اولین سیاره دنباله‌دار کشف شد

love.1982

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
[h=2] اولین سیاره دنباله‌دار کشف شد [/h] مجموعه: اخبار علمی و آموزشی
تاریخ انتشار : چهارشنبه, 10 تیر 1394 10:11



سیاره Gj4366 در حال حاضر 100 تن گاز در هر ثانیه منتشر می‌کند، بنابراین در هر میلیارد سال حدود یک درصد از جو خود را از دست می‌دهد.
ستاره‌شناسان توانستند اولین سیاره‌ی نا آشنا که شباهت بسیاری به نپتون داشت را شناسایی کنند و این سیاره مانند دنبال‌دارها‌ از دنباله‌ای به جنس گاز برخوردار است.

سیاره Gj4366 در مدار یک سیاره کوچک قرمز که 22 برابر زمین است، می‌چرخد و ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ‌های فضایی هابل و رصدخانه پرتو X چاندرا، گازهای متراکمی در اطراف این سیاره مشاهده کردند.

سیاره Gj4366 که در فاصله 33 سال نوری از زمین قرار گرفته است نوعی نپتون گرم به حساب می‌آید و چنین سیاراتی با اندازه‌های 10 تا 20 برابر بزرگ تر از زمین، با جرم مشابه با نپتون‌های سردی مثل اورانوس و خود سیاره نپتون برخوردار هستند اما این سیاره‌ها مانند عطارد، در فاصله‌ی نزدیکی به ستاره میزبانشان قرار دارند.

بر اساس یافته‌های دانشمندان این سیاره به دلیل داشتن مداری 4.5 میلیون کیلومتری، 33 برابر بیشتر از زمین و 13 برابر بیشتر از عطارد به خورشید نزدیک است.

گازهای متراکمی که اطراف Gj4366 هستند از هیدروژن ساخته شده‌اند و از یک سرو دنباله تشکیل شده‌اند که سر کروی آن، اطراف سیاره و دنباله‌ آن،‌ پشت سیاره را احاطه کرده است و قطر سر کروی حدود سه میلیون کیلومتر است.

مشاهدات تیم تحقیقاتی نتوانسته هنوز بطور دقیق طول این دنباله را مشخص کند اما تخمین زده می شود که طول آن احتمالا به 15 میلیون کیلومتر می‌رسد.

ستاره‌شناسان دریافته‌اند که سیاره Gj4366 تا کنون 1000 تن گاز در هر ثانیه از خود منتشر می‌کند و در نهایت این سیاره در هر میلیارد سال حدود یک درصد از جو خود را از دست می‌دهد.

ستاره شناسان در حال حاضر تصمیم گرفته‌اند که سیارات کوچک‌تر مانند مینی نپتون‌ها را بررسی کنند تا از وجود دنباله در آن مطلع شوند.

اخبار علمی - باشگاه خبرنگاران




 

Similar threads

بالا