باغچه جوق (کاخ سردار ماکو) - از کاخهای رویایی ایران

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار


روستای باغچه جوق در فاصله حدود ۲ کیلومتری غرب جاده ماکو به سوی بازرگان واقع شده است. در مجاورت این روستا و بر دامنه کوهی مرتفع، مجموعه تاریخی باغچه جوق مشتمل بر باغی نسبتا بزرگ و عمارتی بسیار زیبا و مجلل واقع شده است. این باغ از نمونه های منحصر به فرد باغسازی در ایران محسوب می شود.
این بنا مربوط به اواخر دوره قاجاریه می باشد و بانی آن تیمور تیموری معروف به اقبال السلطنه ماکوئی یکی از حکام مقتدر وقت و از سرداران مظفر الدین شاه بوده است.
ساختمان ۲۵۰۰ متری کاخ باغچه جوق در میان باغی به مساحت ۱۱ هکتار احداث شده و از شاهکارهای به جای مانده از اواخر دوران قاجار است. به دلیل ویژگی های ممتاز هنری و معماری، این اثر در سال۱۳۵۳ توسط دولت از وراث سردار خریداری و بعد از انجام تعمیرات ضروری از سال ۱۳۶۴ برای بازدید عمومی آماده شد.
در حیاط روبروی کاخ اولین چیزی که جلب توجه می کند کالسکه خاک گرفته سردار و جایگاه باشکوهی است که از آنجا برای رعیت ها سخنرانی می کرده است و از تراس گچبری شده، با آجرهای رنگی و پلکانی که از دو سو، جایگاه را به حیاط متصل می کند تشکیل شده است. ساختمان کاخ بنایی است قرینه، نیمی ایرانی و نیمی فرنگی و دیوارهای هر دو قسمت با رنگ های طبیعی نقاشی شده اند. نیمه ایرانی با گل و بوته و زنان و مردان دوران قاجار و نیمه فرنگی با نقش کاغذ دیواری خانه های روسی قرن ۱۹ و نقش و نگارهای اروپایی تزئین شده است.
طبقه اول بنا، سالن ناهارخوری است که در نیمی از سقف آن سفرهای ایرانی با کباب و چلو و خورشت و دوغ و مردان ایرانی نقاشی شده و در نیمه دیگر میز، غذایی به سبک اروپایی با گل و شراب و شمع و زنان و مردانی فرنگی ترسیم شده است. ناهارخوری به سالن انتظار و محل پذیرش ملاقات های رسمی متصل است و در مرکز بنا، حوضخانه ای آئینه کاری شده با دیوارهای گچبری قرار دارد که سایر بخش های کاخ، در پیرامون این تالار مرتفع شکل گرفته اند.راه پله ای که از دو سوی بنا بازدیدکنندگان را به اتاق خواب، دفتر کار و شاه نشین ها رهنمون می شوند با مجسمه هایی سنگی تزئین شده اند و تمامی تالارها و اتاق های طبقه دوم دارای انواع و اقسام مبل ها و کمدها و میزهایی است که هریک حاصل هنر هنرمندان یک کشور فرنگی است.پنجره های رنگی، کاغذ دیواری های گران قیمت مخملین با طرح گل و بوته و پرده های اشرافی نیز، چشم هر بازدید کننده ای را خیره می کنند. یکی از نکاتی که در مورد این کاخ بسیار ذکر شده؛ شیشه های استفاده شده در آن است که طبق گفته ها؛ بدون استفاده از هیچ ماده شیمیایی خاصیت حشره کشی دارد.بخشی از باغ در پیرامون کاخ اصلی دارای طرحی از پیش اندیشیده و تقریبا منظم و محصور است. این محوطه توسط نرده های چدنی زیبایی از سایر بخش های باغ جدا شده است که تقریبا نقشی همچون اندرونی ایفا می کند. در بخش هایی از محوطه، آثاری از کف سازی سنگی باقی مانده است و در سمت غربی کاخ نیز نمای اصلی ساختمان حوض بیضی شکل دیده می شود.نمای خارجی بنا با مجسمه های گچی که سردرها و نرده های گچی لبه بام را زینت داده اند، ساختمان سنگی یا آشپزخانه کاخ که با سنگ های صیقلی و تراش خورده ساخته شده است و استخر بزرگ باغ که جوی آبی از آن به قسمت های مختلف باغ جاری است از دیگر دیدنی های باغچه جوق به حساب می آید.موقعیت باغچه جوق به علت قرارگیری بر سر جاده ترانزیتی ترکیه و اروپا اهمیت توریستی زیادی دارد و همین امر می تواند سبب جلب توجه مسافرین و علاقه مندان به این کاخ زیبا شود.در حال حاضر این کاخ، حالت موزه نیز دارد. به این دلیل که اشیاء و لوازم زندگی سردار ماکو برای بازدید مردم به نمایش درآمده است و مردم می توانند اشیا و وسایل با ارزش این کاخ را مشاهده نمایند.این اثر در تاریخ ۱۱ تیر ۱۳۷۵ با شماره ثبت ۱۷۳۹ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


منبع : دانشنامه شهری ایران
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
کاخ موزه باغچه جوق در شمال غربی ترین نقطه کشور در شهر ماکو و نزدیکی مرز بازرگان قرار گرفته است...





شهر ماکو در استان آذربایجان غربی و بر روی گوش چپ گربه نقشه ایران قرار گرفته است...







