اکسترودر

yas313

عضو جدید
با سلام
بنده اطلاعاتی راجع به انواع اکسترودر ها و خطوط تولیدهای وابسته به اکسترودر
و اطلاعاتی راجع به این وسیله میخواستم
ترجیحا اکسترودرهایی که از EVA در فرایند آنها استفاده میشه
 
سلام دوستای خوبم
میخواستم طبق معمول تو این تاپیک هه سرکی بکشم و یه خواهشی کنم
پایه این این تاپیک رو به تاپیک مرجعی برای اکسترودرها- که کسی نمیتونه منکر ارزششون بشه- اختصاص بدیم و تا در توانمونه براش تلاش کنیم
تو بقیه ی تاپیکها نبودین بچه ها
بیاین از این بعد فعالیت شدیدی کنیم دیگه;)
 
yas313 عزیزم
من هم برای شروع این تاپیک و درخواست شما از فردا میام و مطالب رو تا حدی که در توانم باشه قرار میدم دوستم;)
 

emabedy

عضو جدید
با سلام .
اين اولين پست من در كل فرومهايي كه عضو بوده ام است! اگر كمي ناشي بودم مرا ببخشيد
سوال شما بسيار كلي است كه من ابتدا كمي آن را بسط ميدهم.
اكسترودر ها در حالت كلي تك ماردون و دو ماردون ميباشند كه خود اينها به بخشهاي مختلفي تقسيم ميشود
طبق تجربه من براي EVA شما ميتوانيد از هر دو نوع استفاده كنيد ولي اينكه چه نوع عملياتي ميخواهيد انجام دهيد ميتواند تقسيم بندي را دقيقتر كند پس براي جواب دقيقتر شما نوع فرايند خود را مشخص كنيد.
تجهيزات پايين دستي نيز به نوع فرايند شما بستگي دارد.
اما اكسترودرهاي تك ماردون ازحالت ساده ماردون تاحالتهاي پيچيده ماردون با نواحي ميكسينگ حالتهاي مختلف انتقال دهنده بافل دار و... وجود دارد. حالتهاي ساده مانند استفاده در لوله سبز وحالتهاي پيچيده بيشتر براي كامپاندينگ استفاده ميشود.
براي كامپاندينگ بهتر است از دو ماردون استفاده شود ولي قيمت آنها بسيار بيشتر از تك ماردون است.
اكسترودرهاي دو ماردون به حالتهاي همسوگرد وغير همسوگرد تقسيم ميشود. همچنين در دو حالت كلي ماردون استوانه اي و مخروطي وجود دارد كه نوع مخروطي براي مواد حساس به حرارت مانند PVC استفاده ميشود.ولي بيشترين نوع مورد استفاده دو ماردون استوانه اي همسوگرد ميباشد كه مخصوصا مصرف زيادي در توليد انواع كامپاند ها دارد.
از خطوط توليد وابسته به اكسترودرها ميتوان توليد لوله شيت فيلم انواع مستربچ و انواع كامپاندها نام برد .
چون مطلب كلي است به صورت موردي سوال كنيد تا جواب دهم.
 

882620316

عضو جدید
اکسترودر

سلام به همه مهندسین دیروز امروز و فردا
احیانا اگه کسی مقاله ای در مورد اکسترودر و انواع اون و کاربردهاش تو صنعت داره واسم بزاره بی نهایت ازش ممنون میشم. masoudipour@yahoo.com
;)
 

*Afash*

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام به همه مهندسین دیروز امروز و فردا
احیانا اگه کسی مقاله ای در مورد اکسترودر و انواع اون و کاربردهاش تو صنعت داره واسم بزاره بی نهایت ازش ممنون میشم. masoudipour@yahoo.com
;)

سلام دوست من
درخواستت رو اینجا مطرح کن :

·▪•●مقالات درخواستی●•▪·


در ضمن تحت هیچ شرایطی چیزی به ایمیل شما فرستاده نخواهد شد.
موفق باشی :gol:
 

