انواع پي (همه چيز در مورد پي و پي سازي وگود برداري و ...)

reza._y

کاربر فعال
کاربرد پی های منفرد و گسترده

کاربرد پی های منفرد و گسترده

دقیق ترین تعریفی که می شود از پی ها داشت این است که پی ها مجموعه ای از قسمت های ساختمان هستند که بار ساختمان را به خاک منتقل می کند.این انتقال باید از گسیختگی برشی و نشست بیش از حد جلوگیری نمایید.پی ها به سه دسته سطحی،عمیق و ویژه تقسیم می شوند که پی های منفرد و گسترده جزو پی های سطحی می باشند که به دلیل استفاده بیش تر از این پی ها به معرفی آن ها می پردازیم :
1-پی منفرد: این نوع پی ها فقط بار یک ستون را تحمل می کند و ساده ترین و کم هزینه ترین نوع پی ها هستند.از نظر ضخامت یا مقطع قائم،پی های منفرد به سه نوع ثابت،پله ای وشیبدار تقسیم میشوند. استفاده از این نوع پی ها برای ساختمان ها با ارتفاع کم حداکثر 3 طبقه با ستون های دارای فقط بار قائم واقع در مرکز پی توصیه می شود.
2- پی های گسترده : برای اجرای پروژه های بزرگ و سنگین روی زمین های با مقاومت کم و برای به حداقل رساندن نشست های غیر یکنواخت،هنگامی که از استفاده از پی های منفرد و نواری قابل انجام نباشد،تمام محدوده ی زیر بنا به ساخت پی اختصاص داده می شود و تمامی بارها توسط یک دال یکپارچه تحمل می شود،به این سیستم پی گسترده می گویند. از مزایای این سیستم توزیع یکنواخت تنش و کاهش نشست غیر یکنواخت می باشد.
 

پیوست ها

  • isolated.footing1.jpg
    isolated.footing1.jpg
    86 کیلوبایت · بازدیدها: 0

reza._y

کاربر فعال
روش مقاوم سازی فونداسیون با کابل های پیش تنیده و الیاف FRP

روش مقاوم سازی فونداسیون با کابل های پیش تنیده و الیاف FRP

یکی از روش های مقاوم سازی فونداسیون استفاده از کابل های پیش تنیده است این کابل زمانی که افزایش عمق شالوده ممکن نباشد با عبور از حفره های تعبیه شده از سرتاسر طول شالوده ظرفیت خمشی منفی و مثبت مقطع را افزایش داد. این نیروهای پیش تندیگی در راستای افقی و عمودی به شالوده وارد می شوند. که نیروهای افقی باعث افزایش ظرفیت برشی و خمشی و نیروهای عمودی باعث افزایش ظرفیت برشی می شوند. که پیش تنیدگی افقی توسط کابلها و مفتول ها صورت می گیرد و پیش تنیدگی قائم با FRPصورت می گیرد.

 

reza._y

کاربر فعال
پی های مرکب

پی های مرکب

پی های که دو ستون یا بیشتر به آن ها تکیه داده شوند پی مرکب گویند. ساده ترین آن ها پی های دوستون هستند که بین دو ستون مشترک است. از پی های مرکب در جاهایی استفاده می شود که دوستون به هم خیلی نزدیک باشند و عملا دوتا پی جدا از هم در یکدیگر تداخل پیدا می کنند. یا زمانی که ستون روی خط حریم زمین قرار میگیرد و در لبه خارجی باش بدین منظور برای رسیدن یک پایداری مناسب و رعایت اصول مهندسی یک پی مشترک بین این ستون و ستون مجاورش زده می شود. پی ها نواری یا سرتاسری نوع دیگری از پی های مرکب هستند که زمانی ظرفیت باربری خاک کم باشد در دو جهت ساختمان قرار داده می شوند. سازه های حساس به نشست های نامساوی استفاده از پی نواری نسبت به پی منفرد ارجحیت دارد. نوع دیگر پی های مرکب پی های گسترده یا صفحه ای هستند از این نوع پی ها زمانی استفاده می شود که مقاومت خاک بسیار کم است و استفاده از پی منفرد و یا گسترده قسمت عمده زیر بنا را می پوشاند از این نوع پی ها استفاده می شود.

 

sareh@1373

عضو جدید
چسب سورنا هبلکس یکی از بهترین جایگزین ها در برایر ملات و ماسه برای اتصال هبلکس می باشد. استفاده از چسب هبلکس مزایای زیادی دارد. که می توان به کارکرد راحت، بالا بودن قیمت چسبندگی، مقاومت در برابر آتش سوزی و میزان ضایعات کم آن می باشد. نقل شده از مشرق نیوز و سورنا هبلکس که چسب سورنا هبلکس برای ساختمان سازی مدرن استفاده می شود. همین موضوع دلیل روی آوردن افراد زیادی به این چسب می باشد.
 
بالا