kimia63
کاربر فعال تالار مهندسی مکانیک ,
[h=2]گام به گام با تولید اونتادور[/h]
به نقل از دنیای خودرو، لامبورگيني اونتادور را ميتوان اوج صنعت خودروسازي جهان تا بدين جاي كار به حساب آورد. خودرويي كه مجموعهاي از پيشرفتهاي تكنولوژيك را درون خود جمع كرد. ساخت چنين خودرويي بدون شك جذابيتهاي خاص خود را دارد. نشريه موتورترند در 10 فريم روند توليد يك لامبورگيني اونتادور را به طور اجمالي نشان داده است. دنبال كردن اين تصاوير ذهنيتي را كه از خط توليد به عنوان مكاني پر از لكههاي روغن و انبوهي از كارگران و تكنسينها كه در ذهن بسياري از ما ايجاد شده است، تغيير خواهد داد. لامبورگيني اونتادور داراي يك خط توليد اوليه و يك خط توليد ثانويه است. در خط توليد اوليه بخشهاي اصلي مانند موتور، شاسي و سيستم تعليق ساخته ميشوند و در خط توليد دوم اين بخشها با يكديگر مونتاژ شده تا خودرو كامل به سرانجام برسد.
ساخت لامبورگيني اونتادور به مانند هر خودرو ديگري از شاسي و بدنه آغاز ميشود. در اين خودرو از شاسي فلزي خبري نيست. همه چيز از فيبركربن ساخته ميشود. پس از آنكه فرم اصلي شاسي با فيبركربن ريخته شد نوبت به مرحلهاي ميرسد كه به آن Insulation يا عايق كاري گفته ميشود. كل اين مرحله با دست انجام ميگيرد. در اين مرحله ورقههاي نازك فيبركربن با دقت بريده شده و روي هم چسبانده ميشوند. اين ورقهها موجب ميشوند تا بدنه خودرو دچار لرزش نشده و همچنين مغز اصلي شاسي تقويت شود. پس از قرار گرفتن لايههاي فيبركربن روي يكديگر با استفاده از گرما آنها را با يكديگر پيوند ميدهند تا يكپارچه شوند.
اينجا اولين بخش از خط توليد جمع و جور لامبورگيني اونتادور است. بخشي كه بدنه خودرو در آن سر هم ميشود. بدنه لامبورگيني اونتادور به صورت سه قسمت جدا از هم به خط توليد ميرسد. جلو، شاسي و بخش عقب. در اين قسمت بدنه خودرو با دستگاهي كه به آن رالگراف گفته ميشود مورد آزمايش قرار ميگيرد. اين دستگاه با استفاده از امواج فراصوت ضخامت فيبركربن بدنه را در بخشهاي مختلف اندازهگيري ميكند تا در همه جا يكسان باشد. همچنين در صورتي كه داخل بافت كربني بدنه يا شاسي خودرو منافذ ميكروسكوپي هوا قرار داشته باشد مسوول خط توليد را آگاه ميكند. در صورتي كه همه چيز مرتب باشد قسمتهاي بدنه وشاسي بهوسيله جوش گرمايي به يكديگر متصل ميشوند. اين جوش حقيقت بدنه را يكپارچه ميكند.
پس از اينكه بدنه مونتاژ شد خودرو به مرحله بعدي يعني نصب سيستم تعليق و چرخها ميرود. برخلاف بسياري از خودروها كه اين كار توسط ربات انجام ميشود در لامبورگيني اونتادور اين كار را به وسيله نيروي انساني انجام ميدهند. سوكتهاي فلزي كه محل اتصال سيستم تعليق به بدنه خودرو هستند با استفاده از حرارت در داخل فيبركربن كاشته، سپس قطعات به آن متصل ميشوند. چرخها و سيستم تعليق از قبل مونتاژ شدهاند و در اينجا تنها نصب و در اين مرحله سيمكشي خودرو نيز نصب ميشود. سيم كشي اونتادور شباهت زيادي به شبكه سيمكشي كامپيوتر دارد و دسته سيمها از درون داكتهايي كه در جدار داخلي بدنه از قبل قالبگيري شدهاند عبور ميكنند.اتصال تمامي كابلها از طريق سوكت است.
