انواع دبی سنج

S H i M A

کاربر فعال تالار شیمی
کاربر ممتاز


دبي سنج ها در دو نوع اساسي تقسيم بندي مي شوند :

دبي سنج هايي كه در مسير جريان مي باشند و دبي سنج هايي كه از لوله منشعب شده اند .

هدمتر ها يا دبي سنج ها اختلاف فشاري رايج ترين نوع وسايل اندازه گيري جريان در صنعت ميباشند.

مبناي محاسبه دبي در اين نوع دبي سنج ها بر اساس سنجش سرعت سيال و سپس توليد سيگنالي

متناسب با سرعت سيال است.

دبي سنج هاي جرمي، دبي جرمي را بر خلاف دبي سنج هاي حجمي ، مستقيما و بدون واسطه اندازه

مي گيرند .

اساس كار دبي سنج هاي جابجايي مثبت ، محاسبه دبي جريان حجمي جريان با محصور كردن مقداري

از سيال در يك مخزن و سپس تخليه سيال به خروجي مي باشد .


دسته بندی دبی سنج ها:

1)

دبی سنج های سرعتي (Velocity Meters)

دبي سنج هاي جرمي (Mass Meters)


دبي سنج هاي جابجايي مثبت (Positive Displacement Meters)




2)

يكي ديگر از دسته بندي هاي رايج دبي سنج ها به صورت زير مي باشد :



دبي سنج هاي اختلاف فشاري


دبي سنج هاي مكانيكي



دبي سنج هاي الكترونيكي



دبي سنج هاي جرمي



ما در اينجا دسته بندي اول را براي شرح انواع دبي سنج ها به كار مي گيريم.



بعضي از دبي سنج ها دبي جريان را مستقيماَ و بدون واسطه گزارش مي دهند ، دبي سنج هاي جرمي

از اين نوع هستند در حاليكه دبي سنج هاي حجمي بدين گونه نبوده و به طور غير مستقيم توسط اندازه

گيري افت فشار يا سرعت سيال و يا ... دبي را گزارش مي دهند.




دبي سنج فشاري (Head Meter)

هد متر ها يا دبي سنج ها اختلاف فشاري رايج ترين نوع وسايل اندازه گيري جريان در صنعت مي باشند

و به طور غير مستقيم ، دبي سيال را به كمك افت فشار ايجاد شده در سيال توسط يك مانع مرتبط با

نوع هدمتر مورد استفاده و قطر لوله ، افت فشار به دبي حجمي تبديل مي شود.

از معادله پيوستگي با فرض ثابت بودن دانسيته سيال ( سيال تراكم ناپذير ) خواهيم داشت :




QV = V1A1 = V2A2


اين معادله يكي از مهترين روابط در مكانيك سيالات است و بيانگر آن است كه كاهش قطر لوله سيالات پايا

و يكنواخت،منجر به افزايش سرعت سيال مي شود. علاوه بر اين، در تبديل انرژي به كمك معادله برنولي

مشاهده خواهد شد كه هد فشار كل (H) در طول جريان ثابت مي ماند .


اولين جمله اين معادله هد پتانسيل ناميده مي شود و جمله دوم معروف به هد سرعت يا انرژي جنبشي

ميباشد. به دليل ثابت بودن مجموع انرژي پتانسيل و جنبشي ، واضح است كه افزايش سرعت همراه با

كاهش انرژي پتانسيل است. اساس تمامي هدمتر ها مبتني بر اين رابطه بين سرعت و فشار مي باشد.

مدل هاي متداول اين دسته دبي سنج ها در زير شرح داده شده است :


- اريفيس (Orifice Plate)


محبوبترين و متداول ترين وسيله اندازه گيري جريان مي باشد. اساس كار آن بدين گونه است كه اختلاف

فشاري كه در طول اين وسيله توسط يك صفحه واقع در خط فرآيند ايجاد شده است اندازه گيري مي شود

تا دبي جريان تعيين شود.

سه نوع متداول Orifice Plate وجود دارد كه عبارتند از :

هم مركز ، مختلف المركز و قطعه اي (Segmental ) .

اريفيس پليت هم مركز ساده ترين و ارزانترين هدمتر است (شكل 1) .



شكل 1- نمايي از اريفيس پليت


اريفيس پليت مشابه عملكرد وسايل ابتدايي ، به منظور توليد افت فشار ، جريان سيال را در طول مسير

خودش به هم مي فشرد؛ نتيجه آن كه فشار سيال در ابتداي جريان بيشتر از فشار جريان در انتهاي

جريان مي باشد. افت فشار ايجاد شده متناسب با مجذور سرعت سيال است.

