او خواهد آمد با کوله باری از عدالت....

Carlina

عضو جدید
کاربر ممتاز
تو دنیایی که بی عدالتی ، فقر ؛ اخلاق گریزی و ، نابسامانی ، سلطه طلبی ، نا امنی و هزاران هزار مشکل دیگه مردم رو تحت فشار قرار داده صحبت از مهدویت میتونه امیدی باشه واسه تموم خستگی هامون...صحبت از مهدویت صحبت از روزای خوبِ صحبت از پیروزیه ..صحبت از حقه...
بحث و صحبت از مهدویت یه لبخند تلخ به لب میاره که چه کار کنیم که حضرت مهدی ظهور کنه و اون جامعه آرمانی رو نشونمون بده...امیدوارم تاپیک مفیدی باشه...



"این مطلب عمومی ترین اهداف و مسائل بعد از ظهور حضرت مهدی را از دید حضرت علی (ع) بیان میکند.شما هم در صورت تمایل اگر مطلبی دارید از دنیای بعد ظهور و هدف ها و برنامه های حکومت حضرت مهدی بیان کنید"


عدالت جهانی

بی تردید موضوع تأمین «عدالت» عمومی‌ترین و و در عین حال شورانگیزترین مسئله در بحث مهدویت است و چون واژه «عدالت» در فرهنگ و اصطلاح نهج البلاغه، بلکه در تمام کلمات علوی بیت الغزل سخنان امیرمؤمنان(علیه السلام) است، از این رو، در بحث مهدویت نیز بر عنصر عدالت تکیه نموده و از پدید آمدن عدالت در ابعاد گوناگون در زمان ظهور حضرت مهدی(علیه السلام)خبر داده است; می‌فرماید: فردایی که شما را از آن هیچ شناختی نیست خواهد آمد، زمام داری که غیر از خاندان حکومت‌های امروزی است، (مهدی) عمّال و کارگزاران حکومت‌ها را به اعمال بدشان کیفر خواهد داد… بدین روی، روشی عادلانه در حکومت حق به شما می‌نمایاند.و در جای دیگر می‌فرماید: بدانید آنکه از ما(مهدی) فتنه‌های آینده را دریابد، با چراغی روشنگر در آن گام می‌نهد و بر همان سیره و روش صالحان (پیامبر و امامان(علیهم السلام)) رفتار می‌کند تا گره‌ها را بگشاید، بردگان و ملت‌های اسیر را آزاد سازد، جمعیت‌های گم راه و ستمگر را پراکنده و حق جویان را جمع آوری می‌کند.در این کلام، بر خطوط کلی روش و عملکرد ائمّه اطهار(علیهم السلام)که حضرت مهدی آخرین پرچمدار آن‌هاست، توجه داده شده، حضرت می‌فرماید: «خدایا تو می‌دانی آنچه از ناحیه ما (اهل بیت(علیهم السلام)) صورت می‌گیرد برای به دست آوردن قدرت و حکومت و ثروت دنیا نیست، بلکه می‌خواهیم نشانه‌های حق و دین تو را به جایگاه خودش بازگردانیم و در سرزمین تو اصلاح پدید آوریم تا بندگان ستم دیده ات از محرومیت نجات یافته، با امنیت زندگی کنند و قوانین فراموش شده ات بار دیگر اجرا گردند.بدین سان، معلوم است که از نظر نهج البلاغه، تأمین عدالت در همه ابعاد زندگی بشر، یکی از اهداف بزرگ دولت کریمه حضرت مهدی(علیه السلام) است و جهانیان در سایه حکومت الهی عدل گستر جهانی قائم آل محمّد(علیهم السلام)، از هرگونه ستم و اسارت و بردگی نجات یافته، طعم شیرین عدالت را به خوبی خواهند چشید; چنان که در جای دیگر آمده است: روزی حضرت امیرمؤمنان(علیه السلام) در اندیشه بود، شخصی از ایشان سبب تفکرش را جویا شد، حضرت در پاسخ فرمود: درباره فرزند یازدهم خود مهدی می‌اندیشم که روزی ظهور خواهد کرد و زمین را از جور و ستم پاک نموده، لبریز عدالت خواهد کرد.


