

تیرنگ

عضو جدید
از دانه های سویا این روزها به عنوان عاملی برای مبارزه با بیماری ها استفاده می شود.دانا جاکوبی، نویسنده کتاب آشپزی می گوید: من عادت داشتم دانه های سویا را تقریباً در هر چیزی استفاده کنم. این باعث می شد که غذاها، فوق العاده خوشمزه شوند به طوریکه تا به حال کسی چنین غذاهایی را نخورده است. خبرهای خوبی در مورد دانه های سویا دارم. مردم خوشحال هستند می توانند سویا را به برنامه رژیمشان اضافه کنند.

فواید سویا در پایین آوردن کلسترول دیگر در یافتن دانه های سویا مشکلی وجود ندارد. فرآورده های جدید آن، انتخاب های متنوعی از غذاهای صبحانه گرفته تا غذای قبل از خواب را ارائه می دهند. سوپر مارکت ها، هم اکنون شیرهایی با طعم سویا، دانه های ترد و خشک سویا، چیپس سویا همراه با غلات و همبرگرهای سویا را عرضه می کنند. دلیل آن این است که شواهدی نشان می دهد فرآورده های سویا می تواند، قسمتی از رژیم کم چربی باشد که با پایین نگه داشتن سطح کلسترول، خطر سکته قلبی را کاهش می دهند. اخیراً FDA برای جلب مشتری به فروشگاه های مواد غذایی روی خوش نشان داده .
فواید این دانه ها را روی برچسب هایی نوشته است. نوامبر گذشته، انجمن سلامتی آمریکا اعلامیه ای منتشر کرده که طی آن آمریکایی های مبتلا به کلسترول بالا را به استفاده از سویا، تشویق کرده است. هم اکنون فروشگاه ها و موسسات مهم، در حال تولید قرص های محتوی سویای خالص هستند. این مواد شبه استروژن با توجه به اثرات مفید دانه های سویا تهیه می شوند. اما اگر مقدار کمی سویا بتواند شما را سالم نگه دارد، مصرف زیاد آن به ویژه نوع فشرده آن به شکل قرص، شاید آن خاصیت را نداشته باشد، کسی نمی داند که آیا استفاده از دوز بالاتر، مطمئن است یا خیر. علاوه بر آن استفاده از سویا در غذاها، مانند دانه های پروتئین دار سویا می تواند کلسترول شما را پایین آورد. تحقیقات همچنین نشان داده است فواید سلامتی سویا، از دانه های پروتئین دار سویا که به طور طبیعی شامل «شبه فلاون ها» هستند، نشات می گیرد (سس سویا، اگرچه از دانه های سویا گرفته می شود، اما شبه فلاون ندارد).
تحلیلی که در سال
۱۹۹۵ انجام شد، حاکی است افرادی که دارای کلسترول فزاینده بوده اند و به طور متوسط روزانه ۴۷ گرم پروتئین سویا مصرف کرده اند حدود ۹ درصد کلسترولشان پایین آمده و کلسترول LDL آنها (انسداد شریانی) حدود ۱۳ درصد کاهش داشته و این خیلی خوب است چون هر یک درصدی که کلسترول پایین بیاید خطر بیماری های قلبی ۲ درصد کاهش پیدا می کند. حتی اگر کلسترول شما در حد نرمال و طبیعی است، با اضافه کردن سویا به رژیم غذایی تان به ثابت نگه داشتن آن کمک کنید.
مصونیت در برابر سرطان در چین و ژاپن که غذاهای سویادار، تقریباًَ جزو غذاهای روزانه شان محسوب می شود، میزان مرگ ومیر در اثر سرطان سینه و پروستات خیلی پایین تر از ایالات متحده است. وقتی محققان ژاپنی ۱۲۰۰زن مبتلا به سرطان سینه را با ۲۳ هزار داوطلب سالم مقایسه کردند، دریافتند زنانی که قبل از یائسگی حداقل سه بار در هفته خمیر سویا مصرف می کنند، خطر ابتلا به سرطان سینه در آنها کاهش یافته است. طبق بررسی که در سنگاپور انجام شده، زنانی که هنوز به دوران یائسگی نرسیده اند، آنها که از دانه های سویا بیشتر استفاده کرده اند، به طور چشمگیری کمتر مبتلا به سرطان می شوند.
