اهمیت زبان برنامه نویسی PHP

zahra1516

عضو جدید
رای تولید سیستم های پویا، php یکی از بهترین زبان ها است چرا که سیستم ها با php معمولا سریع تر ٬ بهتر و راحت تر کار می کنند. از همه مهمتر ارتباط خوب php با پایگاه داده ها است. این زبان قابلیت ارتباط با انواع پایگاه داده ها را با کیفیت بالایی دارد.

در اینجا کمی بیشتر در مورد سمت سرور بودن php توضیح خواهیم داد. روال کار بدین ترتیب است که وقتی شما کدی را در یک وب سایت با php می نویسید، این کد برای عمل به سرور متوسل می شود. یعنی کاربری که از سایت شما دیدن می کند درخواستی برای این دیدار از وب سایت به سمت سرور می فرستد. بعد سرور درخواست را به php می دهد و php بر طبق کد نوشته شده عمل کرده و پاسخ را از پایگاه داده دریافت کرده و به مرورگر کاربر ارسال می کند.
مفهوم سرور و کاربر CLIENT/SERVER
قبل از آشنایی با زبان برنامه نویسی لازم دانستیم که مفهوم سرور و کاربر را برای شما به طور خلاصه شرح دهیم.

به طور ساده این مفهوم وقتی پیدا می شود که در یک تعامل بین دو طرف یکی سرویس بدهد و دیگری سرویس بگیرد٬ همین :)

مثلا وقتی شما به فروشگاه محله خود برای خرید می روید، در این تعامل شما کسی هستید که تقاضای سرویس دارید یعنی کاربر٬ و یا همان مشتری خودمان و در آن طرف قضیه فروشنده٬ سرویس دهنده می شود. در دنیای رایانه به سیستمی که سرویس ارائه می کند سرور (Server) و به کسی که سرویس می گیرد کاربر (Client) می گویند. سرور همان رایانه خودمان است با این تفاوت که از قطعاتی قوی تر و سریع تر تشکیل شده است.

اما دلیل بیان این مطلب این است که در دنیای برنامه نویسی زبان های متفاوتی وجود دارند که ما براساس اینکه این زبان در طرف سرور کارایی دارد یا طرف کاربر، به آنها سمت کاربر و یا سمت سرور می گوییم. نمونه آن را بارها دیده اید؛ مثلا وقتی مرورگر خود را باز می کنید مرورگر شما ابتدا می لرزد و یا کلمه ای دنبال اشاره گر شما می دود. این دست کارها فقط در سمت کاربر انجام می گیرد و نیازی نیست که سرور را مشغول این کارها کنیم. از طرفی دیگر کارهایی مانند گرفتن داده ها و نمایش و تعامل با کاربر، کارهایی هستند که در سمت سرور انجام می شوند.

نکته مهم این است که زبان های سمت کاربر مانند HTML و JavaScript، وقتی در داخل رایانه کاربر فراخوانده شوند بدون نیاز سرور عملیاتی که در آنها نوشته شده را پیاده می کنند. اما زبان های سمت سرور باید در سرور نوشته و گذاشته شوند تا قابل اجرا باشند.

به طور خلاصه باید گفت که برای استفاده از زبان های سمت سرور نیاز به سرور و یا فراهم کردن این بستر داریم. مثلا اگر بخواهیم در رایانه های خانگی از زبان های سمت سرور استفاده کنیم باید بستر سرور را فراهم کنیم. این کار با بسته هایی مانند WampServer فراهم و به سادگی قابل پیاده سازی است.

WampServer برنامه ای است که بستر سرور را برای شما آماده کرده و به شما اجازه می دهد که مانند یک سرور از رایانه خود استفاده کنید.



