ایمن سازی ساختمان در برابر حریق

تبسم

عضو جدید
من تحقیقم در مورد این موضوع بود و هیچ کس نمی تونست کمک کنه میزارم شاید بدرد شما هم بخوره .((عناصر و جزئیات ))
 

تبسم

عضو جدید
ضرورت نصب تجهيزات ايمني درساختمانها

استفاده از تجهیزات ووسایل ایمنی در زمینه تامین ایمنی ساختمانها انکار ناپذیر می باشد چرا که در زمان اولیه وقوع آتش سوزی تا موقع رسیدن نیروهای آتش نشانی ساکنین مجتمع های مسکونی وغیر مسکونی می توانند با استفاده از تجهزات موجود نسبت به اطفاءحریق در ساختمانها اقدام نمایند.
آمار نشان میدهد مالکین وساکنین مجتمع های که داری تجهیزات ایمنی لازم هستند با بهره برداری از تجهیزات ایمنی نصب شده در ساختمان سریعا نسبت به اطفاءحریق اقدام نموده واز گسترش آن جلوگیری نمایند بنابراین با تمهیدات پیش بینی شده توسط سازمان یا حتی در شرایط بسیار دشوار وپر مخاطره نیز ساکنین ساختمانها از طریق راههای خروج اضطراری ودستگاه پله های ایمن در ساختمانها می توانند جان خود را نجات دهند واز به جا گذاشتن خسارات مالی وجانی جلوگیری بعمل آورند .علیهذا وجود تجهیزات ایمنی در ساختمانها باعث تسریع در عملیات اطفاءحریق شده واز طرف دیگر نیروهای آتش نشانی نیز می توانند بدون استفاده از تجهیزات خودروهای آتش نشانی وبا بهره مندی از تجهیزات موجود در ساختمان که به عنوان پدافند عامل نهادینه گردیده نسبت به عملیات اطفاءحریق اقدام نمایند.
در پایان خاطر نشان می سازد آمار آتش سوزی در ساختمانهای مسکونی وغیر مسکونی دارای طرح ایمنی نسبت به سالهای گذشته کاهش چشمگیری داشته است وموید این نکته مهم می باشد که سازمان با راهکارها وارائه طرح های ایمنی نسبت به ساختمانهای مذکور ضمن حراست وحفاظت از اموال وجان مردم آنها را در برابر آتش سوزی نیز محافظت نموده است .
 

تبسم

عضو جدید
سيستم ستون پر شده با بتن در آتش
چكيده
در اين مقاله مشخصات سيستم سازه اي ستون پر شده با تن در برابر آتش مورد بخث قرار ميگيرداين سيستم مزاياي زيادي نسبت به سيستمهاي فولادي معمولي و سيستم بتن تقويت شده دارد .سيستم ستون پر شده با بتن به منظور افزايش ظرفيت باربري ارائه شده است ،ولي با بررسي هاي انجام شده مشخص شده است كه اين سيستم در برابر آتش مقاومت بالائي دارد و هزينه آن نسبت به سازه هاي فولادي و بتني كمتر است . بدليل مزاياي ذكر شده براي سازه هاي مذكور ، در كشور ژاپن به ميزان زيادي از آن استفاده ميشود و تحقيقات وسيعي طي 15 سال اخير ، در اين باره انجام شده است . با توجه به مزاياي زياد اين سيستم سعي شده است در اين مقاله اين سيستم شرح داده شود . براي اين منظور سعي شده است كه با اين سيستم و نحوه اجراي آن بيشتر آشنا شده و از آنجا كه در كشور ژاپن و امريكا در اين مورد تحقيقات زيادي انجام شده است ، اين تحقيقات بررسي شده و نتايج اين تحقيقات در قالب عملكرد سازه اي و رفتار در برابر آتش و مزاياي اين سيستم بيان شوند. در ضمن تجربيات ساخت با اينگونه سيستم بيان ميشوند كه هم نشان دهنده توجيه كافي براي استفاده از اين سيستم است و هم از اين تجربيات براي تحقيقاتي كه در اين زمينه در كشور ما دز اين مورد انجام خواهد شد ، استفاده شود .
واژه هاي كليدي : سازه ، ستون فولادي پر شدهبا بتن ، مقاومت در برابر اتش .
 

تبسم

عضو جدید
مقدمه
از سال 1970تحقيقات زيادي نشان داده كه سيستم قاب بندي لوله فولادي پر شده با بتن و تيرهاي I ، شكل مزاياي زيادي نسبت به سيستمهاي فولادي و بتني معمولي دارد . به اين علت اين سيستم به مقدار زياد در ساختمانهاي نيمه بلند و بلند در ژاپن استفاده مي شود . در سال 1961 مقاله هايي در مورد اين سيستم نوشته شد . در مورد يك عضو فشاري كه از تون دايره اي شكل پر شده يا بتن بحث شده بود . اين ستون در برج انتقال برق استفاده شده بود . مركز تحقيقات ساختمان و مسكن ژاپن شروع به پروژه هاي تحقيق آزمايشي به مدت 5 سال به نام پروژه ساخت ساختمانهاي شهر جديد كرد. اين موضوع سرعت تحقيق در اين سيستم را افزايش داد . پروژه تحقيق ديكري در مورد سازه هاي مركب و سازه هاي دوگانه در سال 1993 با عنوان پنجمين فاز برنامه تحقيق زلزله با مشاركت ژاپن و امريك آغاز شد . يافته هاي تخقيق ازاين پروژه توصيه هاي طراحي موجود بار ياين سيستمها را نتيجه داد . با ابررسي هاي انجام شده در مورد اين سيستم مشخص شده است كه اين سيستم علاوه بر مزاياي سازه اي فراوان ، مزاياي ديگري از جمله مقاومت بيشتر در برابر آتش و هزينه كمتر را دارد . به همين دليل در اين مقاله در مورد اين سيستم اطلاعات لازم داده شده است . براي اين منظور ابتدا مطالب كلي اين سيستم بيان ميشود ، سپس مزاياي اين سيستم بيان ميشود . بعد از آن يافته هاي تحقيقات در اين مورد بيان ميشود . سپس مطلب اصلي مقاله كه رفتار سازه در برابر آتش است ، بيان ميشود . پس از آن تجربيات ساخت اين سيستم بيان مي شود . پس از آن تجربيات ساخت اين سيستم بيا ميشود كه براي ساخت در كشور ، از اين تجربيات استفاده شود.
مطالب كلي سيستم ستون پر شده با بتن
در شكل 1 اتصالات معمولي بين ستون پر شده با بتن و تير I شكل كه اغلب در ژاپن استفاده مي شود نشان داده شده است.
اتصال بوسيله جوش كارگاهي انجام شده است و تيرها در سايت به لچكيها پيچ شده اند.در موردي كه اتصالت از ديافراگم هاي دروني يا مياني استفاده مي شود،صفحه ديافراگم در ستون قرار داده ميشود و سوراخي براي ريختن بتن قرار داده مي شود.يك تقويتي حلقوي فولادي براي يك ستون دايره اي پر شده با بتن استفاده مي شود.در مورد سخت كننده حلقوي وديافراگم خارجي،شي ء درون ستون كه مانع بتن ريزي درون ستون شود وجود ندارد.
بتن ريزي بوسيله قيف يا روش پمپ انجام مي شود.به دليل مزايايي كه در پايين گفته مي شود.مقاومت و شكل پذيري اين سيستم بالاست.البته مشكل بودن تراكم مناسب بتن يك نقطه ضعف اين سيستم است.به ويژه براي سيستمهاي ديافراگم دروني يا عبئري كه تغذيه بتن به زير ديافراگم يك فاصله در بين بتن و فولاد ايجاد مي كند.روشي براي اطمينان از تراكم رفع اين عيب وجود ندارد.براي جبران اين موضوع،بتن با كيفيت بالا،با نسبت آب به سيمان كم و داراي روان كننده ، براي اطمينان از كارايي استفاده مي شود.
 

تبسم

عضو جدید
3-مزايا
سيستم ستون پر شده با بتن در مقايسه با سيستم فولادي و بتن تقويت شده مزاياي زير را دارد:
*اثر متقابل لوله فولادي و بتن:كمانش موضعي فولاد به تاخير مي افتد وافت مقاومت بعد از كمانش موضعي كمتر مي شود اين دو موضوع به علت اثر مهاري بتن است از طرف ديگر ، مقاومت بتن بعلت اثر محدود كننده گي فولاد افزايش مي يابد و كاهش مقاومت خيلي شديد نيست.زيرا بعلت حضور فولاد پوسته شدن بتن از بين مي رود.جمع شدگي،خشك شدن و خزش بتن خيلي كمتر از بتن معمولي است.
*مقاومت آتش:بتن مقاومت ستون در برابر آتش را افزايش مي دهد.بنابراين استفاده از مواد عايق حرارتي كاهش مي يابد يا لغو ميشود.
*خصوصيات سطح مقطع:سطح مقطع فولاد به بتن در اين سيستم خيلي بيشتر از سيستم بتن تقويت شده يا ميل گرد است و سطح فولاد به علت اينكه در بيروني ترين قسمت سطح مقطع است،به خوبي خمير مي شود.
*بازده عمل:بدليل عدم قالب بندي و نصب ميل گردهاي تقويتي ميزان كارگر مورد نياز كم است.بتن ريزس بوسيله قيف و لوله يا پمپ انجام ميشود.اين حالت باعث مي شود كه فضاي گنرگاه تميزتز و باعث كاهش در هزينه ساخت،زمان پروژه و كارگر شود.
*كارايي هزينه:بدلي مزاياي گفته شده اين سيستم كارايي هزينه كمتري نسبت به سيستم فولادي دارد.البته موارد ديگري نيز در اين كاهش هزينه شريك هستند.دو مورد از موارد موجود عبارتند از اينكه:براي بسياري ازساختمانهابلند،نيازي به افزايش قطر ستون براي سطوح كوچكتر نيست زيرا كه ظرفينت بار بوسيله بتن بيشتر مي شود.در ضمن،فضاي كف قابل استفاده بدليل كوچك بودن ابعاد ستوت، افزايش مي يابد.
*محيط زيستي:بار وارده به طبيعت بوسيله حذف قالب بوسيله استفاده مجدد از لوله هاي فولادي و استفاد هاز بتن با كيفيت بالا بوسله سنگ دانه هاي باز يافته كاهش مي يابد.
*آزادي بيشتر در طراحي معماري:بدليل اينكه در اين سيستم نيازي به مواد عايق حرارتي نيست مي توان از ستونهاي آشكار بدون پوشش استفاده كرد بنابر اين ستونها در طراحي معماري نه تنها محدوديت ايجاد نكرده بلكه مي توان در طراحي معماري از آنها استفاده كرد.
*قاتبليت استفاده در انواع آب و هوا:اين سيستم در هر نوع آب و هوا قابل ساخت و نصب است.
*مروري بر تحقيقات انجام شده در كشورهاي ديگر:در سيست ستون پر شده با بتن ٨٦نمونه ستون و تير ستون تحت بار مركزي تركيبي محوري،خمشي و برشي آزمايش شده اند.در برنامه اشتراكي ژاپن و آمريكا مطالعه آزمايشي بوسيله ژاپني ها هدايت مي شد در كل١٥٤ نمونه آزمايش شدند يك خصوصيت يك نواخت اين برنامه آزمايش اين بود كه از مواد با مقاومت زياد مثل فولاد با مقاومت MPA 800،بتن با مقاومت MPA 90 استفاده شد وشامل نسبتهاي گوناگونا از قطر به ضخامت بود.تعدادي از نمونه هاي تير-ستون تحت بارهاي محوري متغير قرار گرفتند علاوه بر اين دو برنامه سازمان يافته ، نمونه هاي متعددي از اعضا و قابهاي سيستم ستون پر شده با بتن آزمايش شدند اينها در مورد پروژه هاي هدايت شده توسط دانشگاهها و بخش صنعتي بود.در جلسات ساليانه موسسه معماري ژاپن نيز،تعداد زيادي مقاله هاي فني دراين مورد داده شد.موضوعات تحقيق در پروژه هاي ذكر شده به صورت خلاصه به اين صورت هستند:
 

