باتری جدید انعطاف ‌پذیر پاناسونیک

[h=1]
[/h]


پاناسونیک اخیرا خبر از ساخت نوعی باتری قابل انعطاف داده که برای استفاده روی دستگاه‌های پوشیدنی و برخی دستگاه‌های دیگر مناسب است.







کمپانی پاناسونیک را به عنوان یکی از ارائه‌دهندگان پیشرویِ باتری در کسب و کار گوشی‌های هوشمند می‌شناسند. این کمپانی به تازگی اعلام کرده است که موفق به توسعه‌ی یک باتری یون لیتیومی قابل انعطاف شده‌اند. باتری مذکور را می‌توان در دستگاه های پوشیدنی و یا هر نوع وسیله‌ی الکترونیکی از نوع کارتی استفاده کرد، زیرا ضخامت آن تنها ۰.۵۵ میلی‌متر است.
با توجه به اعلام پاناسونیک، این باتری قابل شارژ بوده و می‌تواند در برابر خمش و پیچش دارای تحملی فراتر از استانداردهای ژاپنی برای کارت‌های شناسایی باشد. بر طبق این استانداردها شعاع خم شدن به مقدار R40mm و زاوایه‌ی پیچش هم به مقدار مثبت یا منفی ۱۵ درجه نسبت به ۸۵.۶ میلی‌متر در نظر گرفته می‌شود. جدای از همه‌ی گفته‌های فوق، موضوع مهم‌تر شاید این باشد که این باتری حتی پس از خم شدن و پیچش‌های مکرر باز هم قادر به حفظ ویژگی‌های خود است. همین موضوع درباره‌ی شارژ و شارژ مجدد برای آن نیز صادق است.
از سویی اگر شما به فکر ایمنی هم هستید، پاناسونیک تایید کرده است که باتری جدید و قابل انعطاف این کمپانی دارای ایمنی کافی برای استفاده در دستگاه‌های متصل به بدن انسان، از جمله لباس‌های هوشمند و دستگاه‌های پوشیدنی است:
این باتری از بدنه‌ی بیرونی چند لایه‌‌ی به تازگی توسعه یافته و همچنین نوعی از ساختار داخلی برخوردار است که باعث می‌شود تا نشتی و گرم شدن غیر طبیعی در طول خم شدن و پیچیش‌های مکرر بسیار دشوار و دور از امکان باشد. این امر سبب می‌شود که برای استفاده در دستگاه‌های متصل شونده به بدن و پوشیدنی‌ها قابل اعتماد و ایمن باشد.
بر پایه‌ی برنامه‌ریزی‌ها، اولین گروه از باتری‌های انعطاف‌پذیر پاناسونیک تا پایان ماه اکتبر سال۲۰۱۶ روانه‌ی بازار خواهد شد. در حالی که تحقیق و توسعه‌ی باتری جدید تا زمان نهایی تولید انبوه هم ادامه خواهد داشت، پاناسونیک مصمم است تا باتری قابل انعطاف خود را از این مقدار نیز باریک‌تر کند تا دارای استفاده‌ی گسترده‌ای در دستگاه‌های مرتبط با اینترنت اشیا همچون کارت‌ها و دستگاه‌های پوشیدنی باشد.
موضوع ناامیدکننده در مورد باتری‌ها این است که ظرفیت اسمی برای باتری‌های یون لیتیومی قابل انعطاف پاناسونیک در بالاترین حالتش به مقدار ۶۰ میلی‌آمپرساعت است. یعنی می‌توان پی برد که آنها به منظور استفاده در گوشی‌های هوشمند ساخته نشده‌اند. گفتنی است که دو مدل کوچک‌تر نیز از این باتری با ظرفیت‌های کمتر به مقادیر ۱۷.۵ میلی‌آمپرساعت و ۴۰ میلی‌آمپرساعت از ماه بعدی ارایه خواهند شد.
نکته‌ی امیدوار کننده هم این است که فناوری جدید قابلیت اعمال روی باتری‌های با ظرفیت بیشتر را هم دارد. هرچند که به نظر نمی‌رسد ما به این زودی‌ها شاهد حضور یک تلفن هوشمند از نوع انعطاف‌پذیر در بازار باشیم.
 
بالا