در اين قسمت رباتها وارد ميدان ميشوند. بعد از نصب اوليه چرخها نوبت رباتها است تا نصب چرخها و سيستم تعليق را به اتمام برسانند. دليل استفاده از روبات در اين مرحله اين است كه ميزان نيروي يكساني به تمام نقاط اتصال وارد شود. همچنين رباتها سنسورهاي سيستم كنترل كشش خودرو را نيز نصب ميكنند. يكي از مهمترين كارهايي كه توسط اين بازوهاي مكانيكي- ديجيتالي انجام ميشود تنظيم نهايي سيستم تعليق است. آنها هر چهار چرخ را با يكديگر پردازش كرده و ارتفاع خودرو را براساس آنچه از قبل برايشان برنامهريزي شده است تنظيم ميكنند. به همين دليل هيچگونه خطاي انساني كه در آينده ممكن است خودرو را با مشكل مواجه كند بروز نميكند. اولين و آخرين اونتادور كاملاً مانند هم هستند.
مونتاژ موتور لامبورگيني اونتادور يكي از هيجانانگيزترين بخشهاي توليد اين خودرو است. هر موتور اونتادور از 1246 قطعه تشكيل شده است كه به دقت در كنار هم چيده ميشوند. تمامي اين مراحل به دقت انجام ميگيرند و يك تكنسين ميتواند در هر 24 ساعت كاري يك موتور را مونتاژ كند.
به همين دليل مونتاژ يك موتور لامبورگيني اونتادور به طور متوسط سه روز كاري به طول ميانجامد. در جريان ساخت اين خودرو كنترل موردي قطعات جايي ندارد و تكتك قطعات تشكيل دهنده به طور مجزا مورد آزمايش كنترل كيفيت قرار ميگيرند.
كنترل با ميكرومترهاي ديجيتالي انجام ميشود. علاوه بر اين ميزان تراكم آلياژي بخشهاي تشكيلدهنده موتور نيز مورد سنجش قرار ميگيرند.
براي آنكه دقت ماشين به ظرافت انسان افزوده شود از يك وسيله اندازهگيري ديجيتالي در جريان نصب سيلندرها و شاتونها استفاده ميشود. اين وسيله كه دقت تراز بسيار بالايي دارد درون سيلندرها قرار گرفته، ميزان ارتفاع هر يك از پيستونها را با دقت ميكرو متر اندازهگيري ميكند. در صورتي كه هر يك از پيستونها در جاي خود قرار نداشته باشند به راحتي آن سيلندر را مشخص ميكند تا عمليات تنظيم مجدد روي آن اعمال شود. همچنين براي بستن پيچها از يك توركمتر ديجيتالي استفاده ميشود تا به هر پيچ نيروي مورد نياز وارد شده و در تمام موتورهاي مونتاژ شده اين ميزان نيرو يكسان باشد.
در توليد روكش صندليهاي لامبورگيني اونتادور از بهترين نمونه چرم موجود در صنعت خودرو استفاده ميشود.
اين چرم كه يكي از گرانترين انواع چرم طبيعي در جهان است به نوادا معروف است و از تكنولوژي ويژهاي در عمل آوري آن استفاده ميشود. مهمترين ويژگي آن اين است كه به مرور زمان و استفاده سطح آن براق نميشود. به اين ترتيب كه هر چه سطح چرم نوادا ساييده شود باز هم لايههاي زيرين آن مات باقي ميماند.
به همين دليل بهترين چرم براي استفاده در صندليهاي يك خودرو شناخته شده است.هر متر مربع از چرم نودا در حدود 2 هزار و 600 دلار قيمت دارد و در اين خودرو نزديك به 3 متر مربع چرم استفاده ميشود.
صندليهاي لامبورگيني اونتادور يك شاهكار مهندسي خودرو هستند. آنها تركيبي از صندليهاي اسپرت و مبله به حساب ميآيند كه با هماهنگي هر چه بيشتر در يكديگر ادغام شدهاند. به اين ترتيب هم هماهنگي خوبي با ظاهر سوپراسپرت خودرو دارند و هم راحتي سواري صندليهاي مبله را ارائه ميكنند.