آشنایی با زبان برنامه نویسی پی اچ پی
پی اچ پی زبانی است برای تولید سیستم های پویا که در بستر اینترنت و که در داخل کدهای HTML کار می کنند. زبان پی اچ پی یک زبان سمت سرور است. بله، حالا خوب متوجه می شوید که منظورمان چیست.
لوله پلی اتیلن| تابلو برق| فروش لوله پلي اتيلن| لوله پوش فیت
منظور از این گفته این است که ما باید برای استفاده از این زبان در رایانه خانگی خود از بستر سرور به کمک WampServer استفاده کنیم. این زبان همیشه در حال بروزرسانی است، یعنی بوجود آورنده های پی اچ پی بعد از گذشت سال ها هنوز در فکر هر چه بهتر کردن این زبان هستند. این نکته یک عامل شده است که استفاده کننده های بسیاری به سمت پی اچ پی کشیده شده اند.

برای تولید سیستم های پویا، پی اچ پی یکی از بهترین زبان ها است چرا که سیستم ها با پی اچ پی معمولا سریع تر ٬ بهتر و راحت تر کار می کنند. از همه مهمتر ارتباط خوب پی اچ پی با پایگاه داده ها است. این زبان قابلیت ارتباط با انواع پایگاه داده ها را با کیفیت بالایی دارد.

اجازه بدهید کمی بیشتر در مورد سمت سرور بودن پی اچ پی توضیح دهیم. روال کار بدین ترتیب است که وقتی شما کدی را در تارنمایی با پی اچ پی می نویسید، این کد برای عمل به سرور متوسل می شود. یعنی کاربری که از تارنمای شما دیدن می کند درخواستی برای این دیدار می فرستد. بعد سرور درخواست را به پی اچ پی می دهد و پی اچ پی بر طبق کد نوشته شده عمل کرده و پاسخ می دهد؛ در این هنگام سرور پاسخ را برای کاربر می فرستد. فکر می کنیم که عکس زیر گویای توضیحاتی که گفتیم باشد.

آموزش مقدماتی زبان برنامه نویسی PHP
منبع عکس: کتاب PHP and MySQL for Dynamic Web Sites: Visual QuickPro Guide نوشته Larry Ullman

در اینجا این درس را به پایان می بریم. در درس آینده کار را با معرفی سینتکس (Syntax) یا نحوه برنامه نویسی با پی اچ پی ادامه می دهیم.

فراموش نکنید که پی اچ پی زبان سمت سرور است؛ پس تا درس بعدی باید مقدمات لازم را فراهم کنید که همان نصب WampServer بر روی رایانه تان است

PHP یک زبان برنامه نویسی اسکریپتی اپن سورس است که برای طراحی برنامه های تحت وب سمت سرور ، به کار می رود .
PHP مخفف عبارت Hypertext PreProcessor به معنای پیش پردازنده فرا متن می باشد که در سال 1994 توسط رسموس لردورف ایجاد شد و سپس توسط سایرین توسعه و گسترش پیدا کرد .
لوله یو پی وی سی| لوله پلیکا| سیم بکسل| کفپوش اپوکسی| اجرای کفپوش اپوکسی
PHP که می تواند از نوع Apache یا IIS باشد ، پردازش شده و سپس خروجی به صورت کدهای HTML و جاوا اسکریپت ، برای اجرا به مرورگر کامپیوتر کاربر ارسال می شود . به عبارت دیگر وظیفه اجرای صفحات PHP به عهده کامپیوتر سرور وب هاست سایت آن می باشد .
پی‌اچ‌پی امکان استفاده از انواع مختلفی از پایگاه‌های داده را از جمله MySQL، اوراکل، IBM DB۲ ،Microsoft SQL Server ،PostgreSQL و SQLite با دستورهایی ساده فراهم می‌سازد. پی‌اچ‌پی روی بیشتر سیستم‌عامل‌های معروف از جمله لینوکس، یونیکس، ویندوز و Mac OSX و با اغلب کارگزارهای وب (Web Server) معروف، قابل اجراست.
پیش از آغاز به یادگیری PHP ، شما باید آشنایی کافی با زبان های HTML و جاواسکریپت داشته باشید.
ساختار زبان PHP بسیار شبیه به زبان c و در نسخه های جدید شبیه به جاوا می باشد و به همین دلیل از محبوبیت فراوانی برخوردار است . از مشهورترین نرم افزارهای ساخته شده با PHP می توان به جوملا ، WikiMedia و یا Mambo اشاره کرد . سایت های فراوانی در جهان براساس زبان PHP نوشته شده اند و هر روز نیز بر تعداد آنها اضافه می شود . از مهمترین آنها می توان به ویکی پدیا اشاره کرد .


