انواع ویروس اچ پی وی پاپیلومای انسانی (HPV)

nyusha_st

عضو جدید

در این مقاله به بررسی انواع ویروس اچ پی وی می پردازیم. ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یک بیماری عفونی جنسی است (STI)، که به عنوان بیماری STD شناخته می شود. HPV شایع ترین نوع STI در ایالات متحده است. تقریبا 80 میلیون آمریکایی مبتلا کرده است. این ویروس بیش از 100 نوع مختلف دارد، و برخی از آنها که خطر بیشتری دارند، در دسته ویروس های خطرناک قرار می گیرند. انواع کم خطر این ویروس قابل درمان است. در حالی که انواع پرخطر می تواند عامل انواع سرطان ها از جمله سرطان دهانه رحم شود.

انواع ویروس اچ پی وی HPV
افرادی که ابتلا به ویروس اچ پی وی در آنها تشخیص داده می شود باید برای تعیین نوع ویروس اقدام کنند. زیرا برخی از انواع آن

بدون مداخله پزشکی از بین می روند، ولی انواع دیگر ممکن است منجر به سرطان شود. البته این افراد باید به طور مداوم آزمایش های لازم را انجام دهند تا در صورتی که سلول های پیش سرطانی ایجاد شد، پزشک از گسترش آنها جلوگیری نماید.
انواع ویروس اچ پی وی بصورت شایع عبارتند از :

HPV 6 و HPV 11
HPV 6 و HPV 11 انواع کم خطر هستند و در 90 درصد موارد به زگیل های تناسلی منجر می شوند. HPV 11 همچنین می تواند موجب تغییرات در سلول رحم شود. زگیل تناسلی به شکل زائده های گل کلمی ظاهر می شوند و معمولاً چند هفته یا چند ماه پس از رابطه با شریک جنسی آلوده، نمایان می شوند.

واکسن HPV می تواند به جلوگیری از ابتلا به این بیماری کمک کند زیرا این واکسن در برابر HPV 11 محافظت لازم را ایجاد می کند. آمار ها منتشر شده نشان دهنده موفقیت 89 تا 99 درصدی واکسن گارداسیل HPV Gardasil 9، در برابر HPV 6 و 11 است. البته این آمارها برای تزریق گارداسیل بین بین 9 تا 26 سالگی است. جهت اثربخشی بیشتر، این واکسن باید قبل از سن شروع فعالیت های جنسی تزریق شود.

اگر وجود HPV 6 یا HPV 11 تشخیص داده شود. پزشک داروهایی مانند پودوفیلوکس، آلدرا و …را تجویز می کند. این داروها موضعی موجب از بین بردن زگیل های تناسلی می شوند. همچنین از بین رفتن زگیل ها به تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با ویروس STI کمک می کند. شما می توانید این داروها را به طور مستقیم به زگیل های تناسلی خود اعمال کنید.

HPV 16 و HPV 18
HPV 16 شایع ترین ویروس پرخطر HPV است و معمولا نشانه های قابل توجهی را به وجود نمی آورد. این ویروس عامل بیشتر از 50 درصد سرطان دهانه رحم در سراسر جهان است. HPV 18 یکی دیگر از انواع پرخطر HPV است. و معمولا نشانه هایی را ایجاد نمی کند، اما می تواند منجر به سرطان دهانه رحم شود. HPV 16 و HPV 18 عامل 70% سرطان های دهانه رحم هستند. واکسن HPV Gardasil 9 می تواند در مقابل تعدادی از انواع ویروس اچ پی وی HPV، از جمله HPV 16 و HPV 18 محافظت ایجاد نماید.

تشخیص
آزمایش HPV برای زنان شامل تست پاپ اسمیر است که یک آزمایش غربالگری برای سرطان دهانه رحم به شمار می رود. تست پاپ اسمیر تنها برای زنان قابل اجراء بوده و می تواند تغییرات سلول های دهانه رحم وجود HPV را تعیین کند.

آزمایش HPV به تمامی زنان بالای 30 سال توصیه می شود. اگر نتیجه آزمایش پاپ اسمیر یک سلول غیر طبیعی را نشان دهد، آزمایش تشخیص HPV برای ارزیابی خطر ابتلا به بیماری های جدی تر، از جمله سرطان دهانه رحم انجام می شود.

اگر آزمایش نشان وجود HPV در بدن باشد، این نتیجه به معنی ابتلا به سرطان دهانه رحم در آینده نیست، بلکه به معنی افزایش احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم در آینده است، به خصوص اگر ویروس از نوع پرخطر باشد.

میزان شیوع بیماری
همانطور که ذکر شد، در حال حاضر حدود 80 میلیون آمریکایی مبتلا به HPV هستند و هر ساله 14 میلیون مورد جدید مبتلا به انواع ویروس اچ پی وی می شوند، این بدان معنی است که تقریبا هر کسی که از نظر جنسی فعال است حداقل یک نوع HPV را در طول زندگی خود دریافت می کند. برآوردها نشان داد که HPV بدون درمان در 80 تا 90 درصد از مواقع از بین می رود و خطری را ایجاد نمی کند. عفونت HPV در زنان بالای 30 سال کمتر رایج است، اما احتمال دارد که به سرطان سرویکس منجر شود.

نکاتی برای پیشگیری
مهمترین راه جلوگیری از HPV ابتلا به انواع ویروس اچ پی وی، دریافت واکسیناسیون آن است. که برای سنین مختلف در مراحل متفاوتی انجام می شود. انواع واکسن های HPV در برابر انواع مختلف ویروس محافظت ایجاد می کنند:

واکسن دوقلوی اچ پی وی (Cervarix) فقط در برابر HPV 16 و 18 محافظت خواهد کرد.
واکسن چهارگانه اچ پی وی (Gardasil) از انواع HPV 6، 11، 16 و 18 محافظت می کند.
واکسن HPV 9-valent، نوترکیب (Gardasil 9) می تواند انواع HPV 6، 11، 16، 18، 31، 33، 45، 52 و 58 را از بین ببرد.
از آنجا که Gardasil 9 در برابر طیف بسیار گسترده ای از سویه HPV محافظت ایجاد می کند، از سایر واکسن ها تاثیر بیشتری خواهد داشت. عوارض جانبی معمول واکسن Gardasil 9 سوزش در محل تزریق، از جمله درد، تورم یا قرمزی است. همچنین بعضی افراد ممکن است پس از تزریق دچار سردرد شوند.

از دیگر نکات پیشگیری از این ویروس می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم :

اگر زگیل های تناسلی وجود دارند، از تماس جنسی اجتناب کنید.
استفاده از کاندوم لاتکس می تواند در پیشگیری از بیماری موثر باشد. اما در نظر داشته باشید که HPV از طریق تماس پوست با پوست منتقل می شود نه از طریق مایعات بدن. در نتیجه حتی با وجود کاندوم ممکن است HPV منتقل شود.
زنان باید بین سنین 21 تا 65 سالگی به طور مرتب تست پاپ اسمیر را انجام دهند.
خلاصه
HPV بسیار رایج است. اکثر افراد مبتلا به HPV نمی دانند که آلوده شده اند و هیچ نشانه ای ندارند.
اگر HPVمبتلا به هریک از گزینه های انواع ویروس اچ پی وی هستید، به این معنی نیست که شما مبتلا به سرطان دهانه رحم می شوید.
اطلاع از دریافت نوع پرخطر HPV به جلوگیری از بروز سرطان دهانه رحم کمک می کند.
 

Similar threads

بالا