Ali TIGER

عضو جدید
اکسترودر

دستگاهاکسترودر EXTRUDER

معرفی:
اکسترودر ماشینی است که به آمیزه لاستیکی و پلاستیکی تجزیه شده نیرو واردساخته تا با فشار در انتهای دستگاه از میان یک قالب عبور نموده و محصولی نواری شکل با سطح مقطع خاص تولید نماید.
ماشینهای اکسترودر با کاربردهای متنوع بطور گسترده در صنعت لاستیک و پلاستیک مورد استفاده قرار میگیرند.
در خط تولید، ماشینهای اکسترودر برای شکل دهی اولیه لاستیک و پلاستیک جهت عملیات بعدی و نیز برای شکل دادن به محصولات نهائی مورد استفاده قرار میگیرند.
کلیه این کاربردها باعث می شوند که نیازهای عملی هر کاربرد خاص در ماشین طراحی شود و طیف گسترده طرحهای موجود ماشینهای اکسترودر نیز منعکس کننده همین مطلب است.
* محصولات اکسترودری:
1- انواع شلنگها
2-ترد تایر(آج تایر)
3- سایدوال تایر( قسمت کناری رویه ی تایر )
4-درزگیرها
5-پروفیلها و نوارها
6- سیمها و کابلها
7-و کلا" تمام محصولاتی که به صورت پیوسته می باشند.
تقسیم بندی اکسترودر ها از نظر تغذیه:
اکسترودر هایی که از روی دمای مواد مورد تغذیه آنها که برای انجام عملیات ضروری میباشد تفکیک می شوند دو دسته اند:
- اکسترودر تغذیه گرم
- اکسترودر تغذیه سرد
معمولا" تغذیه مورد نیاز برای اکسترودر های گرم که در صنعت لاستیک به کار گرفته شده اند قبلا" طی عملیاتی جداگانه پیش گرم می شوند. در روشهای معمول اکستروژن گرم معمولا از یک میل برای این کار استفاده میشود.اکسترودر های سرد که با استفاده ازیک نوار لاستیکی یا لاستیکهای دانه ای در دمای محیط کار میکند.ثانیا" اکسترودرها را میتوان با توجه به کاربردشان طبقه بندی و تفکیک کرد.
بسیاری از کارخانجات ماشینی میخواهند که اگر به اندازه کافی مؤثر نیست حداقل بتواند با موفقیت و بطور صحیح انواع آمیزه ها را با اختلاط متفاوت فرآیند نماید.در اینجا روی به حداقل رساندن زمان تعویض دای و برگرداندن ماشین به وضعیت عملیاتی مناسب و سهولت پاکسازی لازم و کافی برای به حداقل رساندن آلودگی ها ناشی از تغییر کامپاند تأکید می شود. وقتی قرارباشد دستگاهی برای یک مدت طولانی با ترکیبات لاستیکی که دارای خواص روانی و سیلانی محدودی هستند کار کند،مارپیچ سره ودای میتوانند طوری طراحی شوند تا هم میزان خروجی مواد بالا باشد و هم کنترل خوبی از لحاظ ابعاد وجود داشته باشد.همچنین علیرغم تغییرات جزئی در مواد تغذیه می توان قسمت تغذیه و تسمه کشش و نیز سیستم کنترل را طوری انتخاب کردکه کنترل ابعادی مناسب حاصل گردد.
تفاوت عمده فیزیکی میان اکسترودرهای سرد وگرم در نسبت طول به قطر مارپیچشان میباشد. برای ماشینهای گرم که قسمت قابل ملاحظه ای انرژی جهت گرم کردن و پلاستیکی کردن مخلوط
 

