انواع پایگاه­های اطلاعاتی علمی

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
به نقل از مسیر ایرانی _ استفاده از منابع و آثار علمی مختلف ( اعم از مقاله علمی، کتاب، پایان‌نامه و …) در امر پژوهش و تحقیق، از دیرباز مورد توجه ویژه پژوهشگران و محققان مختلف بوده است.
به عبارت دیگر دسترسی به پژوهش­های مختلف انجام یافته در قالب­های متنوع مقاله علمی، کتاب، پایان ­نامه، طرح پژوهشی و …، در تمامی مراحل انجام یک پژوهش، از قبیل گردآوری پیشینه (تاریخچه) انجام پژوهش، تهیه پیشنهاده (پروپوزال) پژوهش و در نهایت مقایسه نتایج پژوهش با نتایج آثار قبلی انجام گرفته، از الزامات آن بوده و موجب افزایش اعتبار و وجهه علمی آن پژوهش خواهد شد. در گذشته به منظور دسترسی به منابع علمی یاد شده از فرمت چاپی آن‌ها در نشریه ­ها، کتاب­ها و … استفاده می ­شد، اما امروزه و به مدد وجود فناوری­های نوین ارتباطی و اطلاعاتی، از منابع علمی الکترونیکی تحت وب نیز به طور فزاینده ­ای استفاده می­ شود.

عمده ­ترین منابع وب مورد استفاده در این خصوص، «پایگاه های اطلاعاتی» یا «Information Databases» هستند. البته بسیار مشاهده می شود که در متون و نیز گفتاری که مخاطب عام دارد، از عبارت هایی نظیر : «پایگاه مقالات علمی»، « سایت مقالات علمی » و یا «سایت مقالات انگلیسی» به جای «پایگاه اطلاعات علمی» یاد می شود که اگر چه از نظر علمی بدون اشکال نیست، اما چون برای بسیاری از علاقه مندان غیر حرفه ای رایج تر و قابل فهم تر است، معمولاً بیشتر به کار می رود. از این رو، ما نیز در این مقاله از این عبارات استفاده کرده ایم.
پژوهشگران حوزه­ های مختلف می­توانند به کمک این پایگاه­ها و از طریق اشتراک یا خرید از آن‌ها، به دانلود و یا دریافت نسخه الکترونیکی مقاله علمی­، کتاب­ها و یا پایان­ نامه­ های مورد نیاز خود از ناشرین مختلف بپردازند. البته با توجه به هزینه­ های بالا و هنگفت اشتراک این منابع، به طور معمول، کتابخانه­ های بزرگ و دانشگاهی پایگاه های مقالات علمی را مشترک می شوند و استفاده رایگان از منابع آن‌ها را برای کاربران خود فراهم می‌سازند.



به طور کلی می‌توان پایگاه­های اطلاعاتی علمی را به دو دسته عمومی و تخصصی تقسیم نمود: پایگاه‌های اطلاعاتی( سایت مقالات انگلیسی ) عمومی به ارائه انواع منابع علمی در تمامی حوزه­ های موضوعی دانش می‌پردازند و پایگاه‌های اطلاعاتی( سایت مقالات انگلیسی ) تخصصی شامل منابع علمی یک یا چند حوزه تخصصی دانش هستند. از جمله مهم‌ترین و معروف‌ترین پایگاه­های اطلاعاتی عمومی و تخصصی می­توان به موارد زیر اشاره کرد ( توجه کنید که تفاوت این 9 پایگاه با دیگر پایگاه ها این است که برای ورود به این 9 پایگاه نیازی به داشتن اشتراک نیست و فقط برای دانلود مقاله یا دانلود منابع علمی دیگر از آنها باید مشترک باشید ) .


  • مهمترین پایگاههای اطلاعاتی عمومی:


Science Direct:
این سایت مقالات علمی، دسترسی به مقاله¬ های علمی انگلیسی زبان بیش از 2 هزار نشریه و بیش از 50 عنوان کتاب لاتین از انتشارات معروف و معتبر الزویر را فراهم می سازد.این نشریه ها و کتاب ها در حوزه های مختلف موضوعی از قبیل مهندسی شیمی، کامپیوتر، انرژی، علوم زمین، مهندسی مواد، ریاضیات، فیزیک، کشاورزی، بیوشیمی، زیست شناسی مولکولی، علوم زیست محیطی، پزشکی و دندانپزشکی، هنر و علوم انسانی، تجارت، مدیریت و حسابداری و علوم اجتماعی و روانشناسی هستند.

