انواع دسر و پیش غذا

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه مینی کیش فرانسوی خوشمزه با تصاویر مرحله ای​


طرز تهیه مینی کیش فرانسوی خوشمزه با تصاویر مرحله ای


مواد لازم برای تهیه خمیر مینی کیش فرانسوی​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
آرد گندم۲۵۰ گرم
کره۱۱۵ گرم
زرده تخم مرغ۱ عدد
شیر سرد۸۰ میلی‌لیتر
شکر۲۰ گرم
نمکنوک قاشق غذاخوری

مواد لازم برای فیلینگ مینی کیش​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
بیکن۴ نوار
سیر۲ حبه
تخم مرغ۳ عدد
خامه۲ قاشق غذاخوری
نمک۱/۴ قاشق غذاخوری
فلفل سیاهنوک قاشق چای‌خوری
پنیر پارمسان یا پنیر سوئیسی۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پیازچه و ریحان خرد شده۲ قاشق غذاخوری

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱ ساعت
مدت زمان مورد نیاز برای پخت مینی کیش فرانسوی: ۱۵ تا ۱۸ دقیقه

مراحل طرز تهیه مینی کیش فرانسوی​

مراحل طرز تهیه مینی کیش فرانسوی

برای درست کردن مینی کیش فرانسوی، ابتدا باید خمیر آن را درست کنید و در قالب بچینید. سپس سایر مواد میانی و روی این فینگرفود فرانسوی را تهیه کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه مینی کیش فرانسوی را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: آرد و کره را مخلوط کنید​

ابتدا همه مواد خمیر مینی کیش را به مدت ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت در یخچال بگذارید تا سرد شوند. شکر دانه ریز را در آسیاب پودر کنید. (پودر قند مناسب نیست). آرد را ۲ بار الک کنید تا نرم و لطیف شود. کره سرد را به صورت مکعب‌های کوچک خرد کنید. آرد را در یک کاسه بریزید و تکه‌های کره را اضافه کنید. با چنگال روی کره‌ها فشار دهید و هم بزنید تا مخلوط آرد و کره شبیه خرده نان شود.

مرحله دوم: بقیه مواد خمیر را اضافه کنید​

سپس شکر پودر شده و نمک را اضافه کنید و هم بزنید تا به خورد خمیر برود. زرده تخم مرغ را اضافه کنید و با خمیر هم بزنید. بعد به تدریج، شیر سرد را اضافه کنید و با هر بار اضافه کردن شیر، مواد خمیری را مخلوط کنید. می‌توانید خمیر را در دستگاه غذاساز بریزید و بزنید تا کاملا یکدست شود یا با دست به آرامی و با نوک انگشتانتان آن را ورز دهید تا خمیر جمع شود.

مرحله سوم: خمیر را استراحت دهید​

قالب زدن خمیر مینی کیش

خمیر مینی کیش یا خمیر پای که یکدست شد، آن را در پلاستیک فریزر یا سلفون بگذارید و در یخچال به مدت حداقل ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت استراحت کند. در این مدت، فر را روشن و روی دمای ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود.
در این فاصله خمیر که استراحت کرده، از یخچال بیرون بیاورید. روی یک سطح صاف را آردپاشی کنید و خمیر را دوباره کمی ورز دهید. اگر خمیر خیلی خشک است کمی آب یا شیر به آن اضافه کنید و ورز بدهید. بعد نوبت به قالب زدن خمیرها است.

مرحله چهارم: خمیر را در قالب مافین بگذارید​

خمیر را در قالب مافین بگذارید

خمیر را با وردنه باز کنید تا ضخامت آن به کمتر از نیم سانتی‌متر برسد. سپس خمیر را به صورت دایره‌ای (به اندازه قالب‌های مافین) قالب بزنید. یک قالب مافین را با کمی کره یا روغن، چرب کنید و خمیرها را تک تک، کف قالب‌ها قرار دهید، طوری که زیر آنها هوا وجود نداشته باشد. همه قالب را با خمیر پر کنید. قالب را کنار بگذارید و مواد میانی مینی کیش را آماده کنید. (اگر خمیرتان اضافه بود، آن را در پلاستیک بپیچید و برای دفعه‌های بعد، در فریزر قرار دهید.)

مرحله پنجم: مواد فیلینگ مینی کیش را آماده کنید​

برای درست کردن مایه فیلینگ مینی کیش، سیر‌ها را پوست بگیرید و خرد کنید. بیکن‌‌ها را هم خرد کنید. در یک تابه کمی روغن بریزید و روی حرارت بگذارید. سیرها را در تابه تفت دهید. قبل از اینکه سیرها کاملا طلایی شوند، بیکن‌های خرد شده را اضافه کنید و تفت دهید. نمک و فلفل سیاه را اضافه کنید. بیکن‌ها که طلایی شدند، شعله را خاموش کنید و بیکن‌ها را کنار بگذارید.

مرحله ششم: مایه تخم مرغی را آماده کنید​

مایه تخم مرغی مینی کیش

در این مرحله از تهیه مواد مینی کیش، تخم مرغ‌ها را در یک کاسه بشکنید و به آن‌ها خامه، نمک و کمی فلفل سیاه اضافه کنید. سپس همه مواد را با همزن یا چنگال هم بزنید تا کاملا تخم مرغ‌ها از حالت لختگی بیرون بیایند و یکدست شوند. سپس بیکن‌ها و سیرهای سرخ شده را به مایه تخم مرغ و خامه اضافه کنید و هم بزنید تا با هم میکس شوند. این مایه تخم مرغی را هم کنار بگذارید.
https://blog.okcs.com/milk-during-pregnancy/

مرحله هفتم: پنیر را به قالب مافین اضافه کنید​

پنیر را به قالب مافین اضافه کنید

در این مرحله سراغ قالب‌های مافین که کنار گذاشته بودید، بروید. پنیر سوئیسی یا پنیر پارمسان را رنده کنید و کف هر کدام از قالب‌های مافین، روی خمیر‌های مینی کیش، مقداری پنیر بریزید. سپس از مخلوط مایه تخم مرغ و بیکن روی پنیر‌ها بریزید، در حدی که ۲/۳ حجم مافین‌ها با این مایه پر شود و یک سوم آن‌ها خالی بماند، چون مواد مینی کیش بعد از پخت، پف می‌کنند و اگر قالب‌ها زیادی پر باشند، از قالب سرازیر می‌شوند.

مرحله هشتم: پیازچه را اضافه کنید​

پیازچه را به مواد فیلینگ مینی کیش اضافه کنید

بعد از اینکه فیلینگ مینی کیش فرانسوی را به قالب‌ها اضافه کردید و همه قالب‌ها تا ۲/۳ حجم خود پر شدند، کمی پیازچه یا ریحان خرد شده روی هر کدام از مافین‌ها بریزید. (می‌توانید قارچ سرخ شده یا مواد دلخواه دیگر هم اضافه کنید.) همه قالب‌ها را که به همین شکل پر کردید و آماده شد، قالب را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در فر با دمای ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد بگذارید تا مینی کیش‌ها بپزند.

مرحله نهم: مینی کیش فرانسوی را سرو کنید​

مینی کیش فرانسوی را سرو کنید

در آخر، بعد از اینکه روی مواد مینی کیش، طلایی شد و مواد داخل آن کاملا پخت، سینی را از فر بیرون بیاورید. اجازه دهید مینی‌ کیش‌ها کمی از دما بیفتند. سپس با یک چاقو، دیواره‌های قالب را از خمیر یا مواد مینی کیش، آزاد کنید و آنها را به آرامی از داخل قالب بیرون بیاورید. مینی‌ کیش‌ها را در ظرف سرو بچینید و با دیپ یا سس دلخواه سرو کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن مینی کیش فرانسوی​

چه کار کنیم که مینی کیش خرد نشود؟​

اگر اندازه‌ها و نسبت‌های دقیق مواد خمیر مینی کیش رعایت نشده باشد، خمیرتان بعد از پختن ممکن است موقع بیرون آوردن از فر، بشکند.

