ایران رتبه برتر تنوع گیاهان دارویی در دنیا را دارد

love.1982

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز


[h=1]ایران رتبه برتر تنوع گیاهان دارویی در دنیا را دارد[/h][h=3]تهران- ایرنا- دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری رییس جمهور به تنوع گیاهان دارویی در کشور اشاره کرد و گفت: ایران رتبه برتر دنیا را در این زمینه به خود اختصاص داده است.[/h]
به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر محمد حسن عصاره روز سه شنبه در چهارمین کنگره ملی گیاهان دارویی به گونه های گیاهی انحصاری کشور اشاره کرد و گفت: 1700 گونه گیاه انحصاری در ایران وجود دارد.

وی اظهار کرد: متاسفانه به رغم استعدادهای فراوان کشور در این زمینه سرمایه گذاری در این حوزه مناسب نبوده و اقتصاد دانش بنیان بر پایه گیاهان دارویی در کشور بسیار کم است.

وی تصویب سند ملی راهبرد گیاهان دارویی و طب سنتی را افتخاری بزرگ دانست و گفت: با این سند می توان از حرکت جزیره ای دراین حوزه جلوگیری کرده و تمرکزی ایجاد کرد.

وی گفت: با بسیج امکانات اعتبارات سرمایه گذار مناسب می توان جایگاه ایران را درمنطقه و دنیا توسعه داد.

وی کشت و فراوری صنعت و بازار را از جمله حلقه های اتصال برای افزایش جایگاه ایران دراین حوزه اعلام کرد و گفت: با تحقق این موضوع از حرکت جزیره ای جلوگیری شده و حرکت منسجم ایجاد خواهد شد.

عصاره ایجاد اشتغال، حفظ ذخایر ژنتیکی، گیاهان دارویی بومی وانحصاری کشور برنامه ریزی برای افزایش کشت و تولید گیاهان دارویی، تغییرالگوی کشت را از جمله اهداف سند ملی گیاهان دارویی اعلام کرد و گفت: با توجه به اقدامات انجام شده شاهد تغییرات چشمگیر دراین زمینه هستیم .

وی با اشاره به اینکه 95 درصد زعفران دنیا در ایران تولید می شود گفت: در کشورهای دیگر نظیر ترکیه، افغانستان واسپانیا این مقدار سطح کشت وجود ندارد.

وی به ارزش های دارویی زعفران اشاره کرد و گفت: این گیاه دارای ارزش های دارویی است که تحقیقات برای شناخت خواص واثرات دارویی آن همچنان ادامه دارد.

 

Similar threads

بالا