مسکن گُر گرفتگی بعضی از بررسی ها اشاره به این دارد که سویا ممکن است ناراحتی های دوران یائسگی را کاهش دهد. این نظریه نشان دهنده این موضوع است که شبه فلاون های سویا استروژن گیاهی هستند. در دوران یائسگی چنین تصور می شود که این ترکیبات در استروژن طبیعی زنان دخالت دارند. در سال ۱۹۹۹، محققان دانشگاه پزشکی ویک فورست، بر روی گروهی از زنان یائسه آزمایش هایی کردند و دو بار در روز در وعده های غذایی شان ۱۰ گرم پروتئین سویا افزودند. این رژیم باعث شده که شدت گُر گرفتن و عرق ریزی شبانه آنها بهبود یابد. در بررسی های اخیر، محققان کلینیک مایر دریافته اند که رژیم سویا نسبت به استروژن، تاثیر کمتری دارد اما در بهبودی گُرگرفتگی به کار می آید. متخصصان معتقدند که برای مشخص کردن نقش سویا در کاهش علائم یائسگی، به بررسی های بیشتری نیاز است. قدرت سویا علیه کلسترول و این نظریه قوی که دانه های سویا می تواند خطر بروز سرطان را کاهش دهد، کافی است تا سویا مرتباً مهمان میز غذای شما باشد. چند بار؟ اگر میزان کلسترول شما خوب است و علاقه مندید که آن را پایین نگه دارید. فقط مقداری سویا در غذای روزانه تان استفاده کنید. اگر کلسترول شما تقریباً بالاست و ترجیح می دهید که دارو نخورید، سعی کنید روزانه ۲۵ گرم سویا بخورید. (طبق توصیه FDA، اما این کار را با موافقت پزشکان انجام دهید) شما نباید از کتاب آشپزی جاکوبی پیروی کنید. فقط ۹۰ گرم آن می تواند ۴ تا ۱۹ گرم پروتئین سویا را به بدن شما برساند که البته به نوع آن بستگی دارد.
اهمیت « سویا» بررسی پژوهشگران کانون ملی سرطان حاکی است محصولات ساخته شده از دانه سویا برای پیشگیری از سرطان سینه مفید است. این موضوع پس از بررسی بیش از ۲۰ هزار زن بین سنین ۴۰ تا ۵۹ سال به دست آمده است. این پژوهش نشان داده است که نسبت ابتلا به سرطان سینه در زنانی که هر روز در غذاهای خود از سویا استفاده نمی کنند، نسبت به زنان دیگری که از آن استفاده می کنند، حدود دو برابر بیشتر است.
وی افزود نتیجه این بررسی بیانگر این است که در زنانی که روزانه سه وعده سوپ سویا خورده اند، میزان ابتلا به سرطان سینه ۴۰ درصد کاهش یافته است و به نظر می رسد وجود هورمون گیاهی « ایسوفلاون» در دانه سویا موجب پیشگیری از سرطان سینه در زنان می شود به گونه ای که احتمال ابتلا به سرطان سینه در زنانی که روزانه از طریق خوردن غذاهای تهیه شده از سویا حدود ۲۵ میلی گرم « ایسوفلاون» جذب بدنشان می شود، نسبت به زنانی که از این مورد غذا ها استفاده نمی کنند، ۵۴ درصد کمتر است. این پژوهش همچنین حاکی است در منطقه شرق آسیا، استفاده از محصولات غذایی سویادار، بسیار رایج است به طوریکه در ژاپن، ماده اولیه سوپی که معمولاً با هر غذا می خورند یا سس پر استفاده « شویو» را تشکیل می دهد، سویا است. آمار کانون ملی سرطان ژاپن حاکی است سرطان سینه یکی از رایج ترین سرطان ها میان زنان این کشور است و سالانه حدود ۲۰ هزار تن به آن مبتلا می شوند. 
 

