باغات تهران پارک‌ عمومی می‌شوند

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز





مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران، گفت: باغاتی که در دامنه جنوبی البرز مخصوصا مناطق یک، دو، پنج، ۲۲ و چهار واقع شده شناسایی تملک و برای آنها شناسنامه تهیه می‌کنیم و به زودی این باغات به پارک‌های عمومی تبدیل می‌شوند.



علی‌محمد مختاری گفت: بیش از ۳۶ هزار هکتار کمربند سبز پیرامون شهر تهران در دو فاز آماده شده و امسال نیز تا ۱۵ اسفند ماه ۱۳۵۰هکتار دیگر در راستای کمربند سبز مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

وی افزود: سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران با هدف استفاده از ظرفیت اماکن خصوصی برای توسعه فضای سبز و احیا باغچه‌های اماکن مسکونی طرح اهدافهای و کاشت رایگان در منازل شهروندان را از ابتدای بهمن ماه سال جاری در سطح مناطق ۲۲ گانه پایتخت آغاز کرده است و در این طرح شهروندان می‌توانند از طریق تماس با سامانه ۱۳۷ یا مراجعه به مراکز آموزش و مشاوره گل و گیاه درخواست کاشت نهال به صورت رایگان را بدهند تا اکیپ‌های کاشت به منازل آنان اعزام شود.

وی تاکید کرد: سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران در سطح مناطق ۲۲ گانه پایتخت بیش از ۶۹ کلینیک گل و گیاه و یا همان مرکز آموزش دارد که در این طرح به شهروندان ارایه خدمات می‌کنند و شهروندان می‌توانند برای کاشت نهال در این مراکز ثبت نام کنند.

مختاری در خصوص اکیپ‌های اعزامی به منازل شهروندان برای کاشت نهال، گفت: به منظور حفظ شئونات اسلامی و حرمت خانواده‌ها سرپرستی اکیپ‌ها به خواهران کارشناس محول شده است. در حقیقت این خواهران به عنوان سرپرست و دو نفر از همکاران سازمان در قالب اکیپ برای کاشت نهال به منازل شهروندان مراجعه می‌کنند.

وی افزود: افراد عضو اکیپ، آموزش‌های لازم برای مراقبت و نگهداشت نهال‌های کاشته شده در منازل را به شهروندان ارایه می‌کنند. مختاری تاکید کرد: در این طرح انتخاب نهال مثمر و یا غیرمثمر با شهروندان است. همزمان با اجرای این طرح کاشت گسترده نهال در معابر، بوستان‌ها و حاشیه بزرگراه‌ها به اجرا گذاشته می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح کاشت نهال در منازل از ابتدای بهمن ماه تا ۲۱ اسفند ادامه خواهد داشت، افزود: امیدواریم بتوانیم در طرح بیش از هشت میلیون نهال در منازل شهروندان،‌ معابر،‌ پارک‌ها و حاشیه بزرگراه‌ها بکاریم و از این طریق سرانه فضای سبز را در تهران به میزان قابل توجهی افزایش دهیم. وی افزود:‌ درخت‌هایی چون سیب،‌ گلابی و خرمالو که با شرایط اقلیمی تهران همخوانی دارند در قالب درختان مثمر و درختانی چون چنار و اقاقیا در قالب درختان غیرمثمر در طرح مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

مختاری با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری و تاکیدات ایشان در حفظ و نگهداری از باغات شهر تهران گفت: بر اساس فرمایشات معظم له شهرداری تهران برای حفظ فضای سبز شهر تهران به ویژه باغات آن از طریق تملک و تبدیل باغات به پارک‌های عمومی با حفظ تمامیت باغات اقداماتی را در دستور کار دارد.

وی تاکید کرد: به دستور شهردار تهران کمیته‌ای‌ در راستای شناسایی و تملک باغات شهر تهران متشکل از معاونت شهرسازی، معاونت فنی و عمرانی اساتید دانشگاه و کارشناسان سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران با هدف اجرایی کردن منویات مقام معظم رهبری تشکیل شد.

وی با اشاره به جنگل‌کاری در ارتفای بالای ۱۸۰۰ متر اشاره که دو از دستور کار قرار گرفتن طرحی با ۱۰ هزار هکتار خبر داد و گفت: باغاتی که در دامنه جنوبی البرز مخصوصا مناطق یک، دو، پنج، ۲۲ و چهار واقع شده سعی کردیم شناسایی کنیم و برای آنها شناسنامه تهیه کنیم. امیدواریم با این شناسنامه‌ها و دستوری که شهردار تهران داده‌اند بتوانیم از طریق تملک و تبدیل این باغات به پارک‌های عمومی در حفظ باغات گام‌های موثری را برداریم.
 

Similar threads

بالا