SpringerLink:
این سایت نشریات علمی، دسترسی به نشریه ها و کتابهای تخصصی در حوزه های مختلف علوم پایه و محض، فناوری و مهندسی و علوم پزشکی را از انتشارات معروف اشپرینگر فراهم میسازد.

Wiley Online Library:
در این پایگاه علمی، دسترسی به نشریه ¬ها و کتاب¬های تخصصی حوزه¬ های موضوعی مختلف از قبیل کشاورزی، معماری، هنر، تجارت و اقتصاد، شیمی، کامپیوتر، فناوری اطلاعات، علوم زمین و زیست¬ محیطی، علوم انسانی، حقوق، علوم زیستی، ریاضیات، پزشکی، پرستاری، روانشناسی، علوم اجتماعی و دامپزشکی، از انتشارات معروف وایلی امکان پذیر است.

Taylor & Francis Online:
دسترسی به نشریه ها و کتابهای تخصصی حوزه های موضوعی مختلف از قبیل مطالعات محیطی، هنر، علوم رفتاری، مطالعات ارتباطی، علوم زمین، تجارت، اقصاد، صنعت، آموزش، مهندسی و فناوری، محیط زیست و کشاورزی، علوم و فنون غذا، جغرافیا، بهداشت ومراقبت¬های اجتماعی، علوم انسانی، علم اطلاعات و کتابداری، زبان، حقوق، ریاضیات، پزشکی، دندانپزشکی و پرستاری، مطالعات تاریخی و موزه، علوم فیزیکی، سیاست، علوم اجتماعی، علوم ورزشی، گردشگری و مطالعات شهری، از انتشارات معروف “تیلور اند فرانسیس” توسط این پایگاه علمی فراهم شده است.

Sage Journals:
این سایت نشریات علمی، دسترسی به نشریه ¬های انتشارات معروف “سِیج” را فراهم می سازد. این نشریه ها در حوزه های موضوعی مختلف از قبیل علوم بهداشتی، علوم زیستی و زیست پزشکی، علوم و مهندسی مواد و علوم انسانی و اجتماعی هستند.


  • مهمترین پایگاههای اطلاعاتی تخصصی:


Emerald:

این پایگاه علمی متعلق به انتشارات معروف امرالد است و به ارائه منابع علمی تخصصی (کتاب و نشریه)در حوزه های موضوعی مدیریت، علم اطلاعات و دانش شناسی، اقتصاد، مدیریت دانش و اطلاعات، حسابداری، تجارت، گردشگری و حمل و نقل می پردازد.


IEEEXplore:

این پایگاه یک کتابخانه دیجیتالی تخصصی است که به ارائه کتاب ها، مقاله های ارائه شده در کنفرانس ها، مقاله های منتشر شده در نشریه ها و استانداردهای مورد استفاده در حوزه های مختلف علوم فنی و مهندسی و کامپیوتر می پردازد.


PubMed:

این پایگاه اطلاعاتی، معروف ترین پایگاه تخصصی در حوزه علوم پزشکی دنیاست و توسط کتابخانه ملی پزشکی آمریکا (NLM) ارائه می شود. به کمک این پایگاه می توان به اطلاعات مقاله های منتشر شده در نشریه های مختلف پزشکی دنیا دست یافت.


Eric:

پایگاه مرکز اطلاعات منابع آموزشی آمریکا که به اختصار اریک نامیده می شود، زیر نظر اداره آموزش و پرورش آمریکا تهیه و ارائه می شود. این سایت مقالات علمی، به ارائه مقاله های تخصصی در حوزه های آموزش و پرورش، علوم تربیتی، روانشناسی، علم اطلاعات و دانش شناسی می پردازد.
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
chemblog اهمیت نگارش و چاپ مقاله های علمی کتاب ، جزوه ، مجله و مقاله 0

Similar threads

بالا