اگه خادم امام رضا بشی چی کار میکنی

امیر Amir

عضو جدید
سلام دوستان
تولد آقامون امام رضا نزدیکه پیشاپیش بهتون تبریک میگم
اگه یهو یه نامه بیاد در خونتون که شما خادم امام رضا هستید چی کار میکنید
قبلش نه امتحانی دادید نه هیچ چیز؟؟؟



نمیخوام بشم...
این ها حرفها و اعتقادات مردم عوام هست که خادم 4 تا خشت و خاک بشن...

اما کسی برای یک جو معرفت و شخصیت امام رضاشون خدمت نمیخواد بکنه...یاد بگیرند که بی چشم داشت خدمت به خلق بکنند...



 

فانوس تنهایی

مدیر بازنشسته
نمیخوام بشم...
این ها حرفها و اعتقادات مردم عوام هست که خادم 4 تا خشت و خاک بشن...

اما کسی برای یک جو معرفت و شخصیت امام رضاشون خدمت نمیخواد بکنه...یاد بگیرند که بی چشم داشت خدمت به خلق بکنند...


ببخشیدا
حرف شما درست
ولی گاهی ظاهر کار باید درست بشه تا باطنم درست بشه
 

zarnaz_a

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
من اکثر خادمای امام رضارو دوست دارم. مخصوصا اون هایی که نسبتا پیر هستن... معمولا هم تحصیل کرده هستن.
خدایی خیلی با شخصیتن.(اکثرشون) اما فکر میکنم کنار اومدن با خانوما اونم تو همچین اماکن زیارتی خیلی سخته. هیشکی حرف گوش نمیده.
 

فانوس تنهایی

مدیر بازنشسته
من اکثر خادمای امام رضارو دوست دارم. مخصوصا اون هایی که نسبتا پیر هستن... معمولا هم تحصیل کرده هستن.
خدایی خیلی با شخصیتن.(اکثرشون) اما فکر میکنم کنار اومدن با خانوما اونم تو همچین اماکن زیارتی خیلی سخته. هیشکی حرف گوش نمیده.

خب شما نظرتونو نگفتید
چه حسی بهتون دست میده
 

pinion

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
یعنی حتما باید اون لباس قشنگا رو بپوشی و تو حرم باشی تا خادم امام بشی؟
یعنی اونای که تو زندگی دل اقا رو شاد میکنن خادمش نیستن.

عبادت به جز خدمت خلق نیست
 

pinion

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
منظور از :
همچین جوابی
چیه؟
اگه منتظر بودی چرا پرسیدی؟
 

ARAMESH

مدیر راهنمای سایت
مدیر تالار
بابا چرا تو اين باشگاه يكي مستقيم جواب سوال نمي ده!:w00: اين بنده خدا ميگه يه نامه بياد كه خادم امام رضا شديد چه حسي بهتون دست ميده چي كار ميكنيد!حالا خادم چوب سنگ خاك خادم بنده خدا خادم خدا هرچي!!اون آقاها هستن پرپري دستشونه!مي زنن تو سر خانوما كه چادر بكشن جلوها!!:lol: اونا رو ميگه!!
تنهايي جان خب نمي شه يهو بياد كه !!بايد قبلا (600 سال پيش) درخواست ميداده!!پس همچين غيرمنتظره هم نمي شه!من اگه بودم مي دوييدم مي رفتم تمام سوراخ سنبه ها و كفش داري و .. رو ياد مي گرفتم كه مردم رو مچل نكنم!ما همين هفته اونجا بوديم مي پرسيديم از خادمه كفش داري 2 كجاست؟؟ 2 ساعت آسمان و رنگ آسمون رو نگاه مي كرد!نمي دونست!:surprised:
 
آخرین ویرایش:

nasim khanom

عضو جدید
کاربر ممتاز
تنهايي جان مرسي تاپيك جالبي بود :w27:
اگه اين اتفاق واس من بيفته اولين كاري كه ميكنم اينه كه ميرم ساعتي كه حرم خاليه و ميخوان نظافت كنن ، ميچسبم به ضريح و يه دل سير زيارت ميكنم و تلافيه همه ي اين دست نرسيدنامو در ميارم ;)
يعني ميشه؟ ! :cry:
 

کربلایی

مدیر بازنشسته
سلام
اگه افتخار خادمی امام رضا(ع) بهم برسه!
اولین کاری که میکنم اینه که میرم دست مادر پیرم رو می بوسم که تونسته چنین پسر با لیاقتی تربیت کنه!
بقیه شو نمی تونم بگم(بعضی چیزا رو نباید به همه گفت، باید به خودشون گفت)

