ایران در دوئل میادین مشترک نفت و گاز با عراق

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز


مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب با وجود تحریم های بیرحمانه و غیر قانونی دشمنان این مرز و بوم ، تولید از میادین مشترک با کشور عراق بدون کوچکترین وقفه ای انجام شده است و انشالله با رفع این تحریم های ظالمانه این شرکت نیز در کنار سایر شرکتهای تولیدی در جهت افزایش تولید نفت و ثروت ملی و که در واقع کمک به دولت در جهت تحقق وعده های خویش است نقش خود را به نحو احسن ایفا کند.


کیومرث کرمی مقدم با بیان اینکه حوزه فعالیت اجرائی و عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب در حال حاضر دربرگیرنده بیش از ۱۵ میدان نفتی و ۷ میدان گازی شناخته شده در استان های کرمانشاه، ایلام و لرستان است که از این تعداد ۱۱ میدان نفتی و ۱ میدان گازی تولیدی است، گفت: ظرفیت تولید روزانه شرکت بهربرداری غرب در حال حاضر ۵/۱۷۲ هزار بشکه نفت خام و ۷ میلیون متر مکعب گاز است.


وی بهبود سطح رضایت مشتریان، کاهش پیامد های زیست محیطی و حفظ محیط زیست بعنوان ضرورتی برای توسعه پایدار و کاهش حوادث و آسیب های شغلی را از اهداف تشکیل این شرکت برشمرد.


مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب با بیان اینکه این شرکت دارای ۵ منطقه عملیاتی نفت شهر، تنگ بیجار، چشمه خوش، سرکان و دهلران است، گفت: واحد بهره برداری نفت شهر که در فاصله ۲۲۰ کیلومتری غرب کرمانشاه و ۶۰ کیلومتری شهرستان قصر شیرین قرار دارد با ظرفیت اسمی ۱۵ هزار بشکه در روز نفت تولیدی میدان نفت شهر را پس از فرآورش، شیرین سازی و نمک زدایی به تلمبه خانه نفت شهر ارسال، که در نهایت بخشی از خوراک پالایشگاه کرمانشاه را تامین می کند.


کرمی مقدم با بیان اینکه بخشی از این مخزن در خاک کشور همسایه ، عراق قرار دارد و از جایگاه و حساسیت ویژه ای برخوردار است، افزود: واحد نمک زدایی نفت شهر در سال ۱۳۸۶ با ظرفیت اسمی ۱۵۰۰۰بشکه در روز راه اندازی و این واحد به منظور افزایش تولید از میدان مشترک نفت شهر احداث شده است.


وی در ادامه با اشاره به اینکه مرکز بهره برداری تنگ بیجار و کمانکوه در فاصله ۷۰ کیلومتری شهر ایلام قرار دارد، افزود: فاز اول این مرکز در سال ۱۳۸۶ به بهره برداری رسید که ظرفیت این مرکز فراورش روزانه ۷ میلیون کیلومتر مکعب گاز می باشد که پس از جمع آوری، به پالایشگاه گاز ایلام ارسال و همچنین میعانات گازی نیز توسط یک خط لوله ۶ اینچ به پالایشگاه ایلام منتقل می شود.


مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب افزود: واحد بهره برداری چشمه خوش واقع در ۵۲ کیلومتری شهرستان دهلران از توابع استان ایلام است که با ظرفیت اسمی ۱۳۰ هزار بشکه(۷۵ هزار بشکه نفت شیرین و ۵۵ هزار بشکه نفت نمکی) در روز نفت تولیدی میادین آبان ، چشمه خوش، پایدار، پایدار غرب و دالپری را فرآورش و به وسیله دو خط لوله ۱۸ و ۲۰ اینچ بطول ۱۵۳ کیلومتر به واحد بهره برداری شماره ۳ اهواز و تلمبه خانه شهید چمران ارسال می کند.