تیرنگ

عضو جدید
خواص لوبیای سویا

مجموعه
: خواص مواد غذایی
سویا قرنهاست كه غذای مردم آسیا مخصوصا چین بوده است . چینی ها آن را همراه با برنج بعنوان غذای اصلی خود مصرف می كنند . ایالات متحده آمریكا بزرگترین تولید كننده سویا می باشد و تقریبا دو سوم محصول كل دنیا را تولید می كند .
سویا در ایران بنام (لوبیا روغنی ) ،‌( لوبیا چینی ) سوژا و دانه سویا معروف است
.
سویا گیاهی است یكساله دارای ساقه پرشاخه ، برگهای آن بیضی ، نوك تیز و سبز رنگ می باشد . میوه آن شبیه لوبیا است كه در هر غلاف آن سه تا پنج دانه جدا از یكدیگر وجود دارد .
رنگ دانه سویا بر حسب انواع مختلف متفاوت است و برنگهای زرد ، سفید ،‌سیاه ، خاكستری و خالدار دیده می شود
.
دانه سویا به بزرگی یك نخود كمی مسطح و گرد است . دانه سیاه سویا بشتر در طب گیاهی مصرف دارد ولی از دانه زرد رنگ آن بیشتر برای روغن گیری استفاده می كنند . سویا بعلت داشتن پروتئین و مواد مغذی در تغذیه انسان بكار می رود .
سویا از چین به نقاط دیگر دنیا راه یافته است و بطور وحشی در آن كشور وجود دارد . سویا در حدود 3500 نوع مختلف دارد كه هر كدام آب و هوای مخصوصی را می خواهد .
تركیبات شیمیایی:
سویا از نظر ویتامین های گروه B بسیار غنی است و دارای مقداری ویتامین های C,D,E,K و كمی كاروتن می باشد . همچنین در سویا كلروفیل و آنتی بیوتیكی بنام كاناوالین یافت می شود.
دانشمندان موفق شده اند كه از لوبیای سویا یك نوع آنتی بیوتیك ارزان قیمت تهیه كنند كه مورومیكس نامیده می شود و باكتریهای مضر روده را از بین می برد .
جدول زیر مواد موجود در صد گرم دانه خشك و رسیده ،‌جوانه سویا ، شیر سویا و سبوس سویا را نشان می دهد .
سویا دانه خشك جوانهسویا شیر سس سویا
آب 10 گرم 86گرم 92/5 گرم 62/8گرم
پروتئین 34 گرم 6 گرم 3/4 گرم 5/6 گرم
چربی 17/7 گرم 1/4 گرم 1/5 گرم 1/3 گرم
مواد نشاسته ای 29 گرم 4/7 گرم 2/2 گرم 9/5 گرم
كلسیم 226 میلی گرم 48 میلی گرم 20 میلی گرم 82 میلی گرم
فسفر 550 میلی گرم 67 میلی گرم 48 میلی گرم 104 میلی گرم
آهن 4 میلی گرم 1 میلی گرم 0/8 میلی گرم 4/8 میلی گرم
ویتامین آ 80 واحد 80واحد 40 واحد 7320 واحد
ویتامین ب 1 1/1 میلی گرم /25 میلی گرم 0/8 میلی گرم 2 میلی گرم
ویتامین ب 2 /3 میلی گرم 2 میلی گرم 0/03میلی گرم 0/25 میلی گرم
ویتامین ب 3 2/2 میلی گرم 0/8 میلی گرم 0/2 میلی گرم 0/4 میلی گرم
همانطور كه گفته شد سویا از نظر مواد پروتئینی بسیار قوی است و در كشورهای فقیر از آن بعنوان جانشین گوشت استفاده می كنند . در جدول زیر سویا با گوشت مقایسه شده است.
سویا گوشت گاو
آب 9/87% 74%
پروتئین 36/67% 23/74%
چربی 17% 2/3%
پتاسیم 3/1% 54%
اسید فسفریك 1/47% 66%
بنابر این همانطور كه در جدول بالا دیده می شود مقدار پروتئین سویا 1/5 برابر گوشت گاو می باشد و منبعی غنی از پروتئین است . برای درست كردن شیر سویا ، دانه سویا را له كرده و بمدت 24 ساعت تحت تاثیر آب قرار
روغن سویا كه از فشردن دانه های له شده وسیاه بدست می آید رنگ زرد مایل به قرمز دارد و دارای بوی مخصوصی شبیه بوی لوبیا است و در حرارت 15 در جه منجمد می شود ولی درجه حرارت معمولی حالت روان دارد.
خواص داروئی:
1)
سویا مقوی و باد شكن است.
2)
دانه سویا ، مدر ، تب بر و ضد سم است .
3)
در چین دانه سویا را بعنوان ضد سم مصرف می كنند.
4)
شیر سویا غذای مفیدی برای كودكان است .
5)
نان سویا برای مبتلایان به بیماری قند بسیار مناسب است زیرا اولاً ارزش غذایی زیادی دارد ثانیا مواد نشاسته ای كه تبدیل به قند می شود در آن كم است .
6)
دانه های سبز سویا را له كرده و بصورت ضماد در آورید این ضماد برای زخم های آبله و سایر زخم ها مفید است همچنین برای رفع التهاب و قرمزی پای بچه ها كه در اثر ادرار بوجود آمده مفید می باشد .
7)
سویا برای مبتلایان به نقرس و رماتیسم و اشخاص ضعیف البنیه بسیار مفید است.
8)
سس سویا برای تحریك اشتها بكار می رود.
9)
سس سویا را برای از بین بردن بوی گوشت بكار می برند.
10)
سس سویا را به غذاهایی كه تردید دارید سالم باشد بزنید سم آنرا خنثی می كند.
11)
سس سویا ملین ،‌ خنك كننده و ضد سم است.
12)
اگر زن حامله در معرض خطر سقط جنین باشد به او سس سویا بدهید.
13)
اگر ادرار كسی بخون آلوده است سس سویا درمان آن است .
14)
سس سویا برای سوختگی پوست مفید است.
15)
فرآورده های سویا برای پیشگیری از سرطان مفید است .
16)
سویا به فعالیت روده ها و دفع منظم سموم كمك می كند.
17)
سویا مقدار تری گلیسیرین خون را پائین می آورد.
18)
برای تمیز كردن شریانها از فرآورده های سویا استفاده كنید حتی کسانی که مبتلا به شرائین و در معرض خطر قلبی هستند اگر از سویا استفاده كنند و گوشت را از برنامه غذایی خود حذف كنند بزودی شریانهای آنها تمیز و جوان خواهد بود .
19)
سویا سنگ كیسه صفرا را شكسته و خارج می سازد و اگر از فرآورده های سویا استفاده كنید در بدن شما سنگ كیسه صفرا تولید نخواهد شد اگر سنگ كیسه صفرا دارید رژیم خود رابه سویا تغییر دهید.
20)
سویا برای سلامت روده بزرگ و تنظیم تخلیه و دفع مواد زائد بسیار مفید است.
21)
سویا موثر برای درمان سرطان كولون است.
22)
سویا از سرطان سینه جلوگیری می كند.
23)
سویا منبع غنی هورمون استروژن است بنابراین می توان جانشین هورمونهای مصنوعی در دوران یائسگی باشد . پس خانم ها در دوران یائسگی بهتر است از فرآورده های سویا استفاده كنند .