اما درباره خادم خدا و چوب وامام و ...
بنظر من بهتره با کلمات بازی نکنیم، بقول آرامش منظور تنهایی مشخصه! منظور اونایی هستند که کت وشلوار مخصوص می پوشند و در حرم امن رضا(ع) به زائران آقا امام رضا(ع) خدمت می کنند، بعضی اشون کفش افرادی رو جفت می کنند که شاید با نگاه من و شما بی ارزش ترین افراد روی زمین باشند، اما اون خادم فقط و فقط به حرمت اینکه این آقا مهمان و منتخب امام رضاست! بهش خدمت می کنند
 

فانوس تنهایی

مدیر بازنشسته
سلام
اگه افتخار خادمی امام رضا(ع) بهم برسه!
اولین کاری که میکنم اینه که میرم دست مادر پیرم رو می بوسم که تونسته چنین پسر با لیاقتی تربیت کنه!
بقیه شو نمی تونم بگم(بعضی چیزا رو نباید به همه گفت، باید به خودشون گفت)

اما درباره خادم خدا و چوب وامام و ...
بنظر من بهتره با کلمات بازی نکنیم، بقول آرامش منظور تنهایی مشخصه! منظور اونایی هستند که کت وشلوار مخصوص می پوشند و در حرم امن رضا(ع) به زائران آقا امام رضا(ع) خدمت می کنند، بعضی اشون کفش افرادی رو جفت می کنند که شاید با نگاه من و شما بی ارزش ترین افراد روی زمین باشند، اما اون خادم فقط و فقط به حرمت اینکه این آقا مهمان و منتخب امام رضاست! بهش خدمت می کنند

نه زکریای عزیز
منظورمو هیچ کدوم نگرفتید
منظورم این بود که اگه یه روزی لیاقت داشته باشید که خادم امام رضا (نه لباس پوشیدن) بشید چی کار میکنید
منظورم اینه که ......
 

کربلایی

مدیر بازنشسته
نه زکریای عزیز
منظورمو هیچ کدوم نگرفتید
منظورم این بود که اگه یه روزی لیاقت داشته باشید که خادم امام رضا (نه لباس پوشیدن) بشید چی کار میکنید
منظورم اینه که ......

سلام
فرقی نمیکنه!
جوابم همونیه که گفتم:
اول مادر پیرم!
بعد هم ...

منظور منم از خادم، فقط بخش پوشیدن لباس نبود!
هر چند خود این لباس پوشیدن هم بی ارزش نیست!
ببینید!
این لباس یا مقدسه و صاحب داره یا نداره!
اگه قبول داریم که یکی در آسمان حرم رضا هست که اونجا پادشاهی میکنه! اون وقت باید قبول کنیم که این پادشاه با شاهان دیگه فرق های زیادی داره! این آقا کسی نیست که لباسی رو که نشونه و آرم خادماشه رو به هر کس و ناکسی بده! هرکی این لباس رو پوشیده، حتما تو زندگیش کاری کرده که لایق پوشیدن اون لباس شده!
و تا وقتی میتونه تو اون لباس بمونه که این لیاقت رو خرابش نکنه!
من که به قضیه اینطور نگاه میکنم!
شما رو نمی دونم
موفق باشید
 

*mahdi_joker*

عضو جدید
من اصلا حرفهای شما رو درک نمیکنم.همیشه تک بعدی نباید نگاه کرد.کرمها تک بعدی میبینن.ما انسانیم.چرا یا از این طرف می افتیم یا از اون طرف؟؟؟؟؟؟
کاملا درسته که باید خادم خدا بود و نه بنده خدا اما خدمت به خلق خدا چیزی به جز خدمت به خود خدا هست به نظر شما؟
منظورتون رو فهمیدم دوستان.اما من خودم رو مثال میزنم:به دلیله اینکه مشهد فامیل داریم خیلی زیاد مشهد رفتم و تو این 20 سال شاید 15 .16 بار مشهد رفتم.هیچ وقت به هوای این نبود که به قول یکی از دوستان برم سنگ و خاک ببینم و واسه یه ضریح و در و دیوار ارزش بدم.من اصلا ادم خوبی نبودم.به جرات میتونم بگم هرچی دارم اول از خدا و بعد از امام زضا دارم.هیچ وقت نرفتم که بچسبم به ضریح و از این کارا چون اصل به این کار اعتقاد ندارم.فقط میرم یه جای دنج پیدا میکنم و ارام به همه کارها و عقاید و دنیا و .... فکر میکنم.مگه خود خدا نمیگه 1 ساعت تفکر از 70 سال عبادت بهتره؟خوب کسی که داره واسه رفاه من تو حرم زحمت میکشه بیش از 70 و 700 سال عبادت اجر میگیره.همه کارها که نباید به صورت مستقیم باشه.
شما رو نمیدونم و دلییل این موضوع رو هم نمیدونم اما ارامشی که به من دست میده تو یه کنج حرم اما رضا نشستن و لذت بردن از اونجا هیچ جا و هیچ چیزی تا حالا نداده.
داشتن فضای اروم و تمیز و دلچسب از لحاظ ظاهری حتما نیازمند خادم هستش.پس چه لطف بزرگیه که ادم بتونه خادم حرم باشه و به اینهمه خلق خدا خدمت کنه.