Ali TIGER

عضو جدید
لاستیک روی میل انجام شده عمل مارپیچ اکسترودر صرفا" انتقال و اعمال فشار میباشد.
این باعث میشود که ماشینها کوچک بوده و دارای طولهای مارپیچی بر حسب قطر آنها از 3d تا 5d باشند.
علاوه بر عملیات انتقال و فشار بوسیله مارپیچ ، در اکسترودرهای سرد میبایستی مارپیچ بتواند در لاستیک کارهای مکانیکی لازم جهت بالا بردن دما و رسیدن به درجه حرارت مورد نظر را انجام دهد و نرمی مواد هنگام خروج
از دای را بوجود آورد.این امر باعث میشود که مارپیچها دارای طولهایی بیشتر در محدوده 9d تا 15d باشندو حتی در بعضی کاربردها ممکن است از مارپیچهایی بزرگتر از این هم استفاده شود.
اکسترودر های سرد در حد وسیعی جای انواع گرم را در خطوط تولید گرفته اند. این جایگزینی بیشتر در خطوطی صورت گرفته که با کار دراز مدت و یا دقت در اندازه گیری ابعادی صحیح مورد نظر بوده است این ماشین با پیشرفتهای قابل ملاحظه ای که ناشی از تنوع طرح های توسعه یافته و اطلاع از فنون کار بوده در بدست گرفتن بازار ماشین آلات سهم بسزایی داشتند.
- قیف تغذیه : محلی است که آمیزه(مواد) وارد اکسترودر میشود. بسته به نوع تغذیه شکل قیف فرق میکند.
دو چیز درمورد قیف تغذیه مهم است:
1- اندازه قیف
2- یکنواختی تغذیه
** تغذیه یکنواخت باعث تولید محصول یکنواخت میشود.
-پوسته یا بدنه اکسترودر:
یک استوانه فلزی است که مارپیچ را احاطه میکند.در داخل این استوانه حفره هایی تعبیه میشود تا با عبور آب سرد وگرم بتوانیم درجه حرارت اکسترودر را کنترل کنیم. اگر درجه حرارت آمیزه کنترل نشود آمیزه داغ میشود که باعث میشود محصول خروجی به صورت برشته یا سوخته دار خارج شود (یا در اصل اسکورچ شود)



-مارپیچ:
در یک اکسترودر با تغذیه سرد همچنان که از نامش بر می آید،آمیزه لاستیکی در درجه حرارت محیط تغذیه میشود.خوراک ممکن است بصورت نوار یا دانه باشد مارپیچ باید به مقدار کافی انرژی مکانیکی انتقال دهد تا هم آمیزه نرم شده و هم با فشار عقب برنده دای مقابله نماید.
در طراحی مارپیچهای بکار برده شده در اکسترودر با تغذیه سرد ،بررسی های خاص لازم است.برای آنکه خرد شدن(Mastication) به مقدار لازم صورت گیرد باید ارتفاع پره مارپیچ کم و طول مارپیچ زیاد باشدمارپیچ یک اکسترودر ساده دارای سه قسمت تغذیه ،قسمت انتقالی یا سنجش و قسمت فشرده شدن میباشد. هر قسمت مارپیچ نقش جداگانه ای دارد .قسمت تغذیه،مواد را از قیف تغذیه انتقال میدهد.قسمت انتقالی مواد را حرارت داده،مخلوط مینماید.
قسمت فشرده سازی یکنواخت کننده است و فشار لازم برای راندن مواد از درون دای در آن ایجاد میگردد.
درون مارپیچ هم کنترل درجه حرارت وجود دارد.داخل مارپیچ مجراهایی تعبیه شده که از داخل آن آب میتواند عبور کند تا کنترل درجه حرارت داشته باشیم. سرعت مارپیچ در دمای اکسترودر تأثیر زیادی دارد در مقدار تغذیه ثابت افزایش سرعت مارپیچ باعث افزایش دمای محصول خروجی از اکسترودر میشود.
* سرعت ایده آل در اکسترودرهای مارپیچی:
حد سرعتی است که بتواند لاستیک را از تغذیه دریافت و از جمع شدن آن در قیف تغذیه جلوگیری کند.
-هد(کلگی):
هدف از بکار گیری هد متعادل ساختن و یکنواخت نمودن فشار و انتقال آمیزه به سمت قالب است.
شکل هد باید طوری طراحی شود تا بتواند نیازهایی را که لازم است تأمین کند:
1- تأمین حداکثر محصول خروجی بدون هیچ مشکل وبی نظمی
2- جبران تغییر شکل ناشی از خواص بازگشت الاستیک آمیزه
3- حذف نواحی ساکن و ایستا که احتمالا" در مسیر آمیزه ایجاد میشود.
-قالب(دای):
قالب جسمی است که بر روی کلگی(هد) قرار می گیرد و باعث می شود آمیزه هنگام خروج شکل مورد نظرما را به خود بگیرد.به طور کلی طراحی دای نیاز به مهارت وتجربه فراوان است.
بیرون رانی مرحله ی آخر بسیاری از خطوط بازیافت پلاستیک است. خارج کننده ها معمولا مواد یکدست را دریافت می کنند. اگر خط بازیافت در مراحل تمیز کردن و خشک کردن درست عمل نکند، خارج کننده نیز درست عمل نخواهد کرد. این مساله معمولا در دیگر مراحل خط بازیافت اتفاق می افتد. یک دستگاه اکسترودر باید این ویژگیها را در تمام مراحل داشته باشد. یک وسیله ی تخلیه ی خوب با یک پمپ خلاء قوی جهت افزایش تاثیر گازگیری، اگر تخلیه کننده دو تا باشد نتیجه بهتر است.
یک تعویض کننده ی صفحه ی قوی و بزرگ زیرا گاهی، اگر مواد خوب شسته نشده باشد، و این اتفاق خواهد افتاد، و به هر حال باید محصول گرفته شود، یک تعویض کننده ی صفحه ی بزرگ بسیار کمک خواهد کرد. اکسترودر های تک پیچه مورد استفاده ترین هستند. بنابراین تفاوت بین آن دو چیست؟
 