مسیر دسترسی به باغچه جوق: عمارت سردار ماکو در روستای باقچه جوق و در ۲کیلومتری جاده ماکو به بازرگان، در دامنه کوه چرکین واقع شده است...







تالار پذیرایی خانه سردار ماکو...







تیمور تیموری معروف به اقبال السلطنه ماکویی از حکام غرب کشور در زمان مظفرالدین شاه قاجار بوده است که این بنای زیبا و مجلل به دستور وی و به دست معماران روسی و اروپایی ساخته شده است...







نمای پانوراما از حوضخانه باغچه جوق ماکو که تالار بلند و اصلی کاخ را تشکیل می دهد با گچبری ها و آئینه کاری های زیبا...







ساختمان کاخ باغچه جوق در سال ۱۲۷۱ هجری شمسی و در دو طبقه بنا شده...







این بنا در وسط باغی وسیع قرار گرفته که سرسبزی و طراوت درختان و گل های آن روح نواز است...







اتاق خواب زیبا و مجلل سردار ماکو...






 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
نقاشی های دیواری خوش آب و رنگ و متناسب با موضوع مکان...!







گچبری های زیبا...







اثر دست هنرمندان ایرانی در جای جای این بنا دیده می شود...







یکی از ویژگی های اصلی شهر ماکو این است که این شهر در میان دو کوه محصور شده است و خیابان اصلی شهر از میان این دو کوه عبور کرده است...







مجسمه های فرنگی که همیشه مورد علاقه ایرانیان بوده است؛ چه در گذشته و چه در حال...







عکسی از اقبال السلطنه ماکویی و خانواده اش که توسط خاندان وی به کاخ موزه اهداء شده است...







اتاق ناهارخوری کاخ باقچه جوق...(تصویر پانوراما)







بخشی از نقاشی های روی سقف اتاق ناهارخوری که نشان از پذیرایی از میهمانان بسته به فرهنگ آنان را دارد: سفره ایرانی با چلوی غالب...!







و سفره فرنگی با نوشیدنی های رنگارنگ...







ای وای از این فرهنگ بی فرهنگی ما! عزیز من دیگه به دیوار موزه رحم می کردی...!







در بخش دیگری از باغ باغچه جوق، ساختمان سنگی (آشپزخانه کاخ) وجود دارد که در حال حاضر دفتر میراث فرهنگ و گردشگری ماکو می باشد...







ترکیبی از هنر ایرانی و فرنگی...







جاذبه های گردشگری و دیدنی های ماکو در استان آذربایجان غربی: کلیسای زور زور یا ننه مریم، قره کلیسا، دخمه سنگی شیرین و فرهاد، تالاب ناور، تالاب بورالان، سد بارون، چشم ثریا، مقبره سید صدرالدین، شهر تاریخی دامباط در دامنه کوه آغری، بافت قدیمی و حفاظت شده شهر ماکو با آثاری از دوره صفویه، چشمه معدنی زی سو، عمارت کلاه فرنگی ماکو و...







نمای پانوراما از کاخ باغچه جوق

منبع : ایران را بگردیم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ساختمان قصر باغچه جوق به علت ویژگی های ممتاز هنری و معماری، در سال 1353 ش توسط دولت از وراث سردار خریداری شد و بعد از انجام تعمیرات ضروری در آن، از سال 1364ش برای بازدید عموم آماده شد و هم اکنون به عنوان کاخ – موزه از آن بهره برداری می شود.


بنا به جاذبه های قوی هنری و فرهنگی، این مجموعه مورد علاقه و توجه مردم منطقه و مسافرین داخلی و خارجی کشور است. در حال حاضراین موزه شامل اشیاء و لوازم زندگی سردار ماکو است که به لحاظ موقعیت و نفوذ قابل توجه ایشان در این خطه از کشور- به ویژه در زمان حکومت پر آشوب مظفرالدین شاه- اکثراً از طرف حکام و دربار روسیه برای ایشان ارسال شده بود.








این اشیاء در نوع خود جالب توجه و دیدنی است. به همین جهت اسباب و اثاثیه مذکور در اتاق های طبقات اول و دوم ساختمان مرکزی به شرح زیر در معرض تماشای بازدید کنندگان قرار داده شده است:

- انواع و اقسام مبل ها و صندلی های لوکس از جنس چوب های جنگلی نی و خیزران، با تزیینات برجسته برنزی و رویه مخمل و نقوش کنده کاری شده- ساخت کشورهای لهستان، فرانسه، اتریش و روسیه.

- آیینه های سنگی با قاب های طلایی واستیل مشکی منبت کاری شده.

- پاروانی سه تکه از استیل طلایی با تزیینات ویژه و پارچه اطلسی و نقوش گل و بوته – ساخت فرانسه.

- کاناپه های اطلسی

- پرده های رنگین اطلسی، پشمی و توری زری با طرح های مختلف.

- دستشویی متحرک لگن دار از چینی اعلا و ملحقات استیل گلدار به رنگ طلایی – ساخت روسیه .

- کمد و جالباسی از چوب گردو با منبت کاری و روکش اطلس – ساخت اتریش.

- لوسترهای برنزی هجده شاخه- ساخت فرانسه.

- قاب عکس های خانوادگی سردار ماکو.

تعدادی از اتاق های طبقه همکف تبدیل به موزه اشیای تاریخی، مردم شناسی و نمایشگاه جاذبه های تاریخی استان شده است.





منبع : بیتوته

 

Similar threads

بالا