انقلاب رسانه‌اي «توييت»

anahita shams

عضو جدید
کاربر ممتاز
سايت رسانه‌اي – اجتماعي توييتر با حضور چهره‌هاي مشهور و حتي دولتمرداني نظير نيوت گينگريچ (Newt Gingrich) كه از اين سرويس براي انتشار اخبار داغ استفاده مي‌كنند و همچنين رشد 131 درصدي كاربرانش در ماه مارس، انقلابي در دنياي خبر به وجود آورده است.

براساس گزارش comScore، توييتر از زمان ظهورش در دنياي اينترنت، به عنوان نمونه‌اي از كاربرد وب 0/2، نظر بسياري از افراد را به خود جلب كرده، چنانكه در ماه مارس، تعداد كاربران‌اش با 5 ميليون نفر افزايش نسبت به ماه فوريه و با رشد 131 درصدي به 3/9 ميليوننفر رسيد.

اما علت اين رشد نجومي چيست؟ آيا به خاطر جذاب بودن آن است يا به خاطر شايعات مربوط به گوگل و يا طبيعت فناوري‌هاي وب 0/2 كه در آن به كار رفته؟

اندرو ليپزمن، تحليلگر ارشد comScore مي‌گويد: يكي از تئوري‌هاي جالب توجه كه كاربران توييتر در مورد جذابيت اين سرويس مطرح كرده‌اند، توجه طراحان اين سايت به جريان رسانه‌اي توييتر است.

وي مي‌افزايد: به نظر مي‌رسد كه كاربران بدون توييتر نمي‌توانند به اخبار روز دسترسي داشته باشند.

چرخش رسانه‌اي توييتر

ليپزمن با مطرح كردن چندين مثال قصد دارد دلايل محبوبيت توييتر را بيان كند.

وي مي‌گويد: اگر هفته گذشته، نگاهي به اخبار انداخته باشيد، حتما شنيده‌ايد كه نيوت گينگريچ، سخنگوي سابق كاخ سفيد از موضع گيري باراك اوباما در مقابل دزدان دريايي سومالي انتقاد كرده است.

جالب توجه آن است كه اين اخبار را مي‌شد از زبان خود دولتمردان در توييتر مشاهده كرد.

ليپزمن مي‌افزايد: اين امر نشان مي‌دهد كه چقدر يك رسانه اجتماعي و به ويژه سايتي همانند توييتر مي‌تواند تار و پود زندگي رسانه‌اي روزانه ما را به هم بپيچد.

وي خاطرنشان مي‌كند: سخن پراكناني نظير ريك سانچز از CNN نيز براي پخش زنده اخبار خود به توييتر پيوسته‌اند و به نظر مي‌رسد كه رد هر روزنامه نگاري را مي‌توان در اين سرويس پيدا كرد.

ليپزمن توضيح مي‌دهد كه چگونه توييتر شهروندان معمولي را به ژورناليست تبديل كرده است. نظير اين امر را مي‌توان در اخبار و تصاوير پرواز 1549 كه هواپيماي آن در رودخانه هادسون سقوط كرده بود در توييتر يافت.

در حقيقت اين سرويس وبلاگ نويسي به رغم خرد بودنش، شيوه عملكرد اكوسيستم اخبار از روزنامه نگار تا مشترك را در دنياي امروزي اطلاعات دگرگون كرده؛ ضمن اينكه خطوط ميان مراحل اين چرخه را از بين برده است.

هم‌افزايي توييتر

ليپزمن مي‌گويد: با توجه به هم‌پوشاني طبيعي ميان توييت كردن و مصرف خبر، شك دارم كه اطلاعات comScore اين هم‌پوشاني را نشان دهد. زماني كه درصد بازديدكنندگان Twitter.com كه از وب‌سايت‌هاي برخي خبرگزاري‌هاي آنلاين مهم نيز بازديد مي‌كنند را ديدم و آن را با تعداد كل مخاطبان اينترنت آمريكا مقايسه كردم، متوجه شدم كه هم‌پوشاني شديدي ميان توييت كردن و خواندن اخبار وجود دارد.

به ويژه اينكه متوسط كاربران توييتر اغلب 2 يا 3 بار به سايت‌هاي خبر پراكني كه مردم معمولي از آنها بازديد مي‌كنند، سر مي‌زنند.

به گزارش comScore، 17 درصد آمريكاييان آنلاين در ماه مارس از CNN.com بازديد كرده‌اند. درحالي كه تعداد كاربراني كه از توييتر استفاده كرده‌اند، بيش از 2 برابر اين افراد بوده است.
منبع:آی تی ایران
 

Drago

پیشکسوت فعال فناوری اطلاعات
کاربر ممتاز
يادش بخير زمان جوونيام يه تاپيك در مورد توييتر زدم روى هم رفته 10 تا بازديد نشد ازش!!
 
بالا