جاییکه ادم خادم باشه مهم نیشتوهرجا باشه.حتما لازم نیشت تو محیط حرم باشه اما اگه قسمت بشه دلم میخواد وقت شستن ضریح و عوض کردن گلهای 4 طرف ضریح اونجا باشم
 

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز
احتمالا منظور تنهایی نمی تونه اون خادمان عزیزی باشند که تو حرم مسئولیت های مختلفی دارند باز هم نمی دونم...ولی خودم خادم بودن رو اونطوری معنی نمی کنم...
خادم بودن برای امام رضا خیلی واسه من دست نیافتنیه..نمی دونم یعنی میشه من یه روزی یه جایی کاری کنم که بتونم بگم منم خدمت کردم منم قدم برداشتم اونم واسه کی واسه امام رضا...
یه سعادته اگر نصیبم می شد خیلی شکر می کردم..خیلی...فقط یه سوال واسم پیش اومد چطور میشه فهمید واسه امام رضا خادم شدی؟چطور میشه فهمید الان اینکارت هموم خدمته بود؟نمی دونم...
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
سلام،
راستش من و چند تا از دوستان رفتیم ثبت نام کنیم برای خادم امام شدن،کلی شرایط داشت.ساکن مشهد،لیسانس و ...! تازه به ما 6-7 سال پیش گفتن 40 سال دیگه نوبتتون میشه، فکر کن! :eek:

اما اگه یه روز نامه بیاد دم خونه که شما خادم امام رضا شدی اول حساب کتاب هام رو ردیف میکنم،بدهی،حلالیت و اینها.آدم بره خادم امامش بشه اونوقت مدیون مردم باشه؟ چه خادمیه که به حرف مولاش گوش نمیکنه!
بعد از این با کله میرم حرم! :gol:
اما برای خادم امام رضا شدن،لازم نیست که حتماً بریم حرم و لباس فرم بپوشیم.خادم کسیه که مطیع مولای خودش باشه حالا چه با لباس خدمت چه بی لباس خدمت! چند نفرمون هستیم که واقعاً خادمیم؟
نمی دونم خطبه همام رو خوندید یا نه؟ امام علی اوصاف و صفات پارسایان و زاهدان واقعی رو گفته.دفعه اول که خوندمش اولای خطبه به خودم میگفتم آفرین،باریکلا! از صفت 5 و 6 به بعد تنم می لرزید! خادم بودن خیلی سخته.

یا علی
 

laleh_a

عضو جدید
کاربر ممتاز
از عنوانش معلومه
به زائران امام رضا (ع) خدمت می کنم...
 

e-eng

عضو جدید
سلام دوستان
تولد آقامون امام رضا نزدیکه پیشاپیش بهتون تبریک میگم
اگه یهو یه نامه بیاد در خونتون که شما خادم امام رضا هستید چی کار میکنید
قبلش نه امتحانی دادید نه هیچ چیز؟؟؟


:surprised:به فکر فرو میرم......
 

e-eng

عضو جدید
بعد که از فکر اومدم بیرون....
نامه رو پاره میکنم میندازم تو سطل آشغال.میرم به کارام میرسم.
به همین سادگی:)
 

BigMasoud

اخراجی موقت
تنهايي جان مرسي تاپيك جالبي بود :w27:
اگه اين اتفاق واس من بيفته اولين كاري كه ميكنم اينه كه ميرم ساعتي كه حرم خاليه و ميخوان نظافت كنن ، ميچسبم به ضريح و يه دل سير زيارت ميكنم و تلافيه همه ي اين دست نرسيدنامو در ميارم ;)
يعني ميشه؟ ! :cry:
اين پست و پست‌هاي بعد خيلي خيلي جالب بود. ميچسبم به ضريح ؛ تلافيه همه ي اين دست نرسيدنامو در ميارم. حرفهايي عجيب و تأمل برانگيز.
و ادعاي ما آن است كه خداپرستيم و خدايي را مي‌پرستيم كه محدود به جسم نيست و هر موقع به او احتياج داشتيم كافيست او را بخوانيم و او همه‌جا هست و خود گفته هر آنچه كه ميخواهيد فقط از او بخواهيد و اجسام بي‌جان را نپرستيد.

