اهمیت بهبود دهنده ها در تهیه نان های صنعتی

DELSAFOOD

عضو جدید
واژه بهبوددهنده به گروه بزرگی از مواد اطلاق می‌گردد که به منظور بهبود برخی خواص خمیر و کیفیت نهایی نان به آرد گندم و یا خمیر آن افزوده می‌شود. در صنایع آرد و نان، استفاده از این واژه کاملاً معمول بوده و غالباً شامل چندین جزء به همراه یک حامل است، که به توزیع و پخش اجزاء کمک کرده، باعث سهولت استفاده از تمامی اجزاء موجود در ترکیب بهبود دهنده می‌شود.
بهبوددهنده‌ها باعث افزایش کیفیت نان و قابلیت ماندگاري آن می‌شوند. از مزایاي بهبوددهنده‌ها در خمیر این است که به گسترش خمیر سرعت می‌بخشد و زمان ورآمدن خمیر را کاهش می‌دهد و آن را نسبت به شرایط مختلف آب و هوایی و دمایی مقاوم می‌سازد و از وارفتن خمیر در مرحله تخمیر نهایی و پخت نان جلوگیري می‌کند.
بهبود دهنده‌ها با اثرات اختصاصی براي تهیه نان‌ها ارائه می‌شوند و باعث رفع عیوب نان می‌گردند. قابل ذکر است که کاربرد همه بهبود دهنده‌ها مشابه هم نبوده و بعضی از آنها کاملاً عکس بعضی دیگر عمل می‌کنند. بنابراین قبل از استفاده، شناخت عملکرد آنها ضروري است؛ به طور مثال، بعضی از بهبود دهنده‌ها موجب تقویت خمیر می‌شوند و بعضی دیگر، موجب کاهش استحکام خمیر می‌شوند.
باید اشاره کرد که تفاوت بین مواد بهبوددهنده با مواد اولیه‌ی متداول این است که آنها از مخلوطی مواد تشکیل شده‌اند که در مقیاس کم (در حدود 5-1/0 درصد وزن آرد) در خمیر و دیگر محصولات ظریف صنایع پخت و مغزی‌ها به کار می‌روند.
مهم‌ترین اثرات بهبود دهنده‌ها
– کمک به فرآیند تخمیر، مانند فرآورده‌هاي آنزیمی
– کمک به تولید گاز
– کمک به حفظ و نگهداري گاز
– کمک به نرمی نان
– کمک به بهبود رنگ مغز نان
 

DELSAFOOD

عضو جدید
تركيبات دقيق بهبوددهنده‌ها چيست؟
مواد تشكيل‌ دهنده بهبوددهنده‌ها با توجه به اهداف مصرف آنها انواع متنوعي را تشكيل مي‌دهند ليكن پايه و اساس آنها بر گروه‌هاي ذيل استوار است.
1- آنزيم‌ها و يا گروهي از مواد طبيعي كه حاوي آنزيم مي‌باشند؛ به عنوان مثال، آنزيم‌هاي آميلازي سبب تبديل نشاسته به قندهاي ساده شده و شرايط را براي تخمير و ايجاد گاز فراهم مي‌سازد. همچنین برخی از آنزيم‌ها همچون زايلانازها، پنتوزان‌ها و همي‌سلولزها كه فعاليت اصلي‌شان شكستن نشاسته و پلي‌ساكاريدها و در نتیجه، بهبود فرايند توليد مي‌باشند نتايج ارزنده‌اي را در ايجاد حجم، طعم، بو و مقاومت‌پذيري خمير به همراه دارند. آنزيم‌هاي گلوكز اكسيداز در افزايش قدرت خمير، تخميرپذيري و بهبود كيفيت آرد استفاده شده و پيوندهاي پروتئيني را تقويت مي‌نمايد و در همين راستا آنزيم‌هاي ديگري همچون پروتئازها مي‌باشند كه در مقاطع خاص جهت تضعيف شبكه گلوتني كاربرد دارند.
2- مواد اكسيدكننده‌ و احياكننده مانند اسيد اسكوربيك و يا برخي از اسيدهاي آمينه خاص در اين گروه قرار مي‌گيرند. اسيد اسكوربيك، در گروه مواد اكسيدكننده قرار دارد و موجب تقويت و توسعه شبكه گلوتني و تسهيل و تسريع در عمل‌آوري خمير مي‌شود.
3- انواع امولسيفايرها
امولسيفايرها كه عموماً در غالب بهبود دهنده‌ها كاربرد دارند نقش موثري در بهبود كيفيت نگهداري و ساختار گلوتني داشته و اثر بهبوددهي در ساختار، بافت، پوسته، افزايش حجم، به تأخير انداختن بياتي و بسياري خواص تكنولوژيكي ديگر بر جاي مي‌گذارند.
– گروه مواد مكمل و يا پركننده‌ها و برخي از نمك‌هاي معدني
نمك‌هاي معدني براي تأمين ازت به منظور تكثير مخمر در هنگام تخمير به كار مي‌رود. برخي از آنزيم‌ها همچون زايلانازها، پنتوزان‌ها و همي‌سلولزها كه فعاليت اصلي‌شان شكستن نشاسته و پلي‌ساكاريدها و نتيجتاً بهبود فرايند توليد مي‌باشند نتايج ارزنده‌اي را در ايجاد حجم، طعم، بو و مقاومت‌پذيري خمير به همراه دارند. آنزيم‌هاي گلوكز اكسيداز در افزايش قدرت خمير، تخميرپذيري و بهبود كيفيت آرد استفاده شده و پيوندهاي پروتئيني را تقويت مي‌نمايد و در همين راستا آنزيم‌هاي ديگري همچون پروتئازها مي‌باشند كه در مقاطع خاص جهت تضعيف شبكه گلوتني كاربرد دارند.
امولسيفايرها كه عموماً در غالب بهبود دهنده‌ها كاربرد دارند نقش موثري در بهبود كيفيت نگهداري و ساختار گلوتني داشته و اثر بهبوددهي در ساختار، بافت، پوسته، افزايش حجم، به تأخير انداختن بياتي و بسياري خواص تكنولوژيكي ديگر بر جاي مي‌گذارند.
با توجه به نقش هريك از مواد، لزوم استفاده از آن مشخص شده و ضرورت خواهد يافت
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
ن نقش و اهمیت آب در کنسرو سازی تکنولوژی صنایع غذایی 0

Similar threads

بالا