[ انواع سر ریز سد]

Prisoner0111

عضو جدید
سلام عزیزان
من به اطلاعاتی درمورد سرریز نیلوفری یا لاله ای نیاز دارم
بدجور واجب و لازمه
هرکدوم که میتونید و دارید برام ایمیل کنید ممنون میشم
به طرز وحشتناکی نیازمندم
ممنونم
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

mehrdad_pamad

عضو جدید
با سلام
دوست عزیز یه نفس عمیق بکشید و متن زیر را مطالعه فرمایید
=======
سازه اي که آب اضافي را خصوصاً به هنگام سيلاب که جريان آب به بدن سد صدمه وارد مي آورد و امکان دارد باعث تخريب آنها شود، دفع ميکند. در حقيقت اين نوع سازه، تخليه کننده درياچه سد در مواقع اضطراري ميباشد. مهمترين و حساسترين بخش در سازه هاي آبي، سرريز ميباشد. درحقيقت اگر سرريز يک سد به درستي محاسبه و احداث گردد، مشکل ناپايداري سازه نخواهيم داشت. سرریز‌هایی که مجهز به دریچه هستند را سرریز کنترل‌دار و آنهایی که فاقد دریچه هستند را سرریز بدون کنترل گویند معمولاً سرريزها را بر حسب مهمترين مشخصه آنها تقسيم بندي مي كنند
معمولاً سرريزها را بر حسب مهمترين مشخصه آنها تقسيم بندي مي كنند ، اين مشخصه مي تواند در رابطه با سازه كنترل ، كانال تخليه و يا هر عضو ديگر آن باشد . بر حسب اينكه سرريز مجهز به دريچه و يا فاقد آن باشد ، به ترتيب با نام سرريزهاي كنترل دار و يا سرريزهاي بدون كنترل شناخته مي شوند .
محل سرريز: محل سرريز بستگي به شرائط پي ، مقدار و نوع خاکبرداري ،نوع سد،تراوش سد ،گسل ها و شکست ها ،دوره بازگشت دبي طرح دارد. تمام سر ريز ها از بزرگ به کوچک عبارتند از :
سرريز رو گذر : در بسياري از پروژه هاي سد سازي به خصوص در سد هاي وزني از اين نوع سرريز استفاده ميگردد. در سدهاي انحرافي به منظور بالا آوردن سطح آب و انحراف آن به زمين هاي اطراف و مزارع احداث ميگردند. اين سرريز ها حالت استغراق دارند.معمولا سرریز روگذر در ارتفاع کمتری از سد بند قرار دارد تا براحتی آب از آن به سمت پایین جریان یابد

سرريز نيلوفري: در جايي که نتوان از سرريز رو گذر استفاده کر د،از سرريز نيلو فري استفاده ميگردد. اين سرريز به شکل قيف ميباشد و در انتها به تونلي با انحناي مشخص ختم ميگردد.
سرريز برج آبگير: اين سرريز بيشتر در سدهاي خاکي استفاده ميگردد و مشابه سرريز نيلو فري ميباشد . با اين تفاوت که در انتها به تونلي با انحناي مشخص ختم نميگردد بلکه توسط لوله اي به پايين دست هدايت ميگردد.
سرريز لابيرنت-(labyrinth): هرگاه فضا و محل کافي براي ساير سرريز ها وجود نداشته باشد از اين نوع سرريز استفاده ميگردد. اين سرريز سطح کمي را به خود اختصاص ميدهد.

سرريز دريچه اي :با باز شدن دريچه ها شروع به کار ميکنند و ممکن است در بالاي سطح آب و يا در سطح آب (سد هاي انحرافي) قرار بگيرند.
سرريز تونلي:توسط اين سرريز ميتوان طغيان هاي استثنايي ار از در ياچه سد تخليه کرد.
سرريز سيفوني: در جايي که محل کافي براي احداث سرريز رو گذر نباشد و دبي طغيان با اهميت نباشد از اين سرريز استفاده ميگردد. عملکرد اين سرريز بسيار سريع بوده و خيلي زود سطح آب درياچه پشت سد را به سطح تراز ميرساند.
سرريز کانال ساحلي:نوعي سرريز کمکي براي سرريز رو گذر است و آب پس از عبور از سرريز روگذر از اين سرريز عبور ميکند.
سرريز شوت: ميتوان اين نوع سرريز را در سده اي خاکي استفاده کرد و اگر احداثسرريزدر طول بدنه سد ممکن نباشد از اين سرريز استفاده ميکنند.این سرسز از انواع یا طراحی ساده برای انتقال آب اضافی سد به رودخانه پایین دست میباشد

سرريز با پوش اسکي: براي جلوگيري از تخريب پايين سد از اين نوع سرريز استفاده ميگردد و بعد از عبور آب از سرريز شوت تعبيه ميشود.
سرریز bell-mouth:بعضی سرریز ها مانند ناقوس یا زنگوله سروته ساخته میشوند تا آب بیواند از همه جهات وارد آن شود این سرریز های غیر قابل کنترل هستند البته در بعضی از این نوع سرریز ها ورودی قابل کنترل میباشد اما تعداد آنها محدود است.درمناطقی که احتمال یخ زدگی سطح آب وجود دارد از یخشکن ها استفاده میشود



=====



 

Prisoner0111

عضو جدید
Agha dame shoma garm
vali man sarrize niloofari mikhastam azizam na sarriz! :(
vali bazam dastet dard nakone
khaste nabashi
:)
 

hach khanoom

عضو جدید
سلام دوستان . ببخشید من نیاز خیلی زیاد به اطلاعاتی در مورد فیوز پلاگ دارم . خواهش میکنم اگه کسی داشت واسم ارسال کنه . ممنون میشم . marjan.molahasani@gmail.com
 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
سرریز نیلوفری سد مونتیسللو در ایالت کالیفرنیای آمریکا

سد مونتیسللو در ایالت کالیفرنیای آمریکا واقع شده است.این سد به خروجی آب جالبش معروف می باشد که 48,400 فوت مکعب آب را در هر ثانیه از سد خارج می کند.قطر این حفره 27 متر می باشد.سرریز نیلوفری(لا له ای) سرریز نیلو فری(سرریز با دهانه سقوط) معمولاً در سدهایی که در درة باریک اجرا شده‌اند و یا دارای شیب تند تکیه گاه می باشد ، بکار می روند .همچنین در مواردی که تونل ها و گالریهای انحراف با قطر کافی در اختیار باشد، می توان از این نوع سرریزها استفاده کرد . یکی دیگر از نکات مثبت این سرریزها این است که با ارتفاع نسبتاً کم می توان به ظرفیت ماکزیمم آن نزدیک شد . این خصوصیت می تواند در مواردی که حداکثر جریان خروجی از سرریز باید محدود باشد ، مفید واقع شود .
از طرف دیگر اگر ارتفاع آب روی سرریز از ارتفاع مبنای طرح تجاوز کند
تغییرات دبی جریان خروجی بسیار جزئی خواهد بود . این نکته می تواند بعنوان یکی از نقاط ضعف این نوعسرریزها تلقی شود چرا که اگر دبی سیل ورودی از سیل مبنای طرح تجاوز کند،ارتفاع لازم برای تخلیة آن بسیار زیاد خواهد بود البته در صورتیکه این نوع سرریز بعنوان سرریز اصلی عمل کند و در کنار آن یک سرریز کمکی نیز وجود داشته باشد این ضعف بر طرف می شود

سریز سد نیلوفری.jpg







11218721_784298495020023_2482401243276690488_n.jpg



منبع :sazeh-download.blogfa.com
 

Similar threads

بالا