کرمی مقدم با بیان اینکه نفت ارسالی واحد چشمه خوش در نهایت به منظور صادرات از طریق پایانه نفتی به جزیره خارک و تامین خوراک پالایشگاه ارسال می شود، گفت: واحد نمک زدایی چشمه خوش در سال ۱۳۸۵ با ظرفیت اسمی ۷۵ هزار بشکه راه اندازی شد و خوراک واحد نمک زدایی چشمه خوش از نفت میادین دهلران و دانان و آبان، پایدار، پایدار غرب و چاههای نمکی میدان چشمه خوش تامین می شود.

وی گفت: واحد بهره برداری دهلران در فاصله ۲۰ کیلومتری جنوب غرب شهرستان دهلران از واحد توابع استان ایلام قرار دارد، که با ظرفیت اسمی ۵۵ هزار بشکه در روز نفت تولیدی میادین دهلران و دانان را پس از فرآورش و شیرین سازی بوسیله یک خط لوله ۱۶ اینچ به طول ۵۲ کیلومتر به واحد نمک زدایی چشمه خوش پمپاژ و ارسال می کند.
مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب در ادامه اظهار داشت: واحد بهره برداری سرکان/ماله کوه در فاصله ۱۵ کیلومتری شهرستان پلدختر از توابع استان لرستان است که با ظرفیت اسمی ۳۰ هزار بشکه در روز نفت تولیدی را پس از فرآورش و شیرین سازی از طریق یک خط لوله ۱۰ اینچ بطول ۲۱ کیلومتر به تلمبه خانه افرینه و در پایان به پالایشگاه کرمانشاه ارسال می کند.

کرمی مقدم از برنامه ۵ ساله شرکت در جهت تولید از میادین نفتی فعلی، ۴ میدان نفتی در حال توسعه و یک میدان گازی در جهت تحقق تولید روزانه ۲۹۰ هزار بشکه نفت و ۵/۸ میلیون متر مکعب گاز در سال ۱۳۹۸ نام برد و عنوان داشتند جهت دستیابی به تولید برنامه شده اجرای بموقع پروژه ها با تامین منابع مالی و رفع محدودیتهای موجود امکان پذیر خواهد بود.


وی افزود: سیاست فعلی وزارت نفت در خصوص توسعه میادین غیر فعال بر مبنای مشترک یا غیر مشترک بودن و اصول مدیریت مخازن می باشد، با این حال شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب به عنوان طلیعه دار تولید از میادین مشترک و غیر مشترک در غرب کشور به دنبال افزایش سهم خود در تولید ثروت ملی گام بر خواهد داشت.

مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب گفت: با وجود تحریم های بیرحمانه و غیر قانونی دشمنان این مرز و بوم ، تولید از میادین مشترک با کشور عراق بدون کوچکترین وقفه ای انجام شده است و انشالله با رفع این تحریم های ظالمانه این شرکت نیز در کنار سایر شرکتهای تولیدی در جهت افزایش تولید نفت و ثروت ملی و که در واقع کمک به دولت در جهت تحقق وعده های خویش است نقش خود را به نحو احسن ایفا کند.


کرمی مقدم با بیان اینکه در بحث تولید گاز نیز با بیان اینکه میدان گازی تنگ بیجار در استان ایلام با تولید روزانه هفت میلیون متر مکعب گاز در جهت جبران افت فشار خط سراسری و تامین گاز مشترکان استان های کرمانشاه و ایلام در حال تولید است، گفت: افزایش تولید گاز در کوتاه مدت و همچنین برنامه ریزی در زمینه راه اندازی فاز دوم واحد جمع آوری گاز تنگ بیجار از برنامه های در دست اقدام است.


وی گفت: توسعه صنایع نفت و گاز در استانهای غربی قطعاً تاثیرات شگرفی بر رشد و توسعه این مناطق خواهد داشت و باید بر این نکته تاکید داشت که صنعت عظیم نفت در طول عمر نه چندان طولانی خود در این مرز و بوم، منشاء آثار و تحولات عظیم و شگرفی در عرصه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور بوده است.



 
بالا