روكش اين صندليها با استفاده از چرخ خياطي و دست توليد ميشود به همين دليل ظرافت بسيار زيادي دارد. مراحل مونتاژ اين روكشها هم كاملاً با دست انجام ميشود. ساخت و نصب روكش يكي از بخشهايي است كه رباتها هيچ نقشي در آن ايفا نميكنند.
با نصب موتور نوبت به تنظيم ECU خودرو ميرسد. در اين مرحله يك نرمافزار اطلاعات مورد نياز را به ECU منتقل ميكند. اين مرحله بسيار حساسي در فرآيند ساخت لامبورگيني اونتادور است.
چرا كه بخش زيادي از حركت اين خودرو با استفاده از سيستمهاي ديجيتالي ميسر ميشود. از هماهنگي انژكتورها تا ميزان كنترل گشتاور چرخها و سيستمهاي پايداركننده و حتي ترمزها. به همين دليل عمليات بارگذاري ECU خودرو بسيار دقيق انجام ميشود.
انتقال نادرست اطلاعات به اين بخش ميتواند چرخه توليد را با كندي روبهرو كرده، باعث برگشت خوردن خودرو از كنترل كيفيت شود.
با تكميل فرآيند مونتاژ خودرو، لامبورگيني به واحد كنترل كيفيت ميرود. در اين قسمت يك شبيهساز كامپيوتري اطلاعات حركتي خودرو و موتور را در شرايط گوناگون نشان ميدهد. به اين ترتيب تكنسينها متوجه ميشوند كه خودرو به درستي مونتاژ شده است يا خير. اين اطلاعات از قدرت و گشتاور موتور در سرعتهاي مختلف تا ميزان فشار وارد شده به هر چرخ در پيچها را در بر ميگيرد.
در اين تصوير دياگرام كشش خودرو را در سرعت 140 كيلومتر در ساعت مشاهده ميكنيد. در صورتي كه خودرو اين مرحله را بدون مشكل پشتسر بگذارد براي عرضه به بازار آماده است. لامبورگيني اونتادور متولد شد.
به نقل از دنیای خودرو، لامبورگيني اونتادور را ميتوان اوج صنعت خودروسازي جهان تا بدين جاي كار به حساب آورد. خودرويي كه مجموعهاي از پيشرفتهاي تكنولوژيك را درون خود جمع كرد. ساخت چنين خودرويي بدون شك جذابيتهاي خاص خود را دارد. نشريه موتورترند در 10 فريم روند توليد يك لامبورگيني اونتادور را به طور اجمالي نشان داده است. دنبال كردن اين تصاوير ذهنيتي را كه از خط توليد به عنوان مكاني پر از لكههاي روغن و انبوهي از كارگران و تكنسينها كه در ذهن بسياري از ما ايجاد شده است، تغيير خواهد داد. لامبورگيني اونتادور داراي يك خط توليد اوليه و يك خط توليد ثانويه است. در خط توليد اوليه بخشهاي اصلي مانند موتور، شاسي و سيستم تعليق ساخته ميشوند و در خط توليد دوم اين بخشها با يكديگر مونتاژ شده تا خودرو كامل به سرانجام برسد.
ساخت لامبورگيني اونتادور به مانند هر خودرو ديگري از شاسي و بدنه آغاز ميشود. در اين خودرو از شاسي فلزي خبري نيست. همه چيز از فيبركربن ساخته ميشود. پس از آنكه فرم اصلي شاسي با فيبركربن ريخته شد نوبت به مرحلهاي ميرسد كه به آن Insulation يا عايق كاري گفته ميشود. كل اين مرحله با دست انجام ميگيرد. در اين مرحله ورقههاي نازك فيبركربن با دقت بريده شده و روي هم چسبانده ميشوند. اين ورقهها موجب ميشوند تا بدنه خودرو دچار لرزش نشده و همچنين مغز اصلي شاسي تقويت شود. پس از قرار گرفتن لايههاي فيبركربن روي يكديگر با استفاده از گرما آنها را با يكديگر پيوند ميدهند تا يكپارچه شوند.