آسایش اقتصادی بشر

یکی از رهاوردهای دولت کریمه مهدی موعود(علیه السلام)، که در نهج البلاغه مورد اشاره قرار گرفته، تأمین رفاه و آسایش اقتصادی بشر در زمان حکومت آن حضرت است که از طریق وفور نعمت و برکت‌های زمینی و آسمانی تأمین می‌شود.
امیرمؤمنان(علیه السلام) درباره نعمت‌های زمین در عصر ظهور حضرت مهدی(علیه السلام) می‌فرماید: در زمان ظهور حضرت مهدی، زمین میوه‌های دل خود (معادن طلا و نقره) را برای او بیرون می‌ریزد و کلیدهایش را به او می‌سپارد.
مسئله وفور نعمت و رفاه اقتصادی مردم در زمان حکومت حضرت مهدی(علیه السلام)، حقیقتی است که در روایات فراوان به آن اشاره شده است و از آن میان، پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) می‌فرماید: در زمان برقراری دولت مهدی، آب‌ها فراوان می‌گردند و نهرها کشیده می‌شوند، برکات زمین افزایش می‌یابند و گنج‌ها استخراج می‌گردند.



اصلاح فکری فرهنگی بشر

گرچه برداشت عمومی‌از تأمین عدالت در زمان ظهور حضرت مهدی(علیه السلام) معمولا عدالت اجتماعی و اصلاح امور اقتصادی و توزیع عادلانه ثروت‌های جهانی است، اما حقیقت آن است که با ظهور مصلح کل، حضرت مهدی(علیه السلام)، عدالت و اصلاح در تمام شئون هستی پدید می‌آید و پیشه و اندیشه بشری اصلاح می‌گردد و عقل انسان‌ها در هر دو بعد علمی‌ و عملی تعدیل می‌شود; بدین بیان که اکنون به سبب فاصله گرفتن بشر از معارف وحی، تمام قوای ادراکی و تحریکی او در مرداب افراط و تفریط گرفتار آمده و هر روز که بر جامعه بشری می‌گذرد، مکتب‌های جدیدی در شرق و غرب جهان پدید می‌آیند و طرح‌ها و الگوهای فکری، فرهنگی و سیاسی گوناگونی را عرضه می‌کنند و نسل‌های بشر را یکی پس از دیگری از مسیر انسانی منحرف کرده، در معرض سقوط فکری، فرهنگی، اخلاقی و اعتقادی قرار می‌دهند. اما با ظهور ذخیره هستی، مهدی موعود(علیه السلام)، همه مکتب‌های غربی و شرقی و مذاهب گوناگون افراطی و تفریطی در هم پیچیده می‌شوند و بشر در سایه احکام و دستورات آسمانی، از گرداب هوا و هوس نجات می‌یابد و فکر و فرهنگ او اصلاح می‌شود.
در این باره، امیرمؤمنان(علیه السلام) در نهج البلاغه می‌فرماید: (حضرت مهدی) خواسته‌ها را تابع هدایت وحی می‌کند، هنگامی‌که مردم هدایت را تابع هوس‌های خویش قرار داده اند، و در حالی که نظریه‌های گوناگون، خود را بر قرآن تحمیل می‌کنند، او (مهدی) نظریه‌ها و اندیشه‌ها را تابع قرآن می‌سازد و کتاب خدا و سنّت پیامبر را زنده می‌گرداند.
همچنین در جای دیگری از نهج البلاغه از حضرت مهدی(علیه السلام) به عنوان «یعسوب الدّین» و کسی که مردم اطراف او را همانند ابر متراکم فرا می‌گیرند یاد شده و آمده است: چون آن گونه شد، پیشوای دین قیام کند، پس مسلمانان پیرامون او همچون ابر پاییزی گرد آیند.



