ای کاش هرگز ناظر نبودم !!!

behrooz civil

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
- بر اساس مبحث دوم مقررات ملی ساختمان که در آن به تشریح نظامات اداری در نظام مهندسی ساختمان می پردازد،

"مهندس ناظر فردی است که بر اجرای ساختمان که توسط مجری ذیصلاح انجام می شود ،نظارت می کند."

1-بر این اساس در شکل گیری چرخه ساخت و ساز ابتدائا بایستی فردی به عنوان مجری انتخاب و امور اجرا به او سپرده شود و سپس از ناظر خواسته شود که بر اجرای عملیات که توسط مجری انجام می شود نظارت نماید.سوال اساسی این است که آیا چنین روندی اتفاق می افتد یا خیر؟؟؟ متاسفانه پس از سال ها شعار و وعده وعید هنوز قانون استفاده از مجریان ذیصلاح اجرا نمی شود و در نتیجه مسئولیت مجری و مسئولیت ناظر هم تفکیک نمی شود و چه بسیار مواردی که ناظر باید به مشکلات به وجود آمده در ساختمان پاسخ دهد؛ این یعنی بار سنگین و مسئولیت آفرین مجری نیز بر عهده مهندس ناظر گذاشته می شود.از سویی هر گاه مشکلی پیش بیاید و خطایی سر بزند بلافاصله از ناظر پاسخ بخواهند.معمولا کارفرمایان فکر می کنند ناظر باید شبانه روزی کنار ساختمان ایشان خیمه زده و مراقب امور باشد و از سویی دیگر می توانند هر فردی با هر صلاحیتی را طرف قرارداد قرار دهند.
2- با توجه به مشکلاتی که گفته شد لزوم حمایت سازمان های ذیربط مانند سازمان نظام مهندسی از مهندسین ناظرمشخص و واضح است .اما آیا واقعا چنین حمایت هایی به شکل قابل قبولی انجام می شود ؟؟؟!!!یا به محض اینکه مالکی به سازمان نظام مهندسی مراجعه و از مهندس ناظر خود شکایت می کند و می گوید "مهندس ناظر بنده ، کار بنده را تایید نمی کند ."بلافاصله راه کار شکایت از مهندس ناظر را نشانش می دهند ؟ واقعا تاکنون چقدر با مالکینی که از پیمانکاران فاقد صلاحیت استفاده کرده اند برخورد شده است؟
3- به نظر می رسد مبحث نظارت نیاز به آسیب شناسی و بررسی نقاط ضعف و قدرت سیستم نظارت موجود (شامل مهندسین ناظر و نظارت عالیه که از طرف سازمان های ذیربط انجام می شود ) دارد.براستی در این چند سال اخیر برای بررسی این موضوع برگزار شده است.در ظاهرکه حمایت از اعضا به خصوص مهندسین ناظر فقط در حد حرف و شعار بوده است.
4- در جلسه ای که شورای انتظامی نظام مهندسی ساختمان اصفهان برگزار کرد ماجرایی مطرح شد که نشان از مسئولیت بسیار سنگین مهندسین ناظر داشت .فردی 24 سال پیش به ساختمانی نظارت کرده است اکنون او به علت سقوط سنگی از این ساختمان که بر سر یک مادر باردار فرود آمده پس از 24 سال محکوم به پرداخت دو دیه کامل شده است .شاید این مصداق عینی برای درک مسئولیت خطیر مهندسین ناظر کافی باشد.
5- از دیگر مشکلات نظارت، پایین بودن تعرفه نظارت هاست . قیمت نظارت بر سوله های تا ارتفاع 6 متر فقط برابر متری"پانصد تومان"است و این مبلغ را هم سازمان نظام مهندسی دریافت می کند.تا آنجایی که نگارنده اطلاع دارد سازمان محترم نظام مهندسی چهار سال است که در حال بازنگری آیین نامه قیمت گذاری سوله هاست اما هنوز مسئولین محترم به جمع بندی نرسیده اند!!
6- در مدیریت صحیح سیاست تشویق و تنبیه باید توامان حکمفرما باشد.اما به یاد نداریم که تاکنون از مهندس ناظری برای انجام وظیفه خود قدردانی شده باشد.
7- اگر قرار است که نظارت در رشته های معماری – سازه – برق و تاسیسات انجام شود باید شرح مسئولیت هر کدام به تفکیک مشخص شده باشد . این مسئولیت ها به خصوص در قسمت معماری و سازه به صورت مشخص جدا نشده است.
8- از آنجایی که همکاری مردم با مهندسین ناظر اهمیت ویژه ای دارد ؛نیاز به یک حرکت گسترده رسانه ایبه خصوص در صدا و سیما برای فرهنگ سازی در راستای تبیین اهمیت نظارت برای عموم مردم جامعه احساس می شود. واضح است که بسترسازی برای این امر انجام وظایف مهندسین ناظر را آسان خواهد کرد.
9- مسئله دیگر ، مسئله دلال ها و واسطه هاست که قسمتی از حق الزحمه مربوط به حق النظاره را به خود اختصاص داده اند . تعرفه ی نظارت بر اساس خدمات مشخص تعریف شده است . واضح است که آن قسمت از حق الزحمه ای که مهندسین ناظر به دلال ها و واسطه ها می دهند چیزی از مسئولیت ناظران کم نمی کند و باعث نمی شود آنها و کار کمتری انجام دهند ؟ پس باید تلاش شود،که در توزیع خدمات مهندسی دلال ها به عنوان عناصر نامطلوب حذف شوند و حقوق مهندسن ناظر پایمال نشود.
10- اگر به علت کمبود کار موجود در بازار، برای همه مهندسین کار وجود ندارد آیا بهتر نیست سهمیه ها مقداری کمتر شود تا کار به نحو مطلوب بین سایر مهندسین توزیع شود ؟
11-بعضی از مهندسین ناظر چند شغله هستند و بعضی دیگر صرفا درآمدشان از همین نظارت است .سوال اینجاست که چرا تاکنون اقدامی در خصوص تفکیک این دو دسته انجام نشده است؟

اکنون با توجه به مشکلات فوق ، آیا منطقی است که سراغ نظارت برویم ؟!!اما چه کنیم که بعضا به خاطر مشکلات مادی مجبور می شویم که سراغ نظارت برویم و نهایتا آرزو کنیم که ایکاش "هیچگاه ناظر نبودیم."
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Similar threads

بالا