مزیت های PHP :
PHP یک ابزار اپن سورس و رایگان است و به همین دلیل هاست هایی که میزبانی آن را انجام می دهند ، بسیار ارزانتر از هاست های .Net هستند .
پی اچ پی بر روی تمامی پلتفورم های معروف مثل Windows , Linux و iOs اجرا می شود .
PHP یک زبان ساخت یافته بوده و یادگیری آن بسیار ساده است .
ابزار کار با PHP همگی اپن سورس بوده و استفاده از آنها رایگان هستند .
کفپوش پی وی سی| سرویس خواب| سرویس خواب کودک| سرویس خواب نوزاد
زبان برنامه نویسی PHP یکی از محبوبترین و قدرتمند ترین زبان های متن باز دنیاست که بیشتر در موارد وب و سرور ها استفاده میشود. این زبان که نام آن مخفف کلمه hypertext preprocessor میباشد در سال 1994 توسط آقای لردورف ساخته شد.
بعد از انتشار نسخه اول یک سال بعد ورژن 2 پی اچ پی منتشر شد و ورژن 3 آن 2 سال بعد و ورژن 4 سال 2000 و در آخر ورژن 5 آن 4 سال بعد یعنی 2004 منتشر شد و تا به حال ورژن جدید دیگری منتشر نشده هست.