چرا مینی‌ کیش خیلی سفت می‌شود؟​

اگر خمیر مینی کیش را زیاد ورز بدهید، بعد از پختن، خمیر آن خیلی سفت می‌شود.

خمیر مینی کیش چیست؟​

خمیر مینی کیش یا خمیر کیش فرانسوی، همان خمیر پای است که می‌توانید آن را در خانه درست کنید و اگر مقداری از آن اضافه آمد، در فریزر نگهداری کنید و هر بار که خواستید از آن استفاده کنید، در دمای محیط قرار دهید تا یخ آن باز شود. سپس کمی ورز دهید و دوباره از آن استفاده کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
طرز تهیه بطاطای عربی (بطاطا حره) | پیش غذای گیاهی و خوشمزه


طرز تهیه بطاطای عربی



مواد لازم برای تهیه بطاطای عربی​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
سیب زمینی متوسط۳ عدد متوسط
سیر۳ حبه
پودر پیاز۱ قاشق غذاخوری
پودر فلفل قرمزنصف قاشق چای‌خوری
سماق۱ قاشق غذاخوری
روغن زیتونبه مقدار لازم
نمک و فلفل سیاهبه مقدار دلخواه
پاپریکا و زردچوبهبه مقدار دلخواه
پونه کوهی و تخم گشنیزبه مقدار دلخواه
کنجدبه مقدار دلخواه

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه
مدت زمان پخت بطاطا عربی: ۲۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه بطاطای عربی​

مراحل طرز تهیه بطاطای عربی

بطاطای عربی در واقع یک روش جذاب برای سرو سیب زمینی است که برای تهیه آن از ادویه‌های مختلفی استفاده می‌شود. در ادامه مراحل طرز تهیه بطاطا عربی را دنبال کنید.

مرحله اول؛ سیب زمینی‌ها را بپزید​

برای تهیه بطاطا ابتدا باید سیب زمینی‌ها را بشویید و همراه با آب در قابلمه بریزید. مقدار آب باید به اندازه‌ای باشد که روی سیب زمینی‌ها را بپوشاند. سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا سیب زمینی‌ها بپزند. به خاطر داشته باشید که در این مرحله سیب زمینی‌ها نباید بیش از حد نرم و له شوند.

مرحله دوم؛ سیب زمینی‌ها را خرد کنید​

زمانی که سیب زمینی‌ها پختند، می‌توانید پوست آن‌ها را جدا کنید. سپس با کمک یک چاقوی تیز، سیب زمینی‌ها را به صورت مکعبی درشت خرد کنید و برای تهیه بطاطا کنار بگذارید.

مرحله سوم؛ سیب زمینی‌ها را مزه‌دار کنید​

در این مرحله باید پوست سیرها را جدا کنید و آن‌ها را رنده یا له کنید. سپس سیرهای رنده شده را همراه با روغن زیتون، فلفل قرمز، فلفل سیاه، نمک، زردچوبه، پونه کوهی، پودر پیاز و سماق در یک کاسه بریزید و خوب با هم مخلوط کنید. حالا این ترکیب را روی سیب زمینی‌های پخته شده و مکعبی خرد شده بریزید و به آرامی سیب زمینی‌ها را زیر و رو کنید تا مزه‌دار شوند. مراقب باشید سیب زمینی‌ها را له نکنید. اجازه دهید سیب زمینی‌ها برای ۱۰ دقیقه مزه‌دار شوند


مرحله چهارم؛ سیب زمینی‌ها را در فر بپزید​

در این مرحله باید فر را با دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید. سپس کف سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید. سیب زمینی‌های مزه‌دار شده را داخل سینی بچینید و در فر قرار دهید. بعد از ۷ الی ۸ دقیقه فر را باز کنید و سیب زمینی‌ها را زیر رو کنید تا همه قسمت‌های آن‌ها به خوبی سرخ شود. ۱۵ دقیقه دیگر صبر کنید تا سیب زمینی‌های مزه دار شده در فر خوب سرخ شوند.

مرحله پنجم؛ بطاطا را سرو کنید​

بعد از این که سیب زمینی‌ها کاملا طلایی شدند، فر را خاموش کنید و سینی را از فر خارج کنید. سیب زمینی‌ها را به آرامی از روی کاغذ روغنی جدا کنید و در ظرف مورد نظرتان بریزید. مقداری کنجد روی سیب زمینی‌ها بریزید و از طعم این پیش غذای فوق العاده لذت ببرید.

روش تهیه بطاطای عربی بدن فر​

طرز تهیه بطاطای عربی بدن فر

برای پخت بطاطای خوشمزه عربی بدون فر می‌توانید سیب زمینی‌های آبپز شده را با ادویه‌هایی که در روش قبل گفته شد مزه‌دار کنید. سپس در ادامه مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و سیب زمینی‌های مزه‌دار شده را در روغن داغ سرخ کنید. در این روش مقدار روغن باید به اندازه‌ای باشد که سیب زمینی‌ها در روغن شناور شوند.
اجازه دهید سیب زمینی‌ها طلایی شوند، سپس آن‌ها را از روغن خارج کنید و در صافی قرار دهید تا روغن اضافه‌شان خارج شود. بعد از آماده شدن بطاطا می‌توانید مقداری گشنیز تازه و ساطوری خرد شده روی آن‌ها بریزید و بطاطا را با نان پیتا یا تافتون و یا بدون نان میل کنید.


مواد لازم برای تهیه بطاطا با سس گشنیز​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
سیب زمینی۹۰۰ گرم
روغن زیتون۲ قاشق غذاخوری
نمکنصف قاشق چای‌خوری
فلفل سیاه۱/۴ قاشق چای‌خوری

مواد لازم برای تهیه سس گشنیز​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
روغن زیتون۴ قاشق غذاخوری
سیر له شده۴ حبه
پودر فلفل قرمزنصف قاشق چای‌خوری
پودر فلفل پاپریکا۱ قاشق چای‌خوری
برگ تازه گشنیز۱ خوشه
لیموترشنصف یک عدد

طرز تهیه بطاطا با سس گشنیز​

طرز تهیه بطاطا با سس گشنیز

برای تهیه بطاطا به این روش ابتدا باید سیب زمینی‌ها را در فر یا بدون فر آماده کنید. در ادامه برای تهیه سس گشنیز در یک تابه روغن زیتون را با سیر رنده شده و پودر فلفل قرمز روی حرارت قرار دهید. زمانی که عطر سیر بلند شد، می‌توانید پاپریکا و گشنیز تازه را اضافه کنید. حالا نوبت اضافه کردن سیب زمینی پخته و برشته شده است.


مواد را روی شعله متوسط آنقدر هم بزنید تا تمام سس جذب سیب زمینی شود. بعد از این که بطاطا آماده شد، آن را در ظرف مورد نظرتان بریزید و بعد از اضافه کردن آب لیمو ترش تازه و گشنیز خرد شده سرو کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه بطاطا حره عربی​

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه بطاطای عربی

  • برای تهیه بطاطای عربی نباید سیب زمینی‌ها را بیش از حد بپزید، زیرا در این صورت سیب زمینی‌ها بعد از مزه‌دار شدن و پخت مجدد در فر له می‌شوند و غذای شما ظاهر بدی پیدا می‌کند.
  • برای تزیین بطاطا می‌توانید از مقداری جعفری تازه خرد شده نیز استفاده کنید.
  • بطاطای عربی طعم تند و تیزی دارد، اما اگر به غذاهای تند علاقه‌ای ندارید، می‌توانید فلفل قرمز را حذف کنید و برای مزه‌دار کردن این غذا تنها از فلفل سیاه استفاده کنید.
  • برای این که روی سیب زمینی‌های شما طلایی و خوشرنگ شود، در ۱۰ دقیقه آخر پخت بطاطا می‌توانید گریل فر را روشن کنید.
  • اگر طعم و مزه سیر تازه را دوست ندارید، می‌توانید برای تهیه بطاطا از پودر سیر نیز استفاده کنید.
  • برای مزه‌دار کردن بطاطای عربی می‌توانید مقداری ادویه ترکی پول بیبر نیز به آن اضافه کنید. این ادویه رنگ قرمزی دارد و موجب قرمز شدن سیب زمینی می‌شود.
  • در روش سنتی تهیه بطاطا باید سیب زمینی‌ها را در روغن فراوان سرخ کنید تا طلایی شوند. اما این روش به روغن زیادی نیاز دارد و به همین دلیل می‌توانید روش برشته کردن سیب زمینی‌ها در فر را جایگزین کنید.
  • در برخی رسپی‌ها به جای پخت دو مرحله‌ای سیب زمینی آن را بعد از خرد کردن در فر می‌پزند یا در روغن داغ سرخ می‌کنند. اما پختن و سپس سرخ یا برشته کردن سیب زمینی موجب خوشمزه‌تر شدن آن می‌شود و بافت سیب زمینی را پفکی می‌کند.
  • می‌توانید بطاطای عربی را در کنار حمص نخود، گوشت کبابی یا چند عدد تخم مرغ پخته یا نیمرو سرو کنید و با نان پیتا میل کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن بطاطای عربی​

