باتری های لیتیوم یون و حالت جامد چه تفاوت هایی با هم دارند

[h=2][/h]



مدتی است که مفهومی به نام باتری‌های حالت جامد در دنیای فناوری دهان به دهان می‌چرخد. باتری‌های حالت جامد احتمالا پیشرفت بزرگ بعدی در زمینه‌ی فناوری باتری گوشی‌های هوشمند خواهند بود. به طور خلاصه باید گفت که این باتری‌های دارای امنیت بالاتری هستند و می‌توانند انرژی بیشتری در خود ذخیره کنند، بنابراین با استفاده از آن‌ها می‌توان به دستگاه‌هایی باریک‌تر از حد کنونی دست یافت. متأسفانه عامل بازدارنده‌ برای استفاده از این باتری‌ها، قیمت بسیار بالای آن‌ها است که موجب شده نتوان از آن‌ها در گوشی‌های هوشمند با اندازه‌ی متوسط بهره گرفت. البته ممکن است این اوضاع در چند سال آینده تغییر کند.
اگر شما نیز مایل به کسب اطلاعاتی در مورد باتری‌های حالت جامد هستید و تمایل دارید تفاوت‌های این نوع باتری را با باتری‌های لیتیوم یون کنونی بدانید،
تفاوت کلیدی بین باتری‌های لیتیوم یون که در حال حاضر به طور گسترده‌ای استفاده می‌شوند با باتری‌های حالت جامد؛ این است که اولی با استفاده از یک محلول مایع الکترولیتی به جاری کردن جریان الکتریکی می‌پردازد، در حالی که باتری‌های حالت جامد برای این کار از یک الکترولیت جامد بهره می‌برند. الکترولیت باتری، یک ترکیب شیمیائی رسانا است که اجازه می‌دهد تا جریان الکتریکی بین آند و کاتد برقرار شود. باتری حالت جامد هم به همان شیوه‌ی باتری‌های لیتیوم یون فعلی کار می‌کند، اما این تغییر در مواد تشکیل‌دهنده‌ی باتری است که موجب تغییر برخی از ویژگی‌های باتری، از جمله حداکثر ظرفیت ذخیره‌سازی، زمان شارژ، اندازه و ایمنی آن می‌شود.

کاهش اندازه

مزیت مهم سوییچ کردن از یک الکترولیت مایع به نمونه‌ی جامد؛ این است که با این کار، چگالی انرژی باتری افزایش می‌یابد. دلیل این تفاوت این است که در باتری‌های حالت جامد، به جای نیاز به فضای بزرگ بین سلول‌های مایع، تنها به موانعی بسیار نازک برای جلوگیری از اتصال کوتاه نیاز است. جداکننده‌های کنونی مایع باتری، دارای ضخامتی در حدود ۲۰ الی ۳۰ میکرون هستند ولی در تکنولوژی حالت جامد می‌توان ضخامت جداکننده‌ها را به ۳ الی ۴ میکرون کاهش داد؛ بنابراین تنها با تعویض مواد، می‌توان تقریبا ۷ برابر در فضا صرفه‌جویی کرد.
با این حال، این جداکننده‌ها تنها اجزای داخلی باتری نیستند و سایر قسمت‌‌ها را نمی‌توان به همین نسبت کوچک کرد که همین امر موجب قرار گرفتن محدودیت‌هایی بر سر راه یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های باتری‌های حالت جامد یعنی صرفه جویی در فضا می‌شود. با این حال، با تعویض آند با جایگزینی کوچک‌تر، باتر‌ی‌های حالت جامد می‌توانند نسبت به نمونه‌های لیتیوم یون تا ۲ برابر انرژی بیشتری را در حجم یکسان ذخیره کنند.
 

Similar threads

بالا