بازتوانی بعد از جراحی بازسازی رباط صلیبی قدامی

drsoleymanha

عضو جدید
بازتوانی بعد از جراحی بازسازی رباط صلیبی قدامی

هدف از بازتوانی بعد از جراحی بازسازی رباط صلیبی قدامی این است که محدوده حرکت و قدرت زانو به حالت طبیعی برگشته و همچنین از رباط صلیبی پیوند زده شده، حفاظت گردد.
بازتوانی درست برای موفقیت جراحی بازسازی رباط صلیبی قدامی، حیاتی می باشد.
جراحی بازسازی رباط صلیبی قدامی

بلافاصله بعد از جراحی

مهمترین مرحله بعد از جراحی اکستنشن (باز شدن) کامل زانو می باشد. که به این منظور بلافاصله بعد از جراحی، زانو توسط بریس (زانوبند) در حالت اکستنشن بی حرکت می شود. همچنین به منظور کاهش درد و التهاب از کیسه های یخ استفاده می شود.
زانو بند برای استفاده بعد از جراحی بازسازی رباط صلیبی قدامی

۰ تا ۲ هفته بعد از جراحی

بعد از جراحی وزن گذاری نسبی روی پای جراحی شده به کمک ۲ عصای زیربغلی انجام می شود. در این مدت از زانو بند هنگام راه رفتن و خوابیدن استفاده می شود. همچنین به بیمار تمرین های زیر به منظور تقویت عضلات اندام تحتانی آموزش داده می شود:

  • انقباض ایزومتریک عضله چهار سر ران (IQE):
برای انجام این تمرین بیمار روی سطح صافی می نشیند به شکلی که زانوی عمل شده کاملا اکستند (باز شده( قرار بگیرد. سپس بیمار عضله چهار سر ران (عضله ی جلوی ران) پای عمل شده را بدون تکان دادن پا به آرامی منقبض می کند. انقباض تا ۱۰ ثانیه ادامه پیدا می کند و سپس بیمار استراحت می کند. این حرکت ۱۰ مرتبه تکرار می شود.
انقباض ایزومتریک عضله چهار سر ران


  • بالا بردن صاف پا (SLR):
در حالی که بیمار روی تخت دراز کشیده و زانویش کاملا صاف است، پای خود را بالا برده و در همین حالت به مدت ۵ الی ۱۰ ثانیه نگه می دارد. سپس به آرامی پای خود را پایین می آورد. بیمار این تمرین را آنقدر تکرار کرده تا احساس خستگی کند.
بالا بردن صاف پا


  • تقویت ایزومتریک همسترینگ و سعی در صاف کردن کامل زانو
پس از این ۲ هفته دامنه حرکت زانوی بیمار باید به ۰ تا ۹۰ درجه رسیده باشد.
اندازه گیری دامنه حرکت زانوی بیمار

هفته ۲ تا ۴ بعد از جراحی

از هفته دوم بیمار میتواند به صورت کامل روی پای خود وزن بگذارد و محدوده حرکت زانوی بیمار باید به ۰ تا ۱۲۰ درجه برسد. در این مدت تمرین های بالا بردن صاف پا و انقباض ایزومتریک چهار سر ران ادامه پیدا می کند و همچنین تمرین زیر به تمرین های قبلی اضافه می شود:

  • سر دادن پا روی دیوار
بیمار به پشت خود روی تخت می خوابد و کف پای جراحی شده خود را روی دیوار می گذارد و به آرامی به پایین سر می دهد. بیمار می تواند از پای دیگر خود برای فشار آوردن به پای جراحی شده استفاده نماید
سر دادن پا روی دیوار

هفته ۴ تا ۸ بعد از جراحی

تا هفته هشتم بیمار باید دامنه حرکت کامل زانو یعنی ۰ تا ۱۳۵ درجه را بدست آورد. بیمار در این مدت به منظور کسب دامنه حرکت کامل و تقویت عضلات تمرین های قبلی را ادامه می دهد. همچنین استفاده از دستگاه های زیر در باشگاه بدنسازی به تقویت عضلات کمک می کند:

  • دستگاه جلو ران
دستگاه جلو ران


  • دستگاه پشت ران
دستگاه پشت ران

هفته ۸ تا ۱۲ بعد از جراحی

در این زمان ورزش هایی مانند شنا، دوچرخه سواری ثابت و دستگاه الپتیکال به تقویت عضلات پای بیمار کمک می کنند. همچنین تمرینات قبلی به منظور تقویت عضلات باید ادامه یابند.
دستگاه الپتیکال

ماه ۳ تا ۶ بعد از جراحی

بعد از ماه سوم بیمار می تواند در سطح صاف بدود و از تردمیل (بدون شیب) استفاده کند.
دویدن در سطح صاف

بیمار از ماه ۶ الی ۹ بعد از جراحی می تواند فعالیت های ورزشی خود را دوباره شروع کند. به منظور شروع فعالیت های ورزشی بیمار باید به اهداف زیر رسیده باشد:

  1. ۸۵% قدرت عضله چهار سر ران بدست آمده باشد
  2. ۸۵% قدرت عضله همسترینگ بدست آمده باشد
  3. دامنه حرکت کامل زانو
  4. عدم وجود التهاب
  5. ثبات مناسب زانو
  6. توانایی در دویدن

دکتر مهران سلیمانها
 

Similar threads

بالا