مزيت اصلي اين وسيله نداشتن قطعات متحرك و قيمت پايين آن مي باشد (خصوصاً آنكه با اندازه لوله

افزايش نمي يابد ) و به خوبي جريان هاي در هم تميز را اندازه گيري مي كنند. دقت اندازه گيري اين

وسيله به چگونگي نصب ، نسبت سطح لوله و خواص سيال بستگي دارد و بايد در لوله هاي مستقيم

نصب شود.




شكل 2- نمايي از اريفيس پليت


- ونتوري (Venturi Tube)


دبي سنج ونتوري شامل يك قسمت ورودي مخروطي شكل همگرا مي باشد كه در طول آن سطح مقطع

جريان كاهش مي يابد. قسمت واگراي ونتوري فشار سيال را به حالت اوليه بر مي گرداند. از افت فشار

ايجاد شده در قسمت همگراي دبي سنج مي توان دبي جريان را بدست آورد. گلوگاه استوانه اي ونتوري

مكان اندازه گيري افت فشار ايجاد شده در واحد سطح مي باشد.

ونتوري تيوب ها در موردي كه نياز به افت فشار كم و دقت بالاي اندازه گيري است استفاده مي شوند و

عمدتاً در لوله هاي قطور ، شبيه مواردي كه در صنايع آب و فاضلاب يافت مي شود به كار مي روند. زيرا

شيب ملايم آن به جامدات معلق در مايع اجازه حركت مي دهد.

لذا براي اندازه گيري پساب ها و دوغاب ها ( يا به عبارتي مايعات ويسكوز يا حاوي مقدار زيادي از

جامدات چسبناك ) مناسب مي باشند. عيب اصلي آن قيمت زياد ان مي باشد و دقت آن نسبت به

اريفيس كمتر است مگر آنكه جريان كاليبره شده باشد.





شكل 3- نمايي از ونتوري تيوب




شكل 4- نمايي از ونتوري تيوب



- نازل جريان (Flow Nozzle)


نازل هاي جريان ممكن است به عنوان ونتوري تيوب تغيير يافته تلقي شوند. دهنه نازل يك مانع بيضوي

شكل در برابر جريان است و خروجي آن هيچ سطحي براي بازيافت فشار ندارد. Tap هاي فشار در

فاصله اي حدود نصف قطر لوله را در خروجي و در فاصله اي به اندازه تمام قطر را در ورودي لوله گرفته اند.

نازل جريان ، براي سنجش دبي جريان هاي سرعت بالا به كار مي رود ( عدد رينولدز بالاي 50000) .

افت فشار نازل جريان ، بين افت فشارهاي ونتوري تيوب و اريفيس پليت است ( 30 الي 95 در صد) .





شكل 5- نمايي از نازل جريان





شكل 6- نمايي از نازل جريان


- لوله پيتوت (Pitut Tube)


لوله هاي پيتوت (پيتوت تيوب ) وسيله اي جهت اندازه گيري سرعت محلي (local ) جريان است. پيتوت

تيوب ها شامل دو لوله مي باشند كه يكي به نام Static Tube در راستاي جهت جريان است. دو پايه

تيوب ها توسط پايه هاي يك مانيتور ( يا يك وسيله معادل جهت اندازه گيري اختلاف فشار ) به هم

وصل شده اند. Static Tubes به دليل آن هيچ گونه مولفه سرعتي عمود بر سطح مقطع آن وجود ندارد

فشار استاتيكي را اندازه گيري مي كند .

بر حسب هد مي توان گفت Impact Tube هد فشار استاتيكي به اضافه هد سرعت را اندازه گيري

مي كند. اختلاف فشار اندازه گيري شده در پيتوت تيوب متناسب با مجذور سرعت است :




پيتوت تيوب ها كاربرد محدودي در صنايع دارند. زيرا به راحتي توسط يك ماده خارجي مسدود مي شوند و

دقت آنها به پروفايل سرعت كه اندازه گيري آن مشكل است بستگي دارد. كاربرد عمده آن ها اندازه گيري

سرعت جريان هواي كم سرعت در سيستم هاي تهويه است و بيشتر براي اندازه گيري دبي گازها به

كار مي روند .