طرز استفاده:
فرآورده های سویا زیاد است و بسته به نوع سلیقه می توانید از آنها استفاده كنید مانند شیر سویا ، شیر بریده سویا ،‌بلغور سویا ، سویای بو داده ،‌پروتیئن سویا ، سس سویا ، سویای تخمیر شده ،‌جوانه سویا و غیره .
مضرات :
مضرات خاصی برای آن بیان نشده است .
منبع : www.iranhealers.com
 

تیرنگ

عضو جدید
[h=2][FONT=&quot]شیر سویا[/FONT][FONT=&quot][/FONT][/h] [FONT=&quot]حتما مشاهده کرده اید که دانه های سویا به شکل لوبیاست و لوبیای سویا نام دارد[/FONT][FONT=&quot]
. [/FONT][FONT=&quot]با خیس کردن دانه های لوبیای سویا در آب و خرد کردن و فشار دادن سویاهای خیس خورده مایعی بدست می آید که شیرسویا[/FONT][FONT=&quot] ( SOY MILK )[/FONT][FONT=&quot]نام دارد.
شما می توانید در منزل نیز آن را تهیه کنید[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]
[FONT=&quot]این ماده غذایی در چین بسیار مصرف می شود. شیرسویا، مزه لوبیا می دهد که چینی ها آن را دوست دارند، ولی ممکن است شما این طعم را دوست نداشته باشید.
البته با روش های خاص در کارخانه می توان این طعم را کاهش داد[/FONT][FONT=&quot] .[/FONT]
 

تیرنگ

عضو جدید
روغن سویا برای سرخ کردن مناسب نیست
دکتر حسن مظفری متخصص تغذیه گفت: توصیه می شود که از روغن سویا برای سرخ کردن استفاده نشود.

وی اظهار داشت: این ماده غذایی به علت دارا بودن مقدار زیادی اسیدهای چرب غیر اشباع با چند باند دوگانه، از مقاومت بسیار پایینی برخوردار است و لذا برای سرخ کردن، مناسب نیست
.