تبسم

عضو جدید
*مكانيك سازه(سختي،مقاومت،رفتار كمانش،اثر محدود كنندگي،مكانيزم انتقال تنش و شكل پذيري ستونها،تير-ستونها و اتصالت تير به ستون)
*بازدهي ساخت(تراكم بتن،تركيب بتن،روشهاي بتن ريزي و زمان ساخت)
*مقاومت آتش(مقاومت آتش و مقدار مواد آتش بند)
*طرح ساختماني(كاربرد ساختمانهاي بلند با دهانه بلند و بازدهي هزينه)درسهايي در مورد سيستم ستون پر شده با بتن از اين تحقيقات بدست آمده اند،در اين قسمت بيان مي شوند:
مقاومت در برابر آتش:ستون پر شده با بتن در مرحله اول بار گذاري گرمايي كشيده و سپس كوتاهتر ميشود تا اينكه بطور كامل مقاومت مكانيكي خود را از دست مي دهد.اين ستونها ميتواند بارهاي محوري را از طريق بتن،بعد از اينكه لوله فولادي ظرفيت خود را بعلت گرما از دست داد تحمل كنند.بنابراين مصالح عايق حرارتي كاهش مي يابند يا اينكه حذف مي شوند صلبيت در اتصال تير به ستون كاهش مي يابد، زيرا كه بارگذاري گرمايي ،باعث كاهش ممان خمشي انتقال يافته از تير به ستون ميشود.بنابر اين ستون در مرحله گرمايي نهايي ،فقط بار محوري مي گيرد.در آزمايشهاي ستون پر شده با بتن تحت تاثير آتش،تيرها دچار افزايش طول ميشوند و چرخش در تير-ستون ايجاد ميشود اين آزمايش نشان مي دهد كه تير-ستون مربعي و دايره اي پر شده با بتن مي تواند بار محوري را به مدت يك و دو ساعت به ترتيب تحمل كنند و زاويه چرخش يك در صد است اين چرخش سي دقيقه بعد از شروع آتش رخ مي دهد و باعث مي شود كه محل اتصال تير به ستون ممان را منتقل نكند.
*اعضاي فشاري:در اين اعضا،ميزان مقاومت نهايي ستئن بيشتر از مجموع بار له شدگي اسمي فولاد وبتن است(بار له شدگي بتن بدليل حضور لوله فولادي در ضريب كاهش ضرب مي شود).اين امر به اثر محدود كنندگي فولاد است.بار له شدگي فولاد از طريق ضرب مساحت مقطع فولاد در تنش تسليم كششي به دست مي آيد.بار له شدگي بتن از طريق ضرب مساحت مقطع بتن در مقاومت فشاري نمونه استوانه اي بتن بدست مي آيد.
براي يك ستون كوتاه مربع شكل مقاومت بعلت اثر محدود كنندگي افزايش مي يابد مقاومت كمانش يك ستون بلند پر شده با بتن بوسيله جمع مقاومتهاي مدولهاي مماسي يك ستون بلند لوله اي فولادي و يك ستون بلند بتني بطور جداگانه ،تعيين مي شود.اثر محدود كننده اثري بر مقاومت كمانشي ندارد.(در هر نوع شكل مقطع).
تير-ستون:مقاومت خمشي يك تير-ستون دايره اي پر شده با بتن بيشتر از مقاومت تطبيقي(جمع مقاومتهاي بتن و فولاد)است.اين بعلت اثر محدودكنندگي است.براي يك تير-ستون مربعي پر شده بابتن،كمانش موضعي خيلي زيادي بر مقاومت تير-ستون مربعي پر شده با بتن اثر مي گذارد.تير ستون دايره اي پر شده با بتن شكل پذيري بيشتري از تير ستون مربعي پر شده با بتن دارد.استفاده از بتن با مقاومت بالا بطور كلي باعث كاهش شكل پذيري ميشود.البته در مورد تير-ستون دايره اي پر شده با بتن رفتار شكننده بوسيله بتن محدود شده با فولاد با مقاومت زياد اصلاح مي شود.فرمولهاي تجربي براي تخمين حد زاويه چرخش يك تير-ستون پر شده با بتن پيشنهاد شده ان.تحليل الياف بر پايه قانون ساختماني كه در بالا بيان شد،رفتار خمشي ومقاومت نهايي يك ستون پر شده با بتن با بار برون محور را دنبال مي كند.مدل رياضي موثر براي دنبال كردن رغفتار چرخه اي يك تير-ستون پر شده با بتن كخ در معرض بارهاي تركيبي فشار،خمش و برش قرار گرفته است،تهيه شده است.رفتار بعد از كمانش موضعي لوله فولادي ديده نشده است.يك مدل منش نما ترميم نيرو براي يك تير-ستون پر شده با بتن پيشنهاد شده است كه بطور دقيق رفتار را وقتي كه زاويه چرخش ككمتر از يك درصد است،پيش بيني مي كند.
*اتصالات تير به ستون:مقاومت و انعطاف پذيري اتصال تير به ستون با ايجاد ميل گردهاي تقويتي افزايش مي يابد.فرمولهاي طراحي براي ديافراگم بيروني و عبوري و سخت كننده حلقوي تهيه شده ان اين فرمولها از فرمولهاي تععين مقاومت ديافراگم دروني كه از تئوري خط تسليم بدست مي آيند پيچيده تر هستند.يك مكانيزم انتقال تنش براي رديابي رفتالر تغيير شكل تحت بار يك زيثر سوار شده(زير مونتاژ شده)ستون پر شده با بتن تهيه شده9 است اين زير مونتاژ شامل يك دستك(عضو فشاري )و قالب فولادي دورپوش كننده كه بوسيله ديوارهاي لوله و ديافراگم ايجاد شده است مي باشد. چندين نوع اتصالات جديد تهيه شده اند مثل اتصالي كه از سخت كننده قائم استفاده مي كند،بولتهاي كششي طويل و يك لوله باريكتر در صفحه برش بدون ديافراگم.
*قابها:آزمايشات زير مونتاژ كه صفحه برش آنها طوري طرح شده اند كه ضعيفتر از تيرها و ستونها هستند،رفتار بسيار شكل پذير نشان داده اند.معمولا در عمل ساختن صفحه برش بصورت ضعيفتر مشكل است مگر آنكه يك لوله فولادي باريك از ستون پرشده با بتن براي صفحه برش استفاده شود.ظرفيت پراكندگي انرژي يك قاب پر شده با بتن معادل يك قاب فولادي است .
*كيفيت بتن وبتن ريزي:همانطور كه بيان شد،دريافت بتن در زير ديافراگم ممكن است ،باعث يك شكاف بين بتن و فولاد شود.بايد نسبت آب به سيمان بتن براي كاهش آب انداختگي كم باشد استفاده از روان كننده براي كارايي خوب مناسب است.روش پمپ كردن براي داشتن بتن متراكم بدون حفره در زير ديافراگم توصيه مي شود فشار جانبي بر لوله فولادب بعلت پمپ كردن٣/١ برابر فشار مايع بتن
(وزن واحد ضرب در ارتفاع)است اين حالت باعث تنش كشش حلقوي در لوله فولادي مي شود فشار و تنش ممكن است اگر ضخامت لوليه ديوار كم باشد،شكل مربعي لوله را كج كند.وقتيكه ارتفاع بتن ريزي خيلي زياد باشد،روش قيف و لوله همراه با ارتعاش دهنده براي بدست آوردن بتن با تراكم بالا موثر است اگر ارتعاش دهنده استفاده نمي شود،لازم است كه بتن با روان پذيري زياد ريخته شود و از جدا شدگي ذرات آن جلوگيري شود.

*طراحي:سختي جانبي سيستم ستون پر شده با بتن بزرگتر از سيستم فولادي است اين باعث مي شود كه تفاوتهاي زيادي بين خصوصيات ارتعاشي اين دو سيستم نباشد تفاوت اساسي در رفتار الاستو-پلاستيك يا ظرفيت پخش انرژي بين دو سيستم فولادي و ستون پر شده با بتن وجود ندارد.اين امر تا وقتي صادق است كه مكانيزم قاب كلي طوري طراحي شده است كه مفصلهاي پلاستيك در تيرها تشكيل شوند وزن كلي شتون در اين سيستم بايد حدود ٪١٠كمتر از سيستم فولادي است.
*رفتار سيستم در برابر آتش اين سيستم براي افزايش مقاومت محوري ستون بوسيله پر كردن ستون با بتن ابداع شد ولي همانطور كه در قسمتهاي قبلي بيان شد اين سيستم علاوه بر اين مزيت مزاياي زياد ديگري دارد.يكي از اين مزايا مقاومت بالاي آتش اين سيستم است در اين سيستم در دماي اتاق بار بوسيله بتن و فولاد حمل مي شود وقتي كه ستون در معرض آتش قرار مي گيرد فولاد در مراحل اوليه بار بيشتر مي گيرد زيرا كه مقطع فولاد بيشتراز بتن انبساط پيدا ميكند در دماي بالاتر فولاد به تدريج تسليم مي شود و مقاومت آن كاهش مي يابد و ستون خيلاي سريع منقبض مي شود بعد از بيست تا سي دقيقه از شروع آتش در ايم مرحله بتن بار بيشتر مي گيرد(در طراحي اثر انتقال بار از فولاد به بتن در اثر گرما ديده مي شود)به تدريج مقاومت بتن با زمان كاهش مي يابد و نهايتا وقتي كه ستون ديگر نمي تواند بار تحمل كند يا كمانش مي كند يا در فشار خراب مي شود موضوع مورد توجه در اين سيستم اينست كه وقتي كه بتن گرم ميشود بخار آزاد مي شود خيلي مهم است كه سوراخهاي تهويه براي رهاشازي فشار ديده شود زمان طي شده براي اين مراحل،درجه مقاومت ستون در برابر آتش را نشان مي دهد كه در اين سيستم اين دجه مقاومت بيشتر از سيستم فولادي و بتني است.
 

تبسم

عضو جدید
اين تكنيك روش مناسبي براي افزايش مقاومت آتش فولاد و كاهش هزينه افزايش مقاومت آتش است.اين امر باعث مي شود كه ستون نياز به محافظت نداشته باشد بنابراين فضاهاي قابل استفاده در ساختمان افزايش مي يابد البته منظور از عدم نياز به محافظ،محافظهاي حجيم است،براي محافظت اين سيستم در برابر آتش پوشش لازم است.براي ستون مربع شكل،پوشش مورد نياز ٪١٣كمتر از دايره است اين موضوع ،بر اساس سطح مقطع معادل است.
بتن پر كننده ممكن است ، بتن ساده،بتن تقويت شده با الياف يا بتن تقويت شده با آرماتور باشد.در هر كدام از اين موارد،سيستم رفتار متفاوتي در برابر آتش از خود نشان مي دهد در اين قسمت رفغتار آتش هر كدام از اين سيستمها در برابر آتش بيان ميشود.
*بتن ساده:مقاومت آتش بين يك تا دو ساعت است خرابي بعلت كاهش مقاومت فشاري بتن در افزايش دما با انتشار سريع ترك در بتن با هم باعث خرابي زودهنگام بتن ميشود مقاومت آتش بيش از يك ساعت بوسيله كاهش سطح بار قابل حصول است يك نكته احتياطي اينست كه مقاومت آتش اين ستون خيلي به خروج از محوريت بار حساس است.
*ستون پر شده با بتن تقويت شده با الياف:مقاومت آتش ستون فولادي بطور موثري بوسيل پر كردن با بتن اليافي به جاي بتن ساده افزايش مي يابد درجه مقاومت آتش سوزي تا سه ساعت بدون كاهش بار بدست مي آيد در ضمن در مقاومت فشاري در دماي بالا مشاركت مي كند اين منافع و خصوصيات گرمايي در مكانيكي مافوق بتن تقويت شده با الياف در دماي بالاتر نسبت داده ميشود و به اثر محدودكنندگي ايجاد شده بوسيله الياف فولادي در بتن نسبت داده مي شود.
هزينه افزايش يافته استفاده از بتن اليافي بجاي بتن ساده بوسيله چند مزيت زير توجيه مي يابد:
*رفتار تغيير شكل بهتر،باعث خرابي تدريجي بجاي خرابي ناگهاني ميشود.
*ظرفيت باربري بين ٪١٠تا ٪٢٠افزايش مي يابد.
*تركهاي كمتري تحت بار سرويس ايجاد ميشود.
*مقاومت آتش به ميزان دو تا سه ساعت حتي با وجود خروج از محوريت افزايش مي يابد.
*كمانش كاهش مي يابد.
*براي ابعاد متفاوتي از ستون مناسب است.
*مقاومت كمتري در برابر خرابي نسبت به اثر خستگي مصالح،تنشهاي گرمايي و انقباض دارد.

بتن تقويت شده با فولاد
اين حالت همان مزاياي بتن تقويت شده با الياف را دارد .با اين تفاوت كه گرانتر هستند زيرا كه نياز به كارگر براي قرار دادن ميل گردهاي تقويتي است.در ضمن كار اينها در فضاهاي محدود با توجه به نياز به پوشش كافي براي ميل گردها مشكل است

پيش بيني مقاومت آتش

اطلاعات جمع آوري شده از آزمايشات آتش مركز تحقيقات ساختمان و مسكن ژاپن براي نه تنها تعيين اثر پارامترهاي متفاوت بر روي مقاومت آتش است بلكه براي ارزيابي برنامه هاي كامپيوتري كه مي توانند مقاومت آتش اين ستونها را پيش بيني مي كنند،است.اطلاعات از اين مطالعات كامپيوتري براي تهيه معادلات ساده كه براي محاسبه مقاومت آتش اين سيستم استفاده مي شود .در سال ١٩٩٥ در كدهاي ملي ساختماني در پيوست d بخش ٢،٦،٦ در مورد مقاومت آتش فولاد پر شده با بتن ساده صخبت شده است و شامل معادلات طراحي براي محاسبه مقاومت آتش است معادلات مشابه براي ستونهاي پر شده با بتن اليافي و بتن تقويت شده با آرماتور در انتشارات بعدي مي آيد.
اين معادلات فرآيند طراحي سازه اي را آسان مي كند و بنابراين استفاده از اين سيستم تقويت مي شود.با تغييراتي در پارامترهاي متغييرمثل بار ،ابعاد مقطع ستون با مقاموت بتن مي توان با طرح بهينه كه نه تنها اقتصادي است بلكه بر اساس اصول طراحي منطقي است،دستيافت.در ضمن برنامه هاي كامپيوتري كه بوسيله مركز تحقيقات ساختمان ومسكن براي پيش بيني مقاومن آتش سوزي اين سيستم به طراحان و تنظيم كننده در ارزيابي مقاومت آتش المانهاي ساختمان در موردي كه هيچ اطلاعات خاصي موجود نباشد،كمك كند.لازم به ذكر است كه كاربردهاي موفقي از اين برنامه هاي كامپيوتري وجود دارد.

ساخت سيستم

حال كه اين سيستم از نظر سازه اي و مقاومت آتش توجيه پيدا كرد،بهتر است تجربيات كشور ژاپن در ساخت اين سازه ها ارائه شود.در سال ١٩٩٦،انجمن تكنولوژي جديد ساختمان سازي شهري در رابطه با تكنولوژي جديد ساختمان سازس شهري در ژاپن تاسسي شد در ايت انجمن طراحي هاي مقاومتي و مقاوم به آتش ساختمانهاي پر شده با بتن تازه طرح شده كوتاهتر از ٦٠ متر بررسي شد و اجازه ساخت اين ساختمانها بعهده گرفته شد.علاوه بر اين كارهاي بررسي ،‌اين موسسه،تكنولوژي ساخت و طراحي سيستم ستون پر شده با بتن را تهيه كرد.اعضاي شركتها را آموزش داده و تحقيقات بهتري بر روي اين سيستم انجام داد اطلاعات ساخت،تهيه شده توسط اين موسسه در اينجا بيان مي شود.
طراحي سازه اي از ١٧٥ ساختمان با سيستم ستون پر شده با بتن بوسيله اين موسسه از آوريل ١٩٩٨ تا مارس ٢٠٠٢ بررسي شد.بعضي از اين اطلاعات براي ساختمانهاي مورد بررسي قبل از اين دوره از دست رفتند و اطلاعات كمي بعد از اين دوره وجود دارد.علت اين امر اينست كه كار بررسي بعد از آگاه سازي در خارج از موسسه انجام شد.وزارت زمين،زير اساس و انتقال در ژاپن تكنولوژي ساخت اين سيستم را بوسيله آگاه سازي در مورد ايمني سازه اي سيستم ستون پر شده با بتن در سال ٢٠٠٢شروع كرد.براي ساختمانهاي بلندتر از ٦٠ متر،بررسي بوسيله مركز ساخت ژاپن انجام شد.بيشتر از صد ساختمان با سيستم مذكور تا بحال ساخته شده اند.در بين ١٧٥ ساختمان در حدود ٪٦٥ مغازه و اداره هستند و مجموع مساحت كف در حدود ٪٦٠ فضاي كف كلي است.كاربرد ستون پر شده با بتن براي اين ساختمانها نشان دهنده شناخت طراحان ساختمان از قابليت اجراي سيستم ستون پر شده با بتن براي دهانه هاي بلند در ساختمانهاي با فضاهاي خالي بزرگ است. سيستم ستون پر شده با بتن براي ساختمانهخاي با مقياس بزرگتر به كار مي روند.
سيستم ستون پر شده با بتن اغلب براي ساختمانهاي با قابهاي مهاربندي شده به كار نمي رود.ممكن است استفاده از مهار لازم نباشد،زيرا كه مقطع لوله مقاومت و سختي در دو جهت X و Y دارد.در ضمن استفاده از ديواره هاي سازه اي با سيست ستون پر شده با بتن معمول نيست.
كفهايي كه بوسيله يك ستون در اين سيستم حفظ مي شود خيلي بزرگتر از سيستمهاي بتن تقويت شده و فولادي است مساحت كف براي هر ستون بيشتر از نود متر مربع ،در حدود ٪٤٠ همه ساختمانها و در حدود٪٤٠ ساختمانهاي اداري بود اين مطلب دوباره بر استفاده از سيستم ستون پر شده با بتن تاكيد مي كند.
نسبتهاي طول به عرض گوناگون دهانه ها نشان دهنده پتانسيل سيستم مذكور براي برنامه ريزي آزاد در مورد دهانه است.در مورد ساختمانهاي اداري اغلب يك چشمه ١٨×٨ متر استفاده مي شود نسبت طول به عرض بيشتر از ٢/٢ است.(در حدود٪٤٠ موارد)در حدود ٪٥٠ موارد چشمه ها نزديم به مربع بودند.
هر دو مقطع مربعي و دايره در تعدادي از ساختمانها استفاده شده اند.اندازه مقطع لوله اي اغلب بين ٥٠٠ تا ٧٠٠ مي ليمتر در ستونهاي مربعي(در حدود ٪٨٠ موارد)و٥٠٠ تا ٧١١ مي ليمتر (در حدود ٪٦٥ موارد ).لوله هاي دايره (با قطر٧٠٠ تا ١١١٧ونسبت قطر به ضخامت ١٦ تا ٩٠) اغلب براي ساختمانهايي كه پلان آن منظم است استفاده ميشود و لوله اي مربعي و دايره (عرض ٣٠٠تا٩٥٠ ميلي متر و نسبت عرض به ضخامت ١٠ تا ٥٤)براي پلانهاي منظم استفاده مي شود. براي لوله هاي فولادي اغلب از نورد سرد استفاده مي شود زيرا ارزان و فراوان هستند مقاطع جعبه اي كه بوسيله جوش دادن تهيه مي شوند براي وقتي كه ضخامت نازك و يا با شكل پذيري زياد مورد نياز است،استفاده مي شوند.لوله هاي فولادي خشك براي ساده سازي اتصال تير به ستون به كار مي روند.
 