من اصلا حرفهای شما رو درک نمیکنم.همیشه تک بعدی نباید نگاه کرد.کرمها تک بعدی میبینن.ما انسانیم.چرا یا از این طرف می افتیم یا از اون طرف؟؟؟؟؟؟
کاملا درسته که باید خادم خدا بود و نه بنده خدا اما خدمت به خلق خدا چیزی به جز خدمت به خود خدا هست به نظر شما؟
منظورتون رو فهمیدم دوستان.اما من خودم رو مثال میزنم:به دلیله اینکه مشهد فامیل داریم خیلی زیاد مشهد رفتم و تو این 20 سال شاید 15 .16 بار مشهد رفتم.هیچ وقت به هوای این نبود که به قول یکی از دوستان برم سنگ و خاک ببینم و واسه یه ضریح و در و دیوار ارزش بدم.من اصلا ادم خوبی نبودم.به جرات میتونم بگم هرچی دارم اول از خدا و بعد از امام زضا دارم.هیچ وقت نرفتم که بچسبم به ضریح و از این کارا چون اصل به این کار اعتقاد ندارم.فقط میرم یه جای دنج پیدا میکنم و ارام به همه کارها و عقاید و دنیا و .... فکر میکنم.مگه خود خدا نمیگه 1 ساعت تفکر از 70 سال عبادت بهتره؟خوب کسی که داره واسه رفاه من تو حرم زحمت میکشه بیش از 70 و 700 سال عبادت اجر میگیره.همه کارها که نباید به صورت مستقیم باشه.
شما رو نمیدونم و دلییل این موضوع رو هم نمیدونم اما ارامشی که به من دست میده تو یه کنج حرم اما رضا نشستن و لذت بردن از اونجا هیچ جا و هیچ چیزی تا حالا نداده.
داشتن فضای اروم و تمیز و دلچسب از لحاظ ظاهری حتما نیازمند خادم هستش.پس چه لطف بزرگیه که ادم بتونه خادم حرم باشه و به اینهمه خلق خدا خدمت کنه.

جاییکه ادم خادم باشه مهم نیشتوهرجا باشه.حتما لازم نیشت تو محیط حرم باشه اما اگه قسمت بشه دلم میخواد وقت شستن ضریح و عوض کردن گلهای 4 طرف ضریح اونجا باشم
من هم يك موقعي هر روز حرم مي‌رفتم و يك آرامش زيادي اونجا كسب ميكردم. اما نكته‌ي جالب اينجاست كه الان كه فهميدم كارم اشتباه بوده ديگه اون آرامشو كسب نميكنم. آدم هر طور فكر كنه همونطور نتيجه ميگيره.
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
اين پست و پست‌هاي بعد خيلي خيلي جالب بود. ميچسبم به ضريح ؛ تلافيه همه ي اين دست نرسيدنامو در ميارم. حرفهايي عجيب و تأمل برانگيز.
و ادعاي ما آن است كه خداپرستيم و خدايي را مي‌پرستيم كه محدود به جسم نيست و هر موقع به او احتياج داشتيم كافيست او را بخوانيم و او همه‌جا هست و خود گفته هر آنچه كه ميخواهيد فقط از او بخواهيد و اجسام بي‌جان را نپرستيد.


من هم يك موقعي هر روز حرم مي‌رفتم و يك آرامش زيادي اونجا كسب ميكردم. اما نكته‌ي جالب اينجاست كه الان كه فهميدم كارم اشتباه بوده ديگه اون آرامشو كسب نميكنم. آدم هر طور فكر كنه همونطور نتيجه ميگيره.

سلام،
امیدوارم پست من باعث منحرف شدن موضوع تاپیک نشه.بحث زیارت قبور ائمه و بزرگان و اینکه این زیارت شرکه و خدا بدون جسمه و همه جا خداوند حضور داره یه بحث آشنا و قدیمیه.همینطور بحث اینکه توی زیارت چرا زوار سعی میکنن دست خودشون رو برسونن به ضریح و در دیوار حرم رو می بوسن.