وی گفت: به علت تماس مستقیم روغن با اکسیژن و رطوبت موجود در ماده سرخ شونده در دمای بالا، واکنش هایی نظیر پلیمریزاسیون، هیدرولیز، ایزومریزاسیون و سیکلیزاسیون رخ می دهد

که حاصل آن ها ماده ای شمیایی با ترکیبات متفاوت است که رابطه تنگاتنگی با سلامتی مصرف کننده دارد
.

وی اظهار داشت: برای حفظ سلامتی مصرف کنندگان، تعیین معیاری در خصوص کنترل روغن ها و چربی های مخصوص سرخ کردنی عمیق، ضروری است
.

روغن سویا مقاومت کم تری نسبت به روغن آفتاب گردان در فرآیند سرخ کردن عمیق دارد و لذا برای فرآیند سرخ کردنی عمیق، توصیه نمی شود
.

به گفته این متخصص، افزایش رنگ قرمز از این روغن نیز نمایان گر افزایش فساد روغن می باشد
.

دکتر مظفری در عین حال به خواص دانه گیاهی سویا اشاره کرد و گفت: در کشورهایی که فرآورده های سویا مصرف می شود، میزان بیماری های قلبی و عروقی پایین است
.

وی اظهار داشت: مطالعات نشان داده است که مصرف
غذاهای حاوی سویا یا سایر فرآورده های آن، موجب پیشگیری بسیاری از سرطان ها، از جمله سرطان های وابسته به

هورمون، پستان،
پروستاتو غیره می شود.
 

تیرنگ

عضو جدید
[FONT=&quot]دانه سویا تنها، منبع پروتئین نیست بلکه، کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها، و بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری را در خود دارد.
بنابراین، می‌تواند رشد جوانان را تسهیل کند.. خواص سویا می‌تواند به کنترل سطح کلسترول، قند خون بدن، چربی‌ها کمک کند اما به شرطی که به اندازه‌ی کافی مصرف شود.
سویا اغلب به‌عنوان یک غذای ایده آل برای کسانی که در تلاش برای ساخت عضلات بدن خود هستند نیز در نظر گرفته می‌شود.
همچنین[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] می‌تواند باعث جلوگیری از بیماری‌هایی مانند تصلب شرایین یا گرفتگی عروق شود.
حتی افراد مبتلابه دیابت می‌توانند از[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] مزایای مصرف دانه‌های سویا برای بیماری خود کمک بگیرند.
روغن به‌دست‌آمده از دانه‌های سویا برای سلامتی انسان بسیار مفید است.
پس دانه‌های سویا به صورت وسیع و گسترده‌ای برای انسان مفید و در بین همگان محبوب هست و باید این را در نظر گرفت که به عنوان منبع پروتئین بسیار ارزان‌قیمت هم هست[/FONT][FONT=&quot].


[/FONT][FONT=&quot]مزایای دیگر از سویا[/FONT][FONT=&quot]: [/FONT][FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]از سویا برای کلسترول بالا، فشارخون بالا، و همان‌طور که ذکر شد برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروق خونی. همچنین برای دیابت نوع [/FONT][FONT=&quot]۲[/FONT][FONT=&quot]، آسم، سرطان ریه، سرطان

آندومتر، سرطان پروستات، و سرطان تیروئید و همچنین جلوگیری از (پوکی استخوان)، و کند کردن روند پیشرفت بیماری کلیوی استفاده می‌شود[/FONT][FONT=&quot].

[/FONT][FONT=&quot]سایر کاربردها عبارت‌اند از: درمان یبوست و اسهال، و همچنین کاهش پروتئین در ادرار افراد مبتلابه بیماری کلیه، بهبود حافظه و درمان ناشی از درد عضلانی ورزش[/FONT][FONT=&quot].

[/FONT][FONT=&quot]این گیاه بخصوص برای زنان نیز اهمیت فراوانی دارد. کم کردن سندرم پیش از قاعدگی، علائم دوران یائسگی، و جلوگیری از سرطان سینه بسیار مفید است. زنان آسیایی که

همیشه سویا را در رژیم غذایی خود لحاظ کرده‌اند خیلی کم به سرطان سینه مبتلا شده‌اند[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]​
[FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]عوارض جانبی مصرف سویا [/FONT][FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]مصرف به اندازه پروتئین سویا کاملاً امن است.
اما این امن بودن تا زمانی است که سویا در رژیم غذایی شما دریک دوره کوتاه ([/FONT][FONT=&quot]۶[/FONT][FONT=&quot] ماه) باشد و یا به‌صورت متداول اما به میزان کم.
سویا می‌تواند باعث عوارض خفیفی مانند یبوست، نفخ و تهوع شود. همچنین سویا گیاهی بسیار آلرژی‌زاست که می‌تواند باعث خارش بدن شود[/FONT][FONT=&quot].

