انواع ریشه ها و مزاج آن ها

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
انواع ریشه ها و مزاج آن ها

ریشه ها بهترین و بیش ترین املاح و مواد معدنی را در بر دارند و بهترین وصحیح ترین روش استفاده از آن ها به صورت خام و یا بخار پز می باشد.

ریشه ها
نوع مزاج
درجه
مصلح
پیاز
گرم و خشک
3
شستن ان با آب و نمک،سرکه آب انار، کاسنی
انواع ترب
گرم و تر
1-2
نمک، عسل، زیره خیسانده شده در سرکه
چغندر
گرم و خشک
1
خردل، آبغوره، پختن با عدس، شربت بالنگ، سرکه
زردک
گرم و تر
2
انیسون، ادویه گرم
سیر
گرم و خشک
3
پختن در آب و نمک، روغن بادام، کره، گشنیز، سکنجبین، انار ترش
سیب زمینی
سرد و تر

دارچین، زنجبیل آویشن شیرازی
سیب زمینی ترشی
گرم و تر
1-2
درچین، عسل سکنجبین، سرکه و خردل، میخک
شقاقل
گرم و تر
1-2
عسل
شلغم
گرم و تر
2-1
فلفل، زیره، گلنگبین، سکنجبین، شکر سرخ ،خردل، سرکه
کلم قمری
گرم و خشک
1-2
آویشن، پونه، انیسون، دارچین
موسیر
گرم و خشک
3
پختن آن در آب و نمک، روغن بادام، کره سکنجبین
هویج
گرم و تر

انیسون ، ادویه گرم



پیاز:
پیازمدر(با قوت حرارت و لطافت خود اب و مایعات زاید را از طریق ادرار و عرق و حیض و شیر دفع میکند.) و اشتها آور بوده باعث هضم سریع غذا می شود برای درمان بی خوابی، ضعف اعصاب و میل جنسی تجویز می شود. پختن پیاز با دنبه برای سرماخوردگی، ناراحتی های سینه ، دفع اختلاط لزج از ریه ها و چکاندن آب آن در گوش در دفع کاهش شنوائی و وزوز گوش مفید است. ضماد آن با زرده تخم مرغ جهت درد مقعد و باروغن کوهان شتر در رفع شقاق مقعد مفید است.
ترب:
بهترین نوع ان آبدار، نازک، تند، طویل و کم ریشه است. لطیف کننده و تحلیل برنده ورم ها بوده و برای بواسیر، سل، سیاتیک، روماتیسم، سنگ مثانه و ... مفید می باشد تولید باد و آروغ در بدن کرده، در کسانی که معده مرطوب دارند مانع هضم غذا می شود. از امام حسین(ع) روایت است که «برگ آن پراکنده کننده باد، مغز آن مدر ادرار و ریشه آن از بین برنده بلغم است.»
آشامیدن آب ترب پخته برای رفع سرفه مزمن و طولانی و دفع اختلاط غلیظ سینه و غرغره آب پخته آن با سکنجبین برای دیفتری مفید است . خوردن 8 مثقال (تقریبا 35 گرم) اب شاخه و برگ ترب با سکنجبین برای خارج کردن سنگ مثانه نافع است. برای سر و دندان و چشم و گلو مضر می باشد.
نکته:
برای گرفتن اب ترب، ترب را ورق ورق کرده و سطح آن را با عسل بپوشانید و در آبکش بچینید. سپس ظرفی زیر آن بگذارید تا آب خارج شده در آن جمع گردد.
سیر:
سیر رقیق کننده خون، خشک کننده رطوبت معده و مفاصل مدر ادرار و حیض و عرق
می باشد. خوردن آن با رعایت زمان و سن و مزاج فرد و در حد اعتدال، باعث حفظ صحت بدن و دفع ضرر اب و هوای وبائی و عفونت می شود. خوردن آن با سرکه جهت تنقیه حلق و صورت، سرفه و تنگی نفس فلج، دردمفاصل، سیاتیک، نقرس، فراموشی و ... مفید است. مداومت در خوردن آن باعث ریزش موی سفید و روئیدن موی سیاه در سر می شود. زیاد خوردن آن بدون رعایت مزاج و سن و فصل باعث سوختن خون شده، برای چشم و ریه و بواسیر مضر است.




http://masiid.blogfa.com/
 
بالا