اوژن هنارد و دگرگوني شهرهاي بزرگ

halee

عضو جدید
اوژن هنارد و دگرگوني شهرهاي بزرگ
او مطالعاتي در مورد مشكلات شهر زمان خود انجام داد كه مسائل ترافيك نقش عمده‌اي در اين مطالعات داشتند.
هنارد تنها به طراحي شبكه خيابان‌ها اكتفا نكرد زيرا به خوبي آگاه بود كه كارايي شبكه پيشنهادي وي متاثر از چگونگي طراحي تقاطع‌هاست و در اين باره نوشت مسئله تقاطع‌ها ناچار است كه به زودي به عنوان يك اولويت مطرح شود. جمله فوق را هنارد در زماني نوشت كه به موضوع تقاطعها كه امروزه نقش خصوصاً پراهميتي را در هر طرح ترافيكي دارا هستند چندان توجهي نمي‌شد. بدين ترتيب هنارد مطالعه‌ي دقيق و همه جانبي را در اين موضوع آغاز و دو راه حل پيشنهاد كرد كه اصول اوليه آن بعدها به طور كلي مورد قبول واقع شدند اولين راه‌حل وي ساختن تقاطعهاي دو طبقه بود كه يك شكل جنیني و ابتدايي از سير تحول تقاطع‌هايي است كه نهايتاً امروزه به صورت روگذرها و زيرگذرهاي چند طبقه در هر نقطه‌اي براي شهرهاي بزرگ در نظر گرفته مي‌شدند. دومين پيشنهاد براي حل مشكل تقاطعها طرح فلكه بود، به همراه راهروهاي زيرزميني براي پياده‌ها. اين راه حل بعد از جنگ جهاني دوم بريتانياي كبير رسماً پيشنهاد و توصيه شد.
او كه قبلاً در كاري تحت عنوان مطالعات براي دگرگوني در پاريس انواع مختلف رفت و آمدها را تفكيك و احداث خيابان‌هاي چند طبقه را پيشنهاد كرده بود اكنون از يك مسير بزرگ عبور و مرور كه يك سازه‌ي پنج طبقه بود سخن مي‌گفت.
موضوع ديگري كه هنارد مشتاقانه به آن پرداخت موضوع فضاهاي بزرگ سبز بود به عقيده‌ي وي كم ايرادترين كار هوسبان اختصاص دادن گردشگاه‌هاي بزرگ براي پاريس
هنارد پيشنهاد مي‌كند كه مجموعه‌اي از فضاهاي سبز در پاريس احداث شوند به طريقي در شهر توزيع كردند كه هيچيك از اهالي شهر چه مرد، چه زن، چه كودك پيش از km1 با پارك‌هاي بزرگ و بيشتر از پانصد متر با باغ و ميادين عمومي فاصله نداشته باشند تخريب كامل برج و باروري قديمي شهر، فضاي كافي براي ساختن پارك‌هاي جديد را به عنوان بخشي از مجموعه‌اي كه تصوير كرده بود فراهم آورد.
در اطراف خيابان بزرگ دو شهر نواري مشتمل بر ساختمان‌هايي با نقشه‌ي دندانه‌اي كه به طور متناوب در نماي آن‌ها درخت‌ها و سپس ساختمان خانه‌ها ديده مي‌شوند طراحي شد.
خيابان آينده هنـارد فلكه در بلورهاي بزرگ
طرح يك بلوار با نقشه دندانه‌اي يك تقاطع با روگذر
 
بالا