تبسم

عضو جدید
ديافراگم هاي دروني يا عبورب در اغلب اتصالعاي تير به ستون استفاده مي شوند(در حدود٪٨٠ ).نوع ديافراگن به نظر مي آيد كه بوسيله ضخامت صفحه ستون و تير تعيين مي شود ديافراگم عبوري وقتي كه بالهاي تير ضخيم تر از صفحه ستون باشد،استفاده مي شود.در غير اين صورت ديافراگم دروني استفاده مي شود.ديافراگم هاي عبوري براي لوله هاي نورد سرد و ديافراگم هاي دروني براي لوله هاي سر هم شده (مركب)استفاده ميشود.ديافراگم هاي دروني و عبوري داراي چشمه اي با قطر ٢٠٠ تا ٣٠٠ ميلي متر براي بتن ريزي و چندين سوراخ كوچكتر براي عبور هوا هستند.ديافراگمهاي بيروني روش ساده تري است.زيرا كه از تراكم بتن اطمينان حاصل مي شود.
پايه هاي ستون تو كار اغلب استفاده ميشوند(در حدود٦٠٪) زيرا كه آنها اغلب قابل اطمينان تر هستند.سيستم ستون پر شده با بتن براي ساختمانهاي با اندازه بزرگ استفاده مي شوند.
نسبت طول موثر ستون به طول ستون بزرگتر از ستون بتن تقويت شده يا فولادي است.اين تفاوت ظرفيت بار محوري افزايش يافته را،نشان مي دهد.
مقاومت استاندارد طراحي فولاد كه اغلب استفاده مي شود ،٣٢٥MPA است.(در حدود ٪٨٥موارد) براي بتن بين ٣٦ تا ٤٢ MPA است.(در حدود ٪٦٥ موارد)
نتيجه گيري
در اين مقاله در مورد سيستم لوله فولادي پر شده با يتن بحث شد.هدف از ارائه اين مقاله معرفي سيستم و بيان نتايج تحقيقاتي كه تا به حال در اين مورد انجام شده است، مي باشد. مشاهده شد كه اين سيستم علاوه بر مزاياي سازه اي و هزينه اي ، مزيت مهم مقاومت بالا در برابر آتش را دارد. انتظار مي رود كه با ارائه اين مقاله در استفاده از اين سيستم در كشور ما نيز بررسي شود و با استفاده از نتايج تحقيقاتي كه در كشورهاي ديگر انجام شده و تحقيقاتي كه در كشور ما انجام خواهد شد ، بتوان موجه بودن يا نبودن اجراي اين سيستم را در كشور نشان داد . در صورتي كه اين سيستم موجه باشد،استانداردهايي در مورد مكان اجراي اين سيستم،خصوصيات مصالح،طراحي،اجرا و ديگر موارد مهم ارائه شوند.البته لازم به ذكر است كه استفاده از اين سيستم،مشابه با سيستمها ي جديد ديگر در ابتدا با مقاومتهايي روبرو مي شود.براي رفع اين مشكل لازم است كه زمينه فرهنگي لازم ايجاد شود.شايد يكي از علل مقاومت در اسفاده از اين سيستم ، استفاده همزمان بتن و فولاد براي سازه و استفاده از اين سيستم از روان كننده ها والياف است كه با توجه به مزاياي بيان شده،اين هزينه ها توجيه مي يابند.






 

تبسم

عضو جدید
همان طور که می دانیم گسیختگی مواد که به وسیله سیمان تهیه شده ومی شکنند به علت ترد بودن ان می باشد همان طو ر که قبلا" توضیح داده شد تقویت بتن توسط الیاف کوتاه به صورت تصادفی ونا منظم می شد وباعث تثبیت ترکها واستحکام کششی بتن می شود

در دهه ۱۹۵۰برای اولین بار در کشور شو روی وبعد درکشور امریکادر سال۱۹۶۰ تحقیقاتی انجام شده در صورت استفاده از الیاف فولادی در ماتریس شکننده، تمرکز تنش در محل ترکهای بوجود آمده کاهش می یابد . . .
بتن الیافی که به نام های زیر در جهان موجود است آرماتورها که معروف به آرماتورهای با الیاف پلاستیکی (
FRP) هستند از الیاف مختلفی چون الیاف شیشه ای (GFRP) الیاف آرامیدی (Afrp) والیاف کربنی (CFRP) در یک رزین چسباننده تشکیل شده انددر دنیا معروف است
این مواد یکی از پر مصرف ترین مواد در مناطق سرد نظیر شمال آمریکا و کانادا و بعضی کشورهای اروپایی است که همراه با ان از سنگدانه های هوا ساز نیز استفاده میشودکاربرد صفحات با الیاف کربنی برای این تقویت بیشتر رایج گشته و در چندین پل در ژاپن و در بعضی کشورهای اروپایی از آن استفاده شده است.
به خصوص در ژاپن که به علت مقاومت در بتن الیافی در برابر خوردگیدر پل ودیوار های نما از این بتن الیافی خیلی استفاده می کنندهمچنین امروزه علم نانو نیز به کمک بتن الیافی و
صنعت ساختمان امده وامروزه استفاده از انواع پلیمر والیاف در بتن به وسیله علم نانورونق گرفته است که تاریخ این علم بر میگردد به دوره ۷۰ معرفی شده اند که از فناوری
sol-gel جهت انتشار (Disperse ) دادن ذرات نانو کانی درون ماتریس پلیمر استفاده شده استد یکی از شرکت های که در این علم پیشتاز است شرکت تویوتا ژاپن می باشد تکنولوژی نانو فلز آرتوناید که اخیرا الیاف تجاری نانو آلومینا را تولید کرده است یکی دیگر از موفقیت کشور های پیشرفته می باشد که امروزه در این علم به دست امده امروزه بسیاری از دانشگاه دنیا سعی در استفاده از این دانش درصنعت ساختمان می باشدیکی دیگر از اختراعات در ژاپن جلوگیری از یخ زدگی بتن الیافی به وسیله علم نانو می باشد





کاربرد ژل میکروسیلیس در ساخت بتنهای پردوام

یکی از مشکلات عمده در مورد سازه های بتنی مسئله دوام آنها در مقابل حملات شیمیائی
مانند یون کلر، سولفات و غیره در سواحل دریاها میباشد. حفاظت میلگردها همواره یکی از دغدغه های کارفرمایان پروژه ها بوده است.


امروزه توصیه اکثریت قریب به اتفاق مهندسین مشاور صنعت ساختمان استفاده از دوده سیلیسی(SilicaFume) بهمراه فوق روان کننده (Super Plasticizer) در زمان ساخت بتن میباشد . زیرا آزمایشات علمی نشان داده اند که وجود دوده سیلیس بمیران 7% وزن سیمان در بتن به نحو چشمگیری از نفوذ یون کلر جلوگیری می کند. استفاده از دوده سیلیس بهمراه فوق روان کننده در بتن که بصورت پودر بسیار ریز (کمتر از 1/0 میکرون) با جرم حجمی پائین 0/2Ton/M3 میباشد ، مضراتی از قبیل عدم اختلاط کامل با بتن، مشکلات انبارداری، حمل ونقل، پرت مصرف وهمچنین مشکلات زیست محیطی وخطرات بهداشتی برای پرسنل محیط کار را به همراه دارد. مسائل و مشکلات فوق الذکر و پژوهشهای متعاقب منجر به فرآوری و تولید ژل میکروسیلیس گردیده که اولین باردر ایران توسط شرکت فرآوردهای شیمیائی ساختمان درسال 1380 عرضه گردید.

ژل میکروسیلیس درواقع همان سیستم دوده سیلیسی و فوق روان کننده بصورت خمیری شکل و آماده مصرف میباشد که ضمن دارا بودن قابلیت افزایش مقاومتهای شیمیائی و مکانیکی بتن ، مسائل و مشکلات سیستم دو جزئی دوده سیلیسی + فوق روان کننده را هم بطور اساسی حل کرده است.
نتایج آزمایشگاهی مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن طبق استاندارد ASTM C 1202 حاکـی از آن است که استفاده از 7 تا 10 درصد ژل میکروسیلیس در ساختار بتن سبب کاهش مصرف آب و افزایش مقاومتهای مکانیکی بتن تا 30% میگردد. همچنین در مقایسه با ترکیب میکروسیلیس وفوق روان کننده خواص و کارآئی بتن تا 10% افزایش نشان می دهد. یا بعبارت دیگر با اطمینان کامل می توان ژل میکروسیلیس را جایگزین سیستم (دوده سیلیس + فوق روان کننده ) نمود.

علاوه بر ویژگیهای بارز و مشهود فیزیکی و شیمیائی ژل میکروسیلیس، قیمت رقابتی آن(درمقایسه با میکروسیلیس و فوق روان کننده) و کاهش هزینه های سربار از جمله حمل و نقل، تخلیه، بسته بندی و پرت مصرف، این محصول را در پروژه های عظیم ملی پرمصرف و بی بدیل ساخته است.


نی بتن از مناسبترین مصالح برای سازه های اسکان موقت زلزله زدگان!
مبتکر طرح نی بتن گفت: بتن ساخته شده از نی مناسبترین مصالح برای سازه های اسکان موقت زلزله زدگان است.
دکتر سید احمد جراح باشی رضوی ، مجری طرح تولید نی بتن در گفتگو با خبرنگار پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا ) درباره ویژگی های این طرح گفت: این محصول از ترکیب نی و سیمان تولید می شود و دارای مصارف ساختمانی گسترده ای است.وی اشاره کرد می توان از این محصول بجای ورق های ایرانیت و بدنه ها ، سقف و کف بنا و بسیاری موارد دیگر استفاده کرد و همچنین باید گفت دامنه کاربردی این محصول از مصالحی مثل چوب سیمان به مراتب بیشتر است.
وی استفاده از نی بتن را در واحدهای مسکونی بسیار مقرون به صرفه دانست و افزود :احداث روزانه 12 تا 15 واحد مسکونی بدون نیاز به آهن به وسیله این محصول امکان پذیر بوده و هزینه اقتصادی بسیار کمی را در بر دارد.
دکتر جراخ باشی رضوی در زمینه مقاومت محصول نی بتن گفت: طبق آزمایش های انجام شده ، این محصول در مقابل حرارت ، آتش سوزی ، رطوبت، زلزله ، صدا و حشرات موذی به ویژه موریانه کاملا مقاوم بوده و همچنین به دلیل عایق بودن ، میزان انرژیی مصرفی در ساختمان را نیز کاهش می دهد.

 

تبسم

عضو جدید
سبکدانه لیکا و بلوک سیمانی سبک عایق لیکا :
لیکا چیست ؟

لیکا دانه های مدور و سبک رس منبسط شده ای است که در کوره هایگردان و در حرارت حدود 1200 درجه سانتی گراد تولید می شود. این دانه ها در حال حاضردر بیش از 30 کشور جهان با نامهای تجاری گوناگون تولید و عرضه می گردند. دانه هایلیکا به شکل تقریبا مدور با سطحی زبر و ناهموار است. قشر میکروسکپی خارجی آن دارایخلل و فرج ریز و قهوه ای رنگ و داخل دانه ها به شکل بافت سلولی و به رنگ سیاهاست.
دانه های تولید شده در ایران در اندازه های متفاون و در چهار نوع دانه بندی 0-3، 3-10، 10-20 و 0-25 میلیمتر عرضه می گردند. وزن فضایی دانه های خشک لیکا بهصورت فله و برای دانه بندیهای مختلف در جدول ارائه شده است. سبکی دانه ها به علتهوای موجود بین و داخل دانه هاست که برحسب دانه بندی بین 73 تا 88 درصد فضای کل رااشغال می کند.

کاربرد دانه های لیکا
1. ساخت بلوک بتنی و بتن سبک و نیمه سبک :یکی از راههای ساخت بتن سبک برای قطعات ساختمانی، استفاده از دانه هایسبک لیکا است. بتن لیکا از مخلوط کردن لیکا با سیمان و آب بدست می آید. افزایش ماسهبافت بتن را پیوسته تر می کند و تخلخل آن را کاهش می دهد. با آین عمل حجم هوای بتنکاهش می یابد و استحکام ساختار بتن افزایش می یابد. این نوع بتن ساخته شده، بتننیمه سبک نامیده می شود.
2. شیب بندی کف ها و بام
3. پر کننده فضاهای خالی در راهسازی و ابنیه ژئوتکنیکی
4. کشاورزی و محیط زیست
5. آتش در ساختمان

1.
مانع گسترش آتش
2.
مقاومت در برابر آتش


ویژگیهای مهم دانه های لیکا به شرح زیر است :


1. وزن کم
9. مقاوم در برابر آتش
2. عایق حرارت
10. دوام
3. عایق صدا
11. نما سازی
4. ساخته شده از مصالح سبک و بادوام
12. کار پذیری فیزیکی
5. مقاومت (مقاومت در برابر یخ زدگی)
13. بازدارنده نفوذ رطوبت
6. شکل مناسب
14. تراکم ناپذیری تحت فشار
7. کاربردهای گسترده در ساختمان
15. تراکم ناپذیری تحت فشار ثابت و دائمی
8. کارپذیری با انواع ملات و اندود
16. PH نزدیک به نرمال (حدود


وزن فضایی دانه های لیکا
دانه بندی لیکا mm
20-10
10-3
3-0
25-0
وزن هر متر مکعب kg
380-280
430-330
530-430
430-330
ویژگی های لیکا در کنترل آتش
از آنجا که دانه های لیکا در دمای نزدیک به 1200درجه سانتی گراد تولید می گردند، قادرند شوک حرارتی تا 1100 درجه سانتیگراد را بدوناشتعال تحمل نمایند. از سوی دیگر این دانه ها دارای قابلیت هدایت حرارتی پایین و درحدود 0.10 تا 0.208 وات بر متر بر درجه، نقش موثری در جلوگیری از انتقال آتش دارندبا توجه به این ویژگی ها، سایر فرآورده های ساخته شده از لیکا نظیر ملات سیمانی،بلوک بتنی و بتن دانه سبک نیز قابلیت خوبی برای مقابله با آتش و جلوگیری از انتقالآن دارند. مطالعات و پژوهش های آزمایشگاهی نشان داده اند که زمان مقاومت دیوارساخته شده از بلوک های سبک لیکا به جرم دیوار بستگی دارد و به صورت رابطه زیر بیانمی گردد
T=140(m/100)^1.72
که در آن m : وزن متر مربعدیوار بر حسب کیلوگرم، T : زمان مقاومت در برابر آتش بر حسب دقیقه است. نمودارارائه شده همین ارتباط را نشان می دهد.
 