شكل 7- نمايي از پيتوت تيوب





شكل 8- نمايي از پيتوت تيوب



- تارگت متر (Target Meter)


شامل يك ديسك يا Target مي باشد كه در مركز لوله قرار گرفته است ( شكل 9). سطح ديسك با

يك زاويه مناسب نسبت به جريان قرار دارد. سنجش دبي جريان يه طور مستقيم توسط نيرويي كه

سيال به ديسك وارد مي كند انجام گيرد. اين نوع دبي سنج براي پساب ها و سيالات خورنده مناسب

مي باشد و در ضمن به هيچ گونه اتصالات خارجي اعم از آب بندها (Seal ) يا سيستم هاي Purge

احتياج ندارد. براي تعيين اندازه بهينه ديسك و كاليبره كردن آن به منظور كاركرد مناسب اطلاعات

زيادي مورد نياز است.





شكل 9- نمايي از دبي سنج تارگت




شكل 10- نمايي از دبي سنج تارگت




- زانويي متر (Elbow Tap Meter )



اين دبي سنج به كمك يك زانويي 45 درجه درون جريان سيال كار مي كند. Tap فشار بالا از بيرون زانويي

گرفته مي شود و Tap فشار پايين از داخل زانويي گرفته مي شود كه اختلاف فشاري متناسب با دبي

جريان ايجاد مي كند. اندازه گيري اختلاف فشار به نيروي گريز از مركز سيال جاري در زانويي وابسته

است.

از اين رو گاز به دليل دانسيته پايين براي اين دبي سنج ها مناسب نيست و همچنين انحناي كم در

زانويي ، اختلاف فشار بزرگتري را نسبت به انحناي طولاني ايجاد مي كند. افت فشار يك Elbow Tap

از يك زانويي بيشتر نمي باشد. دقت Elbow Tap Meters حدود 5 ± درصد مي باشد.






- روتامتر (Rotameter)


روتامتر ها ( يا دبي سنج هاي سطح متغير ) عمدتاً از يك لوله شيشه اي كه قطر آن با شيب ملايم كم

مي شود ساخته شده اند و به طور عمودي نصب شده و جريان به آن وارد مي شود ( شكل 11).

جسم شناوري كه به اندازه پايه لوله شيشه اي است درون آن قرار گرفته و متناسب با مقدار جريان به

سمت بالا حركت مي كند. به دليل آن كه قطر لوله در بالا نسبت به پايين آن بزرگتر است جسم شناور

در نقطه اي از لوله شيشه اي نسبت به كف آن قرار مي گيرد كه اختلاف فشار بين سطوح بالايي و پايين

با وزن جسم شناور به تعادل برسد. در اكثر كاركرد هاي روتامتر، دبي مستقيماً از درجه بندي هايي كه

روي لوله شيشه اي نوشته شده است خوانده مي شود.

در بعضي موارد يك سنسور اتوماتيك ارتفاع جسم شناور را اندازه مي گيرد. اين گونه روتامترها اغلب از

فولاد يا ديگر مواد مقاوم در برابر سيالات فشار بالا ساخته مي شوند.

روتامتر ها ممكن است در اندازه اي 25/0 اينچ تا اندازه هاي 6 اينچ باشند و نسبت به اريفيس پليت

گستره وسيعتري از جريان را با دقت 2 ± درصد را اندازه مي گيرند. حداكثر فشار عملكرد آنها موقعي كه

از شيشه ساخته شده باشند psig 300 مي باشد.





شكل 11- نمايي از دبي سنج روتامتر





شكل 12- نمايي از دبي سنج روتامتر




- دبي سنج سرعتي (Velocity Meters )



مبناي محاسبه دبي در اين نوع دبي سنج ها بر اساس سنجش سرعت سيال و سپس توليد سيگنالي

متناسب با سرعت سيال است. معادله QV = A * V نشان مي دهد كه سيگنال توليدي دبي حجمي

جريان ، خطي است. سرعت سنج ها معمولاً نسبت به هدمتر ها كمتر به پروفايل سرعت حساس

هستند.

بعضي از آنها فاقد موانع هستند و به دليل خروجي خط نسبت به هدمترها كمتر به پروفايل سرعت

حساس هستند. بعضي از آنها فاقد موانع هستند و به دليل خروجي خطي نسبت به جريان، بر عكس

دستگاه هاي مبتني بر اختلاف فشار هيچ گونه رابطه جذري ندارند .






- توربين متر (Turbine Meter )

يك دبي سنج توربيني از يك روتور چند تيغه كه توسط ياتاقاني نگه داشته شده است تشكيل شده ا

ست و در مقطع لوله عمود بر جريان قرار گرفته است (شكل 7 ). سيال روتور را متناسب با سرعت

سيال مي راند و متعاقب آن دبي حجمي جريان بدست مي آيد.