وراثت حکومت مستضعفان


از مسائل دیگری که در نهج البلاغه درباره جریان مهدویت بدان اشاره شده، این است که ظهور مهدی موعود(علیه السلام) به عنوان وارث حکومت مستضعفان جزء اراده و خواست حتمی‌الهی است که به طور یقین، روزی تحقق خواهد یافت; زیرا به گفته بعضی از بزرگان اهل حکمت، بشر از زمانی که در زمین سکنا گزیده، پیوسته در آرزوی یک زندگی اجتماعی مقرون به سعادت بوده است و به امید رسیدن چنین روزی قدم برمی‌دارد و اگر این خواسته تحقق خارجی نمی‌داشت، هرگز چنین آرزو و امیدی در نهاد انسان‌ها نقش نمی‌بست; چنان که اگر غذایی نبود گرسنگی نبود، و اگر آبی نبود تشنگی تحقق نمی‌یافت. از این رو، به حکم ضرورت، آینده جهان روزی را در بر خواهد داشت که در آن روز، جامعه بشری پر از عدل و داد شود و مردم با صلح و صفا همزیستی نمایند و افراد انسانی غرق فضیلت و کمال شوند، و این آرزو و خواست عمومی‌به دست مهدی موعود(علیه السلام) تحقق خواهد یافت. از این رو، امیرمؤمنان(علیه السلام)می‌فرماید: دنیا پس از سرکشی به ما روی می‌کند; چونان شتر ماده بدخو که به بچه خود مهربان گردد. پس حضرت این آیه را تلاوت نمود که خداوند می‌فرماید: اراده کردیم که بر مستضعفان زمین منّت گذارده، آنان را امامان و وارثان حکومت‌ها گردانیم[FONT=Times New Roman, Georgia, Times, serif]
[/FONT]

منبع :
:مجله معرفت، مهر ۱۳۸۴، شماره ۹۴
 

narges*

عضو جدید
با استفاده از روایات فراوانی كه درباره دوران حكومت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف موجود است سه محور عمده برنامههای آن حكومت عبارتند از: برنامههای فرهنگی، برنامههای اجتماعی و برنامههای اقتصادی.
به بیان دیگر جامعه بشری كه به خاطر دوری از تعالیم ناب قرآن و سیره پیشوایان دینی، به انحطاط فرهنگی گرفتار شده است لازم است در پرتو یك انقلاب فرهنگی بزرگ، به دامن قرآن و عترت بازگردانده شود.همچنین لزوم یك برنامه جامع اجتماعی به آن جهت است كه زخمهای گوناگون پیكر اجتماع، التیام گیرد و برنامههای صحیحی كه ضامن حیات واقعی جامعه و برخورداری همگان از حقوق الهی و انسانی است به جای روشهای ظالمانه كه جامعه را به هرج و مرج و فساد و تباهی و از بین رفتن حقوق ضعیفان كشانیده است، قرار گرفته و اجرا گردد.
برای فراهم شدن زمینههای تعالی فرهنگی و رشد اجتماعی، برنامه اقتصادی نیز ضرورت دارد تا ضمن آن از تمامی امكانات مادّی زمینی به شكل عادلانه و در بستر مناسب استفاده شود. به بیان دیگر اینكه با بهره گیری بهینه از مواهب طبیعی، رشد اقتصادی و تأمین معیشت برای همه طبقات و در همه محیطها امكان پذیر گردد.پس از بیان اجمالی برنامههای حكومت امام دوازدهم عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ به بررسی تفصیلی آنها بر اساس روایات معصومین علیهم السلام میپردازیم و مهمترین برنامههای حضرت را در هر بخش مورد بحث قرار میدهیم:الف. برنامه فرهنگیدر حكومت جهانی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف تمامی فعالیتهای فرهنگی، در راستای رشد و تعالی علمی و عملی مردم خواهد بود و با جهل و نادانی در همه زمینهها مقابله خواهد شد.
مهمترین محورهای جهاد فرهنگی در حكومت حقّ عبارتند از:
1. احیاء كتاب و سنّت
پس از آنكه در همه اعصار، قرآن غریب و تنها مانده و در حاشیه زندگی به فراموشی سپرده شده بود؛ در زمان حكومت آخرین حجّت الهی تعالیم حیات بخش قرآن به تمامی عرصه زندگی بشر وارد میشود. و سنّت كه همان گفتار و رفتار پیشوایان دینی است در همه جا به عنوان بهترین الگوی حیات انسانی مطرح میگردد و عملكرد همگان با معیار خدشه ناپذیر قرآن و عترت ارزیابی میشود.امام علی علیه السلام در بیانی رسا حكومت قرآنی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف را چنین توصیف كرده است:در روزگاری كه هوای نفس حكومت میكند (امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ظهور میكند و) هدایت و رستگاری را جایگزین هوای نفس میسازد و در عصری كه نظر شخصی بر قرآن مقدم شده است، افكار را متوجه قرآن میگرداند و آن را حاكم بر جامعه میسازد.[SUP][1][/SUP]و نیز در بیانی دیگر، آن حضرت دوران ظهور قرآن و حضور آن را در زندگی بشر چنین بشارت داده است: گویی هم اكنون شیعیان خود را میبینم كه در مسجد كوفه، خیمهها زدهاند و قرآن را بدان گونه كه نازل شده به مردم میآموزند.[SUP][2][/SUP]و یاد دادن و یاد گرفتن قرآن نقطه شروعی برای ترویج فرهنگ قرآنی و حاكمیت قرآن و احكام آن در همه حوزههای فردی و اجتماعی است.
 