تبسم

عضو جدید
سبک سازی با پانل های پوما

سیستم ساختمانی پوما ( پانل های سقفیو دیواری سه بعدی) نسبت به سایر مصالح ساختمانی به سبب وجوه متمایزی که با سایرمصالح سبک دارد باعث شده تا شاهد بیشترین استقبال در سطح کشور و خصوصاً مناطق زلزلهزده بم و ... باشد.
سیستم ساختمانی پوما علاوه بر سبک بودن و مقاومت بسیار بالاو اطمینان بخش در برابر زلزله، در برابر صدا، سرما و گرما نیز عایق است. همچنین اینپانلها کم حجم بوده و قادرند تا ساعتها در برابر شعله های مستقیم آتش مقاومت کنند. عمده ترین وجه تمایز پانل های پوما با سایر مصالح سبک از جمله ساندویچ پانل،دیوارهای درای وال، آزبست و ... قیمت مناسب این پانلهاست زیرا پانلهای تولیدی شرکتپوما بی نیاز از مواد اولیه وارداتی می باشد به سبب بی نیازی از ارزبری مواد باقیمت مناسب در دسترس مصرف کنندگان قرار می گیرد. ماده اصلی پانلهای " پومـا " پلیاستایرن است که در مجتمع پتروشیمی تبریز تولید می گردد. در حالیکه در ساخت نوعی ازپانلها از ماده شیمیائی پلی یورتان استفاده می شود که استفاده از این مـاده علاوهبر تخریب محیـط زیست، برای سلامتی انسان نیز زیانبار است. مزیت بسیار مهم دیگرپانلهای پوما تهیه و تدوین جزئیات اجرایی و روش کار سیستم است. این روشها بصورتکاملاً دقیق و منطبق با مقررات ملی ساختمان تدوین شده که خود باعث سرعت اجرای بالایاین سیستم است. علاوه بر آن ساخت تجهیزات جانبی اجرای سیستم پوما باعث شده تا سرعتاجرا چندین برابر گردد. دستگاههای ملات پاش الکترونیکی ساخته شده در شرکت پوما تحولعظیمی در اجرای این سیستم است. بکارگیری ملات پاش سرعت اجرای سیستم را تا سه برابرافزایش می دهد. ضمن اینکه ضایعات و تلفات ملات سیمانی کاهش می یابد، در مجموع همهعوامل دست بدست هم داده اند تا هموطنان زلزله زده بم بیش از سایر نقاط کشور از اینسیستم استقبال نمایند.<
سیستم نوین اجرای ساختمان با پانلهای سه بعدی ( 3DPanel )1-خانه های یک طبقه کوردید از ساندویچ پانلهای سیمی جوش خوردهبجای قاب چوبی تشکیل شده است .
این پانلها در شرکت Brunswick-Ga سیستمهایساختمانی فولادی ساخته شده است که ادعا میکند از تکنیک پیشرفته ای که در چند سالاخیر در کشور اتریش به وجود آمده است ، استفاده می کند.
پانلهای سبک که کمترینزمان را جهت نصب احتیاج دارند، از دو ورق سیم مش موازی تشکیل شده است که با سیم هایخرپای اریب که به یک پوشش هسته پلی استایرن به ضخامت 40 تا 100 میلیمتر نفوذ کرده،وصل شده است .
پانلها به یک فونداسیون بتنی وصل شده است و توسط یک بست ویژه بهممتصل شده اند .
2-در ژانویه سال 1992 ، سیستم پانلهای فولادی 3D جهت استفاده درساختار تمام دیوارهای حمال خارجی در 4 ساختمان بنا شده در صحرای Mojare در کوههایگرانیتی کالیفرنیا انتخاب شدند . این طرح بی نظیر جهت ساخت منطقه کویری دانشگاهکالیفرنیا طراحی شده است، تا به استفاده از 3DPanel بتواند در شرایط سخت حرارتی تا 96 % صرفه جویی انرژی داشته باشد .
این پروژه، توسط انجمن ملی علوم، انجمنادیسون کالیفرنیای جنوبی و دانشگاه کالیفرنیا، سرمایه گذاری شده است .
در 28ژوئن سال 1992 ، این منطقه از کالیفرنیا دو بار زلزله هایی به مقیاس 5/6 و 9/6ریشتر قرارگرفت. (دومین زمین لرزه، شدیدترین زلزله در 40 سال گذشته بوده است) . کانون این زمین لرزه فقط 110 - 80 کیلومتر از مرکز تحقیقات فاصله داشت.
با توجهبه بیانات دکتر فلیپ کوهن که شخصاً در مرکز تحقیقات اقامت دارد، این مرکز به مدت یکدقیقه کامل درحال لرزش از نقطه ای به نقطه ای دیگر بود.
به طرز باور نکردنی دراین چهار ساختمان مرکز تحقیقات که بعضی دیوارهای آن به طول بیش از 3/7 متر است، علیرغم وجود قسمتهای شیشه ای هیچگونه نشانه ای از آسیب دیده نشد.
تمام آنالیزهایساختاری بنا، بعنوان یک شاهد برجسته از قدرت و استحکام پانلهای 3D در مقاله ای کهنوشته مهندسان معمار است منتشر شد .
در این مقاله، جمله ای با این مضمون وجوددارد : هیچ نشانه ای از آسیب و شکاف در فونداسیون ها و اسکلت دیده نشده است.
3-در اکتبر سال 1996 سدی در نزدیکی کانتری کلاب و زمین گلف کابو ، در مکزیکو در اثرطوفان شدید در هم شکست و نیروی آب جاری شده بسیاری از تاسیسات پایین خود را از بینبرد . مقاله زیر در یکی از روزنامه های محلی به چاپ رسید.
"
سدی که برروی آبدریاچه زده شده بود، از قسمت نزدیک حفره پانزدهم شکسته شد و توده عظیمی از آب جاریشد و این طغیان به سمت اقیانوس ادامه دارد ". این ساختمان با وجود اینکه از قسمتهایپایه ای تقویت نشده بودند در ساختمان تغییری ایجاد نشد. تنها بتن کاری های مختصریکه زیر ستون ها و تراشه ها انجام شده بود باعث شد ساختمان پابرجا بماند. مالکان اینخانه ها مطمئن هستند که در مقابل هر حادثه طبیعی در آینده، خانه های آنها محفوظاست.
خانه ای ساخته شده با پانلهای 3D که بعضی به بناهای یکپارچه مربوط میشدند،بار دیگر ثابت کردند که نه تنها توانایی ایستایی در مقابل طوفان با سرعت 250کیلومتر در ساعت را دارند، بلکه به همان خوبی در مقابل سیل شدید نیز مقاومت میکنند. در این حالت، ساختمانهای 3D Panel حتی در مقابل گردباد Faust نیز مقاومتمیکند.
با توجه به اینکه در طبقه دوم کنسولی به طول 3/4 متر وجود دارد، ساختمانهای 3D Panel در حین طوفان متحمل هیچ شکاف یا شیار داخلی و یا خارجی نمی شود .
این طور به نظر می آید که ساختمانهای یکپارچه بسیار محکم هستند به طوری که سقفبنا فونداسیون را تقویت می کند.
4-جهت تضمین مقاومت در برابر زلزله آزمایشاتیدر مرکز تحقیقات انجام شده است که یکی از آنها آزمایشی از مدل بنای 3D در مقیاس 1:6در دانشگاه تانجی در شانگهای چین است. این مدل از پانلهایی در متراژ 400 ، 200 ، 30میلیمتر تشکیل شده است.
پوشش مش، قدرت تحمل 210 نیوتن بر میلیمتر مربع راداراست. مکعب قدرت میکرو بتنی 10 نیوتن بر میلیمتر مربع اندازه گیری شده است. اینمدل در معرض زلزله ال - سنتر و با شدت های متفاوت که از 7 درجه در مقیاس ریشتر شروعشد، قرار گرفت.
با توجه به گزارش آزمایشات، این مدل در زلزله ای با شدت 9 ریشترسلامت سازه را از دست داد. بعد از این لرزه، دیگر قادر به تحمل فشارهای بعدی نبودولی هرگز ساختمان فرو نریخت.
در یک ساختمان واقعی، ساکنین هرگز در اثر ریزشدیوارها و صفحه های بتنی آسیب نخواهد دید.
*
در هنگام زمین لرزه 7 ریشتریهیچگونه شکافی در بنا به وجود نخواهد آمد و ساختمان به حالت الاستیکی عمل می کند.
*
در هنگام زمین لرزه های 8 ریشتری، شکاف های اندکی در بالای میله تیر سقف ازطبقه اول ظاهر میشود.
در حین سایر زمین لرزه ها شیارها به تدریج ظاهر میشود، درنتیجه پیشرفت آنها بسیار فشرده می باشد.
*
در هنگام زمین لرزه های 9 ریشتری،مدل، قدرت تحمل بارهای بعدی را نخواهد داشت. هر چند که ساختمان هرگز فرو نریزد.
منبع : ماهنامه ساختمان و کامپیوتر ، شماره هشتم
سیستم های نوین ساختمانی
ابتدا تعریف مختصری از سیستم ساختمای 3D بهآگاهی عزیزان می رسانم، صفحات 3D در ساختمان به عنوان دیوارهای باربر و جداکننده وسقف و کف ساختمان به طور دلخواه کاربرد دارد و شبکه مش بیرونی و داخلی صفحات (هر دوطرف) با بتن ریز دانه بتن پاشی می شود، ضخامت بتن در هریک از لایه های طرفین حدود 3تا 4 سانتی متر می باشد، ساختمان های احداثی با 3D رفتار سازه ای جعبه ای شکل (BOX) دارند در این نوع ساختمان ها انتقال نیرو به صورت خطی انجام نمی شود، بلکه به صورتسطحی است، در ساختمان های با سازه تیر و ستون انتقال بار به صورت خطی است یعنی بارهر طبقه از طریق تیرها به ستون و از ستون به فوندانسیون منتقل می شود، در ساختمانهای تیر و ستونی در هنگام وقوقع زلزله با تخریب سازه ای در هر یک از اجزا اعم ازتیرها یا ستون ها تخریب کلی و فروریزی ناگهانی صورت می گیرد، اما در ساختمان هایاحداثی با 3D چنانچه در اتصال یک دیوار یا سقف یا کف تخریبی ایجاد شود سایر اجزاءبار وارده را تحمل می نماید و مانع از تخریب کلی ساختمان می شوند. اتصال ساختمان درسازه های اسکلت فلزی یا بتنی پیش ساخته موضعی و محدود است و به خصوص اگر ضعف جزئیدر هر یک از اتصالات وجود داشته باشد در اثر نیروی جانبی، ساختمان را در معرض تخریبو آسیب جدی قرار می دهد، اما در ساختمان هایی که با روش 3D ساخته می شوند یکپارچگیاتصالات یکی از مهم ترین ویژگیهای این روش ساختمانی می باشد و همین موضوع توجهمهندسین ساختمان را به این روش جلب کرده است.
حال به تفکیک موضوع می پردازیم:
 

تبسم

عضو جدید
الف: عده ای از سازندگان درساختمان سازی صنعتی از قطعاتی به نام ساندویچ پانل پلی اورتان استفاده می نمایند کهیکی از مواد مصرفی در تولید عایق اینگونه پانل ها که اختصاراً (P . U) نامیده میشود ایزوسیانات و ماده پلی یور است و دیگری که به عنوان مکمل یا اکتیو مورد استفادهقرار می گرفت گاز فریون 11 به میزان 10 کیلوگرم در هر متر مکعب عایق می باشد که باتوجه به تولید پانل های P.U توسط سه کارخانه بزرگ و چندین کارگاه کوچک در کشور کهسالانه حدود 1،500،000 وارد متر مربع می باشد و جهت تولید این مقدار P.U حدود 1500تن گاز فریون 11 وارد چرخه آلاینده های محیط زیست می شود، مضافاً اینکه هنگام تولیدپانل و پس از آن نیز خطر گاز سیانور ناشی از ماده ایزوسیانات انسان ها، محیط زیست ودیگر جانداران را تهدید می کند.
چنانچه در پوشش دیوارو سقف سالن های سوله ساندویچ پنل های پلی استایرن جایگزین پانل های P.U شود علاوهبر حمایت از تولید داخلی (مواد اولیه پلی استایرن را پتروشیمی تبریز تولید مینماید) از خروج مقدار قابل ملاحظه ای ارز نیز جلوگیری خواهد شد، زیرا مواد اولیه P.U کلاً وارداتی است.
ّ: حال اگر در ساختمان سازی بهجای آجر و دیگر مصالح پانل های عایقدار " پوما " را جایگزین کنیم به جهت عایق شدندیوارها و سقف ساختمان ها، مصرف سوخت کاهش می یابد در نتیجه دود آلاینده بخاری ها،آبگرمکن ها و شوفاژها به میزان زیاد کاهش می یابد و طبعاً در کاهش آلودگی از ناحیهنیروگاه های گازی نیز شاهد وضعیت بهتری خواهیم بود و شاید دود دودکش های بلندکارخانه های تولید آجر نیز کاهش یابد.
1-نفوذآلودگی صوتی شهرهای بزرگ به منازل شهروندان کاهش می یابد و آن ها در محیط آرام تریبه استراحت و تجدید قوا می پردازند.
2-به طورکلی در هزینه های بخش ساختمان سازی و صنایع جنبی صرفه جویی قابل ملاحضه ای خواهیمداشت.
نگاهی نو به ساختمان سازی به روشصنعتی:
ساخت و ساز مسکن به روش سنتی در دهه های اخیرجوابگوی رشد فزاینده جمعیت در کشور ما نبود، هر چند که عده ای از سازندگان صنعتساختمان کشور سعی نمودند با ارائه انواع قطعات پیش ساخته در عرصه ساختمان سازیصنعتی راه کارهای نوینی بیابند، اما به دلایل آتی الذکر موفق نبودهاند.
انواع پانل های متداول در کشورهای پیشرفته مانندساندویچ پانل، درای وال، ورق آزبست، پلاستوفرم و غیره به دلایل بیگانه بودن بافرهنگ جامعه ما و گرانی آن و از طرفی بعضاً وارداتی بودن مواد اولیه آن ها مطلوبنبود، لذا تنها راه حل این بود که روش پیش ساخته جدیدی را که ارزبری هم نداشته باشددر کپسول و پوشش سنتی جایگزین و ارائه نمود که در جهت دستیابی به این هدف شرکتپولاد مشبک ایستا اقدام به طراحی و تولید " پوما " نمود که یک قطعه پیش ساخته، سبکوعایق دار است که پس از ملات پاشی طرفین آن نمادی کاملاً سنتی می یابد که این هماننقطه مطلوب در ساختمان سازی صنعتی و یا انبوه سازی مسکن به طریقه سریع اللحداث درکشورمان می باشد.
 

تبسم

عضو جدید
آشنایی با مواد،طرح و اجرای سیستمهای دیوار خشک(dry wall) و مشخصات کلی آنها در برابر آتش
مقدمه
در کنار فعالیتهای مراکز مقابله با آتش سوزی از جمله آتش نشانی ها،سایر سیستمهای محافظت کننده در برابر آتش مانند سیستمخای اخطار دهنده و سیستمهای ساختمانی مقاوم در برابر آتش هر روزه کاملتر و پیشرفته تر می گردد.در صنعت ساختمان قبل از هر چیز شرایط و ضوابط پیشگیری از آتش سوزی(محافظت غیرعامل در مقابل آتش سوزی)نقش مهمی را ایفا می کند.در این مفاله اطلاعاتی در خصوص تکنیکهای رده بندی شده مقابله با آتش مستقیم در ساخت اجزای داخلی ساختمان بوسیله دیوارهای خشک ارائه می شود.همچنین مطالبی در خصوص نو آوری در ساختارهای سقفی ]دیواره های جدا کننده و داکت های تاسیساتی نیز ذکر می گردد.

دیدگاههای حفاظت حریق

ایجاد و گسترش حریق
گذشته از انفجارات ،فعل و انفعالات هسته ای که در اثر آن بطور ناگهانی میزان زیادی انرژی آزاد می گردد،می بایست برای ایجاد حریق شرایط ذیل فراهم باشد:
1-ماده قابل اشتعال در محل موجود باشد.
2-اکسیژن کافی برای اشتعال موجود باشد.
3-میزان حد حرارت اشتعال ماده در یک منطقه بدست آید(ماده به نقطه اشتعال برسد)
در صورت بوجود آمدن شرایط فوق از طریق آزاد شدن انرژی و بالا رفتن میزان حرارت محیط تا مرز اشتعال،کلیه مواد قابل اشتعال در محیط شعله ور می گردند.مرحله شروع آتش تا رسیدن به مرز اشتغال در مواد ساختمانی و مصالح ساختاری از اهمیت خاصی برخوردار است که اشتعال پذیری ،توسعه اشتعال و میزان آن را در بر خواهد گرفت.

