بازاریابی برون گرا و درون گرا در مدیریت

hossein97amiri

عضو جدید
یک تعریف ساده از بازاریابی درون*گرا و برون*گرا
اگر بخواهیم در یکی دو خط این دو روش بازاریابی را تعریف کنیم باید گفت که:
بازاریابی برون*گرا به روشی از بازاریابی گفته* می*شود که ارتباط بین مشتری و کسب و کار، از طریق خود کسب و کار صورت می*گیرد بدون آنکه مشتری از قبل بخواهد با آن روبرو شود.
اما در بازاریابی درون*گرا ارتباط بین مشتری و کسب و کار از طرف مشتری صورت می*گیرد، یعنی این خود مشتری است که به*دنبال محصول یا خدماتی با یک کسب و کار آشنا می*شود.

بازاریابی برون*گرا چیست؟
بازاریابی برون*گرا (Outbound Marketing) روشی از بازاریابی است که در آن یک کسب و کار با استفاده از روش*هایی سعی می*کند با مشتری (Costumer) ارتباط برقرار کند. دست*فروشی که در بازار نام و قیمت محصولاتش را بلند فریاد می*زند و هم شرکتی که بیلبورد*های تبلیغاتی بزرگ سطح شهر را کرایه کرده است، هر دو در حال استفاده از روش*های بازاریابی برون*گرا هستند. در این مدل مشتری هیچ اطلاع و آمادگی از خدمات کسب و کار شما ندارد و تنها با یک روش مانند تبلیغ مستقیم، امکان دارد توجه*اش جلب شده و مشتری خدمات شما شود.
کسب و کارهایی که از روش*های بازاریابی برون*گرا استفاده می*کنند، به*دنبال پیدا کردن مشتری جدید هستند تا زنجیره مشریان خود را طویل*تر کنند و فقط به همین مورد توجه دارند. همچنین آنها در اغلب روش*های این مدل بازاریابی، هدف*مندی خاصی را دنبال نمی*کنند و صرفا با هرینه*های بسیار بالا سعی می*کنند در یک جامعه آماری گسترده، تعدادی مشتری جذب کنند.

بازاریابی درون*گرا چیست؟
درست برعکس بازاریابی برون*گرا، بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing) که به نام*های بازاریابی جاذبه*ای و ربایشی هم معرفی شده* است، وجود دارد. بازاریابی درون*گرا به مدلی از بازاریابی گفته می*شود که صاحبان کسب و کار سعی می*کنند با استفاده از تکنیک*هایی همانند آهنربا، مشتریان را جذب خود کنند. یعنی مشتری به دنبال آنها برود. در یک مثال ساده وقتی یک شرکت آنقدر در یک موضوع خاص حرفه*ای کار کرده و مطرح شود، دیگری نیازی به بازاریابی برون*گرا ندارد و هر کسی که در مورد موضوع آنها به دنبال خدماتی باشد با کمی پرسش و جستجو به آنها می*رسد.
بازاریابی درون*گرا مدلی نیست که شما بخواهید آن را انتخاب و از همان روز اول این*گونه عمل کنید، بلکه برای رسیدن به این مرحله از بازاریابی، کسب و کار شما نیاز به تلاش مستمر و فعالیت حرفه*ای در طول بازه زمانی بلند مدت است. بسیاری از کسب و کارها در ابتدا از روش*های بازاریابی برون*گرا استفاده می*کردند و پس از اینکه به ایده*آل در تعداد فروش و یا برندسازی می*رسیدند آن را رها می*کردند تا بر روی تکنیک*های جذب مشتری برای بازاریابی درون*گرا تمرکز کنند اما به هر حال با آشنا شدن با روش*های آن می*توانید مرحله به مرحله از ابتدای کسب و کار خود نیز از آن استفاده کنید تا پس از یک بازه زمانی به نتیجه دلخواه برسد.
یکی از اصلی*ترین مواردی که در بازاریابی درون*گرا باید به آن توجه کرد، محتوا است. استفاده از هر مدل محتوا شامل، متن و مقاله، عکس، ویدیو و فایل صوتی می*تواند بسیار برای شما حیاتی باشد. به*خصوص برای این تعریف در دیجیتال مارکتینگ، محتوا بسیار پررنگ*تر از حالت*های دیگر است. در مدل کسب و کارهای سنتی این مدل از بازاریابی بر روی سایر روش*های بازاریابی تکیه می*کند. یعنی برای مثال یک شرکت تولید کننده مایع* ظرف*شویی باید کیفیت محصولاتش را آن*قدر بالا ببرد تا یک مشتری به مرحله رضایت رسیده تا آن را از طریق روش دیگر بازاریابی که در این مثال بازاریابی دهان**به*دهان است، به سایر افراد معرفی کند. در مدل امروزی در بازاریابی دیجیتال یک وب*سایت می*تواند با تولید محتوا مفید و کاربردی، مخاطبین را از طریق موتور*های جستجو برای کسب و کارش جذب کرده و سپس با روش*ها و مراحل بازاریابی درون*گرا آنها را تبدیل به مشتری کند.
شباهت بازاریابی درون‌گرا و برون‌گرا
هر دو مدل در بازاریابی به منظور ایجاد فروش و جذب مشتری مورد استفاده قرار می‌گیرد و در نهایت اگر هر دو روش به درستی صورت بگیرد، فروش ایجاد خواهد شد اما کیفیت و تعداد می‌تواند بسیار متفاوت باشد.
تفاوت بازاریابی درون‌گرا و برون‌گرا
تفاوت این دو مدل کاملا از مزایا و معایب مطرح شده مشخص است اما در این قسمت می‌خواهم به یک مورد دیگر اشاره کنم. در بازاریابی برون‌گرا ارتباط مشتری و با کسب و کار یک‌طرفه‌ است. یعنی این کسب و کار است که با هر روش سعی می‌کند خود را به مشتری نزدیک کند. اما در بازاریابی درون‌گرا کاملا ارتباط دوطرفه بوده و این بسیار با اهمیت است. مشتری خودش به شما مراجعه می‌کند و سپس شما پیشنهاد به آن می‌دهید.

منبع: فوربو
 
بالا