Ali TIGER

عضو جدید
اکسترودر تک پیچه فقط یک پمپ است ولی خارج کننده ی دو پیچه یک مخلوط کن است. بدون پمپ نمی توانید مخلوط خوبی داشته باشید. ولی خارج کننده های تک پیچه از لحاظ اجرا آسانترند و به سختی دچار نقص می شوند و از انواع دیگر هم ارزانترند. در خارج کننده های تک پیچه فراوری در سطح بالایی است و هزینه ی نگهداری پایین است.
در حالی که با استفاده از موتور تغذیه ی فرعی با سرعت کنترل شده ،موادی که باید توسط دستگاه خارج کننده مورد پردازش قرار بگیرند، دارای حالات و تراکمهای متفاوت می شوند موتور تغذیه ی فرعی با سرعت کنترل شده ی AC جهت پردازش این مواد که مشخصات متفاوت ولی سطح، فشار و ظرفیت یکسان دارند مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر این با توجه به سیستمی که به آن اشاره شد، در موردی که کارگر ***** را در زمان پیشنهاد شده تمیز نکرده است، متراکم کردن ماده و بارگذاری بیش از اندازه ی دستگاه جایز نیست.
رزیستورهای سفالی و سیستم جداسازی که توسط ورقه های حفاظتی مخصوص قدرتمندتر شده اند و برای دستگاه خارج کننده مورد استفاده قرار می گیرند، باعث ذخیره ی 20% الکتریسیته می شوند و علاوه بر این زمان اجرای اولیه ی دستگاه به حداقل کاهش می یابد.
فضاهای مختلف این امکان را دارند که توسط پنکه های دستگاه خارج کننده با سطوح مختلف گرمایی تنظیم شوند
6 فضا روی پیچ، 2 فضا که گروه کنترل دما را ***** می کنند، 4 قطعه رزیستور کارتریج و3 قطعه رزیستور صفحه فلزی موجود است.
تمام انتقالات نیرو توسط تسمه ی V نوع SPCوB در محفظه ی امنیتی تشخیص داده می شوند.

صفحات کنترل، واحدهای نیروی الکتریکی و کابلها با تمام مشخصات امنیتی و استانداردهای CE تطابق دارند. شاخص گرمای دیجیتالی، صفحات کنترل PLC و اعلام خطر فشار ***** در دسترس هستند.

