اهمیت تسلط بر استفاده از متریال ها و فرآیند های تولید

mars

کاربر بیش فعال


امروزه در صنعت طراحی صنعتی تسلط و درکی قوی از استفاده از متریال ها و فرآیند های تولید لازم و ضروری می باشد. متریال ها جنبه پر اهمیتی از هر محصول طراحی را تشکیل می دهند و شناخت آنها مهم می باشد. از اینرو، انتخاب درست متریال ها و فرآیند های تولید جهت تضمین موفقیت یک محصول طراحی در بازار اهمیت زیادی دارد.

به علت پیشرفتهایی که در تکنولوژی امروزی صورت گرفته، تنوع و طیف انواع متریال ها بسیار فراتر از مواد پایه مثل چوب و فلز یا پلاستیک رفته است. بنابراین ما چطور می توانیم متریال درستی را برای محصولاتمان انتخاب نماییم؟


1) کاربرد و شخصیت متریال ها

اول از همه و در حالت ایده آل باید درک کاملی از علم شناسایی شخصیت متریال ها داشت. متریال های مختلف جزئیات کاربردی متفاوتی دارند. مثلا" سرامیک ها معمولا" در مقابل حرارت مقاوم و سخت می باشند. پلاستیک به راحتی می تواند به بینهایت شکل و رنگ تغییر کند. شیشه سخت است و ویژگی های نوری و بصری فوق العاده ای دارد. کار با چوب می تواند به راحتی بدون استفاده از ماشین آلات گران قیمت صورت پذیرد و به طور طبیعی زیباست.

در حالی که در نظر گرفتن متریال ها از لحاظ خواص طبیعی ای که دارند کار ساده ای است، ویژگی های احساسی و زیبایی شناسی نیز باید به همان اندازه که کاربرد یک محصول آن را تعریف میکند به معرفی آن کمک کنند. بافت سطح، شفافیت، سختی یا نرمی آن و... همه روی چگونگی درک و استفاده یک محصول تاثیر دارند.

پس در نظر گرفتن دو نقطه نظر بالا و ارزیابی کردن نیاز هایی که محصول نهایی دارد باید به انتخاب درست متریال کمک کند. در سال 2001 تا 2003 آقای Chris Lefteri (استاد طراحی محصول در دانشگاه مرکزی Saint Martins) مجموعه کتابهای انتشارات Rotovision که شامل مطالعات عمیقی درباره انواع متریال ها می باشند عرضه کرد که اطلاعات به روز و کاملی را مناسب برای استفاده در طراحی صنعتی دربر می گیرد.


2) فرآیند های تولید، کمیت و هزینه

این مرحله دومین جنبه ای است که باید هنگام تولید یک محصول در نظر گرفته شود. انتخاب درست متریال و دارا بودن درک مناسب از انواع روش های پردازش و شکل دهی محصولات برای انتخاب مناسب ترین راه تولید بسیار ضروری می باشند.

برای مثال، شیشه می تواند متریال بسیار کم هزینه ای باشد اما کارهای دست ساز با این متریال در مقایسه با محصولات تولید انبوهی مثل بطری های نوشیدنی بسیار پر هزینه هستند. از طرف دیگر پلاستیک ها نیز در فرآیند های شکل دهی شان در مقیاس انبوه در هزینه ها بسیار تاثیر گذارند. روش های مختلف قالبگیری، ریخته گری، شکل دهی و... نیز همچنین باعث پدید آمدن قیمت های متفاوت یک واحد محصول پلاستیکی و نرخ تولید متفاوت آن می شوند.

بنابراین، همیشه بهتر است تا تناسبی بین خواسته ها و نیاز های طراحی و روش های مختلف تولید برقرار شود تا بتوان بهترین روش تولید را انتخاب نمود.

کتابی که در این زمینه بسیار مفید است کتاب “Making it – Manufacturing Techniques for Product Design.” نوشته Chris Lefteri می باشد که در سال 2007 انتشار یافت و مرجع کاملی در بررسی انواع روش های جدید و ممکن طراحی فرآیند تولید برای متریال های مختلف می باشد.



3) مسئله پایداری (Sustainability) یا تداوم در محیط زیست

اهمیت رو به رشد فرآهم آوردن آینده ای با محصولات دوستدار محیط زیست نیز به این معنی است که طراحان و تولیدکننده های امروزی باید دقت بیشتری هنگام انتخاب متریال های مورد استفاده انجام دهند و از این که محصول آن ها از این حیث نیز با ارزش است مطمئن شوند. بنابر این انتخاب درست متریال که قابلیت هاییی همچون قابل بازیافت بودن، بهینه بودن مصرف انرژی، استفاده از انرژی خورشیدی و... را دارند اهمیت زیادی دارد.این مسئله برای اطمینان از این است که فرهنگ استفاده از متریال های پایدار و دوستدار محیط زیست به خوبی در جامعه انتشار یابد.

کتاب "Total beauty of Sustainable Products” by Edwin Datschefski" نوشته آقای Edwin Datschefski به بررسی ارزش های محیط زیستی تمام محصولات Eco-product موجود بر اساس چهار فاکتور قابل بازیافت بودن، خورشیدی بودن، امن بودن و بهینه بودن می پردازد.

با تحول مداوم متریال ها، بهینه ساختن آن ها و فرآیند های تولید، پیش بردن همزمان استفاده از متریال ها با روش ها و تکنولوژی مدرن و مربوط تولید آن ها بسیار توصیه می شود. همچنین به عنوان یک طراح، بسیار اهمیت دارد که از تحولات دنیای طراحی متریال های مختلف و فرآیند های مختلف آن ها به خوبی آگاه باشیم. در نهایت با داشتن درک و حس کردن کامل جزئیات متریال ها و همچنین فرآیند های تولید، طراحان قادر خواهند بود تا مخلوقاتی بی نقص و الهام بخش را با تعریف دوباره زبان محصولات و فرم ها شکل دهند.


مجله آنلاین

ترجمه: رسام رستمی
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
hnfati پنج مزیت استفاده از مبلمان چوبی طراحی صنعتی 0

Similar threads

بالا