علت له شدن سیب زمینی برای تهیه بطاطای عربی چیست؟​

اگر در مرحله اول پخت سیب زمینی‌ها، آن‌ها را بیش از حد بجوشانید، سیب زمینی‌ها له می‌شوند.

برای مزه دار کرده بطاطا از چه ادویه‌هایی استفاده کنیم؟​

برای تهیه بطاطای خوشمزه عربی می‌توانید از ترکیب فلفل قرمز، فلفل سیاه، زردچوبه، پونه کوهی، پودر پیاز و سماق استفاده کنید. ادویه مخصوص سیب زمینی هم یک گزینه عالی برای مزه‌دار کردن بطاطا است.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
طرز تهیه دسر عربی ام علی به ۲ روش با تمام فوت و فن ها


2 روش طرز تهیه دسر عربی ام علی




با داستان دسر ام علی آشنا شوید​


با داستان دسر ام علی آشنا شوید


در مورد دسر ام علی داستان‌های مختلفی وجود دارد. برخی مدعی هستند که ام علی نام همسر امپراطور مصر بود که همیشه این دسر مخصوص و مقوی را برای شوهرش آماده می‌کرد. برخی دیگر داستان هیجان انگیزتری در مورد این دسر می‌گویند و مدعی هستند که این دسر عربی داستان پیچیده‌تری دارد.
گفته می‌شود که ام علی (Umm Ali) نام زن اول یکی از سلاطین مصر در زمان‌های قدیمی بود. از آنجایی که پسر ام علی فرزند ارشد سلطان بود، قرار شد که بعد از مرگ پدرش جانشین پدر شود و به سلطنت برسد. اما در این میان زن دوم سلطان تلاش می‌کرد که پسر خودش جانشین سلطان شود.

ام علی از این ماجرا خبردار می‌شود و دستور می‌دهد تا کنیزانش رقیب را در حمام به قتل برسانند. سپس برای جشن و شادی دسری خاص آماده می‌کند و در کنار دسر یک سکه طلا نیز قرار می‌دهد و دسرها را در سطح شهر پخش می‌کند. از همین رو این دسر امروزه با نام دسر ام علی شناخته می‌شود.

طرز تهیه دسر عربی ام علی با خمیر هزارلا​


طرز تهیه دسر عربی ام علی با خمیر هزارلا


مدت زمان آماده سازی: ۲۰ دقیقه​

مدت زمان پخت: ۳۰ دقیقه​

کالری در هر ۱۰۰ گرم دسر ام علی: ۶۱۲ کالری​


مواد لازم برای تهیه دسر عربی ام علی​


  • خمیر هزار لا یا فیلو: ۳ ورق
  • شکر: ۱۰۰ گرم
  • شیر پرچرب: ۵۰۰ میلی‌لیتر
  • کشمش: ۲۵ گرم
  • بادام پوست گرفته: ۲۵ گرم
  • خامه ساده: ۱۲۵ گرم
  • پودر پسته یا خلال پسته: ۲۵ گرم
  • پودر نارگیل: به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه دسر ام علی​


مراحل طرز تهیه دسر ام علی


دسر عربی ام علی با استفاده از مقدار زیادی مغز پسته، کشمش و شیر آماده می‌شود و از همین رو بسیار مقوی و پرانرژی است. مصرف این دسر در زمان افطار می‌تواند انرژی از دست رفته روزه‌داران را بازگرداند.
یکی از ساده‌ترین و خوشمزه‌ترین روش‌های طرز تهیه دسر عربی ام علی، درست کردن آن با خمیر هزارلا است. اما روش استفاده از خمیر هزار لا برای تهیه این دسر چگونه است؟ در ادامه می‌توانید با مراحل تهیه دسر عربی ام علی با خمیر هزارلا آشنا شوید.

مرحله اول؛ پخت خمیر هزارلا​


در اولین مرحله از طرز تهیه دسر عربی ام علی باید سینی فر را چرب کنید و خمیر هزارلا را با استفاده از چاقو برش دهید و داخل سینی بگذارید. سپس فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. سینی را برای ۱۰ تا ۲۰ دقیقه داخل فر قرار دهید تا خمیر شما کاملاً طلایی رنگ شود.

مرحله دوم؛ جوشاندن شیر و شکر​


جوشاندن شیر و شکر


در مرحله دوم از طرز تهیه دسر عربی ام علی باید شیر و شکر را در یک قابلمه با هم ترکیب کنید. سپس قابلمه را روی گاز قرار دهید و تا جوشیدن ترکیب شیر و شکر آن‌ها را به خوبی هم بزنید تا شکر به طور کامل در شیر حل شود.

مرحله سوم؛ اضافه کردن بادام و کشمش​


اضافه کردن بادام و کشمش


بعد از ترکیب شدن شیر و شکر و زمانی که ترکیب شما به جوش آمد، باید مقداری بادام بدون پوست و کشمش را به آن اضافه کنید.

مرحله چهارم؛ خرد کردن نان دسر ام علی​


در این مرحله از طرز تهیه دسر عربی ام علی و زمانی که خمیر هزارلای شما کاملاً سرد شد، می‌توانید آن را در ظرفی خرد کنید.

مرحله پنجم؛ آماده کردن دسر ام علی​


آماده کردن دسر


در این مرحله از درست کردن دسر عربی ام علی با خمیر هزارلا باید نان خرد شده دسر را داخل یک ظرف بریزید. سپس روی آن مقداری کشمش، مغز بادام، پودر نارگیل و پسته بریزید. سپس ترکیب شیر و شکر را به دسر اضافه کنید و روی آن خامه بریزید.

مرحله ششم؛ گذاشتن دسر ام علی در فر​


بعد از آماده شدن دسر عربی ام علی باید آن را برای مدت ۲۰ دقیقه با دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد داخل فر قرار دهید. بعد از آماده شدن دسر مقداری پودر پسته و پودر نارگیل روی دسر بریزید و آن را به صورت گرم سرو کنید.

طرز تهیه دسر صبحانه عربی ام علی با کورن فلکس​


برای درست کردن دسر ام علی با کورن فلکس می‌توانید به جای آماده کردن نان با خمیر هزارلا از مقداری کورن فلکس در دسر استفاده کنید. کلیه مراحل طرز تهیه این دسر همانند روش قبل انجام می‌شود، تنها باید به جای خمیر هزارلا از کورن فلکس ساده استفاده کنید. استفاده از کورن فلکس برای تهیه دسر ام علی موجب می‌شود تا دسر شما سریع‌تر آماده شود.


نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه دسر عربی ام علی​


نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه دسر عربی ام علی


*اگر دوست دارید دسر عربی ام علی شما غلیظ‌تر شود، می‌توانید به اندازه ۲ قاشق غذاخوری شیر خشک به شیر در حال جوش اضافه کنید. اما معمولاً در رسپی اصلی و سنتی این دسر از شیر خشک استفاده نمی‌شود.
*در صورت تمایل می‌توانید برای تهیه دسر عربی ام علی به جای پودر نارگیل، پسته و بادام از فندق و پسته نیز استفاده کنید.
*برای درست کردن دسر خوشمزه ام علی می‌توانید آن را در یک ظرف بزرگ یا چند ظرف دسر کوچک آماده کنید.
*در صورتی که از طعم پودر نارگیل در دسر خوش‌تان نمی‌آید می‌توانید آن را به طور کامل حذف کنید.
*برای درست کردن دسر ام علی از بادام پوست گرفته استفاده می‌شود. برای کندن پوست بادام باید آن‌ها را برای چند ساعت تا یک روز داخل آب قرار دهید و سپس پوست بادام‌ها را به راحتی جدا کنید.
*در طرز تهیه دسر عربی ام علی می‌توانید به جای خمیر هزارلا از نان کروسان خرد شده نیز استفاده کنید.
*استفاده از شیر محلی یا شیر پرچرب موجب می‌شود تا دسر ام علی طعم خوشمزه‌تری داشته باشد.
*برای خوش عطر شدن دسر عربی ام علی می‌توانید از مقداری عصاره وانیل نیز استفاده کنید.
*برای خوش عطر و طعم شدن دسر ام علی می‌توانید قبل از اضافه کردن بادام بدون پوست به دسر آن را مقداری در ماهیتابه تفت دهید و بعد به دسر اضافه کنید.
*دسر ام علی باید بافتی نرم اما تقریباً منسجم داشته باشد، بنابراین اجازه دهید دسر شما در فر طلایی و کمی سفت شود و بعد آن را به صورت داغ سرو کنید.
*دسر عربی ام علی مخصوص ماه رمضان یکی از ساده‌ترین و مقوی‌ترین دسرهایی است که می‌توانید در عرض چند دقیقه در خانه آماده کنید. این دسر طعم فوق‌العاده خوشمزه‌ای دارد و بسیار مقوی و پرانرژی است.

سوالات متداول​


چرا دسر ام علی به این نام معروف است؟​


داستان دسر ام علی مربوط به زن اول سلطان مصر است که قرار است پسرش جانشین سلطان شود. اما زمانی که ام علی متوجه می‌شود، زن دوم سلطان نیز در پی این است که پسر خودش را جانشین کند، توسط کنیزانش او را به قتل می‌رساند و در تمام شهر دسری مخصوص پخش می‌کند که به عنوان دسر ام علی معروف شده است.

در طرز تهیه دسر عربی ام علی از چه مواد اولیه‌ای استفاده می‌شود؟​


برای تهیه دسر ام علی شما به خمیر هزارلا یا مقداری نان کروسان، شیر، شکر، کشمش، بادام بدون پوست، خامه، پودر پسته و پودر نارگیل نیاز دارید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۲ طرز تهیه دسر کنافه پنیری ترکی​



طرز تهیه کنافه پنیری ترکی


کنافه از خانواده دسر باقلوا عربی و باقلوای ترکی است. در ایران معمولا شیرینی کنافه در کافی‌شاپ‌ها سرو می‌شود، اما شما به راحتی می‌توانید این دسر عربی و ترکی بسیار لذیذ، سریع و کم هزینه را به عنوان شیرینی ماه رمضانی در برنامه غذایی یک ماهه رمضان در منزل تهیه کنید.


کنافه یا کونفه چیست؟ «کنافه» به عربی و «کونفی» یا «کونفه» به ترکی با کادایف پنیری یا رشته شعریه است که علیرغم ریشه عربی‌ و لبنانی اش بیشتر به عنوان یک دسر ترکی در کشور ترکیه و از زمان امپراطوری عثمانی برای سلاطین و پادشاهان آن دوره تهیه و سرو می‌شده است.

کنافه را در مراسم مذهبی مثل ماه رمضان و سایر ایام سال همراه سرشیر یا بستنی سنتی، تکه‌های موز و یک استکان شیر یا قهوه ترک و چای میل می‌کنند.


طرز تهیه کنوفه​



با تهیه کنافه ترکی پنیری به دو روش آسان همراه ما باشید.

طرز تهیه کنافه پنیری ترکی در فر و ماهیتابه


مواد لازم تهیه کنافه پنیری ترکی با رشته کادایف


  • رشته ترکی کادایف: ۳۰۰ گرم
  • پنیر ماسکارپونه یا پنیر لبنه: ۲۰۰ گرم
  • کره: ۱۵۰ گرم
  • خامه صبحانه: ۲۰۰ گرم
  • پنیر پیتزا: به مقدار لازم
  • کره برای چرب کردن ظرف: ۱ قاشق غذاخوری
  • پودر پسته یا پسته آسیاب شده: به مقدار دلخواه


مواد لازم برای شربت کنافه ترکی پنیری​


  • شکر: ۲ لیوان
  • آب: ۵ لیوان
  • زعفران دم کرده: به مقدار لازم
  • دارچین: به مقدار دلخواه در صورت تمایل
  • عرق بهار‌نارنج یا گلاب: به میزان دلخواه در صورت تمایل


مراحل طرز تهیه کنافه پنیری ترکی با کادایف خشک


مرحله به مرحله با ما در طرز تهیه کنافه ترکی همراه شوید.


روش تهیه کنافه ترکی


مرحله اول؛ طرز تهیه شربت دسر ترکی کنوفه​


  • برای درست کردن دسر ترکی کنافه ابتدا شربت این دسر را آماده کنید. آب را در یک قابلمه مناسب بریزید و به دمای جوش برسانید.

  • سپس شکر را اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا شکر در آب حل شود. حالا زعفران را اضافه کنید و به مدت ۳۰ دقیقه روی حرارت متوسط نگه دارید تا بجوشد و غلیظ شود.

  • شربت کنافه باید حالت شهد پیدا کند. وقتی که شربت به حالت شهد رسید شعله گاز را خاموش کنید و شربت را کنار بگذارید تا خنک شود.

  • در صورت دلخواه کمی گلاب یا عرق بهارنارنج و مقدار کمی دارچین در انتهای آماده شده شربت به آن اضافه کنید تا شربت خوش عطر شود.


مرحله دوم؛ ریختن کره بن ماری شده روی رشته‌های کادایف​


برای درست کردن شیرینی کنافه ترکی، رشته‌های کادایف را با دست کمی باز و خرد کنید. کره را به روش بن‌ماری آب کنید و روی رشته‌های کادایف بریزید.



مرحله سوم؛ اضافه کردن زعفران به رشته‌های کادایف


دو قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده غلیظ به مواد اضافه کنید و تمام مواد را با هم مخلوط کنید. رشته‌های کادایف باید کاملا به کره اغشته شوند.


مرحله چهارم؛ ریختن رشته‌های کادایف آغشته به زعفران و کره در پیرکس​


کف و دیواره‌های یک ظرف پیرکس یا نچسب را که می‌خواهید کنافه را در آن درست کنید با کره چرب کنید و کمی زعفران دم‌کرده هم کف ظرف بریزید. نصف رشته‌های کادایف را ته ظرف بچینید. با دست یا کفگیر رشته‌ها را فشار دهید تا سطح رشته‌ها صاف و یکدست شود.

ریختن رشته‌های کادایف آغشته به زعفران و کره در پیرکس در کنوفه


مرحله پنجم؛ ریختن پنیر خامه‌ای و پنیر پیتزا روی رشته‌های کادایف


در یک ظرف جداگانه پنیر خامه‌ای یا ماسکارپونه را با خامه مخلوط کنید. این کار را به آرامی و با حوصله انجام دهید. حالا ترکیب پنیر و خامه را روی رشته‌های کادایف بریزید و روی سطح پنیر و خامه، مقداری پنیر پیتزا بپاشید.

باقی‌مانده رشته‌ها را روی مواد فوق بریزید و دوباره با کف دست فشار دهید تا سطح آن‌ها هموار و یکدست شود.




مرحله ششم؛ قرار دادن کنافه در فر​


فر را روی دمای ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. بعد از ده دقیقه ظرف کنافه را در طبقه وسط فر بگذارید. ۳۰ تا ۳۵ دقیقه زمان برای پخت کنافه کافی است.

