انواع صیفی جات و مزاج آن ها

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
انواع صیفی جات و مزاج آن ها

صیفی جاتی که رنگ زرد دارند موادی بنام بتاکاروتن هستند که در بدن انسان تبدیل به ویتامین A شده و برای دیده چشم بسیار مفیدند( در صورتی که بعد از آن ها روغن زیتون خورده شود) سیفی جاتی که از رنگ سبز برخوردار هستند دارای موادی بنام کلروفیل و اسید فولیک بوده و برای خون سازی مفیدند.


صیفی ها
نوع مزاج
درجه
مصلح
بادمجان
گرم و خشک
2
پختن با گوش بره، روغن گاوی تازه، سرکه زیره، گلپر، انارو دانه انار
خربزه
گرم و تر
2
اب انار ترش سرکه
خیار بوته ای
سرد و تر
2
نمک، رازیانه، زنیان، مویز، عسل، زیره، پوست کندن
خیار چنبر
گرم و تر
1
مصطکی انیسون
طالبی
گرم و تر

انار ترش، سرکه
فلفل سبز
گرم و خشک

صمغ عربی، صندل، گلاب
اقسام کدو
سرد و تر
2
اب عسل، میخ، زیره، نعناع، نمک، روغن زیتون، فلفل، خردل، آب غوره
گرمک
گرم و تر
معتدل
آب انار ترش، سرکه
گوجه فرنگی
سرد و تر

روغن زیتون
هندوانه
سرد و تر
2
پوست هنداونه، عسل ، گلنگبین


بادمجان:
تقویت کننده معده، مسکن دردهای گرم، خوشبو کننده عرق و مدر می باشد. موجب انسداد مجاری کبد و طحال، درد پهلو و لگن و تولید سودا شده و مصرف زیاد آن باعث تیرگی پوست، درد چشم سوداوی و بواسیر و کولیت می شود. مصرف آن با روغن های ملین، ملین طبع و با سرکه قابض می باشد. برای مصرف بادمجان باید آن را پوست کنده و خرد کنید. سپس روی آن نمک بپاشید و در یک کاسه اب قرا دهید تا اب ان سیاه شود. این کار را چند بار تکرار کنید تا دیگر آب سیاه نشود.
خربزه:
مدر، ملین شیرافزا، عرق آور، محرک اشتها و دافع سودا بوده، باعث تقویت نیروی جنسی می شود. آشامیدن جوشانده 6 گرم پوست خشک ان، جهت دفع سنگ کلیه و مثانه مفید است. ماسک خربزه جهت شفافیت پوست و رفع لک صورت مفید است. مصرف زیاد ان در گرم مزاجان باعث التهاب ملتحمه می شود. خربره و هندوانه باید مابین دو وعده غذای مصرف شوند. خوردن ان ها بلافاصله بعد از غذا، باعث فساد غذا در معده شده و ناشت خوردن ان نیز مضر است.

کدو سبز:
ملین، مدر ادرار و عرق تسکین دهنده تشنگی و باز کننده انسداد می باشد . سریع به هر خلطی که در معده غالب باشد تبدیل می شود پس باید در مزاج های گرم با آبغوره و یا سرکه و در مزاج های سرد با زیره سیاه و ادویه های گرم مصرف شود در غیراین صورت اخلاط مضر در بدن تولید خواهد کرد. مربای کدو برای تولید خلط صالح، دفع مواد سوداوی و تقویت اعصاب موثر است. ترشی کدو و لطیف کننده هضم کننده غذا و مسکن حرارت خون و صفرا می باشد.
هنداونه:
مدر، تصفیه کننده خون تسکین دهنده صفرا و خون و تشنگی است. اشامیدن آن با سکنجبین جهت یرقان و مواد صفراوی سوخته و سنگ کلیه مفید می باشد. مربای پوست آن با عسل و شکر جهت وسواس، درد سینه، ضعف معده و تقویت هاضمه مفیداست. مصرف آن برای سرد مزاجان و کسانی که مشکل معده و طحال درند مضر است هنداونه به جهت لطافتی که درد به سرعت تبدیل به صفرا می شود لذا مصرف زیاد ان به صفراوی مزاجان توصیه نمی شود.




http://masiid.blogfa.com/
 

Similar threads

بالا