narges*

عضو جدید
2. گسترش معرفت و اخلاق
قرآن كریم و تعالیم اهلبیت علیهم السلام بر رشد اخلاقی و معنوی بشر بیشترین تأكید را انجام داده است زیرا كه مهمترین عامل رشد و تعالی انسان به سوی هدف بلند خلقت همانا اخلاق نیكو میباشد. پیامبر صلی الله علیه و آله هدف از پیامبری خود را تكمیل مكارم اخلاق میشمرد[SUP][3][/SUP] و قرآن نیز آن بزرگوار را بهترین الگوی رفتاری برای همه مردم معرفی میكند.[SUP][4][/SUP] ولی با كمال تأسف به واسطه دوری بشر از راهنماییهای قرآن و اهلبیت علیهم السلام، انحطاط اخلاقی در همه زمینهها در جوامع بشری و به ویژه جامعه مسلمین آشكار گردیده است و همین انحراف از ارزشهای اخلاقی از عوامل مهم ویران كردن حیات فردی و اجتماعی انسانها شده است.
حكومت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف كه حكومت خدا و ارزشهای الهی بر جهان است، ترویج ارزشهای اخلاقی را در رأس برنامههای خود قرار خواهد داد.امام باقر علیه السلام فرمود:اِذا قامَ قائمُنا وَضَعَ یدَهُ عَلی رُؤُوسِ الْعِبادِ فَجَمَعَ بِهِ عُقُولُهُمْ وَ اَكْمَلَ بِهِ اَخْلاقُهُمْ[SUP][5][/SUP]؛زمانی كه قائم ما قیام كند دست خود بر سر بندگان خواهد نهاد و عقلهای ایشان را جمع خواهد كرد و اخلاق آنها را به كمال خواهد رساند.
از این تعبیر كنایه آمیز و زیبا استفاده میشود كه در پرتو حكومت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف كه حكومت اخلاق و معنویت است، بستر مناسب برای كمال عقلی و اخلاقی بشر فراهم خواهد آمد زیرا همانگونه كه اخلاق منحط و پست از نقصان عقل و خِرد آدمی است، كمال عقل موجب بروز و ظهور اخلاق نیكو در انسان خواهد بود.از سوی دیگر محیط آكنده از هدایتهای قرآن و سنتهای الهی آدمی را به سوی خوبیها سوق میدهد.
بنابراین از درون و برون همه كشش
ها به سوی فضیلتها و زیبایی هاست و اینگونه است كه ارزشهای الهی و انسانی همه جائی و عالم گیر میشود.
3. نهضت علمی
یكی از برنامههای فرهنگی حكومت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف كه خود منبع علوم و سرآمد همه عالمان زمان خویش است[SUP][6][/SUP]، نهضت علمی و رشد دانش بشری به طور چشمگیر و بی سابقه است.پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله پس از بشارت دادن نسبت به مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف دربارة این بخش از اقدام او فرموده است:نهمین امام (از فرزندان امام حسین علیه السلام) قائم ایشان است كه خداوند به دست او همه زمین را از روشنایی پر میكند پس از آنكه گرفتار تاریكی گشته است و تمام زمین را از عدالت و دادگری میآكند پس از آنكه از ظلم و جور پر شده باشد و سراسر عالم را از علم و دانائی بهره مند میسازد پس از آنكه به جهل و نادانی گرفتار آمده باشد.[SUP][7][/SUP]و این جنبش علمی و فكری برای همه اقشار و طبقات جامعه است و در این شكوفایی فرقی بین مرد و زن نیست. بلكه زنان نیز به رتبههای بلند علمی و دین شناسی میرسند.
امام باقر علیه السلام فرمود:در زمان امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف به شما حكمت (و دانش) داده میشود تا آن جا كه زن در درون خانه اش مطابق كتاب خدا و سنّت پیامبر صلی الله علیه و آله قضاوت میكند.[SUP][8][/SUP]و این حكایت از آگاهی و شناخت عمیق از آیات قرآن و روایات اهلبیت علیهم السلام دارد زیرا كه امر قضاوت امری دشوار و سنگین است.4. مبارزه با بدعت هابدعت در مقابل سنّت و به معنی نوآوری در دین و داخل كردن اندیشهها و آراء شخصی در دین و دینداری است.امام علی علیه السلام در معرفی بدعت گذاران فرمود:بدعت گذاران كسانی هستند كه با فرمان خدا و كتاب او و پیامبرش مخالفت میورزند و براساس رأی و هواهای نفسانی خود عمل میكنند هر چند شمار آنها بسیار باشد.[SUP][9][/SUP]