يك سيم پيچ ( Coil ) بيرون دستگاه اندازه گيري ، هنگامي كه تيغه خطوط مغناطيسي سيم پيچ

را قطع مي كند ولتاژ متناوبي توليد مي كند ؛ هر پالس ولتاژ توليدي بيانگر حجم مايع عبوري مي باشد.

اين دبي سنج به دليل آن كه روتور آن معمولاً از فولاد ضد زنگ ساخته شده با بسياري از سيالات

سازگار است. با اين حال لازم است ياتاقان آن كه روتور را براي گردش در سرعت هاي بالا نگه

مي دارد تميزكاري شود. دبي سنج هاي توربيني عمدتاً در خطوط لوله هايي كمتر از 5/0 اينچ تا 12

اينچ به كار مي روند و سرعت پاسخ آنها بالا بوده و دقت خوبي دارند.

از مشخصه هاي ديگر اين دبي سنج، تكرار پذيري ، قابليت محدوديت پذيري عالي و دقت بالاي آنها

مي باشد و معمولاً براي اندازه گيري مايعات و گازهاي تميز به كار مي روند و براي سيالات ويسكوز

و چرخشي مناسب نمي باشند. اين وسيله بايد براي هر اندازه گيري كاليبره شود و مشابه دبي

سنج هاي اختلاف فشاري ( DP ) افت فشار زيادي ايجاد مي كنند كه قابل بازيافت نمي باشد.

همچنين قطعات متحرك زيادي دارد كه باعث فرسودگي مي شوند.

انجمن گاز آمريكا ( AGA ) استانداردي براي اين كار با اين نوع دبي سنج ها منتشر كرده است كه

AGA-7 ناميده مي شود. انجمن پتروشيمي آمريكا ( API ) نيز در اين مورد انتشاراتي داشته است.





شكل 13- نمايي از دبي سنج توربيني





شكل 14- نمايي از دبي سنج توربيني



Roots







 

S H i M A

کاربر فعال تالار شیمی
کاربر ممتاز

- جريان سنج الكترومغناطيسي (Electromagnetic Flowmeter)


اساس كار سيستم دبي سنج هاي مغناطيسي مبتني بر قانون القاي مغناطيسي فارادي است كه

بيانگر آن است كه هرگاه رسانايي در يك ميدان مغناطيسي حركت كند در آن ولتاژ جريان القاء ميشود.



Faraday's Law : E = KBDV

مقدار ولتاژ القايي، مستقيماً متناسب با سرعت رسانا ، V ، پهناي رسانا ، D ، و قدرت ميدان

مغتاطيسي ، B ، مي باشد .

شكل 8 رابطه بين اجزاء فيزيكي دبي سنج مغناطيسي و قانون فارادي را بيان مي كند . هنگامي كه

مايع رسانا از ميدان مغناطيسي با سرعت V عبور مي كند الكترود ها ولتاژ القايي را دريافت مي كنند .

پهناي رسانا به فاصله بين الكترود ها بستگي دارد (بدنه ايزوله از اتصال كوتاه با ديواره جلوگيري ميكند)

، تنها متغير اين وسيله سرعت مايع رسانا است و به دليل آن كه قدرت ميدان مغناطيسي و فواصل

الكترود ها ثابت نگه داشته شده است ولتاژ خروجي ، E ، مستقيماً با سرعت متناسب است.

اين دبي سنج هيچ گونه قطعه متحركي ندارد و انسدادي در برابر جريان سيال ايجاد نمي كند و به

دليل آنكه نيازي به دانسيته و ويسكوزيته سيال براي اندازه گيري ندارد براي سنجش دبي دوغاب ها،

مايعات خورنده مناسب مي باشد. با وجود عدم افت فشار در آنها (به دليل عدم وجود مانع بر سر راه

جريان) براي گاز ها مناسب نمي باشد.سيال در اين نوع اندازه گيري بايد حداقل رسانايي الكتريسيته

را كه وابسته به سازنده دبي سنج است را داشته باشد. سيال مورد استفاده بايد رساناي الكتريسيته

و غير مغناطيسي باشد.