کاهش دهنده های متعادل گرمایی، کاهش دوگانه، چرخ دنده ی مارپیچ مخصوص کارهای سنگین مورد استفاده قرار می گیرند.
مشخصات یك نمونه اكسترودر:
مشخصات فنی
· -PP-PS-PC-SAN و در محصولات مخلوط شده در رنج ظرفیتی kg/h100تا kg/h1200
ضخامت پیچ بین mm100تا mm175 متغیر است.
· شاسی دستگاه خارج کننده از ورقه های mm10-8 با کیفیت 37ST ساخته شده است
گازهای پر خطر و شیمیایی موجود در مواد مورد استفاده از طریق جذب در سیستم خلاء از بین می روند و گاز ایجاد شده پس از این مرحله در تطابق با استانداردهای اروپایی و مد نظر قرار دادن بهداشت انسانها از هر نوع عنصر خطرناکی پاک می شود.
بسته به ماده ای که مورد استفاده قرار می گیرد دستگاه خارج کننده با ظرفیتی حدود kg1200-100 در ساعت عمل می کند.
طول عمر پیچ و بشکه توسط مراحلی از تولید شان افزایش می یابد که توسط اعمال گرما آنان را تبدیل بهHRC63-58 می نماید.
· ماده ی DIN 4140/1 برای تولید پیچ تغذیه ی فرعی و بشکه ی تغذیه ی فرعی مورد استفاده قرار میگیرد و به گونه ای ساخته شده است که توسط اعمال گرما و مرحله ی نتیجه گیری حالت HRC65-58 داشته باشد.
نگهداري و خشك كردن
*مواد اوليه در كيسه هايي كه در برابر رطوبت نفوذ ناپذير هستند حمل مي شوند .
* جذب رطوبت توسط پليمر ها باعث افت ويژگي هاي مكانيكي ، ظهور حباب و لكه هاي سطحي در آن مي گردد.
* رطوبت اضافي بايد قبل از شكل دهي لوله و يا حداقل در مرحله مذاب از مواد خارج گردد .
* گرانول ها به طور پيوسته يا پيمانه اي توسط خشك كن ها ي هواي داغ خشك مي شوند ، خشك كردن ناكافي مواد باعث باد كرد كردن مذاب بعد از خروج از ماشين و ظهور حباب در آن مي گردد كه انواع اثر ايجاد شده بسته به مقدار رطوبت دارد .
طرح هندسي ماردون اكسترودر :
*يك اكسترودر به علت شرايط دما و فشار همانند يك راكتور عمل مي كند . عمل اختلاط ، فامتور بسيار مهمي است . براي واكنش هاي پليمري بايد ملاحظات خاصي را در رابطه با اختلاط طولي( Longitudinal Mixing) موجود در اكسترودر مورد نظر داشت ، همچنين اختلاط به عقب (Back Mixing) كه در اين اكسترودر توسط مارپيچ راكتور اتفاق مي افتد ، مي تواند در توزيع زمان اقامت تاثير گذاشته و در نتيجه توزيع وزن مولوكولي محصول نهايي را تحت تاثير قرار دهد .
* در ساخت لوله هاي پليمري دو نوع اكسترودر تك مارپيچه و دو مارپيچه براي فرايند RX(Reaction extruder) اكسترو ژن واكنشي براي لوله هاي پلي اتيلن مشبك (PEX) و اكسترودر لوله هاي ديگر بكار مي رود .
يادآوري: لوله هاي پلي اتيلن مشبك ( Cross Linked Polyethylene) شبكه اي كردن يعني ايجاد اتصال عرضي مابين زنجير هاي پليمري ، به گونه اي كه ساختار خطي تبديل به ساختار شبكه اي شود . لوله هاي پلي اتيلن مشبك نسبت به لوله هاي پلي اتيلن داراي مقاومت مكانيكي بالا ، سختي زياد ، مقاومت شيميايي و فيزيكي بالا در دماي بيش از 95 درجه سلسيوس PEX ها داراي خواص منحصر به فردي است كه به پلاستيك هاي گرماسخت نزديك است .
فرايند صورت گرفته در فرايند شبكه اي شدن دو مرحله دارد :
 