آتش سوزی گسترده یا حریق کامل
پس از رسیدن یه مرز اشتعال ،آتش سوزی شروع می شود.در اینجا طراحی فنی قطعات و اجزای ساختاری و زمان مقاومت آنان در مقابل آتش با توجه به رفتار اشتعال پذیری قطعات ساختاری از اهمیت خاصی بر خوردار می باشد.همچنین پس از خاتمه آتش سوزی ریسک و خطراتی وجود دارد که تاکنون در هیچ یک از آزمایشات مورد توجه قرار نگرفته است.در منحنی روبرو مراحل فوق به صورت شماتیک در آمده است.
در یک آتش سوزی ادامه حریق و توسعه آن در ساختمان با درجه حرارت و زمان ارتباط مستقیم دارد.عوامل موثر در روند آتش سوزی بسته به فشار آتش سوزی و نوع آن به میزان و ترتیب نفوذ هوا ،حرارت موثر و چگونگی ضریب جذب حرارتی قطعات ساختاری موجود در محیط،از طریق منافذ و فرم فضاهای ساختمان تعیین می گردد.رابطه موثر هر یک از عوامل فوق در شکل روبرو قابل مشاهده است و نیز توسعه آتش سوزی در ساختمان بستگی زیادب به پوشش اجزای ساختمانی از قبیل دیوارها و سقفها و نهایتا سازه ها اصلی ساختمان،همچنین پنجره ها،دربها و بازشوهای متفرقه دارد.
توسعه آتش سوزی در ساختمان بستگی زیادی به پوشش اجزای ساختمانی از قبیل دیوارها و سقفها و نهایتا سازه های اصلی ساختمان ،هچنین پنجره ها،دربها و بازشوهای متفرقه دارد.بسته به نوع مورد مصرف و عملکرد ساختمان،همیشه کقداری مواد قابل اشتعال در ساختمان بکار گرفته می شود.بنابراین لازم است تا از طریق محصور کردن صحیح فضاهای در معرض خطر و پوشش اطراف این اجزا در ساختمان از پیشروی آتش جلوگیری نمود.با بکار گیری مفاهیم حفاظتی و محدود کردن آن با ضوابط آتش سوزی در ساختمان ،برای طراحی و رفع فنی این مسائل به قواعد اولیه ذیل دست می یابیم.
*برای جلوگیری از خطرات آتش سوزی ،حتی الامکان از نوع مصالح ساختمانی غیر قابل اشتعال استفاده گردد.
*در مواقع حریق گسترده باید کلیه ساکنین ساختمان از طریق راههای مخصوص وایمن (راههای فرار)قادر به ترک ساختمان باشند.
*توسعه ، نفوذ آتش و هچنین میزان خسارت وارده می بایستی محدود گردد . بطور مثال از طریق ایجاد فواصل مناسب بین ساختمانها و با استفاده از روشهای فنی اجرایی صحیح و حتی الامکان مقاومت طولانی تر در مقابل آتش سوزی .
رفتار و عملکرد و حالات مواد و قطعات ساختمانی بطور کامل در استاندارد DIN 4102 بررسی و مطرح شده است موارد موجود در این استاندارد و ارتباط با هریک از مراحل اتش سوزی و خسارات ناشی از آن در شکل زیر منعکس گردیده است .
 

تبسم

عضو جدید
رده بندی مسالح ساختمانی
تقسیم بندی فنی مواد در رابطه با آتش سوزی با رده بندی مصالح ساختمانی معین میگردد . براساس استاندارد DIN 4102 مواد و مصالح نسوز در کلاس A و مواد و مصالح قابل اشتعال در کلاس B تقسیم بندی میشوند که در جدول صفحه بعد مشاهده میشود .

دیدگاههای حفاظت حریق
ایجاد و گسترش حریق

ایجاد و گسترش حریق:
گذشته از انفجارات ،فعل و انفعالات هسته ای که در اثر آن بطور ناگهانی میزان زیادی انرژی آزاد می گردد،می بایست برای ایجاد حریق شرایط ذیل فراهم باشد:
1-ماده قابل اشتعال در محل موجود باشد.
2-اکسیژن کافی برای اشتعال موجود باشد.
3-میزان حد حرارت اشتعال ماده در یک منطقه بدست آید(ماده به نقطه اشتعال برسد)
در صورت بوجود آمدن شرایط فوق از طریق آزاد شدن انرژی و بالا رفتن میزان حرارت محیط تا مرز اشتعال،کلیه مواد قابل اشتعال در محیط شعله ور می گردند.مرحله شروع آتش تا رسیدن به مرز اشتغال در مواد ساختمانی و مصالح ساختاری از اهمیت خاصی برخوردار است که اشتعال پذیری ،توسعه اشتعال و میزان آن را در بر خواهد گرفت.

آتش سوزی گسترده یا حریق کامل
پس از رسیدن یه مرز اشتعال ،آتش سوزی شروع می شود.در اینجا طراحی فنی قطعات و اجزای ساختاری و زمان مقاومت آنان در مقابل آتش با توجه به رفتار اشتعال پذیری قطعات ساختاری از اهمیت خاصی بر خوردار می باشد.همچنین پس از خاتمه آتش سوزی ریسک و خطراتی وجود دارد که تاکنون در هیچ یک از آزمایشات مورد توجه قرار نگرفته است.در منحنی روبرو مراحل فوق به صورت شماتیک در آمده است.
در یک آتش سوزی ادامه حریق و توسعه آن در ساختمان با درجه حرارت و زمان ارتباط مستقیم دارد.عوامل موثر در روند آتش سوزی بسته به فشار آتش سوزی و نوع آن به میزان و ترتیب نفوذ هوا ،حرارت موثر و چگونگی ضریب جذب حرارتی قطعات ساختاری موجود در محیط،از طریق منافذ و فرم فضاهای ساختمان تعیین می گردد.رابطه موثر هر یک از عوامل فوق در شکل روبرو قابل مشاهده است و نیز توسعه آتش سوزی در ساختمان بستگی زیادب به پوشش اجزای ساختمانی از قبیل دیوارها و سقفها و نهایتا سازه ها اصلی ساختمان،همچنین پنجره ها،دربها و بازشوهای متفرقه دارد.
توسعه آتش سوزی در ساختمان بستگی زیادی به پوشش اجزای ساختمانی از قبیل دیوارها و سقفها و نهایتا سازه های اصلی ساختمان ،هچنین پنجره ها،دربها و بازشوهای متفرقه دارد.بسته به نوع مورد مصرف و عملکرد ساختمان،همیشه کقداری مواد قابل اشتعال در ساختمان بکار گرفته می شود.بنابراین لازم است تا از طریق محصور کردن صحیح فضاهای در معرض خطر و پوشش اطراف این اجزا در ساختمان از پیشروی آتش جلوگیری نمود.با بکار گیری مفاهیم حفاظتی و محدود کردن آن با ضوابط آتش سوزی در ساختمان ،برای طراحی و رفع فنی این مسائل به قواعد اولیه ذیل دست می یابیم.
*برای جلوگیری از خطرات آتش سوزی ،حتی الامکان از نوع مصالح ساختمانی غیر قابل اشتعال استفاده گردد.
*در مواقع حریق گسترده باید کلیه ساکنین ساختمان از طریق راههای مخصوص وایمن (راههای فرار)قادر به ترک ساختمان باشند.
*توسعه ، نفوذ آتش و هچنین میزان خسارت وارده می بایستی محدود گردد . بطور مثال از طریق ایجاد فواصل مناسب بین ساختمانها و با استفاده از روشهای فنی اجرایی صحیح و حتی الامکان مقاومت طولانی تر در مقابل آتش سوزی .
رفتار و عملکرد و حالات مواد و قطعات ساختمانی بطور کامل در استاندارد DIN 4102 بررسی و مطرح شده است موارد موجود در این استاندارد و ارتباط با هریک از مراحل اتش سوزی و خسارات ناشی از آن در شکل زیر منعکس گردیده است .
 

تبسم

عضو جدید
رده بندی مسالح ساختمانی
تقسیم بندی فنی مواد در رابطه با آتش سوزی با رده بندی مصالح ساختمانی معین میگردد . براساس استاندارد DIN 4102 مواد و مصالح نسوز در کلاس A و مواد و مصالح قابل اشتعال در کلاس B تقسیم بندی میشوند که در جدول صفحه بعد مشاهده میشود .
مواردی که شامل نمی گردند عبارتند از مقاطع زمان ساخت ، در جاهایی که ساختارهای نیمه تمام مشخصات منفی پیدا خواهند نمود در حالیکه در ساختارهای کامل شده این موضوع مطرح نمی باشند .
رده بندی قطعات ساختاری
تقسیم بندی کلیه مواد ساختمانی بر اساس زمان مقاومت قطعه یا ساختار مقابل آتش معین میگردد و عوامل تعیین آن بوجود آمدن منافذ، از دست دادن مقاومت اجزا و همچنین بالا رفتن حرارت در سمت خارجی جداره می باشد .
در موارد استفاده ای مانند ساخت تونلها یا در بخش پایانه های مواد نفتی بطور مثال سکوهای نفتی با شرایط و ضوابط سخت تر و با آزمایش منحنی هیدروکربن انجام میپذیرد .

رده بندی سیستمهای مقاوم در مقابل آتش و اصطلاحات مربوطه
اجزا مهم عبارتند از :
الف کلیه اجزای سازه ای باربر و مهار کننده ها برای سازه های غیر باربر ، اجزا ساختمانی که رل مهمی ایفا میکنند ، از جمله قابها و دیوارهای غیر باربر .
ب-در اجزا محصور کننده یک فضا جداه ساختمانی که طبق این ضوابط نباید تخریب گردد ، از جمله در سقفها می بایست حداقل 50 میلیمتر ضخامت را دارا باشد، لایه فضای توخالی در این جداره ها مجاز می باشند . در مورد سنجش عملکرد ساختار در برابر آتش میتوان از لایه پوششی ستون خارجی صرفنظر نمود . برای اجزا ساختمانی خاص از جمله درها و پنجره ها ، کانالهای هوا رسان، کانالهای تاسیساتی ، خطوط لوله ، برق و تاسیسات برقی از رده بندیهای دیگر استاندارد مقاومت در مقابل آتش استفاده میگردد . از نظر مراکز مجاز نظارت ساختمان به مقاومتهای بیش از 30 دفقیه در مقابل آتش سوزی ، مقاوم در برابر آتش ، بیش از 902 دقدقه ضد آتش و بیش از 180 دقیقه مطلقا نسوز اطلاق میگردد.
پیشگیری و حفاظت حریق در ساختمان با ساختارهای گچی
ساختار هسته صفحات روکشدرا گچی تشکیل شده از: گچ متبلور .ماده اصلی گچ در سنگهاس رسوبی بصورت کریستال است که بعنوان سولفات کلسیم دی هیدراته شناخته میشود و در اول نقاط ایران خصوصا در نواحی مرکزی و استان سمنان بوفور یافت میشود. این سنگها دارای فرمول شیمیائی CaSO4 2H2O می باشد که حدود 21% وزن حجمی آن بصورت آب کریستالیزه می باشد این یکی از خواص اصلی مقاومت این ماده در برابر رطوبت و آتش می باشد. مصالح ساختمانی گچی مواد معدنی و غیره قابل اشتعال ساختمانی هستند که به رده مواد ساختمانی نسوز تعلق دارند . مقاومت خوب این مصالح در مقابل اثرات آتش بخاطر وجود تقریبا 20% آب تبلور در ترکیب آن می باشد . (یک متر مربع صفحه روکشدار گچی به ضخامت 15 میلیمتر حاوی حدودا سه لیترآب تبلور است) در اثر حرارت آتش آب خود را از دست میدهد و آب تبلور تبخیر می گردد و انرژی حاصله به مصرف میرسد . علاوه بر آن بخاطر بوجود آمدن پرده ای از غبار میان آتش و مصالح گچی پیشرفت آتش متوقف میگردد . (جلوگیری از عبور حرارت با زمان تبخیر آب تبلور گچ ). بعنوان مثال برای بالا ردن حرارت جهت تبخیر آب تبلور در یک صفحه گچی به ضخامت 15 میلیمتر تقریبا 8400 کیلو ژول معادل 2000 کیلو کالری انرژی لازم است . علاوه بر تاثیر آب تبلور در مقابله با آتش لایه باقی مانده گچی خود بعنوان یک عایق موثر حرارتی عمل مینماید .چراکه در مقابل گچ متبلور ، دارای ضریب حرارتی پایین تر می باشد . هسته اصلی صفحات مقاوم در مقابل آتش با الیاف شیشه مصلح گردیده است که استحکام یا چسبندگی هسته گچی را به مراتب افزایش میدهد . هسته گچ میانی در صفحات نسوز(فایر برد) علاوه بر پوشش مخصوص نسوز از جنس الیاف شیشه ، متشکل از مخلوط گچ متبلور خاص و اعلا مصلح به الیاف شیشه می باشد که صفحه ای با مقاومت بسیار بالا در مقابل اثرات آتش ایجاد می نماید . مدت زمان روند فیزیکی مقاومت در برابر اثرات افزایش دمای حریق بصورت نمادین و کلی در شکل بعدی نشان داده شده است . تنوع مصالح ساختمانی گچی برای دیوار کف سازی و ساختارهای سقفی بسیار زیاد است همیشه در عمل مواردی پیش آمده که برای اجزای ساختمانی یا تجهیزات موجود در ساختمان پوششهای اضافی برای حفاظت بین 30 ال 180 دقیقه نصب میگردد . در اینجا نفوذ آتش فقط از یک سمت در نظر گرفته شده است . دستیابی به حفاظت سازه در مقابل حریق با پوششهای صفحات نسوز یا صفحات گچی صرفا در اثر به تعویق افتادن افزایش حرارت قطعات فلزی ساختمان امکان پذیر می باشد مدت زمان مورد نظر برای حفاظت در مقابل حریق بستگی مستقیم به عوامل ذیل دارد:
1-جرم در معرض حرارت پروفیل فلزی که از طریق سطح مقطع قطعه A به سانتیمتر مربع مشخص میگردد .
2- سطح در معرض حرارت که عموما از طریق محیط داخلی سطح پوششی U به سانتیمتر محاسبه میگردد .
3- ضخامت پوشش از جنس صفحات یا لایه گچی . رابطه A با نسبت مستقیم و U با نسبت معکوس به مدت زمان مقابله با حریق محاسبه میشود .
 

تبسم

عضو جدید
بدین ترتیب فاکتور U/A برای یک ساختار فلزی ، تعیین کننده ضخامت پوششی لازم در صورت مشخص بودن رتبه مقاومت در مقابل حریق می باشد .
پوشش سازه ها از جنس صفحات گچی گروه A2 (مقاوم در مقابل آتش ) GKF ، در صورتی مشخصاتی معادل صفحات نسوز را دارا می باشد که با ضخامت بیشتر و در نتیجه تعداد لایه های اضافی نسبت به گروه A1 نصب گردند.
نحوه نصب به تیر و ستونها عموما بوسیله پیچهای خودکار بروی سازه های زیرین انجام می پذیرد و چراکه پیچ کردن مستقیم صفحات به یکدیگر نا ممکن است. در ستونهای فولادی میتوان از روش بستن مستقیم صفحات بروی سازه ها ، که با تسمه یا سیمهای فولادی بهم متصل و محکم میگردند استفاده نمود. خصوصیات روشهای اجرایی در آیین نامه DIN4102 در بخش 4 ، نسخه 94، 3 بخش 3 ، 2،6 و 5 ،6،3 موجود می باشد . حداقل ضخامت لازم و تعداد لایه کوبی صفخات ، در رابطه مستقیم با رتبه مقاومت در مقابل آتش ، در جداول زیر ذکر گردیده اند .