در ۵ دقیقه پایانی پخت شعله بالایی فر را هم روشن کنید تا سطح کنافه طلایی شود. وقتی که سطح شیرینی طلایی مایل به کمی قرمز شده ظرف را از فر خارج کنید.


مرحله هفتم؛ ریختن شربت سرد شده روی کنافه​


به محض این‌که ظرف کنافه ترکی را از فر خارج کردید، شربت سرد شده را روی آن بریزید. کمی صبر کنید تا شربت به خورد رشته‌ها و مواد داخل کنافه برود سپس پودر پسته را به مقدار دلخواه روی کنافه ترکی بپاشید.



مرحله آخر؛ سرو کردن کنوفه ترکی با بستنی یا سرشیر


این دسر را باید گرم سرو کنید، چون در صورت سرد شدن این دسر پنیر میان آن سفت شده و طعم لذیذش را از دست می‌دهد با این‌همه برخی این دسر را به صورت سرد می‌پسندند. کنافه را در اصل با سرشیر، بستنی سنتی شیر و موز سرد می‌کنند.


طرز تهیه کنافه پنیری بدون فر در ماهیتابه​


اگر فر ندارید طرز تهیه کنافه ترکی بدون فر هم مرسوم است. برای این کار باید کنافه ترکی را در یک ماهیتابه روی حرارت ملایم گاز درست کنید. در این صورت زمان مخلوط کردن رشته‌های کادایف با کره ذوب شده آن‌ها را روی گاز کمی با هم تفت دهید (پنج دقیقه کافی است).

طرز تهیه کنافه پنیری بدون فر در ماهیتابه


بعد از چیدن کنافه و مواد میانی آن در ظرف درست مثل مراحل درست کردن کنافه در فر، به جای فر ظرف را روی حرارت بسیار ملایم گاز بگذارید تا پنیر پیتزا میان آن آب شود. قسمت زیرین کنافه که برشته شد به آرامی آن را برگردانید تا سمت دیگرش هم برشته شود.




سپس شربت یا شیر‌عسل داغ را روی آن بریزید، با پودر پسته تزیین کنید و برش بزنید.


فوت و فن‌های طرز تهیه پنیری کنافه در فر و ماهیتابه​


فوت و فن‌های طرز تهیه پنیری کنافه در فر و ماهیتابه



*می‌توانید برای شربت روی کنافه ترکی از شیر‌عسل استفاده کنید. در این صورت بهتر است از شیر عسل آماده استفاده کنید و قبل از استفاده آن را داغ کنید.

*برای مواد میانی این دسر می‌توانید از مغز پسته، مغز گردو خرد شده هم استفاده کنید.

*در صورت سرد شدن کنافه می‌توانید یک بار دیگر آن را در فر یا یک ماهیتابه کمی گرم کنید.

*در طرز تهیه کنافه پنیری با بستنی یا همان کنافه بستنی فقط کافی است بستنی آماده را همراه با کنافه سرو کنید.

*کنافه عربی به خصوص کنافه لبنانی در اغلب شهرهای بزرگ ایران در شیرینی‌فروشی‌ها، مغازه‌های باقلوا فروشی و کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌ها سرو می‌شود. طرز تهیه کنافه لبنانی مانند همان کنوفه ترکی است.

تهیه کنافه پنیری در ماهیتابه با نکات کلیدی



سوالات متداول




۱- رشته کادایف را از کجا بخرم؟



از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و هایپرمارکت‌ها و سوپرمارکت‌های بزرگ رشته کادایف را تهیه کنید.




۲- در طرز تهیه کنافه با رشته شعریه مراحل درست کردن کنوفه به چه صورت است؟


کنافه با رشته شعریه همان باقلوا عربی است که همه مراحل آن مانند کنوفه ترکی است. به جای کادایف از رشته شعریه استفاده می‌شود.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۲ طرز تهیه دسر انگلیسی بانوفی پای​



طرز تهیه دسر پانوفی پای




طرز تهیه این دسر بسیار ساده است و روش‌های مختلفی هم برای درست کردن آن وجود دارد. مواد اولیه آن ساده است‌ و تازه نیازی به فر هم ندارد و در یخچال درست می‌شود. این دسر انگلیسی یخچالی که تا حدودی شبیه چیز کیک یخچالی است با پایه بیسکویت تهیه می‌شود.

طرز تهیه دسر بانوفی پای انگلیسی خانگی​


دستور تهیه دسر پانوفی پای انگلیسی


مواد لازم​


کره: ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی
بیسکوییت پتی بور: ۲۵۰ گرم


مواد لازم برای کارامل​


کره: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
شکر قهوه‌ای: ۲/۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی
نمک: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
شیر عسل: ۴۰۰ گرم


مواد لازم برای روی دسر بانوفی پای انگلیسی​


موز: ۳ عدد
لیمو تازه: ۱ تا ۲ قاشق غذا خوری
وانیل: ۱/۲ قاشق چای خوری
خامه فرم گرفته: ۱/۴ لیوان دسته دار فرانسوی
پودر شکلات یا شکلات رنده شده: به میزان دلخواه


طرز تهیه دسر بانوفی پای انگلیسی شیر عسلی و موز​


طرز تهیه دسر بانوفی پای انگلیسی شیر عسلی و موز


مرحله اول​


قصد داریم اولین مدل را به طرز تهیه بانوفی پای با شیر عسلی و موز اختصاص دهیم. در اولین گام، باید کارامل روی آن را درست کنید. برای این کار، اول کره را به روش بن ماری ذوب کنید. آن را در یک ظرف مناسب بریزید و نمک و شکر را اضافه کنید و به هم بزنید تا به خوبی حل شوند. شیر عسلی را اضافه کنید. وقتی مواد، رنگ طلایی به خود گرفت، اجازه دهید خنک شود و از دما بیفتد.


مرحله دوم​


بیسکوییت‌های پتی‌بور را در یک پاکت پلاستیکی زیپ‌دار بریزید و بکوبید تا کاملا نرم شوند. می‌توانید از آسیاب‌ کن هم استفاده کنید. کره را به بیسکوییت اضافه کنید و بعد از اینکه کاملا مخلوط شدند، آن را کف قالب بریزید و با پشت قاشق یا لیوان فشار دهید تا کاملا به کف و دیواره‌ها بچسبد. کارامل را روی بیسکوییت و کره بریزید و سطح آن را صاف کنید. قالب را به مدت ۱ ساعت در یخچال قرار دهید.


مرحله سوم​


موزها را حلقه‌ای برش دهید. روی آن‌ها را آبلیمو بپاشید تا سیاه نشوند. آنها روی کارامل بریزید و روی موزها را خامه فرم گرفته و شکلات بریزید و تزیین کنید. دسر بانوفی انگلیسی شما آماده است. آن را در ظرف مناسب سرو کنید.



دسر بانوفی پای انگلیسی لیوانی​


دسر پانوفی پای ساده


با استفاده از مواد لازم که در بالا آورده شد، می‌توانید دسرتان را در لیوان سرو کنید. اما در این حالت، دسر در لیوان سرو می‌شود و از آن بیرون نمی‌آید. پس نیاز هم نیست خیلی پایه آن سفت شود. بیسکوییت خرد شده را کف لیوان بریزید. لازم نیست آن را کاملا پودر کنید یا حتی کره را هم حذف کنید. کارامل را روی بیسکوییت‌ها بریزید و روی آن را خامه و شکلات بپاشید.



فوت و فن های طرز تهیه دسر بانوفی پای انگلیسی​


فوت و فن های طرز تهیه دسر پانوفی پای


  • می‌توانید به جای موز از دیگر میوه‌ها مثل توت‌فرنگی، سیب یا گلابی هم برای روی دسر بانوفی پای انگلیسی استفاده کنید.

  • بهتر است شیرینی پای بانوفی انگلیسی را همان روز سرو کنید و نهایتا یک یا دو روز در یخچال نگهداری کنید.

  • بانوفی پای را باید به صورت سرد سرو کرد و به محض گرم شدن هوا، به یخچال برگرداند.