اينجا اولين بخش از خط توليد جمع و جور لامبورگيني اونتادور است. بخشي كه بدنه خودرو در آن سر هم ميشود. بدنه لامبورگيني اونتادور به صورت سه قسمت جدا از هم به خط توليد ميرسد. جلو، شاسي و بخش عقب. در اين قسمت بدنه خودرو با دستگاهي كه به آن رالگراف گفته ميشود مورد آزمايش قرار ميگيرد. اين دستگاه با استفاده از امواج فراصوت ضخامت فيبركربن بدنه را در بخشهاي مختلف اندازهگيري ميكند تا در همه جا يكسان باشد. همچنين در صورتي كه داخل بافت كربني بدنه يا شاسي خودرو منافذ ميكروسكوپي هوا قرار داشته باشد مسوول خط توليد را آگاه ميكند. در صورتي كه همه چيز مرتب باشد قسمتهاي بدنه وشاسي بهوسيله جوش گرمايي به يكديگر متصل ميشوند. اين جوش حقيقت بدنه را يكپارچه ميكند.
پس از اينكه بدنه مونتاژ شد خودرو به مرحله بعدي يعني نصب سيستم تعليق و چرخها ميرود. برخلاف بسياري از خودروها كه اين كار توسط ربات انجام ميشود در لامبورگيني اونتادور اين كار را به وسيله نيروي انساني انجام ميدهند. سوكتهاي فلزي كه محل اتصال سيستم تعليق به بدنه خودرو هستند با استفاده از حرارت در داخل فيبركربن كاشته، سپس قطعات به آن متصل ميشوند. چرخها و سيستم تعليق از قبل مونتاژ شدهاند و در اينجا تنها نصب و در اين مرحله سيمكشي خودرو نيز نصب ميشود. سيم كشي اونتادور شباهت زيادي به شبكه سيمكشي كامپيوتر دارد و دسته سيمها از درون داكتهايي كه در جدار داخلي بدنه از قبل قالبگيري شدهاند عبور ميكنند.اتصال تمامي كابلها از طريق سوكت است.
در اين قسمت رباتها وارد ميدان ميشوند. بعد از نصب اوليه چرخها نوبت رباتها است تا نصب چرخها و سيستم تعليق را به اتمام برسانند. دليل استفاده از روبات در اين مرحله اين است كه ميزان نيروي يكساني به تمام نقاط اتصال وارد شود. همچنين رباتها سنسورهاي سيستم كنترل كشش خودرو را نيز نصب ميكنند. يكي از مهمترين كارهايي كه توسط اين بازوهاي مكانيكي- ديجيتالي انجام ميشود تنظيم نهايي سيستم تعليق است. آنها هر چهار چرخ را با يكديگر پردازش كرده و ارتفاع خودرو را براساس آنچه از قبل برايشان برنامهريزي شده است تنظيم ميكنند. به همين دليل هيچگونه خطاي انساني كه در آينده ممكن است خودرو را با مشكل مواجه كند بروز نميكند. اولين و آخرين اونتادور كاملاً مانند هم هستند.
مونتاژ موتور لامبورگيني اونتادور يكي از هيجانانگيزترين بخشهاي توليد اين خودرو است. هر موتور اونتادور از 1246 قطعه تشكيل شده است كه به دقت در كنار هم چيده ميشوند. تمامي اين مراحل به دقت انجام ميگيرند و يك تكنسين ميتواند در هر 24 ساعت كاري يك موتور را مونتاژ كند.
به همين دليل مونتاژ يك موتور لامبورگيني اونتادور به طور متوسط سه روز كاري به طول ميانجامد. در جريان ساخت اين خودرو كنترل موردي قطعات جايي ندارد و تكتك قطعات تشكيل دهنده به طور مجزا مورد آزمايش كنترل كيفيت قرار ميگيرند.
كنترل با ميكرومترهاي ديجيتالي انجام ميشود. علاوه بر اين ميزان تراكم آلياژي بخشهاي تشكيلدهنده موتور نيز مورد سنجش قرار ميگيرند.