توصیه های اجرائی
*در پوششهای یک لایه ، نصب یک باند از صفحه گچی یا استفاده از سازه در پشت محل اتصال پانلها و درزها الزامی است .
*در پوششهای چند لایه ، محل های اتصال پانلها به صورت جابجا(حصیرچین) اجرا گردیده تا درزها در مقابل هم قرار نگیرند.
*در صورت قرار گرفتن پانل ها به صورت افقی حداکثر فاصله سازه ها 500 میلیمتر توصیه میگردد .
*در صورت قرار گرفتن پانل ها به صورت عمودی حداکثر فاصله سازه ها 600 میلیمتر توصیه میگردد .
در جدول زیر حدود ضخامت لازم برای تامین مقاومت در برابر آتش بوسیله صفحات گچی مقاوم در برابر آتش بطور نمادین داده شده است . برای بکارگیری داده های جدول زیر هماهنگی با مسئولین نظارت ساختمان و کسب اطلاعات دقیق تر الزامی است.
روشهای اجرایی مهم ، ساختار فنی و طریقه انتخاب صحیح دیوار جدا کننده .
داده های ذیل برای دیوارهای غیر باربر جدا کننده طبق استاندارد DIN 41-0 بخش یک استاندارد و یا DIN 18183 با یک یا دو رو لایه کوبی و یا طبق DIN 18180 با یک یا دو رویه لایه کوبی با صفحات نسوز FR یا صفحات گچی روکش دار ( GKF) می باشد، دیوارهای یک رو لایه کوبی شده از این ببعد بعنوان جداره های داکت (جداره های تاسیساتی یا لایه پوششی ) نامیده میشوند و تقسیم بندی خاص خود را خواهند داشت . رده بندی مقاومت در مقابل آتش درزجداول بعدی بر اساس ساختارهای فنی خاص و استاندارد DIN 4102 بخش 4 همچنین گواتهی و مجوزهای آزمایشگاهها و موسسات رسمی درج گردیده اند .
 

تبسم

عضو جدید
لایه کوبی و طریق درزبندی
برای لایه کوبی از صفحات گچی روکش دار مقاوم در مقابل آتش استفاده میشود برای نصبصفحات گچی استاندارد DIN 18181 مراجعه گردد و برای نصب صفحات نسوز به توصیه های کارخانه توجه نمایید . صفحات باید روی سازه ها یا اتصالات و در کنار هم قرار گیرند برای دیوارهای یک لایه محل اتصال صفحات مقابل هم باید حداقا به اندازه فاصله یک سازه جابجا گردند و برای دیوارهای چند لایه باید اتصالات و درزها ی عمودی بر روی هم قرار نگیرند .
محل اتصال کلیه پانلها باید استاتدارد درز گیری و در دیوارهای چند لایه باید درز لایه های اول پر گردند.کلیه درزهای انبساط مطابق تصاویرذیل قابل اجرا می باشند.

مصالح اتصال

برای اتصال صفحات روکش دار روی سازه های فلزی باید از پیچهای مخصوص و بر روی چوب پیچ یا منگنه طبق آیین نامه DIN 18182 و یا DIN 18181 استفاده گردد.در اتصالات چند لایه باید هر لایه به طور مستقل بروی سازه زیری محکم گردیده و سر پسچها یا اتصالات بتونه گردد.


پیش گیری وحفاظت در ساختمان با ساختارهای گچی
روشهای اجرایی مهم،ساختار فنی و طریق انتخاب صحیح سیستمها
اتصالات ثابت با درزگیری ثابت به قطعات بتنی یا آجری
اتصال دیوارهای محصور کننده بتنی یا آجری باید دقیقا طبق تصاویر بعدی اجرا شوند.مصالح باید از مصالح ساختمانی کلاسA باشند.در محل اتصالات و گوشه ها استفاده از نوارهای عایق کلاس B،در صورتی که ضخامت پوشش بیش از 5 میلیمتر باشد مجاز بوده و نوارهای عایق بندی باید در کل طول اتصالات بتونه کاری،یا بوسیله لایه های بعدی پوشش یابند.(پل عبور حرارتی متوالی مجاز نمی باشد).
محل اتصالات ثابت که بتونه گیری نشده یا منفذ عبور حرارتی داشته باشند باید از طریق آزمایش مربوطه مشخص گردیده و در محل اتصال به سقفهای کاذب نیز مشحصه ها از طریق آزمایشات استانداردDIN 4102 بحس 2 قابل آزمایش و اثبات است و همچنین نوع اتصال دیوارهای سبک از جنس صفحات روکش دار گچی طبق تصاویر داده شده قابل اجرا می باشد.
اتصال کف
نحوه اتصال دیواره های سبک به کف نیز طبیعتا مانند اتصال به قطعات بتنی یا آجری درزگیری شده قابل اجرا بوده و بتونه کاری در صورتی حذف می گردد که صفحات گچی دقیقا برروی کف تمام نشده بر روی یک لایه مصالح ساختمانی کلاس A قرار گرفته باشد.در عقب نشینی لایه های نهایی،کم نمودن ضخامت مجاز لایه ها در صورتی امکان پذیر است که در داخل قاب فلزی لایه های اضافی در نظر گرفته شده باشد.
اتصال لغزنده
نحوه اتصال لغزنده به قطعات سنگین(بتونی-آجری یا غیره)بر اساس تصاویر و جدول مربوطه قابل اجرا می باشد.اعداد جدول تقریبی هستند.
 

تبسم

عضو جدید
نحوه اتصال به سقف کاذب
نحوه اتصال دیوارهای سبک به سقف کاذب رده آتش سوزی به صورت اتصال لغزنده امکان پذیر می باشد.
انواع عایقها
در دیوارهای ساخته شده با صفحات گچی بطور معمول استفاده از لایه عایق نسوز(ورق پانل یا عایق لحافی)با درجه ذوب 1000 درجه سانتی گراد به بالا برای بهتر نمودن خواص مقابله با آتش سوزی الزامی است.این لایه ها باید مطابق داده های جدول بعدی بر اساس وزن مخصوص ضخامت تعیین و از نظر افتادن مهار شده باشند.
عایق گذاری
ایمنی بیشتر در صورت قرار دادن پانل عایق بین سازه ها و اتصالات فشرده بین شکافها به دست می آید.مناسبترین حالت ،قرار گیری بدون درز صفحات عایق یا جابه جایی دو یا چند لایه در بین سازه ها به صورتی است که درزها روی هم قرار نگیرند.
کلید،پریز و جعبه های تقسیم
کلید و پریزها،جعبه های تقسیم و غیره را می توان در دیوارهای سبک جداکننده(دو طرفه)در هر محل و نقطه ای نصب نمود.به صورتی پشت به پشت هم قرار نگرفته و نکات زیر رعایت شود:
الف در دیوارها ی حاوی عایق حرارتی پشم سنگ( استاندارد DIN 4102 بخش 4 با درجه ذوب بیش از 1000 درجه سانتی گراد) میزان ضخامت عایق برای آتش سوزی باید ثابت بماند ولی تا حد 30 میلی متر می تواند فشرده باشد.
ب- دیوارهای محتوی سایر عایقها و یا بدون عایق
جعبه کلید و پریزها باید با حداقا 20 میلیمتر گچ ( یا صفحات گچی) پوشیده شود. برای دیوارهای زون آتش باید جعبه کلید و پریزها بر روی صفحات نصب گردند . نصب کلیو و پریزهای تک قابل اجرا است ولی کلیه بازشوها و سوراخ ها باید ملات گچ پوشیده شوند.
محدوده و ارتفاع مجاز نصب
ارتفاع مجاز نصب بستگی مستقیم به نوع ساختار و محدود نصب دراد در این خصوص به محدودهای مجاز طبق استاندار DIN 4103 بخش 1 توجه گردد.
محدوده I : دیوارها با محیطهای کم تجمع انسانی برای مثال آپارتمانها ، هتل ها، دفاتر و بیمارستانها نهایتا راهروها و موارد مشابه .
محدوده II: دیوارها ، در و محیطهای با تجمع زیاد انسانی به طور مثال سالن اجتماعات ، فضاهاتی آموزشی ، سالن های کنفرانس ، نمایشگاهها ، فروشگاهها و همچنین فضاهای با اتلاف سطح بیش از 1 متر .
نحوه اتصال دیوارهای جدا کننده سبک با سقف کاذب رده ضد آتش
اتصال دیوارهای جدا کننده به سقف کاذب رده آتش در صورتی مجاز می باشند که در صورت حریق و خرابی دیواره جدا کننده قطعات آن قبل از وارد نمودن هر گونه نیرویی به سقف ، از آن جدا شده تا بار اضافی به سقف وارد ننمایند.
*در صورت احتمال وقوع حریق در زیر سقف کاذب باید از پیچ نمودن پانل اجرا شده تا زیر سقف به سازه UWپروفیل (رانر سقفی) خودداری گردد.
* در صورت احتمال وقوع حریق از پایین و بالای سقف کادب ضد حریق باید از اتصالات لغزنده با حد اقل 15 میلیمتر فاصله حرکتی استفاده نمود.
* اتصال دیوارهای جدا کننده به سقف کاذب عموما در صورتی مجاز می باشد که سقف مقاوم در مقابل آتش حداقل مقاومت معادل یا بیشتر از دیوار جدا کننده در مقابل آتش را دارا باشد .
نحوه اتصال سقف های کاذب به دیواره های سبک جدا کننده
در اتصالات سقفهای کادب به دیواره های جدا کننده از جنس صفحات روکش دار گچی یا صفحات نسوز رعایت نصب پروفیل افقی UW در داخل دیوارها ، در محل اتصال به سقف الزامی است. ضخامت صفحه گچی متصل به پروفیل افقی و نحوه قرار گیری آن بستگی به ضخامت ، نوع و جایگاه سقف کاذب مقاوم در برابر آتش دارد.
اگر احتمال بروز حریق از بالا به پایین سقف کادب باشد ، در این صورت نصب نوارهای گچی در دوسوی سازه افقی الزامی میگردد. در صورتی که اتصال سقف کاذب با دیوار سبک یا جدا کننده مقاوم تر در مقابل آتش ، صورت پذیرد و شروط زیر اعمال گردد می توان از نصب قطعات اضافی صرف نظر نمود.
 

تبسم

عضو جدید
انواع ساختارهای سقف اصلی
رده محافظ در مقابل آتش ساختارهای سقف اصلی در ارتباط با سقفهای کاذب را می توان به شرح ذیل تقسیم بندی نمود :
· سقف کاذبی ، که به تنهایی مقاومت در مقابل آتش لازم را دارا باشد.
· * از طریق تلفیق خواص سقف های اصلی با سقف کاذب مقاوم در برابر آتش

راه حل آخر اقتصادی و ارزان تر بوده ، یا این شرط که تعیین نوع مصالح سقف و مقاومت آن در برابر آتش بر اساس ضوابط آتش سوزی مقرر ، امکان پذیر باشد. این ارزشیابی بر اساس تقسیم بندی انواع ساختارهای سقفی در استاندارد DIN 4102 بخش 4 انجام پذیر می باشد . اگر نحوه ساخت سقفها با ساختارهای مربوطه یکسان باشند ، می توان براساس مشخصات حفاظت در مقابل آتش مربوطه اقدام نمود.

نکات مهم عبارتند از :
تفاوت بین ساختارهای سنگین انواع I الی III ساختارهای سقفی از جنس چوب نوع IV (تیرها و یا همچنین تافل های چوبی ) همچنین ساختارهای شامل تیر با پوشش نهایی .
انواع مشخصه های ساختارهای انحصاری ، همچنین ترتیب انواع سیستم های سقفی دیگر بدین قرارند:
سقف های تیپ I
عبارتند از :
1. سقفهای کامپوزیت فلزو بتون با تیرهای نمایان و ارزش (U/A 300m-1) و پوشش دال بتون مجوف طبق استاندارد AIN 4028 یا دال بتونی متخلخل طبق استاندارد DIN 4223
2. سقفهای با تیرچه بتونی مسلح ، طبق DIN 1045 با قطعات میانی پر کننده از بتن سبک طبق استاندارد DIN 4158 و یا سفال طبق استاندارد DIN 4159, DIN 4160
3. سقفهای با تیرچه بتونی مسلح ، طبق DIN 1045 با قطعات میانی پر کننده از بتن سبک طبق استاندارد DIN 4158 و یا سفال طبق استاندارد DIN 4159, DIN 4160
4. سقف بتون مسلح (کاستی ) طبق استاندارد DIN 1045 و قطعات میانی از بتون سبک طبق استاندارد DIN 4160 , DIN 4158
5. سقفهای بتون مسلح یکپارچه با تیر فلزی در جدول بتونی
ساختارهای سقفی تیپ II
عبارتند از: سقف کامپوزیت وبتون با تیرهای نمایان و ارزش U/A 300m-1))با پوشش بتون مسلح درجا طبق DIN 1045 یا دال پیش ساخته بتون مجوف با پوشش بتون درجا طبق استاندارد DIN 1045
ساختارهای سقف تیپ III
عباتند از :
انواع سقف ، بتون مسلح و دال های بتونی معمولی ، البته بدون قطعات میانی از جنس بتون سبک یا سفال ، اینها سقفهایی هستند با مشخصات ذیل:
1. سقف بتون مسلح یا دال بتونی از جنس بتون معمولی طبق استاندارد DIN 1045
2. سقفهای بتون مسلح یا دال های مجوف بتونی از جنس بتون معمولی طبق استاندارهای DIN 1045 و DIN 4227
3. سقف باتیرهای مسلح بتونی و قطعات میانی از جنس بتون معمولی طبق استاندارد DIN 1045.
4. سقفهای با دال بتون مسلح کنگره دار طبق استاندارد DIN 1045 بدون ساختارهای میانی یا با ساختارهای میانی از جنس بتون معمولی .
5. سقف قارچی یا کاستی از جنس بتون معمولی طبق استاندارد DIN 1045


ساختارهای سقفی چوبی نوع IV
سقفهای از جنس تیر چوب یا کنگره ای و باید از برش چوب ساختمانی طبق استاندارد DIN 4074 بخش کلاس S یا A تشکیل شده باشد . تیرها یا کنگره ها با حداقل ضخامت 40 میلیمتر.
قواعد و روشهای مهم اجرایی ، ساختار فنی ، روشهای انتخاب صحیح سقف های کاذب
برای انتخاب صحیح سقفهای کاذب پیرو جدول بعدی باید قبل از هر چیز به مبانی مهم استاندارد DIN 1045 بخش 4 توجه نمود .
مقاومت و میزان بار گذاری
هر گونه فشار یا برا وارده بر سقفهای کاذب رده مقاوم در مقابل آتش در هیچ شرایطی حتی در حین وقوع حریق مجاز نمی باشد . کلیه شریانهای تاسیساتی و برقی زیر سقف می بایستی با قطعات ساختمانی کلاس A و به طریقی به سقف اصلی متصل گردند که در صورت وقوع حریق هیچ گونه بار مضاعفی بر سقف کاذب وارد نگردد.
 