  • اگر می‌خواهید دسر پانوفی پای انگلیسی نسکافه‌ای می‌خواهید، روی آن را به جای شکلات پودر نسکافه بریزید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۲ طرز تهیه لگیمات عربی با تخم مرغ و بدون تخم مرغ​



طرز تهیه لگیمات عربی به ۲ روش + فیلم آموزش تهیه


طرز تهیه لگیمات دسر عربی مرحله به مرحله

«لُگیمات» یا به قول عرب‌ها «لُقیمات» و «لیگمات» یکی از دسرهای عربی و یک دسر با ماست خوشمزه مخصوص استان‌های جنوبی ایران مثل بوشهر و هرمزگان در لیست افطار ماه رمضان برای برنامه غذایی یک ماهه رمضان است که در کشورهای حاشیه خلیج فارس مثل امارات و کویت و کشورهای مصر و هندوستان هم زیاد سرو می‌شود. این شیرینی ماه رمضانی قدیمی با قدمتی حدود ۲۰۰ سال به «لقمه قاضی» هم مشهور است و بیشتر با چای و قهوه یا بستنی سرو می‌شود. دستور پخت لگیمات با ماست و طرز تهیه لگیمات با تخم مرغ بیشتر مرسوم است.


مواد لازم برای تهیه لگیمات عربی با آرد گندم و تخم مرغ​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
آرد سفید گندم۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نشاسته ذرت۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
خمیر مایه۱ قاشق چای‌خوری
نمکبه مقدار لازم
عسل۲ قاشق غذاخوری
روغن مایع پخت و پز۲ قاشق غذاخوری
تخم مرغ۱ عدد
آب۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
روغن سرخ کردنیبه مقدار لازم
شیره انگور، شیره خرما یا عسلبرای شهد لگیمات
خلال پستهبرای تزیین

مراحل طرز تهیه لگیمات عربی با تخم مرغ (روش اول)​

مراحل طرز تهیه لگیمات عربی

در ادامه این بخش می‌توانید با مراحل طرز تهیه لگیمات عربی با تخم مرغ آشنا شوید.

مرحله اول؛ مواد خشک را ترکیب کنید​

در اولین مرحله از طرز تهیه لگیمات عربی باید آرد گندم، نشاسته ذرت، خمیر مایه و نمک را در یک ظرف بریزید و خوب با هم مخلوط کنید.

مرحله دوم؛ مایه لگیمات را آماده کنید​

در این مرحله باید عسل و روغن مایع را به مواد خشک اضافه کنید. در ادامه تخم مرغ را نیز در کاسه بریزید و مواد را با قاشق چوبی هم بزنید تا کمی مخلوط شوند. سپس نصف لیوان آب به مواد لگیمات اضافه کنید و دوباره شروع به هم زدن مواد کنید. بعد از این که مواد ترکیب شدند، بقیه آب را اضافه کنید و دوباره مواد را هم بزنید تا مایه شیرینی لگیمات شما آماده شود.

مرحله سوم؛ مایه شیرینی لگیمات را استراحت دهید​

روی ظرف مایه لگیمات را با سلفون بپوشانید و آن را برای ۲ ساعت در فضای آشپزخانه قرار دهید تا استراحت کند.

مرحله چهارم؛ شیرینی‌ها را در روغن سرخ کنید​

در این مرحله باید مقداری روغن سرخ کردنی در ماهیتابه بریزید. حالا با کمک بک قاشق کوچک مقداری از مایه لگیمات را بردارید و داخل روغن داغ بریزید. مقدار روغن باید به اندازه‌ای باشد که شیرینی‌ها کاملا در روغن شناور شوند. اجازه دهید شیرینی‌ها به خوبی سرخ شوند و رنگ آن‌ها طلایی شود، سپس می‌توانید آن‌ها را از روغن خارج کنید.

مرحله پنجم؛ شیرینی‌ها را در شهد بزنید و سرو کنید​

در آخرین مرحله از طرز پخت لگیمات باید شیرینی‌ها را در شیره انگور، شیره خرما یا عسل و یا شهد مخصوص لگیمات غوطه‌ور کنید و بلافاصله خارج کنید و در ظرف مورد نظرتان بچینید. اگر دوست ندارید شیره شیرینی زیاد باشد، می‌توانید ابتدا آن را روی توری قرار دهید و بعد در ظرف سرو کنید. در انتها می‌توانید این شیرینی خوشمزه را با کمی خلال پسته تزیین کنید و از طعم آن لذت ببرید.


مواد لازم تهیه لگیمات بدون تخم مرغ با شیر خشک و ماست (برای ۸ نفر)​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
نشاسته ذرت۳ قاشق غذاخوری
آرد سفید گندم۲ پیمانه (هر پیمان آرد برابر با ۱۲۰ گرم آرد است)
شیر خشک قنادی۳ قاشق غذاخوری
ماست (یونانی) (هم دما با محیط)۲ پیمانه
شکر۲ قاشق غذاخوری
خمیر مایه فوری۱ قاشق غذاخوری
نمک۱/۸ قاشق چای‌خوری
هل پودر شدهنصف قاشق چای‌خوری
رازیانهنصف قاشق چای‌خوری
روغن مایع پخت و پز۳ قاشق غذاخوری
روغن سرخ کردنیبه مقدار لازم
آب ولرمبه مقدار لازم

مراحل پخت و آماده سازی لگیمات عربی بدون تخم مرغ (روش دوم)​

طرز تهیه ساده دسر عربی لگیمات با ماست و بدون تخم مرغ

مرحله اول؛ ترکیب کردن مواد خشک لگیمات​

در اولین مرحله از طرز تهیه لگیمات بدون تخم مرغ باید مواد خشک را با هم ترکیب کنید. پس آرد سفید، نشاسته ذرت، شیر خشک قنادی، شکر، خمیر مایه فوری، نمک، پودر هل و رازیانه را با هم مخلوط کنید.

مرحله دوم؛ آماده کردن خمیر لگیمات با ماست​

در دومین مرحله باید ماست یونانی را به تدریج و کم کم به مواد خشک اضافه کنید. سپس مواد را به خوبی هم بزنید تا زمانی که مواد حالتی مثل یک مایه شل و چسبنده و مرطوب مثل ماست پیدا کنند. یادتان باشد خمیر لگیمات باید شل باشد. نکته مهمی که باید در مورد درست کردن خمیر لگیمات با ماست بدانید این است که حتماً از ماستی استفاده کنید که هم دما با محیط باشد.

مرحله سوم؛ استراحت دادن به خمیر لگیمات​

بعد از آماده کردن خمیر لگیمات روی خمیر را به مدت یک ساعت با سلفون بپوشانید. ظرف خمیر را در یک جای گرم مثل محیط آشپزخانه قرار دهید تا خمیر مایه سبب شود که خمیر به اصطلاح «برسد» و حجم خمیر دو برابر شود.

مرحله چهارم؛ ورز دادن خمیر لگیمات​

در این مرحله از طرز تهیه لگیمات بدون تخم مرغ باید یک دستکش یکبار مصرف بپوشید. مقداری روغن مایع روی دستکش بمالید و کمی آن را چرب کنید. سپس خمیر را که حالا حجم آن تقریباً دو برابر شده بردارید و کمی ورز دهید.
استراحت کردن خمیر موجب می شود تا داخل آن هوا ایجاد شود و پف کند. شما باید با ورز دادن پف آن را بگیرید.

مرحله پنجم؛ سرخ کردن لگیمات عربی​

حالا در یک قابلمه مقداری روغن بریزید. مقدار روغن باید به اندازه‌ای باشد که لگیمات‌ها در آن شناور شوند. خمیر را داخل ماسوره مخصوص درست کردن شیرینی بامیه بریزید. به همان ترتیبی که بامیه را داخل روغن می‌ریختید لگیمات را هم در روغن به صورت گرد گرد بریزید و سرخ کنید.
حین سرخ شدن مرتب لگیمات‌ها را به آرامی هم بزنید (اگر قیف ندارید از اسکوپ بستنی استفاده کنید، برای این کار اسکوپ بستنی را چرب کنید و به همین منظور یک ظرف روغن مایع کنار دستتان بگذارید و هر بار اسکوپ را در روغن مایع فرو کنید و سپس از خمیر لگیمات بردارید).