بعضي از آيات حرمت شرك به خداوند متعال را ذكر كرده اند كه به پيغمبر ( صلّي الله عليه وآله ) مي فرمايد : ( لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ وَلَتَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِينَ ) ؛ ( 1 ) « اي پيامبر ، البته اگر تو نيز شرك آوري ، قطعاً اعمال تو حبط و باطل خواهد شد و در آخرت از زيانكاران خواهي بود . »
بدون ترديد ، شرك ورزيدن به خداوند متعال حرام مسلّم و از گناهان كبيره است و همه مسلمانان هم مي دانند . ليكن سخن ناروا و غلط ، اين است كه برخي زيارت قبور انبيا و ائمه را كه به دستور حجت هاي الهي انجام مي شود ، شرك ناميده و از پيش خود و ناروا ادعا مي كنند كه : « يكي از بزرگترين مظاهر شرك ، افراط در اظهار محبت نسبت به قبور پيامبران و اوليا و صالحان است » . ( 2 )
از اين نويسنده بايد پرسيد ، دليل اين سخن چيست ؟ كدام منبع و مرجع ديني گفته كه محبت زياد نسبت به اوليا و ائمه و صالحان شرك است ؟
با اين كه به نص صريح آيه قرآن ، خداوند به پيغمبر ( صلّي الله عليه وآله )
فرموده است كه : « بگو از شما اجر و مزدي براي رسالت نمي خواهم مگر محبت و مودت اهل بيتم . » ( 2 )
آيا محبت و مودت به ائمه كه فرزندان معصوم پيغمبر ( صلّي الله عليه وآله ) و جانشينان او هستند ، شرك است ؟ آيا انجام هر چه بيشتر كاري كه اجر و مزد رسالت است ، افراط حساب مي شود ؟ و افراط در محبت شرك حساب مي شود ؟
با اين كه حضرت فرموده ، همان اجر و مزدي كه خواستم ، آنهم براي آن بوده كه امت راه خدا را گم نكنند و در راه خدا گام بردارند . ( 3 )
آيا محبت و مودتي كه به گفته پيغمبر براي امت است ، شرك نام دارد ؟
آيا تأكيد بر كاري كه موجب آشنايي بيشتر با دين و راه خدا مي گردد ، شرك است ؟ اين منطق اهل بيت است ؟ يا منطق مخالفان اهل بيت ؟

1. زمر : 65


2 . المزار عند الأئمه ، ص5 3. شوري : 23
(منبع)

فلسفه بوسیدن ضریح امامان و تبرّك كردن چیست؟


[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]پیامبران و امامان بدان جهت كه بندگان شایسته خداوند هستند، سزاوار احترام و محبت هستند.[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]احترام و ابراز ارادت به آنان، بدان جهت نیست كه برای آنان در مقابل خدا، مقام و ارزشی مستقل قایل باشیم؛ بلكه آنان مستقل از خدا هیچ ندارند و همه عظمت آنان و عشق و محبت ما به ایشان، ناشی از آن است كه آنان در اوج معرفت، بندگی و عبودیت حضرت حق قرار دارند و مورد عنایت خاص پروردگار می‏باشند.[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]بوسیدن ضریح امامان علیهم‌السلام و اولیای الهی، برخاسته از عشق و محبت نسبت به آنان است؛ همان گونه كه عاشق، هر چیزی را كه منتسب به معشوق است، می‏بوید و می‏بوسد و به سینه می‏چسباند.[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]برای زائر امام معصوم علیه‌السلام، خود سنگ و چوب ارزشی ندارد. بوسیدن ضریح و در و دیوار حرم، از آن جهت است كه منسوب به محبوبش؛ یعنی، امام معصوم است.[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]به تصریح قرآن كریم، حضرت یعقوب، لباس یوسف را بر چشم خود نهاد و بینایی خود را باز یافت:[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]«فَلَمَّا أَنْ جأ الْبَشِیرُ أَلْقاهُ عَلی‏ وَجْهِهِ فَارْتَدَّ بَصِیراً قالَ أَ لَمْ أَقُلْ لَكُمْ إِنِّی أَعْلَمُ مِنَ اللَّهِ ما لا تَعْلَمُونَ ؛ پس چون مژده رسان آمد، آن پیراهن را بر چهره او انداخت، پس بینا گردید. گفت: آیا به شما نگفتم كه بی‏شك من از عنایت خدا چیزهایی می‏دانم كه شما نمی‏دانید. » (یوسف/96)[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]تبرّك و استشفا به پیراهن یوسف، نمونه‏ای از تبرّك و استشفا به چیزی است كه به شكلی منسوب به اولیای الهی است.[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]بر اساس روایات معتبر نزد شیعه و سنی، اصحاب پیامبر اكرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله هنگام وضو گرفتن ایشان، هجوم می‏آوردند تا هر كسی قطره‏ای از آب وضوی ایشان را به عنوان تبرّك برگیرد؛ به گونه‏ای كه نمی‏گذاشتند قطره‏ای از آب وضوی پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله بر زمین بریزد و اگر به كسی چیزی نمی‏رسید. (صحیح بخاری، ج 1، ص 33)[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]اگر تبرّك جستن به قطرات آب، شرك و حرام بود، وظیفه آن حضرت نهی و بازداشتن اصحاب از این عمل بود.[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]بنابراین بوسیدن و تبرّك جستن، بدون اعتقاد به الوهیت یا ربوبیت (فاعلیت استقلالی) شرك نیست.[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif](منبع)[/FONT]


[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]در مورد قسمت دوم فرمایش شما،
[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]من هم موافق هستم با شما که هر کسی همون چیزی رو پیدا میکنه که جستجو میکنه.[/FONT]یکی آرامشش رو،یکی دیگه نا آرامی رو.یکی عشق و محبت و دیگری شک و شبهه رو.