بعد از ساختن ابتدایی زبان PHP توسعه دهندگان به سراغ آن آمدند و تغییرات کوچک و بزرگی را در آن اعمال کردند ، البته زبان PHP شباهت زیادی به زبان های C و پرل دارد و این موجب شده هست تا برنامه نویسان بیشتر سراغ آن بروند و محبوبیت بیشتری نسبت به دیگر زبان ها دارد.
پیاچپی۵که آخرین ورژن این برنامه هست کهدارایویژگی‌هاییمانندپشتیبانیاززبانشیگرا (برایپایگاهداده) ووسعتبسیارزیادکاراییآنهست.
البته به گفته ی خود سازندگان کاربران ویژگی های بسیار مهمی را در ورژن 6 خواهند دید.
این زبان برنامه نوسی خدمت زیادی به کاربران اینترنت کرده هست و از زمانی که این زبان متولد شد در جامعه مجازی تغییرات زیادی انجام شد ، همچنین نرم افزار های تحت وب بسیاری ساخته شد که محبوبترین و مشهور ترین آنها MyBB و مامبو هست که شما هم میتوانید آنها را به رایگان دانلود کنید و روی سایت خود نصب کنید.
البته در قبل مقاله های در مورد نرم افزار تحت وب محبوب MyBB در سایت GooyaIT داشته ایم.
همانطور که در قبل گفتیم این زبان شباهت زیادی به زبان C دارد ولی از نسخه 5 به بعد شباهت آن بیشتر به زبان جاوا اسکریپت کشیده شده هست و باز محبوبیت بیشتری در بین برنامه نویسان پیدا کرد و این باعث شده تا برنامه نویسان برنامه های قدرتمند خود را در کوتاه ترین زمان ممکن طراحی کنند.
کپسول آتش نشانی| دوربین مدار بسته| استابلایزر| فروش استابلایزر
برخی از ویژگی های این زبان:
-امکان تغییر نوع کاربردی از اسکریپت نویسی به گرافیک
– امکان استفاده و اتصال به انواع پایگاه ها مانند MySQL
– امکان اجرا بر روی اکثر سیستم عامل ها مانند ویندوز و لینوکس
مقایسه ی php و asp.net
مقایسه و انتخاب ابزارهای توسعه نرم افزار همواره یکی از بحثهای داغ برنامه نویسان و توسعه دهندگان نرم افزار بوده است. از مقایسه C و پاسکال تا مقایسه VB و ++VC و Delphi و با ورود به عصر اینترنت مقایسه امکانات perl،پیتون،PHP،ASP و ASP.NET، JAVA بحثهای بوده است که در فرومها و سایتهای تخصصی همواره به آن پرداخته شده است.
البته خیلی اوقات این قضیه از یک بحث فنی تبدیل به بحثی صرفا براساس علاقه و تعصب برنامه نویسان تبدیل شده یا اینکه مقایسه تبلیغاتی برای نمایش ضعف رقیبان و قدرتهای یک ابزار خاص بوده است.
به نظرم مهم است که یک برنامه نویس و توسعه دهنده نرم افزار به زبانها و پلاتفرمهای توسعه نرم افزار صرفا به عنوان یک ابزار نگاه کند و براساس نیازهای کمپانی یا تیم نرم افزاری و نیازهای نرم افزار پلاتفرم و ابزارهای لازم را انتخاب کنند. مباحثی مثل علاقه شدید به مایکروسافت یا ضدیت با آن به نظرم شیوه حرفه ای و درستی برای انتخاب ابزارهای طراحی و توسعه نرم افزار نیست.
برش لیزر| لوله مانیسمان| کفپوش صنعتی| کفپوش پارکینگ| کفپوش پلی یورتان
این روزها در ایران مقایسه و انتخاب دو زبان و تکنولوژی خاص یعنی PHP و ASP.NET بحث داغی هستند و البته با گذشت زمان تقریبا هر گروه (بیشتر براساس سیاست شرکتهایی که در آن کار میکنند) یکی از این تکنولوژی ها را به عنوان ابزار اصلی توسعه نرم افزار و سایتها انتخاب کرده است. بارها از من پرسیده شده است که کدامیک از این زبانها انتخاب بهتری است و دلایل آن چیست؟
به عنوان برنامه نویسیکه در سالهای قبل علاوه بر ASP با زبان PHP نیز کار می کردم و در این زمینه مقاله، سمینار معرفی کوچکی و فعالیتهای در انجمن سابق ایران PHP (مانند تابع سورت فارسی) داشته ام و همچنین در سالهای اخیر نیز عموما از ASP.NET استفاده کردم و براساس تجربه و اطلاعات شخصی مقایسه مختصری درباره این زبانها را ادامه خواهم داشت.
پی اچ پی PHP
زبان PHP با هدف نوشتن اسکریپتهای وب نوشته شد. در واقع هدف فرار از پیچیدگیهای Perl و نوشتن CGI با زبانهایی مثل C و ارائه دستوراتی ساده برای طراحان صفحات وب بود.
پی اچ پی اولیه زبانی با دستورات محدود و ساده بود که بیشتر برای کارهای ساده و برای طراحان وب سایتها و نه برنامه نویسان حرفه ای بود. این زبان کم کم پیشرفت کرد و بخصوص Open Source بودن آن باعث شد تسریع این حرکت شد.
پی اچ پی به طور کلی یکی از زبانهای معمول برای نوشتن اسکریپتهای اجرایی در محیط یونیکس ، لینوکس (هرچند که در ویندوز نیز به خوبی اجرا می شود) و کار با نرم افزار مدیریت بانک اطلاعات MySQL است.

در مرحله اول تعداد دستورات و توابع این زبان گسترش پیدا کرد بطوریکه امروز نیز براحتی کارهای نسبت پیچیده ای (مثل کار با سوکتها یا تصاویر) با توابع این زبان قابل اجراست.همچنین از لحاظ معماری این زبان با پشتیبانی از شی گرایی پیشرفت مهم دیگری داشته است.

پی‌اچ‌پی در آغاز جایگاه شخصی داشت. در ابتدای سال ۱۹۹۴ عموما مانند زبان برنامه‌نویسی سی به صورت باینری توسط برنامه‌نویسان دانمارکی/گرینلندی به نام رسموس لردورف نوشته شد. لردروف در اصل این ابزار را ایجاد کرد تا یک مجموعه کوچکی از پردازه (اسکریپت) را جایگزین کند. او سعی می‌کرد که صفحات شخصی را حفظ کند. این ابزار برای این استفاده می‌شد که وظایفی مانند نمایش دادن خلاصۀ تجربیات و حفظ کردن این‌که چقدر از این صفحه مورد استفاده قرار می‌گیرد را انجام دهد.

