باغ محتشم رشت

مریم تهرانی

عضو جدید
گیلان - رشت

https://www.vilajar.com/Place/365

365.jpg


باغ محتشم که امروزه به پارک شهر معروف است از قدیمی ترین پارک های رشت است.


مالک و بانی اصلی این پارک، اکبرخان بیگلربیگی در سال 1307 از مالکان سرمایه دار دوران ناصرالدین شاه قاجار بود، این پارک پس از درگذشت اکبرخان به دختر ایشان ارث رسید، که ایشان با پسر عموی خود صادق خان اکبر محتشم الملک ازدواج کردند و از آن پس این باغ به اسم باغ محتشم شناخته شد. بعدها در دوره پهلوی به دلیل بدهی های مالیاتی به دولت رضا شاه واگذار شد و بعد به شهرداری داده شد و تبدیل به پارک عمومی و همگانی برای استفاده مردم شد.


وسعت اولیه این باغ در گذشته بسیار بیشتر بوده اما با گذشت زمان و توسعه شهر و ساخت و سازها، رفته رفته از وسعت این باغ کاسته شد. در چند سال گذشته نیز با احداث ساختمان فرمانداری و شهربازی در آن، وسعت آن کمتر هم شد، که البته قرار است ساختمان فرمانداری به مکانی دیگر منتقل شود و آنجا تبدیل به کتابخانه عمومی شود.


عمارت کلاه فرنگی که یکی از آثار دوره قاجار است در ضلع جنوبی باغ محتشم قرار دارد و یک بنای چندضلعی است که همین باعث زیبایی آن شده است، این بنا از بیرون سه طبقه به نظر می آید اما در اصل از داخل 4 طبقه است. بلندترین اتاق این عمارت، چند ضلعی و دور تا دور آن پنجره هایی است که رو به باغ باز میشود، باغ محتشم در گذشته از محلات کم رفت و آمد شهر رشت بود و به همین علت عمارت کلاه فرنگی مدت ها محل زندگی تابستانی حاکمان و فرمانداران شهر رشت بود.


در انتهای پارک، رودخانه ای به اسم رودخانه گوهر رود جریان دارد که هم زیبایی پارک را چند برابر کرده است و هم در قدیم مردم درآنجا به ماهیگیری میپرداختند.


باغ محتشم و یا همان پارک شهر رشت از سال های گذشته، مکانی است که شب ها و به خصوص آخر هفته ها مردم اوقات فراغت خود را در آنجا سپری میکنند.


امکانات موجود در این پارک، زمین بازی کودکان، عمارت کلاه فرنگی، سرویس بهداشتی، زمین بازی، نمازخانه، کانون پرورش فکری کودکان و... است، در سال 1374 این عمارت به میراث فرهنگی گیلان واگذار شد و امروزه به عنوان مرکز آموزش هنرهای دستی استفاده میشود.
 

Similar threads

بالا