مرحله ششم؛ قرار دادن لگیمات در شربت بار یا شهد​

به محض این که سطح شیرینی لگیمات عربی طلایی شد آن ها را از روغن بیرون بیاورید. می‌توانید لگیمات‌های داغ داغ را در شهد سرد شده در دمای محیط بریزید یا روی لگیمات عسل، شیره خرما یا شیره انگور بریزید.
لگیمات را بعد از بیرون آوردن از شهد در یک صافی یا آبکش فلزی بگذارید تا هم شربت اضافی آن‌ها گرفته شود و هم نرم و خمیری نشوند. در ادامه روش تهیه شربت بار لگیمات را هم به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای شربت یا شهد لگیمات​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
آبنصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر۲ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
زعفران دم‌کرده غلیظبه مقدار دلخواه
آبلیمو۱ قاشق غذاخوری
گلوکز مایع یا شربت ذرت۲ قاشق غذاخوری
گلاب۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار

مراحل آماده سازی شربت لگیمات​

طرز تهیه شهد یا شربت بار لگیمات

مرحله اول؛ آب و گلاب را با هم ترکیب کنید​

برای درست کردن شهد یا شربت بار شیرینی لگیمات عربی ابتدا آب و گلاب را در یک قابلمه بریزید و روی شعله ملایم گاز به جوش بیاورید.

مرحله دوم؛ زعفران و آبلیمو و شکر را اضافه کنید​

زمانی که ترکیب آب و گلاب به جوش آمد زعفران و آبلیمو را اضافه کنید و هم بزنید. سپس شکر را اضافه کنید. شکر را هم نزنید، اجازه دهید کمی ته‌نشین شود و کمی خود به خود حل شود. سپس با کفگیر چوبی شکر را هم بزنید.

مرحله سوم؛ گلوکز مایع را اضافه کنید​

گلوکز مایع را هم اضافه کنید و هم بزنید. زیر شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید شهد در دمای محیط حسابی سرد شود و به غلظت خوبی برسد. ‌

روش تهیه لگیمات با بافت نرم چگونه است؟​

طرز تهیه لگیمات با بافت نرم

به طور کلی لگیمات بافت ترد و شکننده‌ای دارد. اما اگر دوست دارید که لگیمات شما بافت نرمی داشته باشد، باید به اندازه نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار ماست چکیده به مایه آن استفاده کنید. اضافه کردن ماست چکیده به مایه لگیمات موجب نرم شدن شیرینی شما می‌شود.

روش دوم تهیه لگیمات با ماست در این مقاله یک شیرینی با بافت نرم به شما می‌دهد. اگر به جای ۲ پیمانه ماست از ۳ پیمانه ماست هم استفاده کنید بافت لگیمات نرم‌تر هم می‌شود.

نکات طلایی که لگیمات شما را عالی می‌کند​

فوت و فن‌های طرز تهیه دسر لگیمات

  • در دستور پخت لگیمات ساده با ماست یا با تخم مرغ، حرارت روغن برای سرخ کردن شیرینی حتما باید متوسط باشد.
  • در دستور پخت لگیمات با ماست یا با تخم مرغ، هربار خمیر را هم بزنید و پفش رو بگیرید و فقط به اندازه ظرفیت تابه از خمیر بردارید و داخل قیف بریزید. اگر اضافی خمیر در قیف بماند پف می‌کند و ظاهر لقیمات خوب نمی‌شود.
  • می‌توانید لگیمات‌ها را بعد از آغشته شدن در شهد در پودر قند و پودر دارچین بغلتانید تا طعم متفاوتی پیدا کنند. اگر پودر قند دوست ندارید روی لگیمات فقط کمی پودر دارچین بپاشید.
  • طرز تهیه دسر لگیمات بوشهری، هرمزگانی، عربی و لگیمات کویتی به همین ترتیب است. برای درست کردن لگیمات اضافه کردن یا حذف تخم مرغ سلیقه‌ای است.
  • طرز تهیه دسر لگیمات با شیر هم مرسوم است.
  • طرز تهیه لگیمات شباهت زیادی به شیرینی دونات دارد. تنها باید آن را در اندازه‌های کوچک تهیه کنید و همانند زولبیا و بامیه در شربت بار قرار دهید تا شیرین شود.
  • در بسیاری از شهرهای جنوبی مثل بوشهر، لگیمات را به جای شربت بار با شیره خرما یا شیره انگور شیرین می‌کنند.
  • اگر برای درست کردن خمیر لگیمات از ماست سرد استفاده کنید، وَر آمدن خمیر مدت زیادی طول خواهد کشید. ماست باید هم دما با محیط باشد.
  • اگر برای ریختن خمیر لگیمات در روغن از اسکوپ استفاده می‌کنید، حتماً قبل از هر بار استفاده آن را در روغن سرد فرو ببرید تا خمیر به آن نچسبد.
  • بهترین زمان برای سرو کردن لگیمات ۱ تا ۳ ساعت بعد از پخت آن است.
  • برای تزیین لگیمات می‌توانید از پسته خرد شده و پودر نارگیل استفاده کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید به جای استفاده از شربت بار برای شیرین کردن لگیمات از شکلات نوتلا یا شکلات صبحانه استفاده کنید. برای این کار باید بعد از سرخ کردن، لگیمات را روی دستمال قرار دهید تا روغن اضافی خارج شود. سپس نوتلا را در مایکروفر گرم کنید تا روان شود. بعد می‌توانید شکلات‌ها را روی لگیمات بریزید و زمانی که شکلات‌ها کمی خودشان را گرفتند، آن را سرو کنید.
چگونه در خانه لگیمات درست کنیم

  • برای درست کردن دسر لگیمات می‌توانید خمیر آن را یک شب قبل درست کنید. سپس برای یک روز آن را در یخچال قرار دهید تا ور بیاید.
  • برای ترکیب کردن خمیر لگیمات می‌توانید از همزن دستی یا برقی استفاده کنید تا مواد به خوبی با هم ترکیب شوند.
  • اگر قصد دارید لگیمات را با شیره خرما شیرین کنید، باید بعد از خارج کردن شیرینی‌ها از روغن، آن‌ها را داخل شیره خرما فرو ببرید. سپس لگیمات‌ها را در یک آبکش توری قرار دهید تا شیره اضافی از لگیمات خارج شود. در انتها نیز می‌توانید روی آن مقداری پودر نارگیل بریزید تا ظاهر زیباتری پیدا کند.
ترفندهای پخت لگیمات

  • اگر در زمان سرخ کردن لگیمات متوجه شدید که پف نمی‌کند و سطح آن سوراخ سوراخ می‌شود، مقدار آرد خمیر کم است. در این شرایط حدود ۱ قاشق سرخالی آرد به خمیر اضافه کنید و خمیر را خوب هم بزنید. سپس آن را در روغن سرخ کنید.
  • هر بار قبل از اضافه کردن خمیر در روغن بهتر است آن را هم بزنید تا شیرینی لگیمات بهتر پف کند.
  • هیچ‌گاه قبل از داغ شدن روغن، خمیر را به آن اضافه نکنید. این کار موجب می‌شود لگیمات خوب پف نکند.
  • برای درست کردن لگیمات بهتر است از روغن زیادی استفاده کنید و خمیرهای لگیمات را با هم داخل روغن بیندازید. لگیمات اگر در روغن غوطه‌ور شود روغن کمتری به خودش جذب می‌کند. سپس با استفاده از یک توری دسته‌دار شیرینی‌ها را از روغن خارج کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن شیرینی لگیمات​

در طرز تهیه لگیمات چقدر زمان برای ور آمدن خمیر کافی است؟​

برای درست کردن لگیمات ساده می‌توانید خمیر را به مدت ۱ تا ۳ ساعت در جای نسبتا گرمی می‌گذاریم (مثل محیط آشپزخانه) تا خمیر برسد و یا این که آن را یک شب قبل درست کنید و شب تا صبح در یخچال قرار دهید.