Ali TIGER

عضو جدید
- افزودن تركيبات پراكسيد ( پروپيلن بنزن داي پرواكسيد) به داخل ماتريس پليمر در حالت مذاب تا دماي 180 در جه سلسيوس در اكسترودر
2- تكميل شبكه اي شدن پليمر به وسيله ي بخار آب پس از اكسترودر ها كه در استاندارد هاي اروپا اين روش PEX-A ناميده مي شود . اگر در استفاده از نوع اكسترودر دقت نكنيم به علت اختلاف در دور ، فشار كاري مواد جلورونده و توزيع دما و گراديان تغييرات آن در كانال مارپيچ عموما يكنواخت نمي شود كه خود اين عامل باعث مي شود مقداري از مواد از وسط كانال اكسترودر به صورت ذوب با محصول خارج شود . همين عامل به عنواننقاط متمركز كننده كنش ، عمل نموده و موجب تغيير رفتار از چقرمگي به سمت شكنندگي مي شود .
اثر قسمت هاي مختلف حرارتي مارپيچ :
توزيع دما وزمان اقامت مواد در اكسترودر مهمترين عامل پليمري بلورين است ، اين امر باعث تامين گرماي نهان ذوب ماده پليمري مي شود به طوري كه هرگونه تغيير و بلا و پايين بودن ، عامل و عدم يكنواختي ، باعث متمركز شدن تنش در اين نقاط شده و موجب تغيير رفتار چقرمگي به شكنندگي پليمر مي شود . اين توزيع دما و زمان اقامت براي مواد پليمري مختلف متفاوت است :
ناحيه ي 1 دما بين 170- 180 و ناحيه 2 دما بين 175-185 و ناحيه 3 دما بين 180-190 و ناحيه 4 دما بين 190-200 بر حسب درجه سانتي گراد است .
اثر دور مارپيچ :
اگر سرعت چرخش مارپيچ از حد دلخواه پايين تر باشد . زمان افامت ماده در طول مارپيچ افزايش يافته و باعث تخريب پليمر مي شود كه خود مي تواند منجر به تغيير رفتار محصول از چقرمگي به شكننده شود .از طرفي اگر سرگ سرعت چرخش مارپيچ زياد باشد ، با اثر مكانيكي اعمال شده بر روي زنجير هاي پليمري مي توان به موازات تاثير دما ، تخريب پليمر را تشديد نمايد . اگر طول مار پارپيچ دقيقا طراحي نشده باشد افزايش بيش از حد دور مارپيچ و اندازه اكسترودر مي توانند از طريق ايجاد نقاط داغ ( Hot Spot) به صورت موقتي تخريب را تشديد نمايد . سازندگان براي برطرف كردن مشكلات بالا اكسترودر هاي با گشتاور بالا را معرفي مي كنند ، چون مقدار بيشتري از پليمري را مي توان وارد اكسترودر كرد و در نتيجه مقدار كار انجام شده روي مخلوط مواد اوليه پليمري را كاهش مي دهد .
*براي افزايش گشتاور اكسترودر ها مي توان :
- از جعبه دنده مستحكم استفاده كرد.
- ضخامت شفت را افزايش دادو
- ضخامت المان هاي مارپيچ را كاهش داد .