تبسم

عضو جدید
تجهیزات متفرقه
*کلیه داده ها برای سقف کاذب بدون تجهزیات اضافی ، نظیر چراغهای سقفی ، تجهیزات تهویه هوا ، بلند گوها و یا غیره ... که برای نصب در سقف کاذب پیش بینی گردیده ، معتبر می باشد .
*تجهیزات متفرقه که بدلایلی برای محافظت اتش طراحی و ساخته نشده اند ، اثرات فنی محافظت از آتش سقف های کاذب را کاهش داده و اثبات اینگونه مشخصه ها طبق آزمایشات آیین نامه DIN 4102 بخش 2 الزامی است .
اثرات ناشی از حریق در فضای میانی سقف
در تقسیم بندیهای بعدی بار ناشی از حریق مواد قابل اشتعال موجود در فضای میانی سقف کاذب و اصلی کمتر از (7 کیلو وات ساعت بر متر مربع) در نظر گرفته شده است . ( KWh/m 7 بار ناشی از حریق)

نحوه اجرا و نصب صحیح تاسیسات و کابلهای برقی
نصب و یا عبور کابلها یا شریانهای تاسیسات برقی از میان سقفهای رتبه بندی گردیده در صورت مجاز نمی باشد که سطح مقطع سوراخهای باقی مانده با گچ یا مواد مشابه (پرلفیکس) و در صورت وجود سقف بتونی طبق استاندارد din 1045 با بتون کاملا پوشیده شود.

نحوه اجرای صحیح آویزها و اتصالات سقف
در رتبه بندی سقف های خام با سقف کاذب از نوع( Iالی III ) اگر بطور مثال برای عبور آویز چراغها ، قطر سوراخ آویز بزرگتر از ضخامت آویز نباشد تغییری حاصل نخواهد گردید . همچنین اجرا لوله های دستگاه خاموش کن آتش مجاز می باشند . برای سقفهای کاذب با رتبه بندی خاص مقاومت در مقابل آتش (مراجعه شود به استاندارد DIN 1045 بخش چهار قسمت 7،5،6 ) نصب اتصالات و آویزهای سقفی در صورتی مجاز می باشند که پیشگیریهای لازم در خصوص بالا رفتن حرارت بیش از حد مجاز در زیر سقف و خطرات ناشی از حریق در سمت مخالف سقف اعمال گردیده باشد.

عایق ها
نصب عایقها در لایه میانی سقفهای کاذب بنا بر نوع رتبه مقاومت در برابر آتش ، می تواند اثر مثبت ،(طولانی شدن زمان بالا رفتن حرارت در جداره دیگر سقف) یااثر منفی(ازدیاد حرارت در سمت پوشش یافته ) داشته باشد. بدین خاطر رعایت تذکرات داده های جداول مربوط به عایق ها در خصوص :
*دارا بودن مشخصه های فنی آتش سوزی
*دارا نبودن مشخصههای فنی آتش سوزی، ولی عایق مجاز
*عایق غیر مجاز
الزامی می باشد . جداول بعدی تقسیم بندیهای ذیل را مشخص می نماید.

الف-سقفهای سنگین (انوع Iالی III )
*سقف های بدون عایق
*سقف های با عایق نسوز از جمله الیاف معدنی (پشم سنگ)

ب- سقف های از جنس چوب (تیرهای چوبی) پوششهای چوبی یا قطعات چوبی (حذف گردیده)
مشخصه های فنی مقاومت در مقابل آتش ایجاب میکند که بطور معمول عایق ها از جنس الیاف معدنی (پشم سنگ) و طبق استاندارد DIN 18165 بخش 1 بند 2-2 مربوط به مصالح ساختمانی کلاس A بوده و بر اساس استاندارد DIN 4102 بخش 17 دارای نقطه نقطه ذوب بیش از C1000 (درجه سانتیگراد) باشند.
اثرات ناشی از لایه های پوششی در سیستمهای ضد آتش ، تزیینی یا پرایمری های ضد رطوبت و ضد بخار
در تقسیم بندی سیستمها معمولا اضافه شدن لایه های ضد رطوبت یا بخار با ضخامت تا 5/0 میلیمتر تغییری حاصل نمی کند . در خصوص لایه های پوششی ضخیم تر، از دست دادن اثرات فنی آتش سوزی امکان پذیر است.
رتبه بندی سیستم های سقفی ضد آتش فقط برای سقفهای کاذب بدون پوشش اضافی معتبر بوده و پوشش های اضافی سقف های کاذب مخصوصا با ورق یا ضخامت فلزی می توانند تاثیرات فنی آتش سوزی سیستم را از بین ببرند.
 

تبسم

عضو جدید
اتصالات دیوار
نحوه اتصال سقف های کاذب ضد حریق با دیوارهای محصور کننده بایستی بدون کمترین روزنه ای انجام پذیرد.
 

تبسم

عضو جدید
بررسي رفتار برخي مصالح ساختمــــــــاني موجود در كشور در برابر آتش
در اين مقاله نتايج آزمايشهاي آتش كه بر روي يازده نوع مصالح ساختماني رايج يا جديد كه به وسيله ي دستگاه گرما ستج مخروطي انجام شد ارائه شده است . آزمايش ها نشان داد كه بسياري از مواد پليمري كه استفاده از آنها در صنعت ساختمان كشور رو به گسترش است داراي رفتار خطر ناكي در برابر آتش هستنند. در بين مواد آزمايش شده نمونه هاي موكت،ورق MDF،ورق پلي كربنات و يك نوع پوشش ديواري سلولوزي از نظر توليد حرارت بد ترين رفتار را از خود نشان دادند.هر چهار ماده ي فوق مقادير بالايي از حد اكثر شدت رهايش گرما را از خود نشان دادند كه براي گسترش نا گهاني حريق در ساختمان و ايجاد خطرات جاني و مالي بسيار خطرناك است. همچنين اسفنج هاي پلي استايرن و پلي يورتان رفتار حرارتي نا مناسب و خطر ناكي بروز دادند. با توجه به نتايج به دست امده ،استفاده از بسياري از مصالح جديد و به خصوص مصالح پليمري در فضاهاي مختلف ساختمان ((به خصوص فضا هاي تجمع و راه هاي خروج ))مناسب نبوده و خطرناك محسوب مي شود. پس براي استفاده از آنها در ساختمان بايد مقررات مناسب تدوين و محدوديت هاي استفاده از آنها مشخص شود. همچنين بايد توليد كنندگان را ملزم نمود كه محصولات خود را از نظر خواص آتش به آزمايش سپرده و نتيجه را بر روي محصول بر چسب كنند.
بررسي هاي تجربي
روش آزمون :
ارزيابي رفتار تعدادي از مواد و مصالح ساختماني موجود در كشور به وسيله ي دستگاه گرمــــــاسنج مخروطي مطابق استانــــــــدارد ملي و ٧٢٧١١
و استاندارد بين المللي ايزو ٥٥٦٠ صورت گرفت. به وسيله ي اين روش مي توان مقدار و شدت رهايش گرماي ناشي از سوختن مواد را تعيين كرد. اين دو از مهمترين پارامتر هاي رفتاري مواد در آتش سوزي هستند. هر چه مصالحي بر اثرسوختن مقدار حرارت بيشتري آزاد نمايد ، مشاركت بيشتري در اتش سوزي داشته و در نتيجه خطر ناك تر خواهد بود . اين آزمايش در مقياس كوچك انجام شده و از نظر تئوري بر اساس اصل :اكسيژن مصرف شده طراحي شده است.
طبق اصل اكسيژن مصرف شده ،مقدار رهايش گرماي ناشي از سوختن يك ماده ،مستقل از نوع ماده بوده و متناسب با مقدار اكسيژن مصرف شده است ، به اين ترتيب كه به ازاي يك كيلوگرم اكسيژن مصرف شده تقريبا سيزده هزارو صد كيلو ژول گرما آزاد مي شود. آزمونه ها در حالي كه در معرض تابش خارجي معيني در محدوده ي صفر تا صد كيلو وات بر متر مربع قرار مي گيرند،در شرايط محيط مي سوزنند و اندازه گيري ها بر اساس شدت جريان گاز خروجي و غلظت اكسيژن در آن تعيين مي شود .
در اين روش آزمونه هايي به ابعاد ١٠٠*١٠٠ ميليمتر و با ضخامت حد اكثر ٥٠ميليمتر كه نماينده ي فراورده ي نهايي هستند ،در دماي ((٢±٢٣)) درجهي سلسيوس و رطوبت نسبي ((٥±٥٠)) در صد پيش از آزمون تثبيت شرايط مي شوند ،تمام سطوح آزمونه ،غير از سطح در معرض ،با يك ورق الومينيوم پوشانده شده و در يك قاب نگهدارنده قرار داده مي شود.
آزمونه روي يك نيرو سنج قرار داده شده و تحت تراز تابشي معين و يك جرقه الكتريكي قرار ميگيرد. تحت اين شرايط زمان افروزش آزمونه ثبت مي شوند.گاز ها از طريق هود جمع آوري شده و غلظت گازهاي اكسيژن ،منواكسيد و دي اكسيد كربن به طور مرتب اندازه گيري مي شود. با استفاده از اندازه گيري غلظت اين گازها و تثبيت مقدار جريان گاز خروجي از هود،مقدار و شدت رهايش گرما و گرماي موثر سوختن محاسبه مي شود. در اين پژوهش نمونه ها در تراز تابشي ٥٠ كيلو وات بر متر مربع مورد ازمايش قرار گرفتند.
 

تبسم

عضو جدید
زمان افروزش و مدت زمان شعله وري
در شكل شماره ي ١ زمان افروزش نمونه هاي آزمايش شده با هم مقايسه شده است .كليه ي آزمونه ها به غير از پشم سنگ و پوشش ديواري سلولوزي نوع يك در شرايط آزمون ((تحت تابش ٥٠ كيلو وات بر متر مربع )) مشتعل شده اندسريعترين افروزش مربوط به عايق پلي يورتان است كه تنها در عرض ٤ ثانيه مشتعل شده است. افروزش سريع حتي براي ساندويچ پانل پلي يورتان كه بر روي طرف در معرض آزمون آن يك لايه ورق استيل قرار داشته است نيز تا حدودي صدق مي نمايد به طوري كه اين آزمونه نيز در ثانيه ١٤ مشتعل شده است. نمونه ي پوشش ديواري سلولوزي نوع٢ نيز از اين نظر رفتار مناسبي نشان نداده و در ثانيه ٩مشتعل شده است .
همچنين زمان افروزش موكت با ٢٥ ثانيه چندان مناسب نيست . تخته ي MDFدر بين آزمونه ها از همه دير تر مشتعل شده و زمان اغفروزش آن ثانيه ٥٤ مشتعل شده است. مدت زمان اشتعال پارامتر ديگري است كه مي تواند براي بررسي رفتار ماده در برابر اتش مورد استفاده قرار گيرد. اين زمان عبارت از زمان بين افروزش و خاموشي شعله است. مدت زمان شعله وري به عوامل مختلفي بستگي دارد كه از آن جمله:نوع ماد ه و چگالي ان را مي توان نام برد. در نمو دار٢ مدت زمان شعله وري آزمونه ها نشان داده شده است . مقايسه ي اين نمودار با نمودار شماره ي ١ نكات قابا توجهي را روشن مي سازد . بيشترين زمان شعله وري مربوط به تختهMDF است كه ١١٦٦ثانيه مشتعل بودخ است . در حالي كه همين آزمونه دير تر از ازمونه هاي ديگر مشتعل شده بود.
دو دليل اصلي براي اين موضوع مي توان بيان نمود:
١-چگالي تخته MDF ((حدود٧٠٠)) كيلو گرم بر متر مكعب بيش از باقي نمونه ها است، بنابر اين جرم سوخت بيشتري در دسترس بوده است .
٢- پس از شروع سوختن محصولان سلولزي يك لايه زغال بر روي ان ها تشكيل مي شود كه با ادامه ي فرايند سوختن ضخامت ان بيشتر شده و دسترسي شعله و اكسيژن به سطح سوخت را دشوار مي سازد،بنابراين شدت احتراق كاهش يافته و به طبع آن زمان سوختن افزايش مي يابد.
 

تبسم

عضو جدید
مقدار و شدت رهايش گرما
مقدار و شدت رهايش گرما ((حرارت آزاد شده در اثر سوختن))
مقدار حرارت آزاد شده در اثر سوختن نمونه ها در جدول ٢ و نمودار هاي ٣و٤ ارائه شده است .مقايسه ي اعداد رهايش گر ماي كل و گرماي موثر سوختن ،شاخص هاي مناسبي را براي مقاي سه ي ميزان مشاركت مواد در آتش در اختيار مي گذارد. همان گونه كه مشاهده مي شود گرماي موثر سوختن اسفنج پلي استايرن از همه ي نمونه ها بيشتر است.
گرماي موثر سوختن پلي استايرن از همه نمونه ها بيشتر است . گرماي موثر سوختن اسفنج پلي استايرن با مقدار حدود ٣٩ مگا ژول بر كيلوگرم ٤/٣ برابر بيش از حرارتي است كه MDF آزاد كرده است . اما بايد توجه كرد كه چگالي اسفنج پلي استايرن به مراتب كمتر از MDF است. بنابراين اگر مبناي مقايسه را سطح به كار رفته قرار دهيم(كه در كاربرد بسيار واقعي تراست) كل حرارت آزاد شده از سوختن MDF برابر با ١/١٠٨ مگاژول بر متر مربع است كه بيش از برابر مقدار مربوط به اسفنج پلي استايرن (با ضخامت ٤سانتيمتر) مي باشد . به عبارتي در نهايت در يك آتش سوزي واقعي يك پوشش MDF ميتواند حرارت بسيار بيشتري از اسفنج پلي استايرن آزاد كند. ضمن اينكه در عمل اسفنج پلي استايرن به وسيله پوشش محافظت كننده در برابر آتش محافظت ميشود در حالي كه تخته MDF به عنوان پوشش تزييني نهائي عرضه و استفاده ميشود.
همين نوع مقايسه را ميتوان در مورد رفتار پشم سنگ نيز مشـــاهده كرد .از آنجائيكه گرماي موثـــــر سوختن بر اساس افت جرم نمونه محاسبه ميشود بنابراين عدد بدست آمده براي پشم سنگ(كه اصولا جرم چنداني را از دست نداده است) در مقايســــــه با ساير آزمونه ها بالا به نظر مي آيد در حاليكه است . بنابراين رهايش MJ/mرهــاي گرماي كل آن بسيارپائين و برابربا
گرماي كل شاخص بســــــــــيار مناسبتري را براي بسياري از كاربـــردهاي مصالح سـاختماني در اختيار مي گذارد و اصولا در تفسير نتايج بدست آمده بايد به اين تفاوتهاي مفهومي توجه داشت .
پس از پوشش تزئيني MDF مقدار حرارت آزاد شده از موكت نيز با عدد((MJ/m٣/٦٢ قابل توجه نشان ميدهد . اين نوع موكت جزو انواع متداول و پر فروش در بازار است و در مدت ٢٥ ثانيه از شروع آزمون مشتعل شده است.
 