او این دو را با مفسرش ترکیب کرد تا پی‌اچ‌پی/اف‌آی را ایجاد کند چون بیشتر کاربرد داشت. پی‌اچ‌پی/اف‌آی شامل پیاده‌سازی برای زبان برنامه نویسی c بود و می‌توانست با پایگاه داده ارتباط یابد. قابلیت ساخت ساده و پویا برای کاربردهای وب.
لردروف پی‌اچ‌پی را در ۱۹۹۵ رها کرد تا کد آن‌را بهبود ببخشد و اشکالات آن را برطرف کند. این واگذاری به نسخۀ دوم پی‌اچ‌پی منجر شد و هم اکنون استفاده می‌شود. پی‌اچ‌پی شامل شبیه‌سازی و دستکاری کردن متغیرها با توانایی جاسازی HTML بود. ترکیب آن مانند پِرل اما محدودتر ٬ساده‌تر و پایدارتر بود. زیو سوراسکی و اندی گاتمنز دو توسعه دهنده در فناوری اطلاعات اسرائیل بودند که پارسر را در سال ۱۹۹۷ دوباره نوشتند و اساس پی‌اچ‌پی ۳ را تشکیل دادند با تغییر دادن مجدد نام زبان به پی‌اچ‌پی: پیش پردازنده مافوق متن.
کفپوش بتن سخت| کاشی کاری ضد اسید| کفپوش سه بعدی
در۲۲ مه ۲۰۰۰ پی‌اچ‌پی ۴ که توسط موتور زند روی کار آمده بود منتشر شد. در ۱۳ ژوئیه ۲۰۰۴ پی‌اچ‌پی ۵ که توسط ماشین Zend2 نیرو گرفته بود منتشر شد. پی‌اچ‌پی ۵ دارای ویژگی‌هایی مانند پشتیبانی از زبان شی‌ٴ گرا (برای پایگاه داده) و وسعت بسیار زیاد در کارایی‌اش شده بود.
پی‌اچ‌پی که اخیرا توسط گروه پی‌اچ‌پی منتشر شده نسخه ۴ آن است. در آگوست ۲۰۰۸ این نسخه به ۴٫۴٫۹ توسعه یافت. در سال ۲۰۰۸ بدنۀ نسخه استوا و ثابت پی‌اچ‌پی ۵ در دست توسعه بود. پی‌اچ‌پی ۶ نیز در کنار پی‌اچ‌پی ۵ در دست توسعه‌است. تغییرات عمده آن شامل از بین بردن متغیرهای رجیستری است.


گروه توسعه یافته رسما پی‌اچ‌پی /اف آی ۲ را در نوامبر ۱۹۹۷ بعد از دو ماه تجربه و آزمایش منتشر کرد. پس از آن آزمایش عمومی پی‌اچ‌پی ۳ آغاز شد و زبان رسمی در ژوئن ۱۹۹۸ تشکیل شد
سوراسکی و گاتمنز گروهی را برای باز نویسی پی‌اچ‌پی تشکیل دادند و موتور زند (به انگلیسی: Zend Engine)‏ را در ۱۹۹۹ تولید کردند. آن‌ها همچنین تکنولوژی آن را در اسرائیل تأسیس کردند.

تا کنون پی‌اچ‌پی کاملاً از یونیکد یا رشته‌های چند بایتی حمایت نکرده است. یونیکد در پی‌اچ‌پی ۶ پشتیبانی خواهد شد. این نسخه در هر دو محیط ۳۲ و ۶۴ بیتی اجرا خواهد شد.