[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]یا علی
[/FONT]
 
آخرین ویرایش:

BigMasoud

اخراجی موقت
سلام،
امیدوارم پست من باعث منحرف شدن موضوع تاپیک نشه.بحث زیارت قبور ائمه و بزرگان و اینکه این زیارت شرکه و خدا بدون جسمه و همه جا خداوند حضور داره یه بحث آشنا و قدیمیه.همینطور بحث اینکه توی زیارت چرا زوار سعی میکنن دست خودشون رو برسونن به ضریح و در دیوار حرم رو می بوسن.

بعضي از آيات حرمت شرك به خداوند متعال را ذكر كرده اند كه به پيغمبر ( صلّي الله عليه وآله ) مي فرمايد : ( لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ وَلَتَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِينَ ) ؛ ( 1 ) « اي پيامبر ، البته اگر تو نيز شرك آوري ، قطعاً اعمال تو حبط و باطل خواهد شد و در آخرت از زيانكاران خواهي بود . »
بدون ترديد ، شرك ورزيدن به خداوند متعال حرام مسلّم و از گناهان كبيره است و همه مسلمانان هم مي دانند . ليكن سخن ناروا و غلط ، اين است كه برخي زيارت قبور انبيا و ائمه را كه به دستور حجت هاي الهي انجام مي شود ، شرك ناميده و از پيش خود و ناروا ادعا مي كنند كه : « يكي از بزرگترين مظاهر شرك ، افراط در اظهار محبت نسبت به قبور پيامبران و اوليا و صالحان است » . ( 2 )
از اين نويسنده بايد پرسيد ، دليل اين سخن چيست ؟ كدام منبع و مرجع ديني گفته كه محبت زياد نسبت به اوليا و ائمه و صالحان شرك است ؟
با اين كه به نص صريح آيه قرآن ، خداوند به پيغمبر ( صلّي الله عليه وآله )
فرموده است كه : « بگو از شما اجر و مزدي براي رسالت نمي خواهم مگر محبت و مودت اهل بيتم . » ( 2 )
آيا محبت و مودت به ائمه كه فرزندان معصوم پيغمبر ( صلّي الله عليه وآله ) و جانشينان او هستند ، شرك است ؟ آيا انجام هر چه بيشتر كاري كه اجر و مزد رسالت است ، افراط حساب مي شود ؟ و افراط در محبت شرك حساب مي شود ؟
با اين كه حضرت فرموده ، همان اجر و مزدي كه خواستم ، آنهم براي آن بوده كه امت راه خدا را گم نكنند و در راه خدا گام بردارند . ( 3 )
آيا محبت و مودتي كه به گفته پيغمبر براي امت است ، شرك نام دارد ؟
آيا تأكيد بر كاري كه موجب آشنايي بيشتر با دين و راه خدا مي گردد ، شرك است ؟ اين منطق اهل بيت است ؟ يا منطق مخالفان اهل بيت ؟

1. زمر : 65


2 . المزار عند الأئمه ، ص5 3. شوري : 23
(منبع)

