با خنده، خود را درمان کن!

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
مجله راز - ابوالفضل امیردیوانی: خنده، موجب باز شدن گره های عضلانی، کاهش درد، سفتی ماهیچه ها و تقویت دستگاه ایمنی می شود. خنده سبب می شود مواد شیمیایی تقویت کننده خلق و خو، موسوم به اندروفین ها، از درون مغز رها شده، دل و دماغ انسان را نیکو سازند و احساس سلامت، تن آرامی و رضایت خاطر به فرد دست دهد.

پژوهش هایی که درباره «پیامدهای خنده» صورت گرفته، نشان می دهد خنده در تامین سلامتی جسمی و روانی، نقش مهمی را ایفا می کند. خنده های ریز و قهقهه های بلند، سلامت تن، ذهن و روح را افزایش می دهند. خنده بر مغز و غده های درون ریز اثری مستقیم می گذارد و به آزادکردن مواد شیمیایی تنش زدا و کاهش اثرات هورمون های آدرنالین و نورآدرنالینی که به جریان خون انتقال یافته اند، کمک می کند.



فواید بهداشتی خنده درمانی

1- شل شدن عضلات
2- کاهش فشار روحی (استرس)
3- درمان افسردگی
4- تقویت دستگاه ایمنی
5- آرامش بخشی طبیعی
6- افزایش اطمینان
7- تمرین مفید هوای (آیروبیک)
8- ضدفشار روانی

تاثیرات جسمی خنده

طاق باز دراز بکشید و قهقهه بزنید، اگر غیر ممکن نباشد، دشوار است. وقتی حس شوخ طبعی ما گل می کند، می خواهیم راست بنشینیم و دست و پا و عضلات تنه مان را یکی پس از دیگری شل و سفت کنیم و ریه هایمان را از هوا آکنده کرده و آن را با بازدم آهسته یا طولانی و پرسروصدا بیرون دهیم. همه این حرکات، ضربان قلب را تند کرده و میزان جذب اکسیژن در شش ها را افزایش می دهند. همچنین جریان خون حاوی اکسیژن را به مغز افزایش داده و به طور موقت، فشار داخل شکم و لگن خاصره را اضافه می کنند.

خنده، سبب باز شدن گره های عضلانی، کاهش درد، سفتی ماهیچه ها، تقویت دستگاه ایمنی و هم چنین سبب به وجود آمدن یاخته های «تی» می شود که به مبارزه با عفونت ها و تغییر یاخته های بدخیم و ایجاد پادتن علیه اجسام خارجی یا موجودات زنده تک یا چند یاخته ای، کمک می کنند.

خنده سبب می شود مواد شیمیایی تقویت کننده خلق و خو، موسوم به اندروفین ها، از درون مغز رها شده و دل و دماغ اسان را نیکو سازند و احساس سلامت، تن آرامی و رضایت خاطر به فرد دست دهد. اندروفین طی تمرین های ورزشی طاقت فرسا ترشح شده و بی حوصلگی و افسردگی را کاهش می دهد.

افسردگی، که ارتباطی تنگاتنگ با فشار روانی دارد، اغلب با کاهش مواد شیمیایی نشاط انگیز، یعنی سروتونین و نورآدرنالین همراه است. ترشح آندروفین بر اثر خنده یا از طریق ورزش، می تواند تاثیر کاهش این مواد را خنثی کرده و خنده ای از ته دل برای انسان به همراه آورد که این نوع خنده، طبیعی ترین و دست یافتنی ترین بازیگر بهداشت روانی شناخته شده است.

فواید دیگر خنده، افزایش خلاقیت و عملکرد هوشمندانه و بهبود حافظه کوتاه مدت است. این فواید به طور مستقیم یا غیرمستقیم با جریان فزاینده خون حاوی اکسیژن آن عضو بستگی دارد.

کاربردهای خنده در درمان


پژوهش های بالینی معتبر ارزش خنده را با توجه به فواید آن، به طرز چشمگیری نمایان ساخته و به گسترش «بذله گویی درمانی» در فرانسه و سایر کشورها منجر شده است. در این شیوه با استفاده از بازیگران کمدی، نوارهای ویدیویی سرگرم کننده و دیگر ابزارهای شوخ طبعی، به درمان بیمارانی یاری می رسانند که به امراض مزمنی گرفتار شده اند.

«بذله گویی درمانی» در مداوای بیماران سرطانی (که به طرز محسوسی افسرده اند) اهمیت و اعتبار خاصی دارد و روند درمان آن ها را سرعت می بخشد. بر پایه این راهکار درمانی، تاثیر مراقبه، ژرف اندیشی و تجسم، بیش از حد افزایش یافته و به عنوان روشی برای تقویت دستگاه دفاعی بدن، به بیماران سرطانی آموخته می شود.

حتی اگر روش بذله گویی یا خنده درمانی به طور رسمی و هدفمند صورت نگیرد، استفاده از دلقک ها در بخش های بستری کودکان در بیمارستان ها و درمانگاه های ویژه اطفال، فواید فراوانی دارد.
خنده، یکی از بهترین عوامل ضدفشار روحی است.

خنده، شل کننده عمده عضلات است و رگ های خونی را منبسط می کند.

خنده، از مقدار هورمون های ترشح شده ناشی از فشار عصبی در بدن می کاهد و دستگاه دفاعی بدن را قوت می بخشد.

برترین ها
 

Similar threads

بالا