[/FONT][FONT=&quot]سویا برای هضم پروتئین موجود در خود[/FONT][FONT=&quot] Trypsin [/FONT][FONT=&quot]آزاد می‌کند که این موضوع می‌تواند برای پانکراس اختلال ایجاد کند[/FONT][FONT=&quot].

[/FONT][FONT=&quot]یکی دیگر از خطرات ناشی از مصرف بی‌رویه سویا وجود[/FONT][FONT=&quot] Phytic acid [/FONT][FONT=&quot]هست. وجود این اسید باعث جلوگیری از جذب مواد معدنی موردنیاز مانند کلسیم، منیزیم، زینک و روی می‌شود[/FONT][FONT=&quot].

[/FONT][FONT=&quot]همچنین سویا بر روی غده تیروئید نیز می‌تواند اثرات سو داشته باشد[/FONT][FONT=&quot]. phytoestrogens [/FONT][FONT=&quot]فیتواستروژن در محصولات سویا دلیلی بر نقص کارکرد تیروئید و کم کاری آن در انسان هست. مصرف سویا کم‌کاری را بسیار جدی‌تر می‌کند[/FONT][FONT=&quot].

[/FONT][FONT=&quot]یکی دیگر از بزرگ‌ترین خطرات ناشی از مصرف شیر سویا برای زنان این است که فیتواستروژن شباهت زیادی به استروژن که هورمون زنان است[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] دارد و دقیقاً همان اثرات را در بدن دارد و همان‌طور که به شرایط دوران یائسگی کمک می‌کند می‌تواند در سیستم تولیدمثل اختلالاتی ایجاد کند[/FONT][FONT=&quot].

[/FONT][FONT=&quot]همان‌طور که گفته شد سویا مانع جذب برخی مواد معدنی می‌شود که یکی از آن‌ها کلسیم است که در این صورت بدن نیاز جدی به ویتامین[/FONT][FONT=&quot] D [/FONT][FONT=&quot]پیدا می‌کند[/FONT][FONT=&quot].

[/FONT][FONT=&quot]در محصولات سویا مقدار قابل‌توجهی المینیوم موجود است که اگر به میزان زیادی مصرف شود این[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] موضوع باعث بیماری‌های کلیوی می‌شود. سنگ کلیه ازجمله مواردی است که با خوردن سویا می‌تواند در انسان تشدید شود[/FONT][FONT=&quot].

[/FONT][FONT=&quot]اگر سابقه سرطان مثانه در خانواده‌تان دارید به هیچ‌وجه در مصرف سویا زیاده‌روی نکنید[/FONT][FONT=&quot].

[/FONT][FONT=&quot]اگر دچار آسم هستید باید بدانید که آلرژی‌زا بودن پوسته سویا تنفس را برای این افراد سخت‌تر می‌کند. پس افراد مبتلابه آسم از سویا استفاده نکنند[/FONT][FONT=&quot].

[/FONT][FONT=&quot]کسانی که از سویا دفاع می‌کنند باید از بابت مریضی‌هایی که سویا پتانسیل ایجاد آن را دارند آگاه شوند[/FONT][FONT=&quot].


[/FONT][FONT=&quot]نیمه‌ تاریک سویا[/FONT][FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]در طول سال‌ها همیشه از سویا به عنوان یک گیاه پر خاصیت و محبوب اشاره‌شده است،. اما باید این را بدانید که سویا و مخصوصاً شیر سویا استروژن زیادی را وارد بدن می‌کند و این ممکن است رفتار زنانه را در مردان افزایش دهد[/FONT][FONT=&quot]. [/FONT][FONT=&quot]همچنین مصرف بی‌رویه آن بازهم برای مردان اثری دیگر دارد و آن‌هم رشد سینه در مردان است. محققان ادعا می‌کنند که مصرف بیش‌ازحد آن حتی برای زنان هم گاهی می‌تواند ضرر داشته باشد سویا می‌تواند[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] باعث تحریک رشد سلول‌های سرطانی در زنان شود[/FONT][FONT=&quot].


[/FONT][FONT=&quot]در تمام این توضیحات ما از کلمه بیش‌ازحد استفاده کردیم پس این به معنی این است که اگر گیاه‌خوار هستید مصرف سویا را در حد اعتدال نگه‌دارید[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]​
 
بالا