به طور كل موارد استفاده از اين نوع دبي سنج براي سنجش دبي شامل سيالات آبكي ، مايعات رسانا ،

دوغاب ها و مايعات خورنده مي باشد و به طور گسترده در صنايع غذايي و آشاميدني و خمير و كاغذ

سازي به كاربرده مي شود. از مواردي كه مي توان از اين دبي سنج ها استفاده كرد سيالات نفتي ،

گازها، هواي متراكم و ... مي باشند . از مشخصه هاي ديگر اين دبي سنج ، گران قيمت بودن و

سختي نصب آن مي باشد.





شكل 15 – نمايي از دبي سنج مغناطيسي



شكل 16 – نمايي از دبي سنج الكترو مغناطيسي





- گردابه سنج (Vortex Meter)


اساس كار دبي سنج هاي Vortex مبتني بر پديده Vortex Shedding موسوم به اثر وان كارمن ميباشد .

درون آن يك مانع ( Bluff Body ) است و به هنگام عبور سيال از آن سيال شكافته شده و گردابه هاي

(Eddies) كوچكي توليد مي شود كه در امتداد و پشت مانع جمع مي شوند (شكل 9). اين گردابه ها

باعث نوسان فشار مي شوند و سپس توسط سنسور اندازه گرفته مي شود. فركانس توليد گردابه

به طور مستقيم با سرعت سيال متناسب است.




شكل 17 – نمايي از دبي سنج ورتكس



خروجي Vortex وابسته به ضريب K مي باشد:

Fluidvelocity = vortx fecane/ K-Factor

اين ضريب با تغيير عدد رينولدز تغيير مي يابد ولي در كل در دامنه اي از جريان ثابت مي ماند . (شكل 10)

دبي سنج vortex دقت بالايي در سنج دبي در محدوده تخت نشان داده شده در شكل 10 دارد.

اين دبي سنج هيچ گونه قطعه متحركي ندارد و براي سيالات ويسكوز و دوغاب ها پيشنهاد نمي شود

همچنين در سيالاتي كه سرعت آنها خيلي كم است به دليل عدم تشكيل گردابه مناسب نميباشد

لذا براي ايجاد گردابه لازم است دبي به اندازه كافي زياد باشد. اين نوع وسيله عمدتا براي اندازه گيري

دبي بخار به كار مي روند ولي مي توان براي اندازه گيري جريان مايع و گاز هم به كار برد. از مشخصه

هاي ديگر آن اين است كه بايد كاملا در لوله قرار بگيرند و قبل و بعداز آن لوله مستقيم باشد .

همچنين دقت آنها نسبت به دبي سنج هاي DP ( اختلاف فشاري ) مانند اريفيس پليت بيشتر است و

نصب آنها نسبتا ساده مي باشد . بعضي از مدل هاي آن فشار ، دما و دبي جرمي را با هم اندازه گيري

مي كنند.





شكل 18 – رابطه بين ضريب K و عدد رينولدز




شكل 19 – نمايي از دبي سنج ورتكس




- اولتراسونيك سنج (Ultrasonic Meters)


اين دبي سنج ها جهت تعيين دبي سيال از امواج صوتي استفاده مي كنند . پالس هاي مبدل

پيزوالكتريك از سيال متحرك با سرعت صوت عبور كرده و سپس سرعت سيال با روش هايي كه

در زير شرح داده شده ، اندازه گيري مي شود . روش اول اندازه گيري ، روش ترانزيت زماني

مي باشد . در اين روش دو مبدل مقابل هم قرار گرفته اند و امواج صوتي عبوري از ميان آنها زاويه

45 درجه با جهت سيال درون لوله مي سازند ؛ سرعت صوت از مبدل بالا دست تا پايين دست

برابر سرعت ذاتي صوت به اضافه سرعت سيال است. در يك اندازه گيري همزمان در دو طرف

لوله ، مقداري كه (به طور الكتريكي) تعيين مي شود بيانگر سرعت سيال است و به طور خطي

متناسب با دبي جريان است.در حاليكه روش ترانزيت زماني در اكثر سيالات به خوبي كار ميکند

ضروري است كه از گاز يا جامدات به دور باشد تا از پراكندگي امواج صوتي بين مبدل ها جلوگيري

شود.



روش ديگر اندازه گيري اين دبي سنج استفاده از اثر دوپلر مي باشد . وسايل اندازه گيري جريان

در اين روش از دو نوع المنت مبدل استفاده مي كنند كه در يك طرف لوله قرار گرفته اند. يك

موج مافوق صوت با فركانس ثابت توسط يكي از المنت ها به سيال ارسال مي شود و سپس

جامدات و حباب هاي درون سيال، موج صوتي را به المنت مقصد منعكس مي كنند. طبق قانون

دوپلر در صورت وجود يك حركت نسبي بين المنت ارسال كننده و دريافت كننده موج ، فركانس يا

طول موج با يك تغيير مكاني همراه است . در دبي سنج دوپلر ،حركت نسبي اجسام معلق در

سيالات ، تمايل به فشردن موج صوتي به طول موج هاي كوتاهتر (فركانس بالاتر) دارند.

فركانس دريافتي در المنت مقصد با فركانس ارسال شده مقايسه الكتريكي مي شود تا اختلاف

فركانسي را كه مستقيما متناسب با سرعت سيال در لوله است محاسبه شود. در مقايسه با

روش ترانزيت زماني، عملكرد صحيح اين روش اندازه گيري مستلزم وجود گازها يا جامدات معلق

در جريان مي باشد.


با وجود آنكه اندازه گيري به روش Ultrasonic مزاياي زيادي اعم از عدم وجود موانع در لوله ، كم

بودن هزينه سنسور دارند ، ولي عملكرد آنها به شدت وابسته به شرايط جريان است به عبارتي

دقت آنها به نوع سيال بستگي دارد و همچنين رسوب در لوله باعث كاهش دقت اندازه گيري

آنها مي شود.





شكل 20- نمايي از اولتراسونيك سنج





- دبي سنج هاي جرمي (Mass Meters)

اين نوع دبي سنج ها دبي جرمي را بر خلاف دبي سنج هاي حجمي ، مستقيما و بدون واسطه

اندازه مي گيرند . بسياري از چنين دبي سنج ها ، دبي جرمي را از طريق رابطه QM = QV * ρ

بدست مي آورند در اين معادله QM دبي جرمي و QV دبي حجمي و ρ دانسيته سيال است.

اين چنين دبي سنج ها از تركيب دو وسيله كه يكي سرعت سيال و ديگري دانسيته را اندازه مي گيرد

تشكيل شده اند. وروردي ها در يك ريز پردازنده همراه با يك سري اطلاعات اضافي تركيب شده و

خروجي به عنوان دبي جرمي گزارش مي شود.

با اين حال دستگاه هاي معرفي شده در ذيل مستقيما و بدون انجام محاسبات بين حجم و دانسيته

اين كار را انجام مي دهند.





- دما سنج (Thermal Meter)

اساس كار اين وسيله بدين صورت است كه جريان سيال، انرژي گرمايي خود را به المنت حساس به

گرما مي دهد و سپس با اندازه گيري گرماي منتقل شده به المنت جرم سيال عبور كرده محاسبه

مي شود.

مقدار گرماي جابجا شده به سرعت سيال ، ظرفيت گرمايي و هدايت گرمايي سيال بستگي دارد و

لذا اين دبي سنج مستقل از دانسيته، فشار و ويسكوزيته سيال مي باشد.

اين دبي سنج عمدتا براي اندازه گيري جريان گاز هاي تميز با ظرفيت گرمايي معين به كار مي رود و

كاربرد گسترده آن در صنايع پالايش و صنايع شيميايي مي باشد و از محدود فناوري هايي است كه

مي توان براي اندازه گيري جريان هوا در لوله هاي بزرگ استفاده كرد. از مشخصه هاي آن ،نداشتن

هيچ گونه قطع متحرك و دقت بالاي آنها در اندازه گيري جريان هوا مي باشد .




شكل 21- نمايي از دما سنج





- كوريوليس سنج (Coriolis Meters)

اين دبي سنج از يك لوله u شكل ( بدون هيچ گونه مانع ) به عنوان سنسور جريان ، تشكيل شده است

و تعيين دبي در آن بر اساس قانون دوم نيوتن مي باشد. لوله سنسور توسط نيروي الكترومغناطيسي

سيم پيچي كه در مركز انحناي لوله قرار گرفته به حركت درآورده و در فركانس طبيعي اش ارتعاش

ميكند (شكل 11)





شكل 22- نمايي از لرزش لوله سنسور كوريوليس


سيال به داخل لوله سنسور جريان مي يابد و مجبور به گرفتن حركت عمودي لوله ارتعاش مي شود .

وقتي لوله نصفي از سيكل ارتعاش خود را به سمت بالا طي مي كند (شكل 12) سيال جريان يافته

در لوله، با كشاندن لوله به سمت پايين در برابر حركت اجباري به سمت بالاي آن مقاومت نشان

مي دهد.





شكل 23– نيرو هاي سيال در لوله سنسور كوريوليس


سيال جاري خارج از سنسور يك حركت رو به بالا ناشي از حركت لوله دارد و به محض جريان يافتن به

دور انحناي لوله مقاومتي در برابر حركت عمودي لوله نشان نمي دهد . اين اختلاف نيرو ها مسبب

پيچش لوله مي شود (شكل 13). وقتي كه لوله در نيمه دوم ارتعاشي خود به سمت پايين حركت

مي كند در جهت مخالف پيچيده مي شود. اين پديده پيچش اثر Coriolis ناميده مي شود.



شكل 24 – نمايي از اثر كوريوليس


با توجه به قانون دوم حركت نيوتن ، مقدار چرخش لوله سنسور مستقيما به مقدار دبي جرمي

سيال جاري در لوله وابسته است . گيرنده هاي سرعت الكترومغناطيس در هر طرف لوله ،

سرعت ارتعاش لوله را اندازه مي گيرند. دبي جرمي توسط اختلاف زماني سيگنال هاي گيرنده

سرعت مشخص مي شود . در صورت عدم جريان سيال ، لوله هيچ گونه اختلاف زماني بين

سيگنال هاي سرعت وجود نخواهد داشت و در صورت جريان سيال لوله پيچ خورده و بين سيگنال

هاي جريان اختلاف زمان ايجاد مي شود . اختلاف زمان ايجاد شده مستقيما متناسب با دبي

جرمي است.

اين دبي سنج به دما ، فشار و ويسكوزيته سيال وابسته نمي باشد و با بسياري از سيالات در

گستره ي بزرگي از دبي ها كار مي كند و در اندازه گيري دبي جرمي مايعات ، دوغاب ها و

گاز ها و يا بخارات استفاده مي شود . به دليل داشتن ديواره نازك ، بايد از اندازه گيري سيالاتي

كه باعث خوردگي و فرسايش مي شود ، اجتناب كرد . لرزش دستگاه و ضربان سيال بر آن

تاثير منفي دارد . از مشخصه هاي ديگر اين وسيله اندازه گيري دقيق دبي جريان است

و مي توان در مواردي كه احتياج به كنترل دقيق ، مديريت سيال با ارزش ، نقل و انتقال

سيالات تحت حفاظت و ... از آنها استفاده كرد. اين نوع دبي سنج از گرانقيمت ترين دبي سنج

هاي موجود مي باشد و بعضي از مدل هاي آن دانسيته و غلظت جريان سيال را نيز اندازه

گيري كنند .




شكل 25- نمايي از لرزش لوله سنسور كوريوليس





- دبي سنج هاي جابجايي مثبت (Positive Displacement Meters)


اساس كار اين نوع دبي سنج ها ، محاسبه دبي جريان حجمي جريان با محصور كردن مقداري از

سيال در يك مخزن و سپس تخليه سيال به خروجي مي باشد .حجم كل مايع عبوري از اين

وسيله در يك پريود زماني از حجم سيال نمونه گيري شده و تعداد نمونه گيري ها بدست مي آيد .

دبي سيال مستقيما توسط يك ماشين محاسبه گر گزارش داده مي شود. هر مخزن متحرك با

سيال توسط آب بند هاي باريكي از مخزن بعدي جذا شده است . نيروي مورد نياز دبي سنج

هاي جابجايي مثبت از انرژي جريان بدست مي آيد .

اين نوع دبي سنج ها به دليل داشتن قطعات متحرك زياد براي پساب ها مناسب نمي باشند. موارد

استفاده آنها در كل در سيالات يك طرفه مانند اندازه گيري آب يا گاز طبيعي يا توزيع سوخت نفتي

مي باشد . نشتي حول دنده ها و پره ها باعث ايجاد خطا در اندازه گيري دبي جريان مي شود

ولي سيالات ويسكوز اين خطا را كاهش مي دهند. براي عملكرد دقيق آنها به يك مكانيسم

تصفيه و يا خازن الكتريكي جهت دفع هواي مايعات ( يا يك صافي تصفيه گاز ) نياز مي باشد

ولي در كل نشتي زياد سيال از صفحات آب بندي ، دقت آنها نسبت به ديگر دبي سنج ها كاهش

داده است. شكل زير چندين مدل از اين نوع دبي سنج را نشان مي دهد.




شكل 26 – نمايي از انواع دبي سنج هاي جابجايي مثبت




شكل 27 – نمايي از انواع دبي سنج هاي جابجايي مثبت




- پيستون نوسانگر (Oscillating Piston)


مايع وارد يك مخزن به دقت ماشين كاري شده اي كه شامل يك پيستون نوسانگر است مي شود ؛

موقعيت پيستون به گونه اي است كه مخزن را به چندين قسمت تقسيم مي كند . فشار سيال

باعث نوسان پيستون و چرخش آن حول توپي مركزي مي شود .حركت توپي توسط ديواره آن كه

مجهز به يك آهنربا است تشخيص داده مي شود .

هر چرخش توپي معادل حجم ثابتي از سيال است كه توسط ماشين محاسبه گري اندازه گيري

مي شود . لقي كم بين پيستون و مخزن با به حداقل رساندن لغزش مايع باعث اندازه گيري

دقيق و تكرار پذير در هر سيكل حجمي مي شود . ماكزيمم ويسكوزيته مجاز 4000 سانتي

پوز است.





شكل 28– نمايي از دبي سنج Oscillating Piston


- ديسك لرزان ( Nutating Disk)


مايع وارد يك مخزن به دقت ماشين كاري شده اي كه شامل يك ديسك لرزان است ، مي شود.

فشار سيال ، ديسك را به كمك يك دندانه غلتكي به لرزش در مي آورد و ديسك شروع به

چرخش مي كند .حركت ديسك توسط حركت دنده به يك ماشين محاسبه گر دبي انتقال

مي يابد. لقي كم بين ديسك و مخزن با به حد اقل رساندن نشتي ، باعث اندازه گيري دقيق و

تكرار پذير در هر سيكل حجمي مي شود.





شكل 29 – نمايي از دبي سنج Nutating Disk




- دنده تخم مرغي (Oval Gear)


از دو روتور تخم مرغي شكل يكسان كه توسط دو شكاف كوچك پيرامون دنده ايجاد شده ؛ تشكيل

شده است . دنده هاي تخم مرغي حجم كل مايع عبوري از مخزن اين سيله را طي هر عمل

گردش جارو مي كند ؛ دبي توسط اندازه گيري سرعت چرخش محاسبه مي شود.

لقي كم بين دنده ها نشتي را به حداقل مي رساند . در مقايسه با دبي سنج Nutating Disk

كاليبراسيون آن با ويسكوزيته تغيير نمي كند . از معايب اين وسيله تاثير گذاري نوسان بر عمل

سنجش دبي مي باشد. اين دبي سنج براي اندازه گيري دبي حلال ها و مايعات كم غلظت به

كار مي رود.





شكل 30 – نمايي از دبي سنج Oval Gear





- مولتي پيستون (Multi Piston)


اين نوع دبي سنج ها به صورت تك پيستوني و چند پيستوني وجود دارند و به طور گسترده در

توزيع سوخت و اندازه گيري هيدرو كربن هاي سبك استفاده مي شوند . علي رغم پيچيدگي

طراحي استفاده از آنها بسيار رايج است. در نوع چند پيستوني كه در شكل زير نمايش داده

شده است پيستون ها دو به دو روبروي هم قرار گرفته اند و توسط ميل لنگ هايي به سيستم

اندازه گير متصل هستند. نحوه قرار گرفتن پيستون ها به گونه اي است به هنگام پر شدن

سيلندر ها از ورودي ، سيلندر مقابل در حال تخليه به خروجي است و در نتيجه سيال با

حداقل نشتي جريان مي يابد. طراحي مذكور به ضربان و لرزش سيال حساس است و لذا

براي دبي هاي بيشتر از 100 l/min مناسب نمي باشد.





شكل 31 – نمايي از دبي سنج Multi-Piston




- روت (Root)


دبي سنج Roots در بسياري از موارد مشابه دبي سنج Oval Gears است.

پره هاي گوشتي (Load Impellers) در خلاف جهت يكديگر در مخزن دبي سنج گردش مي كنند .

دنده هاي بادامي شكل ، كل مايع عبوري از مخزن را در هر عمل گردش جارو مي كنند . دبي جريان

توسط اندازه گيري سرعت گردش پره ها اندازه گرفته مي شود .

ضريب كاليبراسيون اين دبي سنج ها در مقايسه با دبي سنج Nutating Disk با ويسكوزيته تغيير

نمي كند . ماكزيمم ويسكوزيته مجاز 5000 سانتي پوز است .





شكل 32 – نمايي از دبي سنج
 

S H i M A

کاربر فعال تالار شیمی
کاربر ممتاز
اصول کاربردی دبی سنج ها:
 

پیوست ها

  • Flowmeter.doc
    114 کیلوبایت · بازدیدها: 0

~Alchemist~

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
بالا