در طرز تهیه لگیمات ماه رمضان با ماست مهم‌ترین نکته در زمان سرخ کردن شیرینی چیست؟​


در طرز تهیه لگیمات با ماست حرارت روغن برای سرخ کردن شیرینی حتماً باید متوسط باشد.

برای طرز تهیه لگیمات جنوبی به جای شربت بار از چه چیزهایی استفاده می‌شود؟​

در بسیاری از شهرهای جنوبی مثل بوشهر، لگیمات را به جای شربت بار یا شهد با شیره خرما یا شیره انگور شیرین می‌کنند.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۲ طرز تهیه انواع کرپ گوشت و سبزیجات​



طرز تهیه مرحله به مرحله انواع کرپ گوشت و قارچ،سبزیجات و ... بدون فر


کرپ در اصل یک پش غذا و جزو انواع اسنک فرانسوی است. برای درست کردن کرپ فرانسوی در ابتدا از انواع مربا و مارمالاد و شکلات و میوه تازه استفاده می‌شد اما بعدتر پخت کرپ به عنوان یک اسنک و میان وعده گوشتی یا با سبزیجات مختلف مرسوم شد. انواع کرپ برای وعده شام و ناهار بسیار به درد بخور و مقوی هستند و با تمام مواد می‌توانید آن‌ها را درست کنید.


طرز تهیه کرپ گوشت و قارچ پیتزایی رول سوخاری بدون فر​


طرز تهیه کرپ گوشت و قارچ پیتزایی رول سوخاری بدون فر


مواد لازم برای خمیر کرپ​


آرد: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
تخم مرغ: ۲ عدد
شکر: ۱ قاشق غذاخوری
نمک: ۱ قاشق چایخوری
شیر: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
روغن: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار

مواد لازم برای مایه گوشت کرپ​


فلفل دلمه‌ای: ۱ عدد متوسط
گوشت چرخکرده: ۲۰۰ گرم
پیاز: ۱ عدد متوسط
رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری
قارچ: ۲۰۰ گرم
نمک: ۱ قاشق چایخوری
زردچوبه: ۱ قاشق چایخوری
فلفل سیاه: ۱ قاشق چایخوری
فلفل قرمز: ½ قاشق چایخوری
جعفری ساطوری خرد شده: ۱ قاشق غذاخوری
پنیر پیتزا: به مقدار لازم

مواد لازم برای سوخاری کردن کرپ​


شیر: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار
تخم مرغ: ۲ عدد
آرد سوخاری: به مقدار لازم

طرز تهیه​


طرز تهیه مرحله به مرحله انواع کرپ گوشت و قارچ،سبزیجات و ... بدون فر


برای درست کردن کرپ گوشت و قارچ پیتزایی سوخاری و رولی ابتدا خمیر کرپ را درست کنید. تمام مواد را با هم مخلوط کنید و با همزن دستی هم بزنید تا به غلظت ماست شُل برسد. خمیر آماده شده را کنار بگذارید.

سپس مایه گوشت و قارچ کرپ را درست کنید. پیاز را نگنینی خرد کنید. پیاز را با کمی روغن تفت دهید و وقتی طلایی شد فلفل دلمه‌ای نگینی خرد شده را اضافه کنید. وقتی فلفل هم کمی تفت خورد گوشت چرخکرده را اضافه کنید و تفت دهید تا گوشت تغییر رنگ دهد و سرخ شود. قارچ اسلایسی خرد شده را هم اضافه کنید و با سایر مواد تفت دهید تا آب قارچ کشیده شود. سپس نمک و فلفل و زردچوبه را اضافه کنید و با گوشت تفت دهید.

در مرحله بعد رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و خوب با گوشت تفت دهید. سپس ۱ استکان آب به گوشت اضافه کنید تا مقداری با آب هم قل بخورد و مایه گوشت کرپ حسابی جا بیفتد و غلیظ شود.



در یک ماهیتابه جداگانه یک ماهیتابه را با کمی کره چرب و داغ کنید. برای هر عدد کرپ یک مقاله از مایه خمیری کرپ را در ماهیتابه بریزید و دور تا دور ماهیتابه بچرخانید تا پهن شود. سپس پشت و روی خمیر را روی شعله ملایم گاز تفت دهید تا خمیر خوب خودش را بگیرد. هر با که خمیر کرپ آماده شد آن را در یک بشقاب بگذارید و کرپ بعدی را درست کنید.

بعد از آماده شدن خمیر کرپ‌ها در هر عدد کرپ مقداری مایه گوشت کرپ و پنیر پیتزا به مقدار دلخواه بریزید و کرپ را رول کنید. برای سوخاری کردن کرپ شیر و تخم مرغ‌ها را با هم مخلوط تا یکدست شود. وقتی همه کرپ‌ها را رول کردید به آرامی در مایه شیر و تخم مرغ بغلتانید و سپس در آرد سوخاری بغلتانید تا تمام قسمت‌ها به آرد آغشته شوند. در یک ماهیتابه روغن را داغ کنید و رول‌ها را روی شعله ملایم گاز سرخ کنید تا طلایی رنگ شوند. کرپ را با انواع سس مثل سس تارتار یا سس تایلندی و کچاپ میل کنید.




فوت و فن‌های درست کردن انواع کرپ سوخاری و ساده بدون فر​


فوت و فن‌های درست کردن انواع کرپ سوخاری و ساده بدون فر


*برای درست کردن کرپ رولی سوخاری یا همان اسپرینگ رول به جای گوشت چرخکرده می‌توانید از گوشت مرغ حبه‌ای خرد شده، گوشت بیف نازک یا گوشت بوقلمون چرخکرده استفاده کنید.

*با اضافه کردن پنیر پیتزا کرپ پیتزایی خواهید داشت اما در صورتی که پنیر پیتزا دوست ندارید آن را حذف کنید.

*کرپ سوخاری را بدون گوشت و مرغ و به صورت کرپ سبزیجات هم می‌توانید درست کنید. برای درست کردن کرپ سبزیجات از تمام انواع سبزیجات از اسفناج و قارچ و ذرت تا هر سبزی دیگری که دوست دارید می‌توانید استفاده کنید.

*کرپ گوشت و سیب زمینی هم مشهور است. برای این کار سیب زمینی‌ها را نگینی خرد کنید و جداگانه سرخ کنید و سپس به مایه کرپ سبزیجات یا گوشت اضافه کنید.

*کرپ یک غذای فرانسوی و در لغت به معنای پیچاندن و رول کردن است. می‌توانید به جای رول کردن مثل روش تا کردن سمبوسه کرپ را بپیچانید.

*در ترکیب کرپ از انواع سوسیس و ژامبون و کالباس هم می‌توانید استفاده کنید.

*اگر می‌خواهید کرپ شما رژیمی باشد لازم نیست آن را سوخاری کنید. با همان خمیر کرپ تفت داده شده کرپ را رول و میل کنید.

طرز تهیه انواع کرپ فرانسوی شیرین و کرپ گوشت و قارچ یا سبزیجات


*فرانسوی‌ها در ابتدا کرپ شیرین را برای وعده صبحانه و با انواع شکلات، عسل و مربا و مارمالاد و میوه به عنوان مغز کرپ درست می‌کردند، یک چیزی شبیه پنکیک صبحانه اما با خمیر تا زده. اما بعدتر کرپ فرانسوی را برای وعده شام و ناهار هم تدارک دیدند و به این ترتیب بود که پای انواع گوشت و سبزیجات به کرپ‌ها باز شد. برای درست کردن کرپ فرانسوی صبحانه کافی است خمیر کرپ را به همین ترتیب آماده کنید و لای خمیر را با انواع میوه تازه، نوتلا یا حتی ارده و شیره و انواع شکلات صبحانه پر کنید.

*کرپ در واقع همان بورک ترک‌هاست. کرپ رول را با خمیر یوفکا یا نان لواش نازک هم می‌توانید درست کنید.
 

Similar threads

بالا