اثر خنك سازي :
از آنجايي كه لوله ها از نوع پليمر هاي بلورين هستند سرعت خنك سازي نقش سازنده اي را در تعيين ميزان بلورينگي در نتيجه ي نوع رفتار و خواص محصول نهايي ايجاد مي كند . بلورينگي بيش از حد باعث مي شود تا رفتار چقرمگي به سمت شكنندگي تغيير كند.
دماي حمام آب ، همچنين طول حمام و مكانيزم خنك سازي و دماي مذاب و سرعت توليد و ابعاد محصول از جمله ي مهمترين پارامتر هاي اين قسمت هستند . طوري كه در طول فرايند خنك سازي يك گراديان دمايي بين سطح داخل و خارج تشكيل مي شود .به گونه اي كه سطح داخلي با سرعت كمتري خنك مي شود كه باعث تمايل بلورينگي بيشتر سطح داخلي مي شود.
اثر سرعت كشش :
با افزايش سرعت كشش ، آرايش مولكوليحبس شده در جهت طولي لوله افزايش يافته كه با توجه به گرم بودن محصول ، اين موضوع باعث برگشت حرارتي مي گردد . اين تاثير و شدت تغيير آرايش مولكولي منجر به تغييرات رفتار چقرمگي به سمت شكننده شدن مي شود.
در رابطه با كنترل شرايط فرايند توليد به صورت بهينه تجهيزات كنترل كننده ي اتوماتيك ايجات شده اند كه عبارتند از : 1- سيستم گراويمتريك ( سيستم كنترل وزني محصول ) 2- سيستم التراسونيك جهت كنترل توزيع دما و اندازه ي ابعاد
مزايا سيستم گراويمتريك :
- ثبات كيفيت ( وزن بر واحد ثابت مي ماند ، يعني حلقه اول 300 كيلوگرم و حلقه آخر هم 300 كيلوگرم ضخامت لوله در مقاطع مختلف يكسان خواهد بود . )
- با استفاده از اين تكنولوژي اضافه وزن نداريم و اكثر واحدهاي توليدي كه از اين تكنولوژي استفاده نمي كنند معمولا اضافه وزن در ارسال محموله دارند كه صرفه اقتصادي ندارد ، معمولا 35 درصد از كل ضايعات در زمان راه اندازي بوجود مي آيد كه مي توان با استفاده از اين تكنولوژي آن را كاهش داد.
- هزينه هاي پرسنلي و خطاياي آن كمتر مي شود
- امكان توليد با سرعت بالا و دقت و كيفيت مطلوب را فراهم مي كند .
- امكان ثبت اطلاعات پارامتر هاي توليد و گزارش گيري از آن حتي در زمان هاي بعدي وجود دارد .
- مشكلات تغييرات ضخامت در اثر تغييرات دبي اكسترودر كه منجر به :
· شكست حلقه ها در زمان باز كردن آن ها
· افت فشار اسمي لوله به حد پايين تر
· كاهش طول عمر
· ايجاد محصول نامنطبق
· برگشت محصول به كارخانه و ... مي شود را كاهش مي دهد .
تذكر : اگر فشار كاربردي از فشار اسمي بالا تر رود طئل عمر لوله حدود 25 سال كاهش مي يابد .
- امكان تخفيف براي مشتري را فراهم مي كند
- با كنترل وزن و ضخامت همخواني سرهاي لوله جهت جوش لب به بل با فلنچ ها بيشتر شده و از افت فشار عملكردي در خط توليد جلوگيري مي كند .
- در كل با رسيدن به ثبات كيفيت هم توليد كننده و هم مصرف كننده منتفع مي گردند.
عواملي كه منجر به عدم ثبات در كيفيت مي شوند عبارتند از :
- مواد اوليه
- دانسيته ي ظاهري
- شاخص جريان مذاب
- تغيير در ساير پارامتر ها
- تغييرات دبي در مرحله راه اندازي خط توليد
- نرسيدن به حالت پايداري براي اكسترودر
سيستم التراسونيك نيز كه در آن كنترل ضخامت صورت مي گيرد مزاياي بالا را دارد كه اين دستگاه در پشت وان وكيوم نصب مي شود.
 
اکسترودر

دستگاه اکسترودر دستگاهی است که در رنگهای پودری کاربرد دارد به این صورت است که ابتدا رنگ میکس شده را داخل دستگاه میریزیم بعد طبق دمایی که (برای رنگ مورد نظر)به دستگاه میدهیم دستگاه شروع به ذوب شدن مواد میکند( به صورت خمیری شکل در میاید)بعد ان را به صورت چیپس در میاورد.
 

sepidehr85

عضو جدید
سلام من دانشجوی پالایش هستم و از آنجایی که انتشارات دانشکده پلیمر امیر کبیر جزوه در اختیار دانشجویان قرار نمیدهد احتیاج شدید به جزوه اکسترودر دارم.لطفا کمکم کنید و اگر این جزوه رو دارید در اختیارم بگذارید.با تشکر از همگی.
 

mpolymer

عضو جدید

behalone.bjk

عضو جدید
سلام به دوستان. من قصد دارم مدل سازی خنک کن اکسترودر پلی اتیلن را انجام بدم. آیا دوستان مطالبی راجب این نوع اکسترودر ها دارند؟
 

behalone.bjk

عضو جدید
سلام از ببر تشکر کامل دارم و یک سوال. آیا قسمت خنک سازی مدل سازی حرارتی داره؟ یکی از دوستانم پروژه ی مدل سازی خنک کننده ی اکسترودر پلی اتیلن برداشته. آیا راهنمایی داری؟:surprised:
 

Similar threads

بالا