بنابراین بدعت به معنی مخالفت با خدا و كتاب و پیامبر او و حاكم كردن هواهای نفسانی و عمل كردن براساس تمایلات شخصی است و این جز آنست كه با الهام از كتاب و سنّت و بر اساس معیارهای الهی تحقیق و تحلیلی نو ارائه شود. بدعت امری است كه سنّت و شیوه خدا و پیامبر صلی الله علیه و آله را نابود میكند و هیچ آفتی برای دین، چنین شكننده و نابود كننده نیست.
امام علی علیه السلام فرمود:ماهَدَمَ الدّینَ مِثْلُ البِدَعِ[SUP][10][/SUP]؛هیچ چیز مانند بدعتها دین را ویران و تباه نكرده است.و به همین دلیل است كه سنتمداران وظیفه دارند در مقابل بدعت گذاران قیام كنند و پرده از تزویر و نیرنگ آنها بردارند و راه نادرست آنها را برای مردمان آشكار كنند و بدینگونه از گمراهی مردم جلوگیری كنند.پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمود:هرگاه بدعتها در میان امتم آشكار شوند بر عالم است كه علم و دانش خود را آشكار سازد، هر كس چنین نكند نفرین خدا بر او باد![SUP][11][/SUP]با تأسف باید گفت كه پس از پیامبر و راه روشن او، چه بدعتها كه در دین نگذاشتند و چه انحرافها و كجیها كه در مسیر دینداری پدید نیاوردند و چه گمراهیها كه در برابر مردم نگشودند! و بدین سان چهره دین را واژگونه ساختند و رخسار تابناك آئین را به حجابهای هواها و سلیقههای شخصی پوشاندند و هر چند امامان معصوم علیهم السلام و به دنبال ایشان عالمان دین كوشیدند ولی همچنان راه بدعت گذاری و سنّت سوزی باز ماند و در دوران غیبت بیشتر شد.
و اكنون عالم در انتظار است كه صاحب مكتب و موعود قرآن بیاید و در سایه سار حكومت او سنتها زنده گردیده و بدعتها برچیده شود.
و بی شك در رأس برنامه
های اصلاحی او مبارزه با بدعتها و گمراهی هاست تا زمینههای هدایت و رشد و تعالی بشر فراهم گردد.
امام باقر علیه السلام در ضمن سخنی بلند در توصیف زمان ظهور آن حضرت فرمود:وَلایتْرُكُ بِدْعَةً اِلاّ اَزالَها وَ لاسُنَّةً اِلاّ اَقامَها...[SUP][12][/SUP]؛هیچ بدعتی را وانگذارد مگر اینكه آن را از ریشه بركند و از هیچ سنّتی نمیگذرد مگر اینكه آن را بر پا خواهد فرمود.
ب. برنامه اقتصادی
از شاخصههای یك جامعه سالم، اقتصاد سالم است. اگر از منابع ثروت در جامعه به درستی استفاده شود و امكانات تولید و توزیع در اختیار عدهای خاص نباشد بلكه حكومت به همه قشرها توجه كرده و برای همه امكانِ بهره گیری از سرمایهها را فراهم كند، جامعهای ساخته میشود كه امكان رشد معنوی نیز در آن بیشتر است. در قرآن كریم و روایات معصومین علیهم السلام نیز به جنبه اقتصادی و بهینه سازی وضع معیشتی مردم توجه شده است. بنابراین در حكومت قرآنی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف برای اقتصاد جهان برنامه جامعی تدوین شده است كه بر اساس آن اولا امر تولید سامان مییابد و از منابع طبیعی و مواهب خدایی بهترین بهره برداری میشود و ثانیاً ثروت به دست آمده به شكل عادلانه بین همه طبقات توزیع میگردد.
 
آخرین ویرایش:

Similar threads

بالا