انواع موشک ها

reza._y

کاربر فعال
در مطالب قبل با ساختار موشک ها و انواع سکوهای پرتاب آن ها تا حدودی آشنا شدید.
حال قصد داریم به بررسی انواع موشک ها بپردازیم.
1- موشک های هوا به هوا : این نوع موشک ها توسط هواپیما حمل می شوند و علیه جنگنده ی دشمن و یا پهبادهای آن ها به کار گرفته می شوند. به دلیل محدودیت در حمل آن ها سایز این نوع موشک ها کوچکتر و برد مسافتی کمتری دارند. سوخت این موشک ها از نوع جامد می باشد که ماهیتی ساده و قابل اعتماد دارند. همچنین این موشک ها به دلیل سرعت زیاد پرتاب،سرعت زیاد هدف و مانورپذیری بالای هدف و زمان کوتاه پرواز جهت اصلاح مسیر از مانور پذیری بالاتری نسبت به سایر موشک ها برخوردار هستند.
2- موشک زمین به هوا : از این نوع موشک ها درپدافند زمینی در برابر حملات هوایی استفاده می شود. این نوع موشک ها با توجه به نوع ماموریت (انهدام پرنده مهاجم در ارتفاع های مختلف،در مسافت های مختلف و..) طراحی های آیرودینامیکی متفاوتی دارند و سوخت های آن ها با هم فرق می کند برای مثال برای انهدام پرنده مهاجم در ارتفاع پایین و برد 10 کیلومتر از موشک با سوخت جامد و یک مرحله ای استفاده می شود اما برای انهدام جنگده با ارتفاع زیاد از موشک هایی با موتورهای رم جت استفاده می شود همچنین این نوع موشک ها دو مرحله ای می باشند.
3-موشک های هوا به زمین : از این موشک ها برای انهدام سلاح های تاکتیکی،انبارها و زاغه های مهمات استفاده می شود که توسط هواپیماهای نظامی پرتاب می شوند برد این موشک ها هم از چند کیلومتر تا صد کیلومتر است.
4-موشک های زمین به زمین : این موشک ها به دلایلی همچون هدف گرفتن تجهیزات بسیار دور دشمن و استفاده از آن به عنوان سلاح تلافیانه جویانه مورد استفاده قرار میگیرند. برد این موشک ها به هزاران کیلومتر می رسد و نوع حرکت آن به صورت کروز و یا پرتابه ای می باشد.

 

Similar threads

بالا