بازار میلگرد اسفند 99 را چگونه گذراند؟

parmisrad

عضو جدید
به‌جرئت می‌توان گفت که در سال 99، قیمت میلگرد کمتر زمانی را بدون نوسان سپری نمود. برخلاف سال‌های پیش، در اسفندماه امسال میزان تقاضا برای میلگرد افزایش نیافت و قیمت این مقطع فولادی نوسان چندانی نداشت. در این مقاله، ابتدا به دلایل رسیدن قیمت میلگرد به کانال 12000 تومان در اسفند 99 پرداخته شده و پس از آن تحلیل قیمت اسفندماه بازار میلگرد را می‌خوانید:



چرا قیمت میلگرد در انتهای سال در کانال 12000 تومان قرار گرفت؟
سال 99 سال چندان خوبی برای بازار آهن و فولاد نبود؛ به طوری که قیمت میلگرد در انتهای سال جاری در مقایسه با ابتدای سال، حدود 2 برابر افزایش داشت. علاوه بر نوسان قیمت آهن، دلایل دیگری نیز در این تحول قیمت دست داشته‌اند:



برجام و نوسانات قیمت دلار
در سال 99 تبعات خروج آمریکا از برجام ادامه داشت و افزایش تحریم‌های این کشور علیه ایران، موجب نوسان قیمت دلار شد. قیمت این ارز مهم و تأثیرگذار در مقطعی از سال جاری از مرز 30.000 تومان هم گذشت و این افزایش قیمت، بر تمامی حوزه‌های اقتصاد کشور اثرگذار بود.
با پیروزی بایدن در انتخاب ریاست جمهوری آمریکا و افزایش امیدها به بازگشت آمریکا به برجام، اثرات روانی مثبتی بر اقتصاد ایران داشت؛ اما پس از بر سر کار آمدن دولت جدید آمریکا و آغاز کشمکش‌ها بر سر برجام، منجر به نوسان اندکی در قیمت میلگرد شد.



همه‌گیری ویروس کرونا
بیماری کووید-19 مهم‌ترین عامل اثرگذار بر مناسبات اقتصادی جهان در سال جاری بود. همه‌گیری این بیماری موجب بسته شدن مرزهای بین‌المللی و توقف صادرات و واردات فولاد شد. این در حالی بود که میزان تقاضا تغییری نکرده بود و به دلیل کاهش عرضه، قیمت مقاطع فولادی افزایش یافت.



الزامات بورس کالا

در سال 99 تولیدکنندگان بزرگ فولاد ملزم به عرضه میلگردهای خود در بورس کالا شدند. بر اساس شیوه‌نامه فولادی، در صورت ادامه‌دار شدن کاهش تقاضا، قیمت پایه مقاطع فولادی در هرماه 5 درصد کاهش می‌یافت؛ اما این کاهش 5 درصدی، به علت وابسته بودن قیمت‌ها به قیمت فولاد در منطقه CIS و قیمت ارز نیمایی، تأثیر چندانی بر افزایش تقاضا نداشت.



تحولات بورس کالا، دلیل تثبیت قیمت میلگرد در اسفند 99
در اواخر بهمن‌ماه تغییرات در شیوه‌نامه فولادی بورس کالا موجب شد که قیمت مقاطع فولادی دیگر به قیمت ارز نیمایی وابسته نباشد. به همین دلیل، علی‌رغم ادامه کشمکش‌ها بر سر برجام و نوسان قیمت این ارز در اسفندماه، قیمت میلگرد نوسان چندانی نداشت. این مقطع فولادی اسفندماه 99 را با قیمت هر کیلو 12.800 تومان آغاز نمود و با همین قیمت نیز ماه را به پایان رساند.
در نمودار زیر می‌توانید روند نوسانات قیمت میلگرد آجدار کارخانه ذوب‌آهن اصفهان در اسفند 99 را دنبال کنید:



تغیرات قیمت میلگرد اسفند 99




در سال آینده قیمت میلگرد چه تغییری می‌کند؟
همان‌طور که می‌دانید ماده اولیه تولید میلگرد، شمش فولادی است. در اواخر اسفندماه میزان تقاضا برای شمش فولادی در بورس کالا پایین بود. همچنین قیمت شمش عرضه‌شده در بورس کالا تفاوت چندانی با قیمت میلگرد نداشت. با توجه به این‌که قیمت این دو مقطع فولاد بایستی اختلافی منطقی داشته باشد، به نظر می‌رسد که تولیدکنندگانی که اقدام به خرید شمش در اسفندماه نموده‌اند، قیمت میلگرد خود را در سال 1400 بالا خواهند برد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا