انواع تزریق آمپول

behtabib

عضو جدید

انواع تزریق آمپول​

همگی ما انسان هستیم و در بعضی از بازه های زمانی در زندگی خود مبتلا و دچار آسیب دیدگی و بیماری می شویم. در هنگام بروز هرگونه بیماری و عارضه، ممکن است از شیوه درمانی انواع تزریق آمپول استفاده شود. پیگیری روند درمان تحت نظر کادر درمان یک امر ضروری و حیاتی می باشد و هرگز نباید ترک شود.
همانطور که گفتیم تزریقات یکی از این روش ها جهت بهبودی می باشد که خود شامل سه دسته بندی تزریق عضلانی، تزریق وریدی، تزریق زیر جلدی و تزریق داخل جلدی می باشد. اما بیایید در ابتدا نگاهی به تاریخچه آمپول و انواع تزریق آمپول داشته باشیم.


تاریخچه و قدمت آمپول​

بسیاری از مردم آمپول را جزو تجهیزاتی می دانند که به تازگی و در دوران معاصر کشف شده و مورد استفاده قرار گرفته است. اما باید بدانید که تاریخچه انواع آمپول و انواع تزریق آمپول به پیش از میلاد باز می گردد. در آن دوران جهت درمان برخی از بیماری ها از آمپول هایی که اندکی شبیه آمپول های امروزی هستند، استفاده می کردند.
در پیش از میلاد کاربرد آمپول تفاوت هایی با کاربرد و پیشرفته بودن آمپول های امروزی داشته است. بدون شک پیشرفت علم در گذر زمان باعث شده است که امروزه آمپول های موجود در صنعت پزشکی از ظرافت و کیفیت خاصی برخوردار باشند. و بتوان با پیشرفت این صنعت موجب افزایش شاخص و رفاه سلامتی جامعه شد.
در دنیای امروز از آمپول استفاده های متفاوتی با اهداف متفاوتی داریم. این تغییر و تحول از تاریخ ۱۷۶۰ میلادی به وجود آمد، که تا مدت ها این دسته از آمپول ها به صورت عمده، جهت استفاده یکباره تولید نمی شدند.
این اهداف به صورت کلی شامل تزریقات دارو های مختلف با استفاده از انواع تزریق آمپول می باشند. این تولد برای آمپول یک موجب یک تغییر و تحول در علوم پزشکی شد. و اما در سال ۱۹۵۴ تولید عمده آمپول که از جنس شیشه جهت استفاده یکباره در آمریکا، جهت معالجه کودک ها اتفاق افتاد. همانطور که گفته شد این آمپول های تولید شده از شیشه تولید می شدند.
به همین سبب این دسته از آمپول ها یک نقطه ضعف اساسی داشتند، که آن قیمت زیاد بود و بسیاری از مردم برای درمان از انواع تزریق آمپول استفاده نمی کردند.
اما پس از گذشتن حدود یکسال آمپول نوع پلاستیکی تولید شد و وارد صنعت تجهیزات پزشکی شد. این نوع از آمپول قیمت پایین تری نسبت به نوع شیشه ای خود داشت و توانسته بود تمامی کاربرد و کیفیت خود را جهت تزریق حفظ کند.
در نهایت مردم با گذشت زمان جهت طی کردن دوران درمان خود از انواع تزریق آمپول بهره مند شدند. البته که در سال های بعدی تغییراتی در انواع آمپول ها ایجاد شد که موجب افزایش کیفیت و کاربرد آن شدند. به عنوان مثال یکی از این تغییرات، کاهش میزان قطر سوزن آمپول بود.
این تغییرات به همین شکل ادامه داشتند و موجب افزایش کاربرد آمپول شدند به گونه ای امروزه جهت درمان از آمپول جهت تزریق وریدی، تزریق عضلانی، تزریق داخل جلدی و تزریق زیر جلدی استفاده می شود.


دسته بندی انواع تزریق آمپول​

تزریق زیر جلدی​

از این شیوه تزریقی برای رساندن و انتقال بعضی از دارو ها استفاده می شود. به عنوان مثال انسولین و مورفین از طریق تزریق زیر جلدی می توانند به بدن افراد تزریق شوند. قصد استفاده از تزریق زیر جلدی این است که دارو در بازه زمانی بیشتری و به صورت اندک وارد خون و بدن فرد شود.
قسمت زیر جلدی دارای بخش چربی است که دارای جریان خون اندکی می باشد. در نتیجه جذب شدن دارو به بدن، نیاز به زمان بیشتری خواهد داشت.
احساس درد در تزریق زیر جلدی ممکن است نسبت به انواع تزریق آمپول مانند تزریق عضلانی کمتر باشد. دسته ای که بیشترین استفاده از تزریق زیر جلدی را دارند، افراد دیابتی هستند که باید به صورت مرتب انسولین تزریق کنند.
شیوه تزریق زیر جلدی نیز سخت نیست و در بعضی از مواقع خاص با مشورت و آموزش پرستار خود فرد می تواند تزریق را انجام دهد. جهت تزریق زیر جلدی ابتدا باید پوست را بگیرید و به سمت بالا بکشید، سپس به آرامی و با آرامش سوزن را فرو می کنیم و دارو را تزریق می کنیم.

تزریق وریدی​

در دیگر انواع تزریق آمپول، شاهد شیوه ای دیگر به نام تزریق وریدی می باشیم. در این شیوه داروی تجویز شده به وسیله تزریق به درون ورید، وارد بدن بیمار می شود. در روش تزریق وریدی دارو مورد استفاده به سرعت وارد بدن می شود و اثر خود را در کمترین زمان ممکن ظاهر می سازد.
یکی از کاربرد های تزریق وریدی، مواقع حساس و اورژانسی می باشد. در مواردی که حساس باشد پزشک متخصص تشخیص می دهد که می توان از تزریق وریدی استفاده کرد و دارو هایی را برای برخی از افراد که باید به سرعت اثر دارو را دریافت کنند، تجویز کرد.
تزریق وریدی حتما باید توسط کادر سلامت و پرستاران با تجربه انجام شود.

تزریق عضلانی​

شناخته شده ترین انواع تزریق آمپول نیز تزریق عضلانی می باشد. در زمانی که یک دارو باید با دوز بالایی جذب شود می توان از روش تزریق عضلانی استفاده کرد.
همچنین در برخی از موارد که دارو نمی تواند به صورت خوراکی مصرف شود نیز از این شیوه تزریق آمپول توصیه می شود. مکان تزریق عضلانی در بخش های ماهیچه پهن داخلی، ماهیچه دالی، ناحیه ونتروگلوتئال بر ماهیچه سرینی متوسط، ناحیه پشت سرینی روی ماهیچه ضخیم باسن صورت می گیرد.
بسیاری از بیماری ها نیاز به تزریق عضلانی دارند که افراد می توانند با کمک پرستاران به طبیب از تزریقات در منزل بهره مند شوند.

تزریق داخل جلدی​

برای تزریق برخی از واکسن ها، چک کردن پاسخ دهی سیستم دفاعی بدن از تزریق داخل جلدی استفاده می شود. تزریق داخل جلدی که یکی از انواع تزریق آمپول می باشد کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.
برای تزریق داخل جلدی حتما داشته باشید که محل تزریق را به خوبی ضد عفونی شده باشد، سپس سوزن با درجه مناسب به مقدار کمی وارد پوست شده و دارو وارد می شود. توجه داشته باشید تا جایی که امکان دارد محل تزریق را ماساژ ندهید.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
Foster.nicely عوارض حاد مرتبط با تزریق خون پرستاری 4

Similar threads

بالا