فلسفه بوسیدن ضریح امامان و تبرّك كردن چیست؟


[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]پیامبران و امامان بدان جهت كه بندگان شایسته خداوند هستند، سزاوار احترام و محبت هستند.[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]احترام و ابراز ارادت به آنان، بدان جهت نیست كه برای آنان در مقابل خدا، مقام و ارزشی مستقل قایل باشیم؛ بلكه آنان مستقل از خدا هیچ ندارند و همه عظمت آنان و عشق و محبت ما به ایشان، ناشی از آن است كه آنان در اوج معرفت، بندگی و عبودیت حضرت حق قرار دارند و مورد عنایت خاص پروردگار می‏باشند.[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]بوسیدن ضریح امامان علیهم‌السلام و اولیای الهی، برخاسته از عشق و محبت نسبت به آنان است؛ همان گونه كه عاشق، هر چیزی را كه منتسب به معشوق است، می‏بوید و می‏بوسد و به سینه می‏چسباند.[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]برای زائر امام معصوم علیه‌السلام، خود سنگ و چوب ارزشی ندارد. بوسیدن ضریح و در و دیوار حرم، از آن جهت است كه منسوب به محبوبش؛ یعنی، امام معصوم است.[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]به تصریح قرآن كریم، حضرت یعقوب، لباس یوسف را بر چشم خود نهاد و بینایی خود را باز یافت:[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]«فَلَمَّا أَنْ جأ الْبَشِیرُ أَلْقاهُ عَلی‏ وَجْهِهِ فَارْتَدَّ بَصِیراً قالَ أَ لَمْ أَقُلْ لَكُمْ إِنِّی أَعْلَمُ مِنَ اللَّهِ ما لا تَعْلَمُونَ ؛ پس چون مژده رسان آمد، آن پیراهن را بر چهره او انداخت، پس بینا گردید. گفت: آیا به شما نگفتم كه بی‏شك من از عنایت خدا چیزهایی می‏دانم كه شما نمی‏دانید. » (یوسف/96)[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]تبرّك و استشفا به پیراهن یوسف، نمونه‏ای از تبرّك و استشفا به چیزی است كه به شكلی منسوب به اولیای الهی است.[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]بر اساس روایات معتبر نزد شیعه و سنی، اصحاب پیامبر اكرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله هنگام وضو گرفتن ایشان، هجوم می‏آوردند تا هر كسی قطره‏ای از آب وضوی ایشان را به عنوان تبرّك برگیرد؛ به گونه‏ای كه نمی‏گذاشتند قطره‏ای از آب وضوی پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله بر زمین بریزد و اگر به كسی چیزی نمی‏رسید. (صحیح بخاری، ج 1، ص 33)[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]اگر تبرّك جستن به قطرات آب، شرك و حرام بود، وظیفه آن حضرت نهی و بازداشتن اصحاب از این عمل بود.[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]بنابراین بوسیدن و تبرّك جستن، بدون اعتقاد به الوهیت یا ربوبیت (فاعلیت استقلالی) شرك نیست.[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif](منبع)[/FONT]


[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]در مورد قسمت دوم فرمایش شما،
[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]من هم موافق هستم با شما که هر کسی همون چیزی رو پیدا میکنه که جستجو میکنه.[/FONT]یکی آرامشش رو،یکی دیگه نا آرامی رو.یکی عشق و محبت و دیگری شک و شبهه رو.

[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]یا علی
[/FONT]
"« يكي از بزرگترين مظاهر شرك ، افراط در اظهار محبت نسبت به قبور پيامبران و اوليا و صالحان است » . ( 2 )
از اين نويسنده بايد پرسيد ، دليل اين سخن چيست ؟ كدام منبع و مرجع ديني گفته كه محبت زياد نسبت به اوليا و ائمه و صالحان شرك است ؟
" فكر كنم من اينو تو كتاب ديني دبيرستان ديدم، كه افراط در اظهار محبت شرك است. يا يك همچين چيزي. و دليلشم خيلي چيزاست به نظر من يكيش اين كه به جاي اينكه از خدا درخواست‌هامون رو بكنيم از بنده‌ي خدا (كه به تعبير قرآن صداي ما رو نميشنوه) ميكنيم. و باز به تعبير قرآن صدا زدن (دعا) افراد غيبي و كسي كه صداي انسان رو نميشنوه شركه.
" آيا تأكيد بر كاري كه موجب آشنايي بيشتر با دين و راه خدا مي گردد ، شرك است ؟" در مورد اين آشنايي بيشتر همون بس كه قرآن كلا به حاشيه رفته و انواع زيارت‌ها و زيارت‌نامه‌ها خونده ميشه و اگر قرآني هست، تلاوتشو مسابقاتو صوت زيبا و ... هست كه در مقايسه با متن قرآن و مفهوم آيه‌هاي قرآن هيچ ارزشي نداره. كافيه شب احيا به حرم بريد و ببينيد در قفسه‌ها كتاب‌هايي كه باقي مونده تماما قرآن هست و به جاش هيچ اثري از مفاتيح و ... نيست.
"[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]برای زائر امام معصوم علیه‌السلام، خود سنگ و چوب ارزشی ندارد. بوسیدن ضریح و در و دیوار حرم، از آن جهت است كه منسوب به محبوبش؛ یعنی، امام معصوم است.[/FONT]" وجود محبوب يا امام معصوم به نظر شما فارغ از جسم و بارگاهش نيست؟ پس چرا براي رسيدن به او بايد ضريح و در و ديوار رو ببوسند؟

در مورد قطرات آب وضوي پيامبر، به علاوه‌ي اينكه از صحت اين نميتونم مطمئن باشم. هيچ مشكلي نداره. چون تبرك جستن از انساني بوده كه زنده بوده. وقتي من از كسي كه جلوم نشسته چيزي بخوام كه شرك نيست. شرك موقعي هست كه از چيزي غيبي يا غير زنده، غير از خدا چيزي بخواهيم يا او رو صدا بزنيم.