براي آنكه دقت ماشين به ظرافت انسان افزوده شود از يك وسيله اندازهگيري ديجيتالي در جريان نصب سيلندرها و شاتونها استفاده ميشود. اين وسيله كه دقت تراز بسيار بالايي دارد درون سيلندرها قرار گرفته، ميزان ارتفاع هر يك از پيستونها را با دقت ميكرو متر اندازهگيري ميكند. در صورتي كه هر يك از پيستونها در جاي خود قرار نداشته باشند به راحتي آن سيلندر را مشخص ميكند تا عمليات تنظيم مجدد روي آن اعمال شود. همچنين براي بستن پيچها از يك توركمتر ديجيتالي استفاده ميشود تا به هر پيچ نيروي مورد نياز وارد شده و در تمام موتورهاي مونتاژ شده اين ميزان نيرو يكسان باشد.
در توليد روكش صندليهاي لامبورگيني اونتادور از بهترين نمونه چرم موجود در صنعت خودرو استفاده ميشود.
اين چرم كه يكي از گرانترين انواع چرم طبيعي در جهان است به نوادا معروف است و از تكنولوژي ويژهاي در عمل آوري آن استفاده ميشود. مهمترين ويژگي آن اين است كه به مرور زمان و استفاده سطح آن براق نميشود. به اين ترتيب كه هر چه سطح چرم نوادا ساييده شود باز هم لايههاي زيرين آن مات باقي ميماند.
به همين دليل بهترين چرم براي استفاده در صندليهاي يك خودرو شناخته شده است.هر متر مربع از چرم نودا در حدود 2 هزار و 600 دلار قيمت دارد و در اين خودرو نزديك به 3 متر مربع چرم استفاده ميشود.
صندليهاي لامبورگيني اونتادور يك شاهكار مهندسي خودرو هستند. آنها تركيبي از صندليهاي اسپرت و مبله به حساب ميآيند كه با هماهنگي هر چه بيشتر در يكديگر ادغام شدهاند. به اين ترتيب هم هماهنگي خوبي با ظاهر سوپراسپرت خودرو دارند و هم راحتي سواري صندليهاي مبله را ارائه ميكنند.
روكش اين صندليها با استفاده از چرخ خياطي و دست توليد ميشود به همين دليل ظرافت بسيار زيادي دارد. مراحل مونتاژ اين روكشها هم كاملاً با دست انجام ميشود. ساخت و نصب روكش يكي از بخشهايي است كه رباتها هيچ نقشي در آن ايفا نميكنند.
با نصب موتور نوبت به تنظيم ECU خودرو ميرسد. در اين مرحله يك نرمافزار اطلاعات مورد نياز را به ECU منتقل ميكند. اين مرحله بسيار حساسي در فرآيند ساخت لامبورگيني اونتادور است.
چرا كه بخش زيادي از حركت اين خودرو با استفاده از سيستمهاي ديجيتالي ميسر ميشود. از هماهنگي انژكتورها تا ميزان كنترل گشتاور چرخها و سيستمهاي پايداركننده و حتي ترمزها. به همين دليل عمليات بارگذاري ECU خودرو بسيار دقيق انجام ميشود.
انتقال نادرست اطلاعات به اين بخش ميتواند چرخه توليد را با كندي روبهرو كرده، باعث برگشت خوردن خودرو از كنترل كيفيت شود.
با تكميل فرآيند مونتاژ خودرو، لامبورگيني به واحد كنترل كيفيت ميرود. در اين قسمت يك شبيهساز كامپيوتري اطلاعات حركتي خودرو و موتور را در شرايط گوناگون نشان ميدهد. به اين ترتيب تكنسينها متوجه ميشوند كه خودرو به درستي مونتاژ شده است يا خير. اين اطلاعات از قدرت و گشتاور موتور در سرعتهاي مختلف تا ميزان فشار وارد شده به هر چرخ در پيچها را در بر ميگيرد.
در اين تصوير دياگرام كشش خودرو را در سرعت 140 كيلومتر در ساعت مشاهده ميكنيد. در صورتي كه خودرو اين مرحله را بدون مشكل پشتسر بگذارد براي عرضه به بازار آماده است. لامبورگيني اونتادور متولد شد.