پی اچ پی یک زبان اسکریپت‌نویسی برای وب است. پی اچ پی عمدتا بر روی سرور وب اجرا می‌شود. پی اچ پی عمدتا مانند یک فیلتر عمل می‌کند، کد برنامه را به عنوان ورودی می‌گیرد و صفحات وب را به عنوان خروجی (غالبا از نوع اچ تی ام ال) ایجاد می‌کند. همچنین می‌تواند برای اسکریپت کردن خط فرمان استفاده شود. پی اچ پی می‌تواند بر روی صفحات وب و سیستم‌های عامل و یا پایگاه‌های داده مستقر شود.
همچنین می‌تواند به عنوان سیستم مدیریتی پایگاه داده استفاده شود. پی اچ پی رایگان بوده و گروه پی اچ پی منبع کاملی از کد آن را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
همچنین می‌توان از آن برای کاربردهای شخصی استفاده کرد. این زبان می‌تواند کد باینری را برای موتور زند تولید کند. از پی اچ پی عمدتا در طراحی وب استفاده می‌شود.
ایجاد وبسایت های استاتیک با صفحاتی از پیش طراحی شده مدتها است که جای خود را به صفحات داینامیک داده و دیگر کم تر سایتی را می توان یافت که محتوایش خط به خط به شیوه سنتی کدنویسی شده باشد، زبانهایی مثل asp , php و... تحولی نوین در وب ایجاد کرده و رفته رفته گوی سبقت را از دیگران ربودند، اما چرا php را انتخاب کنیم؟ پاسخ به این سوال به عوامل زیادی مربوط می شود چرا که هیچ زبانی کامل نیست ولی با توجه به مزیت ها از جمله رایگانی پی اچ پی، امکانات و قدرتمندی، دسترسی به منابع مختلف، سازگاری با انواع سرورها، استفاده گسترده و... توصیه می کنیم اگر علاقمند به فراگیری علم برنامه نویسی وب هستید پس از آموختن کلیاتی از css, html و javascript حتما دانشتان را با php کامل کنید، درست است که برنامه های مدیریت محتوا (CMS) کار را خیلی راحت کرده اند اما همیشه ایده هایی وجود دارند که در قالب آنها نمی گنجند و یا مشکلاتی پیش می آید که به دلیل مبهم بودن کدنویسی دیگران، ممکن است نتوانید آنها را رفع کنید یا دچار مشکل شوید.
آموزش php
شاید آموختن PHP در نگاه اول کاری پیچیده به نظر برسد اما اصولا برای یادگیری زبان های برنامه نویسی کافیست ایده های ذهنی مان را خط به خط روی کاغذی خیالی بنویسیم و سپس با توجه به شیوه نوشتن (syntax) هر زبانی به دنبال راه حل تبدیل و فهماندن ایده به سیستم شویم، از طرفی هیچ کس نمی تواند مدعی شود که همه چیز را می داند ولی دانستن اصول اولیه و داشتن تجربه تا حد رفع نیاز، چیزی است که با کمی تلاش و دقت می توانیم به آن دست یابیم؛ ما در آموزش هایمان سعی خواهیم کرد که در عین مختصر گویی به حد کافی نیز شما را با دنیای جالب کدنویسی php آشنا کنیم.
اجرای کدهای php در سیستم عامل
از آنجایی که php یک زبان سمت سرور (server side) است برای اجرای آن در سیستم خود نیاز به برنامه هایی تحت عنوان سرور مجازی دارید که امروزه به صورت رایگان در دسترس هستند، برای نمونه یکی از بهترین ها در آدرس زیر قابل دسترس است:
www.wampserver.com
همچنین:
www.appservnetwork.com
و همچنین:
www.apachefriends.org
پس از نصب هر یک برنامه های WampServer، AppServ یا XAMPP اکنون شما قادر به اجرای فایل های php روی سیستم خودتان خواهید بود، البته فایلتان را باید در ریشه سرور مجازی که معمولا پوشه ای با عنوان www است کپی نمائید؛ سپس در مرورگرتان به فرض عبارت http://localhost/example.php را بنویسید تا فایل example.php از فولدر www فراخوانی شود، اگر هم که به یک سرور آنلاین دسترسی دارید کار خیلی راحت تر است و کافی است فایلتان را به سرور منتقل کنید.
چند مثال با php
از آنجایی که فلسفه پیدایش php ایجاد صفحات داینامیک و استفاده از آن در وب بوده، لذا قابلیتهای این زبان در کنار کدهای ساده html قابل دسترسی است و این یکی از نقاط قوت آن محسوب می شود
 

Similar threads

بالا