تبسم

عضو جدید
شدت رهايش گرما
ميانگين و حداكثر شدت رهايش گرماي ناشي از سوختن آزمونه ها در جدول ٢ و نمودار ٥ نمايش داده شده است بالاترين پيشينه شدت رهايش گرما مربوط به نمونه MDF بوده است . اين محصول كه به عنوان ديوار پوش تزئيني در اماكن تجمعي مانند سالن هاي اجتماعات به كار مي رود،با اينكه ديرتر از ساير آزمونه ها مشتعل شده است ، اما از بسياري از جهات نسبت به ساير آزمونه ها مشخصات و رفتار بدتر و خطرناكتري را نمايش داده است، اين نمونه در ثانيه ٦٠ به اوج شدت رهايش گرماي خود با مقدار ٢/٥٧٥ كيلو وات بر متر مربع رسيده است . به عبارت ديگر در خدود اين زمان نمونه بيشترين مشاركت در گسترش آتش سوزي را از خود نشان داده و بار حرارتي قابل توجهي را به فضاي آتش سوزي تحميل خواهد كرد .پس از آن نمونه هاي پليمري نيز شدت رهايش گرماي قابل توجهي از خود نشان داده اند كه در اين بين نمونه پلي كربنات با مقدار(kw/m ٨/٤٩٠از ساير نمونه ها مقدار بيشينه بييشتري را نشان داده است.
يك شاخص مفيد ديگر كه ميتوان از آن براي ارزيابي خطرناك بودن مواد در آتش سوزي بهره برد ، متوسط شدت رهايش گرما در مدت زمان ٣ يا 5 دقيقه پس از افروزش آنهاست. مقايسه اين شاخص براي نمونه هاي آزمايش شده در شكل ٧ نمايش داده شده است . براي نمونه هايي كه خاموش شدن آنها سريع بوده است (عمدتا به علت كم بودن جرم سوخت) ، ميانگين كلي شدت شدت رهايش گرما بين زمان افروزش تا زمان خاموشي شعله ، بيشتر از q180 و q300بوده است اين نشان ميدهد كه اين مواد شامل كف پوش PVC پلي كربنات و ديوار پوش پلي مري سلولزي نوع ٢ به علت كم بودن جرم آنها گرماي حاصل از سوختن را در زمان كوتاهي آزاد ساخته و مشاركت آنها در آتش سوزي به سرعت كاهش مي يابد ، بر خلاف اينها، نمونه هاي موكت، اسفنج هاي پلي استايرن و پلي يورتان و تخته MDF هستند كه ميانگين شدت رهايش گرماي آنها در ٣ دقيقه اول بيشتر از ميانگين كل آنها بوده است. براي اكثر اين نمونه ها ميانگين ٥ دقيقه نيز بيشتر از ميانگين كل بوده است. در اين ميان نمونه سقف كاذب PVC وضعيت جالبي را نشان ميدهد و ميانگين هاي كل ٣و٥ دقيقه آنها تقريبا برابر هستند . با توجه به شكل ٦ مشاهده ميشود كه اين ماده در طول سوختن خود تقريبا با شدت ثابت و نسبتا قابل توجهي به سوختن ادامه داده است بالاترين شدت حرارت در ٣و٥ دقيقه اول از شروع سوختن را نموده موكت از خود نشان ميدهد ، بطوري كه q180 آن برابر٤٢/١مقدار مربوط به MDF است .
 

تبسم

عضو جدید

منوكسيد كربن
منوكسيد كربن يك از كشنده ترين محصولات آتش سوزي هاست . اثر مقادير مختلف منوكسيد كربن بر روي بدن انسان در جدول ٣ ارائه شده است.
مقادير منوكسيد كربن حاصل از سوختن آزمونه ها در شكل زير ارائه شده است . بايد توجه كرد كه مقادير ارائه شده در اين منحني ها حاصل از اندازه گيري در سيستم باز است كه هوا با سرعت مشخصي در آن جريان دارد، بنابراين در يك آتش سوزي واقعي ، اين مقادير ميتواند بطور مرتب در اتاق يا فضاي آتش سوزي انباشته شده و افزايش يابد.نمونه پلي كربنات بطور قابل توجهي بدترين رفتار را در مقايسه با ساير نمونه ها از خود نشان داده است ، بطوريكه بيشينه منوكسيد كربن خاصل از سوختن آن در همان دقيقه اول آزمون به حدود pmm))500 رسيده است .اين مقدار تقريبا دو برابر پوشش ديواري سلولوزي نوع ٢ است كه در رده بعدي قرار گرفته است . اسفنج كند سوز شده پلي استايرن تقريبا از اكثر آزمونه هاي پلي مري ( شامل پلي كربنات ،ديوار پوشش سلولوزي نوع ٢ ، پلي يورتان، كف پوش وينيلي ، سقف پوش PVC، و موكت) منوكسيد كربن كمتري را توليد كرده و از اين نظر حتي از MDF رفتار نسبتا بهتري داشته است .بهترين رفتار مربوط به پشم سنگ و پوشش WCI است كه توليد منوكسيد كربن اندكي داشته است.
نتيجه گيري
يازده نوع مصالح رايج و جديد مورد استفاده در ساختمان بوسيله دستگاه گرماسنج مخروطي تحت تابش ٥٠ كيلو وات بر متر مربع مورد آزمون قرار گرفت. با توجه به نتايج آزمايشات نتايج زير قابل حصول است:
رهايش گرما
بهترين رفتار حرارتي در برابر اتش (در بين نمونه هاي آزمايش شده) مربوط به پشم سنگ است. اين ماده مشتعل نشد و مقادير حرارت آزاد شده از آن تحت شرايط آزمون بسيار اندك است. با توجه به نتايج آزمون، اين ماده را ميتوان جزو مواد غير قابل سوختن محسوب كرد نمونه پوشش سلولزي نوع يك رفتار خرارتي قابل قبولي را از خود نمايش داد و ميتواند تقريبا براي پوشش تمام فضاهاي ساختمان مورد استفاده قرار گيرد.
همانگونه كه انتظار ميرفت ، اسفنجهاي پلي استايرن و پلي يورتان رفتار حرارتي نا مناسب و خطرناكي را از خود نشان داده اند. استفاده از هردو اين مواد بايد با استفاده از پوشش محافظت كننده صورت گيرد . استفاده از اين اسفنجهاي پلي مري در داخل ساختمان بدون استفاده از پوشش محافظ كننده قال قبول نيست. اسفنج پلي يورتان حتي بصورت پانل ساندويچي و با رويه استيل رفتار مناسبي در برابر آتش از خود نشان نداد .
 

تبسم

عضو جدید
كفپوش وينيلي و سقف پوش PVC اگرچه در نهايت بعلت جرم نسبتا پايين حرارت كلي خيلي زيادي آزاد نكرده اند اما هردو داراي حداكثر شدت رهايش گرماي بالايي بوده اند كه آنها را براي بسياري از فضاهاي ساختماني بعنوان مصالحي خطرناك مطرح ميسازد . هر دو ماده در اثر حرارت ذوب نيز ميشوند، كه در اين بين اين موضوع براي سقف پوش PVC خطرناكتر هم خواهد بود، زيرا قطرات مذاب مشتعل يا داغ بسمت پائين سقوط خواهد كرد. در بين مواد آزمايش شده ، نمونه هاي موكت ، تخته MDF ، ورق پلي كربنات و پوشش ديواري سلولوزي نع دو از نظر توليد حرارت بدترين رفتار را از خود نشان داده اند. هر چهار ماده فوق مقادير بالايي از حداكثر شدت رهايش گرما را از خود نشان داده اند كه براي گسترش ناگهاني حريق در ساختمان و ايجاد خطرات جاني و مالي بسيار خطرناكند. بعلاوه نمونهه هاي MDF و موكت در نهايت مقادير قابل توجهي گرما آزاد نموده اند .ورق پلي كربنات ميانگين شدت رهايش گرماي بيشتري از همه نمونه ها نشان داد . اين در حاليست كه هر چهار ماده فوق براي استفاده بعنوان پوشش نهايي براي ديوار ، كف يا سقف ارائه شده و برخي از آنها مورد استفاده زياد در ساختمانها هستند . از جمله تخته MDF ازمايش شده جزو پوشش هاي تزئيني رايج مورد استفاده در بسياري سالنهاي اجتماعات است در حاليكه رفتار بسيار خطرناكي از خود به نمايش گذاشته است.
منوكسيد كربن
نمونه پلي كربنات بطور قابل توجهي بدترين رفتار را در مقايسه با ساير نمونه ها از خود نشان داد ، بطوريكه بيشينه منوكسيد كربن حاصل از سوختن آن در همان دقيقه اول آزمون به حدود pmm))500 رسيد .اين مقدار تقريبا دو برابر پوشش ديواري سلولوزي نوع دواست كه در رده بعدي قرار گرفته است . اسفنج كند سوز شده پلي استايرن تقريبا از اكثر آزمونها پلي مري( شامل پلي كربنات ، ديوار پوش سلولوزي نوع دو ، پلي يورتان ، كف پوش وينيلي ، سقف پوش PVC و موكت) منوكسيد كربن كمتري را توليد كرده و از اين نظر حتي از ‌MDF رفتار نسبتا بهتري داشته است . بهترين رفتار مربوط به پشم سنگ و پوشش 1WC است كه توليد مونوكسيد كربن اندكي داشته اند.
بايد توجه كرد كه مقادير اندازه گيري شده در اين آزمونها در يك سيستم باز توام با جريان ثابت هوا مي باشد ، بنابراين در طي آزمون مونوكسيد كربن توليد شده ، بطور پيوسته از سيستم خارج ميشود. بعبارت ديگر : در يك آتش سوزي واقعي ،اين مقادير ميتواند بطور مرتب در اتاق يا فضاي وقوع اتش سوزي انباشته شده و افزايش يابد.
علائم اختصاري

چگالي آزمونه(M/KG):p
ضخامت آزمونه (mm):t
زمان افروزش (s):TTI
زمان خاموشي شعله (s):FO
مدت شعله وري (s):FD
ميانگين شدت افت جرم ويژه(s.m/g):MLR.pecs.vA
ميانگين شدت رهايش گرما در 108 ثانيه پس از افروزش (m/WK): q
ميانگين شدت رهايش گرما در 300 ثانيه پس از افروزش(m/WK): q
حداكثر شدت رهايش گرما(m/WK):RHRP
زمان رسيدن به حداكثر شدت رهايش گرما (s):RHRPT
ميانگين شدت كاهش جرم بين زمان افروزش و خاتمه آزمون (s.m/g): m
ميانگين گرماي موثر احتراق(gk/JM):CHE. vA
كل رهايش گرما (m/JM):RHT
ميانگين بازده توليد دي اكسيد كربن(kg/gk):COY.vA
ميانگين بازده توليد مونوكسيد كربن(kg/gk):COY.vA
 

raziarchitect

عضو جدید
خانه هاي ضد حريق

خانه هاي ضد حريق


خانه هاي ضد حريق








گاهي اوقات اين اتفاق رخ مي دهد: خانه اي دچار حريق مي شود و تا فرا رسيدن تيم امداد آتش نشاني و آماده کردن ادوات، بخشي از اموال خانه طعمه حريق شده و از بين مي رود. هنوز با وجود آموزش هاي فراوان ايمني هم چنان در تمام خانه ها کپسول ايمني وجود ندارد، براي پوشش تمامي اين کمبودها، کارشناسان جديدترين سيستم را ابداع کرده اند که از خانه در مقابل يک حريق بزرگ، محافظت کرده و آن را سالم نگاه مي دارد.
آقاي "Randall Griffin" يکي از افرادي است که چندي پيش خانه اش طعمه حريق شد، در شرکت Department Of Homeland Security در حال آزمايش نوعي چادر است که به عنوان پوشش محافظ دور خانه کشيده شده و از انتقال شعله هاي آتش به اطراف جلوگيري مي کند.
تحقيقات نشان مي دهند در هنگام وزيدن باد، خانه هاي بيشتري طعمه حريق شده اند و کمپاني DHS بر آن شده که به کمک شرکت"Foster-Niller" که توليد کننده خودروهاي نظامي مقاوم در برابر حملات شيميايي است، خانه اي ضد حريق بسازد.
براي اين کار چندين سال زمان صرف شد تا يک لايه محافظ ضد حريق از سوي شرکت"Safe Quick" طراحي شود. سال گذشته تنها 172 نفر در استراليا براي آنکه مي خواستند خانه خود را از نابود شدن در آتش نجات دهند، جان خود را از دست دادند.
نحوه کارکردd

مالک خانه پس از خريد مي تواند اين عايق را روي سقف يا نقاطي حساس از خانه که نياز به مراقبت بيشتري دارد، نصب کند. عملکرد اين عايق مثل کيسه هواي خودرو است که در صورت بروز تصادف عمل مي کند، اين وسيله هم به دليل داشتن حسگرهاي حرارتي به محض حس کردن گرماي غيرمعمول فعال مي شود.
هم چنين اين سيستم به دو دمنده بزرگ در اتاق کودکان، متصل است که بلافاصله فن ها روشن شده و هواي لازم را به کودکان مي رسانند.
هنگامي که لايه خارجي خانه آتش مي گيرد، لايه محافظ روي سقف باز مي شود و تمامي قسمت ها را مي پوشاند، سپس همان دمنده اي که از آن صحبت کرديم ، لايه خارجي را خشک نگه مي دارد. هم چنين لايه اصلي محافظ با مقاومت تمام حتي مي تواند در برابر باد شديد تاب بياورد.
در کنار تمام اين موارد براي مثال شرکتVoltree Power در ماساچوست يک حسگر گرما به اندازه يک جعبه کفش ساخته شده که مي تواند به جمع آوري اطلاعات اعم از گرما، رطوبت و يا شدت باد بپردازد، در هنگام بروز خطر به سيستم اطفاي حريق خانه متصل گردد و آتش را کنترل کرده يا خبر از بروزسانحه بدهد. در ماه آوريل گذشته نيز اين شرکت دستگاهش را مورد آزمايش قرار داد.
روشهاي جديدتر

براي کاهش ميزان ريسک تيم «زيمرمن» از يک سيستم حمايتي ضد حريق استفاده کرد که به صورت آنلاين اطلاعات لحظه به لحظه را ازآب و هوا دريافت مي کرد. سپس مرکز کنترل از اين اطلاعات براي آماده باش نيروهايش استفاده مي نمود و اگرچه شايد تمامي اين فن آوري ها بهترين راه براي مقابله نبودند اما کمک حال مراکز آتش نشاني و مالکين خانه ها شده اند. کارشناسان مي گويند در هنگام ساخت يک خانه بايد به کم خطر يا پرخطر بودن آن منطقه بسيار دقت کرد. «ماکس موريتز» از دانشگاه برکلي مي گويد بايد خودمان هم عوامل ايجاد خطر را پايين بياوريم . او که اخيراً اطلاعاتي را در قالب يک کتاب در خصوص افزايش آتش سوزي و عوامل آن منتشر کرده مي گويد: ما نمي توانيم با زلزله يا سيل مقابله کنيم اما آتش موردي است که مي توانيم از بروز آن جلوگيري کرده يا ميزان بروز آن را به حداقل برسانيم، در کل بايد ياد بگيريم که چگونه در مقابل آتش وحشي و سهمگين مي توان سالم ماند.
فن آوري هاي متداول

يکي از اين تکنولوژي ها ، هواپيماي حسگر ناسا است که از يک خسارت 642 ميليون دلاري در سال گذشته در خليج کاليفرنيا جلوگيري کرد. آتش نشانان به عنوان صف مقدم مهارکنندگان شناخته مي شوند که به کمک حسگرهاي نصب شده روي درختان جنگل و يا اشعه مادون قرمز، اقدام به شناسايي دسته هاي حرارتي مي کنند تا اين قبيل شناسايي ها توسط يک شبکه بدون سيم اينترنت به ساير نقاط نيز مخابره شود. بر طبق آمار منتشر شده در ايالات متحده سال گذشته 1/6 ميليون هکتار از ارضي کاليفرنيا، طعمه حريق گرديد که سبب ضرري 1/3 ميليارد دلاري شد. در گذشته منابع آتش زا کم و دامنه انتشار آتش کوچک بوده و وسايل خبررساني هم محدوديت داشتند، اما حالا هم سرعت انتشار آتش بالا رفته و هم در دنيايي زندگي مي کنيم که هر لحظه اخبارش به تمام نقاط مي رسد. از هواپيماي ناسا سخن به ميان آمد که نامش Khana است. اين هواپيما داراي حسگرهاي مادون قرمز بسيار قوي است که با دريافت تصاوير ماهواره اي و انتقال آن به زمين، مي تواند شرايط را در اختيار محققين و ايستگاه هاي آتش نشاني قرار دهد. به هرحال تمامي اين ادوات جهت آسايش انسان و کنترل آتش اختراع شده اما اصل مهمتر از ديد کارشناسان امر، خود انسان ها هستند.
 

DDDIQ

مدیر ارشد
ضوابط و دستور العمل های سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی در مورد ایمنی ساختمان ها
 

پیوست ها

  • دستور العمل آتش &.pdf
    222.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0

Similar threads

بالا