سوره‌ي الانعام آيه‌ي 22:
"وَيَوْمَ نَحْشُرُهُمْ جَمِيعًا ثُمَّ نَقُولُ لِلَّذِينَ أَشْرَكُواْ أَيْنَ شُرَكَآؤُكُمُ الَّذِينَ كُنتُمْ تَزْعُمُونَ "
و [ياد كن] روزى را كه همه آنان را محشور مى‏كنيم آنگاه به كسانى كه شرك آورده‏اند مى‏گوييم كجايند شريكان شما كه [آنها را شريك خدا] مى‏پنداشتيد
به نظر شما منظور از كساني كه افراد به اونها شرك ميارند ميتونسته سنگ و چوب و اجسام بي‌‍جان باشه؟ اگر سنگ و چوب بوده پس چرا گفته شده به كساني كه شرك آورديد و نه به چيزهايي كه شرك آورديد.

و دو آيه‌ي خيلي قشنگ، قسمت تأسف بارش اينه كه موقع ماه رمضون يا بقيه‌ي اوقات كه بحث تفسير آيه‌ها پيش مياد يه همچين آيه‌هايي هيچ وقت تفسير كه هيچي حتي ترجمه هم نميشه.

سوره‌ي يونس آيه‌هاي 28 و 29:


وَيَوْمَ نَحْشُرُهُمْ جَمِيعًا ثُمَّ نَقُولُ لِلَّذِينَ أَشْرَكُواْ مَكَانَكُمْ أَنتُمْ وَشُرَكَآؤُكُمْ فَزَيَّلْنَا بَيْنَهُمْ وَقَالَ شُرَكَآؤُهُم مَّا كُنتُمْ إِيَّانَا تَعْبُدُونَ ﴿28﴾فَكَفَى بِاللّهِ شَهِيدًا بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ إِن كُنَّا عَنْ عِبَادَتِكُمْ لَغَافِلِينَ ﴿29﴾

و [ياد كن] روزى را كه همه آنان را گرد مى‏آوريم آنگاه به كسانى كه شرك ورزيده‏اند مى‏گوييم شما و شريكانتان بر جاى خود باشيد پس ميان آنها جدايى مى‏افكنيم و شريكان آنان مى‏گويند در حقيقت‏شما ما را نمى‏پرستيديد (28) و گواهى خدا ميان ما و ميان شما بس است به راستى ما از عبادت شما بى‏خبر بوديم (29)

شريكان آنان مى‏گويند در حقيقت‏شما ما را نمى‏پرستيديد
به راستى ما از عبادت شما بى‏خبر بوديم
ميليونها و ميلياردها انسان به زيارت افراد مختلف (نه فقط امامان ما و نه فقط به زيارت رفتن، بلكه صدا زدن و كمك خواستن) مي‌روند و اين در حالي است كه كساني كه صدا مي‌زنند و كساني كه از آنها كمك مي‌خواهند هيچ اطلاعي از اين وقايع ندارند. و در روز قيامت حتي متعجب مي‌شند كه بعضي‌ها داشتن اونها رو صدا مي‌زدند و به زيارت مقبره‌ي اونها ميرفتند.

در مورد شرك خيلي بيشتر از اينها آيه هست ولي تجربه به من نشون داده كه زياد بودن آيه‌ها هيچ تاثيري در خوندن اونها توسط افراد نداره و حتي شايد باعث بشه كمتر توجه بكنند. پس من همين 2 3 تا آيه رو آوردم. اميدوارم بهش فكر بكنيد.

:que: صم بكم عمي فهم لا يرجعون :que:
و با عرض پوزش اين حرف رو شمايي ميزنيد كه ادعا داريد اگر قانع بشيد نظرتون رو تغيير ميديد. من از اين حرف چند برداشت كردم، يكيش اين بود كه كسي كه اين حرف رو ميزنه طرف مقابل رو جوري فرض ميكنه كه حرفهاش همه اشتباهه و ارزش تأمل و تفكر نداره. و كسي اين حرف رو ميزنه كه به عقيده‌ي خودش كاملا پايبنده و هيچ شانسي نيست كه فكر كنه ممكنه بعضي از حرفاش اشتباه باشه. و كسي كه به نظرش بحث در اين رابطه بي‌فايده و بي‌ارزش هست. كه تمامي اينها با حرف‌هاي خودتون (كه اگر دليل قاطعي باشه تغيير عقيده ميديد) مغايره و تناقض داره.
اين آيه شرط هدايت شدن رو شيعه بودن اعلام نكرده (يا در خانواده‌ي شيعه به دنيا اومدن) بلكه شنيدن حرف‌هاي مختلف از هر كسي و پيروي از بهترين اونها. چون هر كسي عقل داره.

سوره‌ي الزمر آيه‌ي 18:
الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ

كساني كه به سخن گوش فرامى‏دهند و بهترين آن را پيروى مى‏كنند اينانند كه خدايشان راه نموده و اينانند همان خردمندان
 

Similar threads

بالا